11 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ği le- en tü“ çi iş- mi in eti ice 11 Nisan 1988 —— AKŞAMDAN AKSAM | “Nikola baba,, anlatıyor: Sultan Reşada ve Veliah- dına dair bir hatıra i Balkanlı misafirlerimizle beraber, Cumartesi öğle tatilinden itibaren dün- kil pazar akşamına kadar Yalovada ye Büyükadada güzel bir hafta arası eğlencesi geçirdim. Dört milletin ikti- Bad ve matbuat mümessilleri, memle- ketimizin tabiat zenginliği ve letafeti cihetinden bu pek müstesna dekoru içinde daha ziyade anlaştılar ve seviş” filler, Bir keresinde, sofrada rumen heye- fi reisi sayın bay Tabakoviçle yanya- na düşmek bahtiyarlığına nail oldüm: — Ben serbes meslek erbabi münev- verlere hususi bir kiymet veririm. Meselâ diplomatlıkta nüfuzlu bir za- tın kuzeni olmak insanı hariciyede #llinca daire müdürü yapabilir, Fa- kat bir gazele fıkracısı, bir piyes mu- harriri, bir karikatürist olmak ancak ferdin kendi meziyeti, neticesidir! - diye bizlere cemilekâr sözler söyliyen misafirimiz, toplantımızın ihtiyar «jön Prömyesi» olan Osmanlı nazırlarmdan bay Nikola Basaryaya sözü intikal et- tirdi: - Şimdi o da sizlerden... Gazete- cilik yaparak yaşıyor... Yanıma düşen diğer bir rümenden Şu malümatı aldım: — Eski Nafia nazırınız şimdi bizde bir Çocuk gazetesi çıkarmakta, başın- dan sonuna kadar kendi doldurduğu bu haftalık mecmuayı 20,000 tane sa- tabilmektedir. Memleketimizin çocuk- ları ona «Nikola baba» adımı takmış- larâır, Bu sırada, salonun öteyanında, yet- mişlik ihtiyar, gençlerde bile bulun- muyan neşeli sesile, mütemadi nük- telerini saçıyordu, Komşum bay Ta- bakoviç; — Harbe girilmesinden meyus ola- rak, memleketinizi terketmiş... Pek Cüzi bir parayla, âdeta beş parasız, Komanyaya hicret etmiş. Bizde de hayatını yeniden kurdu: Mebus oldu; — Yüksek mevkileri işgal etti, Fakat Türkü, Türkiyeyi bir türlü unutama- dı. Bize sizleri terennüm edip durdu. Daima: «Her Türkte esalet vardır!» san Başka bir yemekte de hay Basarya İle aynı masaya karşı karşıya rasla- dik. Sorduğum birçok suallere esbak mazırdan aldığım cevaplar arasında belki de tarihimizin bazı kısımları için vesika teşkil edecek cümleler vardır: — Nafia nazırlığınız zamanmda ne Yaptınız? — Hiç!... Zira, Balkan muharebesi karışıklığına raslıyordu, Yalnız, bir inde, sevkulceyşi kıymeti olan bir köprüyü tamir etmemiz beheme- hal lizm geldi. Maliye nazırı Rifat yden para istedim, Hazinede fare- top oynadığını söyledi. Fakat Bize asıl başka hatıralarımı anlatayım: anlı olduğum için, Osman Niza- Mi paşa heyeti ile beni, sulhü imzala” o üzere Londraya göndermeğe ka- Me iler. O sabah, heyeti nuzzara kesten evsel geldim. Şeyhislâm da a zuhur etti: “— Uykum kaçtı... Geceleyi Yamadım... - rez ei “Siyasi kaygular yüzünden sandım. “— Evdekiler de merak ettiler, - di- Ye devam ederek beni bu ailevi vatan- Perverliğe hayran bıraktı, fakat bir- denbire de inkisara uğrattı: - Badem (Va - Nü) (Devamı 10 uncu sahifede) — Senin Hâzım Körmükçü ne yap- mış haberin var mı bay Amca?.. B. A, — Gene bir pehlivana ev pa- Fası ma toplamış?... Okul kitapları Tadilât için öğretmenlerin fikri soruldu Orta okullar ile liselerde okutul makta olan riyaziye, kimya ve fizik kitaplarında tadiller yapılması mu- vafık görülmüştür, Vekâlet, bu hu- susta alâkadar muallimlerin mütalâa larını sormuştur, Şahsen cevab ver- mek istiyen muallimler, mütalâaları- nı Vekâlete bildircceklerdir. Bu mü- talâalar tedkik edilerek muvafık gö- rülürse mezkür ders kitaplarında ya- pılacak