8 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Mart 1938 #EŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA Musikimizde bir canlanma manzarası Mesud Cemilin ve amatör arkadaşlarının çalışmaları Türk kariini en çok alâkalandıran mevzulardan biri nedir bilir misiniz; Musiki? Ne zaman buna temas etsem, uzak- tan yakından, tanıdığımdan tanıma» dığımdan takdir - ve bazan da tevbih ve tekdir! « mektupları alırım. Bu seller, yine öyle oldü. Evvelâ bu münasebetle sevindirici bir haber ö memnunum: Miinir ONureddin'in (büyük alâka uyandıran konserinden sonra, Türk musikisini meyhane sazından apayrı ve lâyık olduğu yüksek muhterem mevkide gören diğer sanatkârlarımız, nazari ve pratik faaliyettedirler. Bu meyanda, kiymetli dostum Mesud Cemil «Türk musikisi nedir?» isimli ve herkese hitap eden bir kitap ha- zırlıyormuş: Dedelerimizin ses sanat- ları hakkında mevcut eserleri esas tutarak musikimizin - malümatları sırf garp tekniğine inhisar edenlerce anlaşılmıyan - tekniğini izah etmekte imiş. Bunu haber veren bir müşterek dostumuz, Mesud Cemil'in başka bir teşebbüsünü de bildiriyor: Bu martın 14 nel günü saat 21 de Saray sine masmda bir konserleri varmış, Bun- Ca, yalnız on yeğinci ve on sekizinci var Türk bestekârlarmın eserlerin- den mürekkep bir program dinliye- cökmişiz. İçinde bir #ek opiyasacı» miz ritmik unsuru Jâbn ile beraber meydana çıkaracak olan bir kudüm - manlesef yalnız bir tane! - dinliyece- Ziz. Koronun sadece ses irtilaine yar- dme rolünde bir tanbur-ile bir ke- mençe bulunacak. Maksad, sirf bir sanat hamlesi; Fski Türk musikisinin hakiki üslup Bahsettiğimiz yirmi genç iki ay- danberi bu gayeyle çalışmaktadırlar. ... Bir yazımda demiştim ki: ajhayet işte bu bahsettiğimiz şekilde Mesud Cemil'in ve amatörlerin ham- lerine kadar muhtelif tezahürlerle hissediyoruz. (Wâ - N0) mu vap sama amam Örtamekteb muallimliği için bu senede imtihan açılacak Orta mektep muallimi kadrosu ih- için Maarif Vekâleti, geçen seneler 4, 5, 6 vo7 senelik ronallim mektepleri me- unları için bir müsabaka imtihanı açmış ve bu imtihanda muvaffak olanları muallimi olarak tayin etmişti, Geçen sene açılan ortamekteplerle beraber bu sene de yeniden açılacak Mekteplerin bugünkü kadro ile idare Şiilemiyeceğini göz önüne alam Ve- Kâlet, bu sene de haziranda bir imti- açmağa karar vermiştir. Bu ka- Tar Vekâlet tarafından Maarif mü- Mürlüğüne tebliğ edilmiştir. Şehir meclisi toplanıyor Belediye reisliği meclisten salâhiyet istiyecek Dün de yazdığımız gibi şehir meo- Hai yarın fevkalâde olarak toplan caktır. Belediye, etin ucuzlaması üze- /İy, rineistihlâk mikdarı-arttığı için şeh- Te fazla kasaplık hayvan celbetmek üzere kasaplar şirketile birlikte ha- reket etmeğe karar vermiştir. Bu maksadia belediye reisliği meclisten tahsisat istiyecek ve lüzum görülür- se istikraz yapmak için salâhiyet Alacaktır. Riyaset makamının yapa- cağı teklif kabul edildikten sonra be- lediye hemen faaliyete geçecektir. Bundan başka et komisyonu bugün | şehir meelisi Azasından Feridun Man- yasın reisliği allında toplanacak ve el işleri hakkında yeni kararlar vere cektir. Bugünkü toplantıda bugünkü fiatlerin değiştirilip değiştirimiyeceği karar altına alınacaktır. Hava vaziyeti Bir iki gündenberi şehrimizde ha- va güzel geçiyor. Dün de güneşli, ab- harı müjdeliyen bir hava vardı. Ye- şilköy rasad merkezinden aldığımız malümata göre dün hava tazyiki saat (| 14 de 762,3 milimetre, sıcaklık en çok 11/7 ve en az da 6 santigrad olarak kaydedilmiştir. Rüzgür cenubi isti- kametten saniyede 2 - 4 metre sürat- Ye esmiştir. Yıkılan duvar Sular idaresi mühendisinin İdiki muhakemesine başlandı Bir müddet evvel “Tozkoparan civa- rında su boruları değiştirilmek üzere bir duvarın