5 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 <Gekaslovakya, dahili işlerine maha etmiyecektir » Çekoslovak Başvekili sö; söylediği bir nutukta böyle diyor ve şu sözleri ilâve ediyor : “ Hududlarımız eğin masundur ,, Prag 4 (AA) — Çekoslovakya, sulh peşindedir, faksit kendimizi mü- .dafaa etmek icab eden noktada bütün kuvvwetlerimizi cumhuriyetin emrine vereceğiz. Hükümet, ekalliyetler me- selesini kemali istiklâl ile ve zaruri gördüğü şekilde hal ve fasledecek- tir> Bundan sonra, B. Hodza, B. Hitle- riri Avrupanın huzur ve sükünete ve bir anlaşmanın imkânına müteallik olan sözlerinden ( babsetmiştir. Mu- maileyh, Çekoslovakya ile Almanya arasında mevcud olan ihtilâfların siyasi olmaktan ziyade psikolojik ol- duğunu söylemiştir. Hatip sözüne şu #üretle devam etmiştir: «Bu psikolojik maniaların ortadan kalkması zamanı gelmiştir. Almanya ile müzakerelere girişmeğe âmadeyiz, fakat bu müzakerelerin iki müsavi taraf arasında yapılan müzakereler mahiyetinde olması şartile.» Siird civarında genç bir kadın bir ayının hücumuna uğradı Vücudunun bir çok yerleri ayı tarafından parçalandı, ölüm halinde şehre getirildi Siiri (Akşam) — Kocasile birlikte şehre gelmekte olan bayan Şirin adın- da genç bir kadını büyük bir ayı vü- cuğünün muhtelif yerlerini ısırmak Suretile tehlikeli surette yaralamıştır. Vaka şöyle cereyan etmiştir: Bayan Şirinin kocası ötedenberi ro- matizmadan mustariptir ve halinden daima karısına şikâyet eder durur. Ne yapsalar hiç birinden fayda gör- miyen zavallı romatizmalı nihayet hayli uzak bir yerde bulunan ayrık çeşmesinin eder ve bir gün, mevsimi de nazarı İti- bara almadan, yanına genç karısını da aldıktan sonra hemen yola çıkar. Adamcağız her derde deva olduğu- mu duyduğu bu çeşme suyundan bol bol dökündükten ve şehre dönmek Bay, genç zevcesinin feryatları üze- rine eline geçirdiği büyük bir taşla ayının üzerine yürür ve taşları ayının başına fırlatır. Canı yanan canavar kadına saldırarak vücudünün bir çok yerlerini parçalar ve sonra Savuşur, 'Bu issiz yerde me yapacağını şaşı- kadın ölüm halinde hastaneye yatırıl- miştar. Et ucuzluğu Ulus refikimizin mühim bir makalesi Ankara 4 (A A.) — Ulus gazetesi bile tahrif edilip alınan tedbirlerin kıymet ve ehemmiyeti azaltılmak için âdeta hususi bir kasd ile hareket edil- diğini yazdıktan ve resmi rakamlara dayanarak istihlâkin yüzde kırk ari tığım izah ettikten sonra diyor ki: «Hayır. bu zihniyetle münakaşa edilemez. Fakat kendilerinden reji- min halk lehine derhal ve maddelen tesirini hissettiren o tedbirlerini dahi ya ehemmiyetsiz, ya faydasız göster- mek hususundaki gayretkeşliklerinin sebebi ne olduğunu sormak istiyoruz. Bu tarzda neşriyâtın Ankarada ciddi bir akis bırakmakta olduğunu ve hü- kümetin, e mi faatlerini sokak demagoglarma oyun- cak dimiye miyetf alındığını suallmi. xe ilâve etmeyi de Kizumlu görüyoruz. Gazetelerimizde çalışanlar, bir umu- mi menfaat müessesesinde mesuliyet almış olduklarını unutmamak ve bu ye ile vazife