30 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

em — e ——— Sene 20 — No, 6985 — Fiati her yerde 5 kuruş En iyi kâğıda basılmış, kartonu ilç cildlenmiş & Yevmiye, kasa defterleri - muavin defterler , Zarif Ye UCUZ detteri kebirler - 200, 300, 100 sahifeli: 140, 175 ve 250 kuruş İstanbul. hayvaniarı koruma cemiyeti Pukaranın hayvanlarına mahsus parası muayene ve tedavi pazardan maada her gün Kişantaş Şairnigir sokak No. 84 Telefon: 49169 saat 0 - 12 ve akşamları $ - 6 mz ÇARŞAMBA 30 Mart 1938 Telefon: 24240 (İdare) — 24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) — ——— “Ispanyada hükümet son bi gayret sarfına hazırlanıyor Askerler ve Katalonya halkı şiddetli bütçelerine 18 milyon lira tahsisat konacak mukavemete davet edildi Franko kuvvetleri ileri harekâtına devam ediyor. Bir Barşelon 29 (A.A) — Jeneralite hükümeti toplanarak bir beyanname neşretmiştir. Bu beyannamede şöyle denilmektedir: <Düşmanın Katâlonya topraklarını istilâ etmek için bütün gayretlerini Sârfettiği şu saatlerde yarma inanan ve memleketin faziletinden tamamile emin olan Jeneralite, bütün Katalon- yalıları, memleketin dokunulmaz hü: riyetlerini müdafaa ve cümhuriyeti muhafaza etmeğe, bu vazifeleri yapa- caklarından emin olarak davet eder.» Jeneralite hükümeti, Katalonya araxisinin, tarihi ve fikri kıymetleri- nin müdafaası için militein bilümum anasırının ve bütün enerjisinin sefer- ber edilmesi maksadile bütün Kata- lonyalılara hitab etmektedir. Radyo muharebesi Barselon 29 — Başvekil B, Negrin dün gece Barselon radyosunda bir hutuk söylemiştir, Başvekil Almanya ve İtalyanın general Frankoya yar- dımlarından bahsettikten sonra <Bu iki devlet çabuk hareket mecburiye- ie çok mevkileri ele geçirdi : a 7 - sa bi Na Sr” Hükümet kuvvetleri kumandanı general Miaja hükümet erkânile bir arada tindedir. Bunun için mukavemet on- ların mağlübiyetini temin edecektir. Herkesin hedefl mukavemet olmalı- dır, demiştir. Salamank 20 — B. Negrinin nut- kundan sonra Frankonun Nasyonal radyosu bir beyanname tebliğ etmiş- tir. Bunda B. Negrinin son günlerin- de bile yalan söylediği, kaçması için mukavemet» istediği- bildirilmekte v9 (Devamı 8 inci sahifede) Binici zabitlerimiz 2 nisanda yola çıkıyorlar Ekipimiz Albay Cevdetin reisliği altında 8 zabitten mürekkeptir ee eba Avrupaya gidecek binicilerimizden bir grup Avrupanın muhtelif şehirlerinde yapılacak atlı müsabakalara iştirak €decek ekipimiz, pazar günü Harbiye- de, Sipahlocağında yapılan müsabâ- kalardan sonra seçilmiştir. Kafilenin başında, Bincilik mektebi müdürü Al- bay Cevdet Bilgiç bulunacaktır. Nis, Roma, Varşova ve Londradaki müsa- bakalara iştirak edecek olan zabitler Şunlardır: Yüzbaşı Cevad Kula, Cevad Gürkan, Eyüb Öncü, 'töğmen Salm, Hamdi, Avni, İhsan ve Hamdi, Takım bu gibi seyahatleri şimdiye kadar dört zabit ve sekiz atla yapıyor- du, Bu defa bu seyahatin sekiz zabit ve on altı atla yapılması muvafık gö- rülmüştür. Süvarilerimiz nisanın ikinci günü akşamı Sirkeciden hareket edecekler. dir, Zabitlerimize müvaffakıyetler di- leriz. Hollivud'da güneşin doğuşu her sabah merasimle karşılanır Klara Bov'un barında tanınmış artistlerle bir gece - Hollivud nasıl uyanır ? f“emet Feridun Es'in mektubunu yarınki nüshamızda okuyunuz) Parti meclis prupu dün toplandı Hariciye Vekili Hatay mese- lesi ve orta