kenarında yel kazılırken duvar yıkılmış ve altında kalan Aziz, Kenan, Abbas ve Şükrü adlarında biyet suçundan maznunen sular ida- resi mühendisi Macid aleyhine açılan davaya dün ağır ceza mahkemesinde bakılmıştır. Mahkemede maznun Ma- cid, bü duvarın arkasında lğımlar bulunduğunu ve bu lâğımlardan bi- riken sularla duvarın iç tarafdan çü- rümüş olduğunu ve arka tarafdaki su birikintisinden kendisinin haberi olmadığı için yol Kazılınca duvarın yıkılacağına ihtimal Overmediğini, esasen o gün şiddetli rüzgâr estiği cihetle duvarın yıkılmasında rüzgü- rın de tesiri olacağını, duvarın arka sındaki lâğım çukuru kendisine haber verilmediğinden bu hususta olmadığını söylemiştir. rada keşif yapmadığı için hatalı ol» duğu bildiriliyordu. B. Macid buna karşı da: — Ben orada evvelce keşif yapmış- tam. Böyle bir çukur görmedim. Du- varın arkasındaki çukuru göremez ve bilemezdim. Dedi. Şahidlerin çağırılması için muhakeme başka güne bırakıldı. Esnaf cemiyetleri yardım teşkilâtı bir hastane açacak Birleşik esnaf cemiyetleri yardım teşkilâtının tevsli için çalışmalara devam ediliyor. Ayak tedavisinden başka ağır hastalar için de bir has- tane açılması muvafık görülmüş ve Cağaloğlunda hastaneye elverişli bir bina bulunmuştur. Bu bina yakında kiralanıp hastane haline sokulacak- tar. Alınması kararlaştırılan rontken makinesi için gelen tekliflerin ted- kiki de bitirilmiştir. Son defa bu hu- susta Tıp Fakültesinin müfalhazı 80- rolmuştür, Rontken yakında mar lanacaktır. Halkın üç dileği Et ucuzluğu hakkında muhtelif düşünceler İrilerimizden gelen mektuplardan öğ- İreniyoruz. Bir Etyemezli «semtimizin ismini değiştirmeli! Çünkü artık arasıra beraber, ucuzluk ve ısla- hatın daha iyi semere vermesi için, birçok okuyucularımız, şu temenni- liih kaç türlü hendesi şekil varsa bun- larla ayrı damgalar yapılsın veayrnı Bir ihtiyar tramvaydan atlarken düştü e öldü Dün Şehremini civarında feci bir istemiştir. Tramvay huzlı gittiğinden ihtiyar adam muvazenesini kaybederek dü- şüp başından tehlikeli surette yard» lanmıştır. Yaralı derhal hastaneye kaldırılmış, müddetumumi muavin- lerinden B. Ubeyd tahkikata el koy- muştur. Gureba hastanesinde tedavi aiti- na alınan ihtiyar yaralı biraz sonra ölmüştür. Adliye doktoru B. Enver Karan tarafından, yapılan muayene de bu adamın başından aldığı yara tesirile nezfi dimağiden öldüğü anla» şilmiştar, İhtiyar adamın yarası ağır olduğu için sağlığında ifade verememiş, üze rinde de evrdk bulunamadığından hüviyeti anlaşılamamıştır. Hüviyeti. nin tespiti için müddelumumilik ce- sedi morga kaldırmıştır. Ölen adam morkta teşhir edilecek ve hüviyedi tespit edildikten sonra gömülecektir. Müddetumumilik tarafından yapr lan tahkikat neticesinde bu kazada kimsenin alâkası ve mesuliyeti olma, dığı, ihtiyar adamın kendi dikkatsiş- Wiği ve tedbirsizliği yüzünden düşüp yaralandığı anlaşılmıştır. Balık az çıkıyor Lodosun tesirile bir iki gündenberi balık tutulamıyor. Bu yüzden liman. da irili ufaklı 25 kadar İtalyan ve Yu- nan balık gemisi biriheiştir. Havalar müsaid giderse balıkçılar çok balık tutacaklarını tahmin ediyorlar , Girdiğim kompartimanda benden baş- Sirkecide açılacak han yolcu vanlı. Geri tarafla pen meydanlar Tedkikler ilerledi, yakında işe başlanacak Sirkeci şimendifer istasyonunun şehre çıkış kapım tarafile deniz cep- hesinde birer meydan açılacağını yaz- mıştak, Biran evvel inşaata başlan- yapmıştır. Mühendisle mütehassıs tedkikleri neticesini bildirmek üzere Ankaraya dünmüşlerdir. kaveleler müddetleri de yakında bit- mektedir, Müddetinin Dihayetbul- ması gecikecek olan mukaveleler f08- hedilecektir. ve a saldırmağa hazırlanıyor. alnıma çarpa- vak dram ön il : ii ii ii di imüiminiiiiiiiyninneninimesnlkdi aratmak.