11 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM ci 11 Nisan 1938 GÜNÜN HADİSELERİ Balkan toplantılarında | Verilen kararlar temenni mahiyetinde kalmamalı Diğer bir çok siyasi anlaşmaların #skambilden şatolar halinde kolayca in şu keşmekeşli devirde, Bal antantı her gün biraz daha kuv- Vet kazanıyor... İstanbuldaki içtima- Jar, bunun belli beşli isbatlarından bi- ridir... Mütemadiyen inkişaf! Misafirlerimizden bir grupun fikri. ni sordum: — Diğer siyasi kombinezonların hepsinden, bizimki, kıyas edilmiyecek Gerecede esaslı temellere dayanır. - Gediler. - Mübalâğasız iddia edilir ki, Balkan antantı bizzat Milletler Ce. miyetinden ziyade hayatiyetli bir man- para arzetmektedir, Bir Yunanlı: — Bilhassa Yunanistanla Türkiye Mrasında fevkalâde kaynaşmalar var- Bir. Diplomatler bunun sebebini şöyle izah etmekte mütabık kaldılar: — Türkiye mühim servet menabil- ne sahib bir istihsal memleketi; Yu- nanistan Ise arık topraklarında halk beslenemediği için daha ziyade tüc- car ve denizci karakterde... Onun için bu iki diyarın izdivacından fevkalâde gürbüz bir anlaşma doğuyor. * — Peki, bu toplantılar esnasında Fayı! cihetler hissetmiyor musunuz? — Ediyoruz; fakat ileriki toplantı- larımızda bunun da bertaraf edilece- nun! vaziyetleri bunların tahskkuku- na manidir. — Öyleyse bir de kanunları birleş- tirme tecrübesine mi girişmeli? — Buna vasıl olunabilir mi? Yapı- lacak fik şey, kanunları Balkanlıların müşterek menafline göre tadil ettire- eek mevkideki şahsiyetlerin de gele- cek toplantılara iştirak ettirilmesidir. Her halde, kararların temenni hudu- dudunu aşması için bir çare aramalı, F, Tanur Pis kahvehaneler Haşerelerin üremesine sebe- biyet veren eşya menedilecek Şehrimizin muhtelif semtlerinde bulunan gazino ve kahvehaneler, &ik &ik kontrol edildiği halde bir kısmı- pin sıhhi şartlara riayet etmedikleri görülmüş ve bunlara cezalar veril- miştir, Ancak şehrin kenar mahallelerin- de bülunan bazı kahvelerin gerek in- şa tarzları, gerek eşya ve döşemeleri İtibarile çok İptidaf ve pis oldukları | be a Bir çok mahalle kahve- hasır örme sandalyelerden başka pike tarzında oturacak yerler de vardır, Bunlar başta bit olmak üzere bir çok haşaratın üremesine şebebiyet veriyorlar. Belediye, kahve- hanelerin sıhhi ve temizlik şartlarını haiz olması için esaslı tedbirler ala- cak ve haşere ve mikrop nakleden bir kısım eşyanın kullanılmasını mene- decektir. Bundan başka her kahve- hanede akar su bulundurulacaktır. Denize düştü Bayan Muallâyı sandalcılar boğulmaktan kurtardılar ” Bayan Mullâ adında 17 yaşında bir kız dün akşam üzeri Kadı- yünden bindiği Heybeliada vapu- Fundan kazaen denize düşmüştür. Bayan Mullâ, Kurbağâlıderede o- Buran Üsküdar elektrik şirketi şefle- ginden B. Saminin «kızıdır. Kadıkö- yünden kalkan 16,50 vapuruna binen Muallâ, vapur Haydarpaşaya yakla. pirken hava almak için dışarıya çık- Müş ve kenarda denizi seyre dalmış- $ır, Fakat bu sırada nasılsa muva- penesini kaybetmiş ve denize düş- ynüştür. Etraftan yetişen sandalcılar bayan Muallâyi kurtarmışlardır. Ba- yan Muallâ baygın bir halde ayni va- 'purla köprü iskelesine getirilmiş ve im- Son dakika B. Daladyenin Fransızlara hitabesi Yeni kabine yarın Meclisten itimad reyi istiyecek