Avrupa siyaseti hakkında beyanatta bulundu Ankara 29 : (A.A) — Cümhüriyet Halk partisi meclis grupu bugün «29 mart 1938> Antalya mebusu dok- tor Cemal Tunca'nın relsliğinde top- landı. Söz alan Maliye Vekili Fuat Ağralı yeni sene için hazırlanıp Kamutaya tevdi edilen bütçenin umumi hatları üzerinde izahat verdi. Bundan sonra kürsüye gelen Hari- ciye Vekili doktor Aras, Cenevre'de Hatay hakkındaki noktal nazarımızı müdafaa ve kabul ettiren heyetimi- zin mesaisine dair izahat verdikten sonra, bugün orta Avrupada cereyan eden siyasetin umumi durumu üze- rinde de Parti grupunu tenvir etti. İngiliz - İtalyan müazakeresi Roma 29 (A.A.) — Kont Clano ve Lord Pört bugün öğleden sonra yeni bir mülâkatta bulunmuşlardır. Çİ nbikikmtileors 25 lira ile ecnebi memlekete |... Cenup hudutlarımızda milyonlar. ca döviz kaçıran muazzam bir şebeke yakalanmış... Seyahat işlerinin kolaylaşacağına ve makul bir şekle sokulacağına dair aylarca evvel gazetelerde birçok ümid verici yazılar yazılmıştı. Pakat hâlâ, seyahate çıkan bir ada- | ma, ecnebi memleketlerde bol bol (1) sarfetsin diye ancak yirmi beş lira ve- | Maliye Vekâleti İstanbul belediyesine 500000 liralık yardımda bulunacak Muvazenei umumiyeye dahil bazı daireler Ankara 29 (Telefonla) — Karşılık- ları varıdat fazlalarından temin edil- mek üzere 1937 mali yılı muvazenel 'umumiyesine dahil bazı daire bütçe- lerine 14 milyon 954 bin lira mun- zam ve 3,689,000 lira fevkalâde tah- sisat konulması hakkında bir kanun lâyihası hazırlanmış ve Büyük Millet Meclisine verilmiştir. Munzam tahsisatın 300 bin lirası ete, 1,880,000 lirası . Maliye Vekâletine, 1,168,000 lirası düyunu umumiyeye, 425,000 Ilrası emniyet İş- leri umum müdürlüğüne, 142,246 li- rası jandarma umum kumandanlığı- na, 368,000 lirası harlelye, 2,456,770 lirası Sıhhiye ve içtimai muavenet, 20,000 lirası adliye, 90,284 Iriası ma- arif, 2,200,000 lirası nafia, 2,089,000 Mirası iktisad, 40,000 lirası ziraat, 3,816,000 lirası da Mili Müdafan Ve- kâletlerine tahsis olunmaktadır. Munzam tahsisatın taksimi Munzam tahsisattan Maliye Vekâ- letine ayrılan paranın 1,400,000 lirası Devlet relsi için satın alman yatın bu mali yıl içinde tesellüm bedeli olarak ayrılmıştır. Yine Maliye Ve- kâletine tahsis olunan paradan 30 bin lirası Türk dili tedkik heyetine, 60 bin lirası Türk Maarif cemiyetine yardımdır. (Devamı $ inci sahilede) Tunusta istiklâl cereyanı kuvvetleniyor Tunus milliyetperverleri: “Fransa Tunuslulara ikinci derecede bir millet gibi bakmakta devam ederse sıkı bir zamanında bizi yanında göremiyecektir,, diyorlar Paris 29 (A A.) — Lö Tan gazetesi artmakta olduğundan endişe göster- mektedir, Gazete son günlerde Tunusta Fran- siz boyunduruğunu kırmak üzere bu- günkü enternasyonal vaziyetten istifa- rilmektedir. Bunun faydası sadece kaçakçılara dokunuyor ve bu tedbir namuslu in- | sanları da para kaçırmağa sevkediyor, Biran evvel seyahat işlerini 1 — mi?.. tiki şekle soksak... Ne “A » m »— Harikulâde kadın monşer!., de ederek Arapları isyana teşvik eden beyannameler dağıtılmış bulunduğu- nu haber vermekte ve ayrıca Düsturu Cedid partisi milli konseyinin, parti şefleri ve mensupları arasında yapılan tevkifler münasebetile, bütün Tunus milletinin vatanperverliğine (hitap (Devamı 8 inci sahifede) on satir yazıda beş tanecik imlâ yanlışı var...