tadilât esnasında nazarı dik- kate alınacaktır, Vekâletçe hazırlanacak yeni fizik, kimya ve riyaziye kitapları önümüz- deki ders yılına kadar yeliştirilecek- tir. B. Şükrü Saraçoğlu Ankaraya döndü Balkan konseyini açmak üzere şeh- rimize gelmiş olan Adliye Vekili ve Hariciye Vekâleti Vekili B, Şükrü Sa- rTaçoğlu dün akşam Ankaraya avdet etmiştir, Gazi köprüsünün ayakları B. Piju yaptığı hesapların doğruluğunda israr etti Gazi köprüsü ayaklarının inşa tar- zı ve Unkapanı tarafına çakılacak ka- zikların uzunluğu için Belediye ile Alman inşaat şirketi arasında çikan ihtilâ&f üzerine Fransadan çağırılan köprü mütehassısı B. Piju bu akşam Parise hareket edecektir. B. Pijunun şehrimize gelmesi üze rine Almanyadan gelen Alman firma- sı umumi müdürü B. Rianhardda İ dünakşamki ekspresle Almanyaya dönmüştür. Köprü ayaklarının inşa tara ve B. Pijunun yaplığı proje üzerinde yapılan son tedkikata şirket umumi müdürü de iştirak etmiştir. B. Piju evvelce yaptığı hesaplarda isabet ettiğini ve 18 metre derinliğin- de kazık kakıldığı takdirde ayakların çökmek tehlikesine maruz bulunma» dığı noktai nazarında İsrar etmiştir. Esasen köprü, dubalar üzerine Inşa edileceğinden ve ayağın istinad ede- ceği Unkapanındaki zemininde de bir heyelân imkânı bulunmadığından alelâde toprak kaymasının ileride köprü için bir tehlike teşkil etmiye- ceği hakkında rapor vermiştir. Köprü projesinin mesuliyeti B. Pijuya ve Belediye fen heyetina aid olduğundan Alman inşaat firması- nın kazıkların uzunluğunu arttırmak için ileri sürdüğü iddia kabul edil- memiştir. Şimdi inşaat& B. Pijunun tesbit ettiği ve Belediye fen heyetince kabul edilen hesaplara göre devam edilecektir. İki kumarbaz yakalandı Beykozda Yalıköyünde bir kahvede Arif ve Süleyman adlarında iki kişi kumar oynarlarken, oyun parasile bir- likte polisçe yakalanmışlar ve mah- — Hayır, Beyoğlu caddesinde bir Bişe açmış... Nafia Vekiletile Belediye | Haklı şikâyetler Osmanbeyde “uçan, otomobiller Belediye, tramvay kazalarının önüne kismen geçebilmek için büyük caddelerdeki tramvay da- raklarına işaretli kaldırımlar yap- tırdı. Pek de iyi oldu. Nizam, in- #isam tanımıyan bazı soförler hiç olmazsa kaldırım var diye, tram vaydan inen yolcuların üstüne uuğramıyorlar. Fakat Osmanbey- deki tramvay durağı böyle bir ih- timamdan mahrumdur. Harbi yeden Şişliye doğru uçan olomo- billerin, Osmanbeydeki benzin deposu önünde inip binen tram- vay yolcularını altına alması her zaman ihtimal dahilindedir. Gazeteniz vasılasiyle belediye- nin ve şirketin nazarı dikkatine erzediyorum. Şişli: A B. Haydarpaşa köprüsü Demiryollar idaresi bu yıl köprünün inşasına başlıyacak Haydarpaşada tren yolu üzerinde geçid yerinde bir köprü yapılması arasında esas itibarile kararlaştırılmıştı. Devlet demiryolları idaresi 938 büt çesine bu köprünün inşası için tah- sisat koyduğundan Belediyenin bu inşaat masrafına iştirak etmesini is- temiştir, Belediye mali vaziyeti do- Jayısile ancak 939 bütçesine tahsisat ayırabileceğini bildirmiş ve bu husts- ta şimdiden Şehir meclisinden salâ- hiyet istemiştir. Belediye, köprünün inşa masrafına muayyen bir nisbef dahilinde iştirak edecektir. Devlet demiryolları, bu sene behe- mehal köprünün inşasına başlıyacak- tır. Köprünün keşif plânı da yapıl- mıştır. Bu plâna göre fevkan! bir şe- kilde yapılacak köprünün bir ayağı 'Haydarpaşada emrazı intaniye hasta- nesinin önünde, diğer ayağı da şim- diki geçidin Haydarpaşa rıhtımı Üze- rinde bulunacaktır. Köprünün üze- rinden