Londra ve Romada yeni kabine iyi karşılandı Paris 11 — Daladye kabinesinde | 4 Ayan ve 15 mebus vardır, Ayandan üçü ve mebuslardan dokuzu radikal sosyalist fırkesina mensubdur, Yani 19 nazırdan 12 si radikal gosyalist- tir. kabine salı günü öğleden sonra mecliste programını okuyacak ve İti- mad reyi isliyecektir. Yeni kabine, 'parlâmente ve matbuat tarafından iyi karşılanmıştır. Başrekil dün gece saat 20 de Fran- sa milletine hitaben bir beyanname neşretmiştir. Bu beyannamede e€Z- cümle diyor ki: «Bu dakikada vatanın mukadde- ratından mesulü olan ben, mevkii 1£- tidarı aramadım. Bir kaç ey evvel bana teklif edilmiş olan iktidar mev- kiini milil müdafaaya nefsimi hasret- mek için kabul etmemiştim. Fakat bugünkü vaziyet ve dahili müşkülât, beni bu vazifeyi kabule mecbur etti, Bizden milli müdafaa için ağır feda- kârlıklar istediğim zaman bu daveti- mi kabul ettiniz ve milli müdafaa sa- hasında başardığım işleri takdir etti- niz. Bugün mevzuu balısolan tek me- sele vardır: Memleketin selâmeti... Her Fransıza hitab ederek memlekete maddi ve manevi vazifesini yapmağa davet ediyorum, Bu dakikanın vaha- metini düşünerek sizden dahili sulhe taleb ediyorum.» Londra, Brüksel ve Romada yeni Daladye kabinesi iyi karşılanmıştır. hizmet ve işlerinize devam etmenizi | Camilere su Sıcaklar basar basmaz cami çeşmelerine Terkos suyu verilecek ceğini yazmı: Eclediye evvel arının kesilm sip itibarile milerle diğer ev o zamana kadar Terki mesi temin edilecektir. saeselerine de suyu verik Damga kanununda esaslı tadilât yapılacak Yeni projede bazı pul resimleri tezyid, bazıları tenzil ediliyor Ankara 11 (Telefonla) —, Maliye Vekâleti, damga pulu kanununun ba sı maddelerini değiştiren yeni bir ka- nun projesi hazırlamıştır. Bu proje- ye göre maktu resim mikdarları de- Üiştirilmektedir. Anonim şirketlerin dahili nizamnamelerinin hükümetçe kabul ve tasdik edilmiş olan nüsha- larının her bili için 8 lira yerine 6 lira, esham, kambiyo ve ticari sened- lere aid olarak tanzim edilmiş her nevi bordrolar ve yahut bunların kuponlarının numara bordroları ve borsa emirleri beş kuruş, kâğıd veya mukavvalardan baska maddeler üze- rine tertib olunarak umumi mahalle- re yapıştınlan veya asılan ilânlar- dan metre murabamın yarısı ve da- ha aşağısı için 15 kuruş yerine 30 ku- Tuş, bir metre murabainın yarısın- dan bir metre murabbama kadar 25 kuruş yerine elli kuruş, bir metreden | iki metreye kadar 300 kuruş, 2 met- reden sonra her yarım metre için otuz kuruş, gazetelere ve mevkut risalelere konan ilânlardan 74 üncü numarânın A bendine dahli olanlar- dan 2 kuruş, B bendine dali olan- * lardan 20 kuruş, C bendine dahil olanlardan 50, E bendine dahil olan- lardan 100 kuruş alınacaktır. Proje ile damga kanununun diğer maddelerinde yapılan değişiklikler şunlardır: 2270 numaralı kanun mucibince ödünç para verme işlerile uğraşan hakiki ve hükmi, şahıslara verilen izin vesikalarından yüz kuruş, ödünç para verme işlerine tavassut edenle- re verilen vesikalardan 25 kuruş, ödünç para alanlara verilen vesika- lardan 5 kuruş, protesto için noter- | lere yazılacak talebname ve sened- lerden 5 kuruş, resmi döireler tara- fından ferdlere verilen her nevi ruhsatnamelerden on kuruş alına- caktır. Muayyen