yapmak mevkiindedir. ve iç palkanın Razi ende. arzu olunur.» yandıktan sonra söndürülmüştür. Ankara konferansından alınan ders Belgradda da çıkan Samup- rava gazetesinin bir makalesi için kulakları olanlar için Ankara konferansı bir ders teşkil etmektedir. Bu konferans Balkan antanlı dev- Jetleri hududlarının müşterek oldu- ğunu ve bunlara dokunmağa kimse- nin cesaret edemiyeceğini teyid et- miştir. Bu konferans aynı zamanda düşmanlarımızı ve mazide. Balkân- Jardaki ihtilâflardan istifade edenleri büyük bir sukutu hayale uğratmış- tır» Rumen gazetelerinin ma- kaleleri Bükreş 4 (AA) — Reador ajansı bildiriyor: Gazeteler Ankara konfe- ransı ve konferansın çok mühim olan realist kararları hakkında makaleler yazıyorlar. 5 Üniversul, baş makalesinde, kon- feransın yalnız mahalli bir barış ese- ri vücude getirmekle kalmadığını, aynı samanda Akdeniz müsalemetine nı Emrullahın kandırıp kaçırmasıdır. AKŞAM | GÜNÜN HADİSELERİ | Beynelmilel bedbinlik or-| eenebilerin müdahalesine asla MÜŞ. | tasmda mili ikbinüğimiz Öyle farzedin Ki, eski usul kocaman kai bilmeniz bile başlıbaşına bir fa- . Varidatınızla masarifiniz denk gel- e Her ay yeni bir borç, her yıl ye- ni bir sarsıntı... Böyle bir servet mi istersiniz, yoksa: İşlerinizi mütevazi suretto kurmuşsunuz; bütçeniz denk gidiyor; hatti seneden s0- peye varidatınız artıyor; bunu yeni ihti- yaçlarınız için sarfediyorsunuz; aileniz halkına da, hallerini düzeltsinler diye, bulunuyorsunuz... Bibetie, daha fakirane olmasına Tağ- men, ikinci şık müreccahtır. Bizim de milli bütçemiz çok sükür böy- le... Büyük melikânelerin sâhibi mirasyedi- istinad ediyordu. Matiirk dil Tkillesini ziyaret ettiler Ankara 4 (Akşam) *— Büyük Ön- etmişler, profesörlerden falkültenin çalışmaları hakkında izahat almışlar ve sınıflara girerek tedrisatı teğkik etmişler ve talebelere sualler sormuş- Jardır. Fakülte, profesör ve talebeleri Bü- yük Önder Atatürkü coşkun teza- hüratla alkışlamışlardir. Bulgar kraliçesi Bulgaristana döndü Sofya 4 (A-A.) — Bulgar kraliçesi bir müddettir bulunduğu İtalyadan Bulgaristana dönmüştür. Son dakika Alman Hariciye Nazırı Londraya gidiyor Berlin Ingiliz sefiri Lon- draya gitti, B. Ribbentrop' Londrada mühim mülâ- katlar yapacak Londra 5 — Alman hariciye nazırı B. Ribbenirop krala vedanamesini takdim etmek ve İngiliz dostlarile ve- dalaşmak için 3 martta Londraya ge- lecek ve B. Chamberisin ve Lord Ha- lifax'la mühim mülâkatlar yapacak- tır, Berlindeki İngiliz sefiri B. Hender- son dün Berlinden buraya gelmiştir. 'B. Henderson'un B. Hitler'le yaptığı mülâkat, İngiliz - Alman münaseba- tını ıslah etmek için yeni gayretler #arfına yol hazırlamıştır. İngiliz kabi- nesi, çarşamba günü sabahı toplana- rak Hitler - Henderson mülâkatının neticelerini tetkik edecek ve B. Rib- bentrop'la müzakere esaslarını hazır- lıyacaktır. Salâhiyettar İngiliz mahafiline gö- re bu konuşmalar, İngiltere ile Al manya arasında resmen müzâkerenin tazammun etmiyecek, fa- *| kat prensip