meblâğı havi anlaşmala- rm damga resimleri binde ikiden binde bire, balo biletleri on kuruşta yirmi para olarak tesbit edilmiştir. Projede tiyatro, sinema, konser, balo, sirk ve stadyumda duhuliye bi- leti kullanılması mecburi kılınmış, kullanmıyanlardan her bilet için iki Mira ceza alınması tekarrür etmiştir. Ispanyada asiler şiddetli! Almanyada saltanat taarruza başladılar Şark ordusu bir köyü zapdetti Barselon 10 (A.A.) — Milli müda- fan nezaretinin resmi tebliği: Şark ordusu: Egnera neh- rinin sağ - sahilinden ileriiyen düş- man kuvvetleri Sort köyüne kadar bir ilerleyiş yapmışlardır. Tremp mıntakasında düşman İso- na İle civarında taarruzda bulunarak. bir köyü zapdetmiş ise de Cumhuriyet- çilerin parlak bir mukabil taarruzu neticesinde bugün geri atılmıştır. Vilabona mıntakasında düşman hatlarını Monslakri dağlarına ve Tur- mele kadar ileri sürmüştür, Estramadura ordusu: Düşman son günlerdeki ağır zayia- tına rağmen Karraskallejaya karşı şiddetli bir taarruza başlamıştır. Bu- rada kanlı bir muharebe olmaktadır. Diğer cephelerde kayde değer bir şey yoktur. Kasayı para var diye mi parçaladı İzmit 10 (Telefonla) — Sellüloz fab- rikası müteahhidlerinden Alman B. Sarranın para kasası oksijenle parça- lanmak suretile açılmıştır, B, Sarra derhal polise malâmat vermiş, müd- deltumumi B. Hamdi tahikata başla” mıştır. Neticede kasanın bekçi Hüse- yin tarafından açıldığı anlaşılmış ve tevkif edilmiştir. Kasada dadı shh! otomobili ile hastaneye kal-| para yoktu, Tahkikata devam edili- lehinde tahrikât 46 kişi tevkif edildi 17 kişi de mahküm oldu Berlin 10 (A.A.) — Öğrenildiğine göre, Vilkelm Laverrenz isminde €s- ki bir Alman mebusu da dahil olmak Üzere birkaç gün evvel 46 kişi tevkif edilmiştir. Bunlar saltanat lehinde tahrikât yapmakla zan altına alın- mışlardır. Münih mahkemesi de devletin em- niyetine karşı bir komplo hazırlamak cürmile 17 kişiyi mahküm etmiştir. Bunların burjuvazi mahfillerine men- Sub oldukları zannedilmekle ise de bu “meselenin saltanat Jehindeki tahri- kât dolayısile Berlin'de yapılan tev- kifatla alâkadar olup olmadığı ma- lâm değildir. ii Almanyadan kaçan siyasi mültecilere yardım Vaşington 10 (A.A) Ruzvelt, 18 Nisanda din! ve mali mümessiller- den mürekkep bir grup kabul ederek Alman mültecilerine yardım edilmek Üzere Büyük Amerikan müesseseleri» nin hükümetle teşriki mesai etmesi Meselesini görüşecektir. ne başlanacaktır. İtilâfname bu hafta yüzde 99,0 u Berlin 10 (A.A.) — B. Hitler bu se- bah saat 11,20 de Viyanadan buraya gelmiş ve doğruca Başvekâlete git- miştir. Plebistin kati neticeleri Berlin 11 — Dün yapılan plebisitin İ kati neticeler şunlardır: Almanyada 49,326,791 kişi reye iş tirik temiş, bunlardan 48,799,269 «evet», 425,180 kişi «hayır» diye rey vermiştir. Evet diyenlerin nisbeti yüzde 98,08 dir. Avusturyada 4,284,795 kişi reye iş- tirâk etmiş, bunlardan 4,2738051 evet demiştir. Nisbte 98,75 dir. Hitler neticeden memnun Berlin 1i — B. Hitler, Avusturya- daki kati neticeleri kendisine bildi- Tunusta kanlı vakalar oldu Örfi idare Sus mıntaka- sına da teşmil edildi Paris li — Tunuste ilân edilen örfi idare devam ediyor. Örfi idare Büs mıntakasına da teşmil edilmiş- £ir. Askeri kumandan neşrettiği bir beyannamede umumi içtimaların, silâh taşımanın yasak olduğunu, bu cürümleri işliyenlerle âsayişi bozan- Yarın divani harbe tevdi edileceğini Yân etmiştir. Divanı harpler daimi surette hali faaliyettedir. 