itibarile buna yol açacak, İngiliz ve Alman gazetelerinin müte- kabil hücumlarını durduracaktır, Di- ğer meselelerde ve ezcümle müstemle- kât ve Orta Avrupa meselelerinde de terakkiler kaydedileceği umuluyor. Alman hariciye nazırı B. Ribbentrop Londrada 48 saat Kalacaktır, 5 Mart 1938 — | İngiliz bahriye bütçesi çok yükseldi 123,707,000 ingiliz liralık tahsisattan başka ayrıca para ayrılacak Londra 4 (A.A) — Bahriye bütçe tahminleri, «umumi istikraz mukave- lesin mucibince ayrılan meblâğlar ha- riç olmak üzere 123,707,000 İngiliz li- rasına baliğ olmaktadır ki, bu meblâğ 1937 senesi tahsisatından 18,642,000 İngiliz lirası fazladır. Müdafaa istikraz mukavelesi muci- bince Konsolidasyon sermâyesinden ayrılan meblâğ 1937 senesinde 27 mil- yon iken bu sene 30 milyona çıkanı- mıştır. Kat'i yekün 1937 senesinde ko- mulan 78.065,000 yerine şimdi 93,707,000 sterlindir. Nazır Duf Koper bu tahminlerin 938 senesinin yeni inşaat programile âlâ- kadar olmadığını ve bu program hak- kında diğer bir «Beyaz kitabıda taf- silât bulunduğunu beyan etmiştir. 1937 senesi programile ondan ©y- velki programlar mucibince inşa edile- cek olan gemiler için ihtiyar edilecek olan masraflarda 7,895,000 sterlin ka- dar bir fazlalık vardır. Gemilerin tamiri ve Mmürüttebatı için ilâve edilen meblâğ 9,120,000 İngi- Miz lirasıdır. Bu fazlalığın başlıca se- bepleri kuru kızakta tamir edilecek ge- milerin çokluğu, zırhlıların daha mo- 'dern bir hale ifrağı, ve malzeme fiat- lerinin yüksekliğidir. Yeni inşa edilecek olan deniz tayya- releri için ihtiyar edilecek olan mas- raf hariç olmak üzere donanma hava kuvvetlerinde kaydedilen 1,596,000 1i- ra fazlalık kısmen daha büyük birin- ci sınıf kuvvetlerle ihtiyat stoklarının #bka edilmesinden ileri gelmektedir Hava servisleri için angaje edilecek olanların miktarı büyük mikyasta ar- tacaktır. Çünkü şimdi askeri kara tay- yarelerinin deniz, hava kuvvetlerinde çalışan müstahdeminin yerine deniz elemanları getirilecektir. Donanma hava kuvvetleri arttırma programının ihtiyaçların karşılamak için müstahdemlerin miktarı gittikçe arttırılacak ve tayyarelerin miktar da mühim miktarda çoğalacaktır. Deniz kuvvetleri için askere Alma işleri memnuniyete şayan bir şekilde yapılmıştır. Donanmanın hava müda- faa silâhları gittikçe terakki etmekte- dir. Silâhlanma tahsisatı arttırılacak mı? Londra 4 (A.A) — Taymis gaze- tesi silâhlanma programının tatbiki için bütçeye konulan tekriben bir buçuk milyar İngiliz lirasının politik vaziyet değişmediği “takdirde, asla e gelmiyeceğini yazıyor ve diyor rr /39 da devletin yekün masra- fı posta ve telgraf mevzuu bahsol- maksızın, 1,02 milyara baliğ olacak- tır. Buna binaen endüstriye yükle- tilmesi mümkün olmıyan 40 - 50 mil. yonluk bir açığın kapatılması icabe- decektir, Ispanya sularında) 744 ölü, 5 milyon Alman gemileri Beş denizaltı gemisi faaliyette bulunuyormuş Barselon 4 (A.A.) — Müdafaa bakâ- ni neşrettiği bir notta 1997 şubatın- danberi İspanyol makamlarının İspan- ya kıyılarında Alman «U 28, «U 29», «U 33», «U 34» ve «U 36n denizaltıları- nın fesliyetlerini kayıt ve tesbit ettik» leri bildirilmektedir. 