9 Nisanda vukubulan arbedelerde 1 Fransız jandarması öldürülmüş, 11 zühaf askeri ağır, ll zühaf ve 3 Senegalli avcı hafif surette yaralan- mışlardır. Silâh taşımak cürmünden 61 ve | tahrikât yüzünden 13 kişi tevkif edil- miştir, Dahilden Tunus şehri üzeri- ne yürüyen yerli bir nümayişçi ko- Ju dağıtılmıştır. Polisi takviye için Fransadan kuvvet gönderilmiştir. Ordu nakliye tayyareleri Vaşington 10 (AA.) Harbiye Nezareti mürettebat ve malzemenin süratle naklini temin maksadile tak- riben. iki buçuk milyon dolar kıyme- Avustralyada altin istihsalâti tinde Duğlas markalı 87 tayyare si- Kanberra 10 (A.A.) — Resmi ista- tistiklere göre, Avusturyada altın Astihsali, 1937 senesinde, 1917 sene- sindenberi ilk defa olarak 10 milyon Mine emati halmustar. pariş etmiş olduğunu bildirmiştir. Ordunun esasen ayni modelde tay- yareleri vardır, fakat harbiye nezare- ti, bu kadar mühim bir siparişi ilk &efa olarak yapmıştır, ingiliz - alyan müzakereleri bitti İtilâf metninin bugün tahririne başlanacak Roma 11 — Cumartesi günü İtalya hariciye nazırı Kont Çinno ile İngiliz sefiri Lerâ Pert son bir mülâkat yapmışlardır. İngiliz - İtalyan müzakerelerine bitmiş nazarile bakılabilir. Bu sabah İngiliz - İtalyan itilâfı metninin tahriri- içinde parafe edilecektir, Almanya ve Avusturyada reylerin ilhak lehinde Hitler: “Bu netice ümidimin fevkindedir, bu, hayatımın en mesud anıdır, diyor | ren plebisit komiserine verdiği ce vabda demiştir ki; «Bu netice, fevkine çıktı ümid ve tahminimin Bu en, hayatımın en Türkiyede Dün Almanyada yapılan reyiam ve şlağa âza intihabatı için rey | zere dün Ankaradan Alman kolonisine mensup üçyüz kişi daha İ gelmiş ve şehrimizde bulunan Avus- turya tebaasile birlikle Şirketi Hayri- yenin bir vapuruna binerek Büyük- dere önünde bulunan bir Alman va- puruna binmişler ve Karadenize açı- larak kara sularımız haricinde reyle- rini istimal etmişlerdir. Fon Papen Almanyanın Ankara elçiliğine tayininden vazgeçildi Ankara 11 (Telefonla) —- Berlinden alâkadar siyasi mahfellere gelen malü- mala göre, Fon Papenin Ankara ciçi- liğine tayininden sarfınazar edilmiş- tir. Gene bu siyasi mahafilde, nizami yaş haddini doldurması hesebile ya- kında tekaüde sevkedilecek olan Al- manyanın Ankara eiçisi Fon Kellerin yerine Almanya hariciye nezareti matbuat şefi Fon Asman veya evvelce şehrimiz Almanya elçiliği müsteşarlı- ğında bulunmuş olan Fon Brufarın tayini muhtemel Kasırga kur kurbanları Amerikada 82 kişi öldü 612 kişi yaralandı Vaşington 10 (A.A.) — Amerikanın cenubunda ve merkezinde vukua ge- len kasırgalar, kar fırtınaları ve tuğ- yanlar neticesinde 28 mart ile 7 ni- san arasında 82 kişi ölmüş, 612 kişi yaralanmıştır. En ziyade müteessir olar. hükü- metler, şunlardır: Alabama, Jeorji, Luizyan, Kento- ki, İllinua, Kansas, Misisipi, Arkan- - çi ve Ohyo. Bu yüzden rekolteler, çök mütees- sir olmuştur. * Alabama kızılhâçı, nehir sahilleri ahalisinden olup tuğyanların yurd- larından koğmuş olduğu 20.000 kişi- nin yardımına koşmak için icab eden bütün tedbirleri şlmışlır. Giz