1937 yılının ilk ayları zarfında, bu denizaltılar bir çok defalar Kadis'de, Söta'da ve Balear adalarında demirle- mişlerdir. Vallin'den başka, Liselotte, Eser- berg, Neptun ve August Şultze gemi- leri İspanya kıyılarında çalışmışlardır. Geçenlerde Söta ve Kadis'de bulunan August Şultze, bir kaç defa açık deniz- de Alman denizaltılarına yiyecek ve malzeme vermiş ve birinci kânun 50- | nunda Vilhelmhaven limamna giderek İ oradan 12 şubatta tekrar İspanyaya gelmiştir. . , Vergilerde tenzilât Maliye Vekâletinin projesi bugünlerde Başvekâlete verilecek Ankara 4 — Buhran ve müvazene vergiletinin tenzili için Maliye Vekâ- Jetince yapılmakta olan tedkikat bit- mek üzeredir. Vekâlet bu hususta ha- zırladığı projeyi bugünlerde, Başve- kâlete verecektir. Yapılacak tenzilât tedrici ve senelere münkasim ola caktır. İlk olarak tenzilât yapılması dü- şünüler. maaşlar, elli lirahk maaş - Tardır. Bu sene de hayvan vergisinin ge- çen senelerde yapılan tenzilâta ilâ- veten bir mikdar daha indirileceği söyleniyor, Amerikada bir nakliye tayyaresi kayboldu Los Ancelos 4 (A.A.) — Bir nakliye tayyaresi, çarşamba günü San Fran- sisko'dan Albükerek'e doğru uçtuğu sırada kaybolmuştur. Havanın kapalı olması halihazırda araştırmalar ya- pilmasına müsaid değildir. zarar Amerika su basmasının sebeb olduğu felâket Los Ancelos 4 (A.A.) — Tuğyanlar 144 kişinin ölümüne sebebiyet ver- miştir. Hasarat, 5 milyon dolar tal- min olunmaktadır. Sular, çekilmeğe başlamıştır. Binlerce kişi yersiz kal- mıştır. Rekoltelerin uğramış olduğu hasar henüz tahmin edilememiştir. Beş gün içinde yirmi sekiz santi- metreden fazla yağmur yağmışlır. Zabıta memurlarına felâkete uğramış mıntakada yağmacılık hareketine kıyam eden eşhas üzerine ateş açma- Isrı için emir verilmiştir. 100 şehir zarar gördü Los Ancelos 4 (A.A) — Tuğyan- ların Şimdiki plânçosu: Yüz şehir ve kasaba tahribata uğramıştır, yirmi bin kişi melcesiz kalmıştır. Los Arncelos'a aid muhatara ber- taraf olmuştur. Los Ancelos ile San Fransisko arasındaki demiryolu mü- nakalâtı tekrar başlamıştır. Türk - Yunan dostluğu Yunan Başvekili Gümül- cinede mühim bir nutuk iradetti Atina 4 — Yunan | Başvekili B. Me taksas, Ankarada parafe edilen mun- zam Türk - Yunan paktından Gümül- cinede bahsederken, Türk - Yunan it- ifakının hududunu tevsi ve müdde- tini ebedi bir şekle sokan bu paktın ehemmiyetini tebarüz ettirmiş, Yu- nanistanın beynelmilel siyaset saha- sında sulh ve müsalemete hizmet et- tiğini ilâve etmiştir. Emlâk ve Eytam bankasının hisse senedleri Ankara 4 (A.A.) — İstihbarımıza nazaran Emlâk ve Eytam bankasın- ca evvelce tedavüle çıkarılmış olan B. tertibi hisse senetlerine sahip bu- Yunanların arzu ettikleri takdirde bu hisseleri bankaya bedelile satabilme- leri için, bankanın 21/3/938 de top- Janacak olan umumi heyetinden sâ- lâhiyet istiyecektir.