araba, otomobli gibi nakliye vasıtaları geçecek, yayalar için de ay- rı yollar bulunacaktır. Tren hattı köprünün altından geçecektir. Yeni köprü yapıldıktan sonra Üze- rinden yeni bir tramvay hattının da geçirilmesi ihtimali vardır. Maamafih bu hususta henüz bir karar verilme- miştir, Köprünün inşaatı haziranda münakasaya konacaktır. Şoför turşucuyu dövdü Üsküdarda oturan şoför Raif, kapı- ya çağırdığı turşucu Mustafadan tur- şu alırken kavgaya tutuşmuş, netico- de turşucu şoförden adam akıllı da- yak yemiştir. Turşucunun müracaatı üzerine şoför yakalanmış, hakkında kanuni takibala girişilmiştir. Araba çarptı Sebze hâlinde hamallık eden Meh- med isminde birine aid ve Arif adında birinin idare ettiği el arabası, Küçük- pazarda Fethi adında bir çocuğa çarp- mış yaralamıştır. Fethi tedavi altına alınmış, Arif yakalanmıştır, mug... ŞEHİR HABERLERİ Tifo aşısı Esnafın aşılanma- sı bu ay sonunda bitecek Geçen sene halka yapılan aşıdan sonra tifo vakaları mühim bir nisbet | te azalmıştı. Ancak tifo aşısının mu- | afiyet müddeti altı ay olduğundan Sıhhiye müdürlüğü, hamamcı, ber- ber gibi halkla yakından teması olan ve yiyecek, içecek satan esnafı ve İş- çileri yeniden macburi aşıya tabi tut- muştur, Bir aydanberi yapılan bu aşi bütün kaza merkezlerinde bu ay 80- nunda bitecektir, Aşı şimdilik esnafa inhisar ettiril- miştir. Havalar ısındıktan sonra tifo yakaları zuhur cderse halka da tak bik edilecektir, Maamafih Kırkçeşme sularının kesilmesi ve şehirde yeniden bir çok Terkos çeşmesi tesis edilmesi üzerine önümüzdeki yazda bir tifo tehlikesi mevzuubahis olmuıyacaktır, cemiyeti Edirne lisesinden mezun gençler cemiyeti, dün cemiyet binasında se- nelik kongrelerini akdetmişlerdir, Heybeliada sanatoryomu Yeni paviyona 15 mayıstan itibaren hasta alınacak Heybeliada sanatoryomunda yapi lan yeni paviyon bitmek üzeredir. Yakında binanın döşenmesine başlar nacaktır, Yeni paviyona 15 mayıstan itibaren hasta kabul edilecektir, Şim- diye kadar sanatoryomna kabul cdi- len hastalar, sıra beklemek üzere bir çok vakıt kaybediyorlardı. Bu müd- det, hastaların miktarına göre deği- şiyordu. Yeni paviyon açıldıktan sonra sa- natoryorma kaydedilmek müddeti a$- gari hadde indirilecektir. Bir tramvay arabası iki kaza yaptı Evvelki akşam üzeri bir tramvay arabası, ayrı ayrı iki yerde iki kaza yapmıştır. 855 numaralı vatmanın idaresinde- ki 86 numaralı tramvay arabası, Ak- saray - Harbiye seferini yapmak üze- re Aksaray deposundan çıkmakta iken altmış yaşlarında Nail isminde biri, tramvaya binmek istemiş, bu 81- rada muvazenesini kaybederek düş- müş ve yaralanmıştır, Yaralı ihtiyar tedavi altına alınmışlır, Aynı tramvay arabası, Harbiyeye gidip dönmüş, Taksimden İstiklâl cad- desine gelmekte iken birdenbire önü- ne çıkan 3339 numaralı otobüse ar- kadan çarparak hasara uğratmıştır. Vakaya polis el koymuş, vatman hak- kında lâzım gelen takibata girişli miştir. Otomobil tramvaya çarpti Dün Şişliden Tünele gitmekte olan 119 numaralı tramvay arabası, arka- sından gelen şoför Mustafanın 2765 numaralı otomobilinin sadmesine uğ- Tamiş, tramvayın arka kısmı hasara İD ES piyango bileti satı- yorl,. İSTANBUL HAYATI Doğmadan ölenler Bir ahbabın akrabasından bir zat la tanıştım. Elliyi aşkın, şen, tam mü- nasile hoş sohbet bir zat... Vaktile dün- yalığı yoluna koymuş; üç apartıman yavrusile, babadan kalma beş alfa dükkânın varidatı hayatta kendisine eğlence aramaktan başka bir yorgun- Iuk bırakmıyor. Bahçeye merak sardır- mış, Akşamları da çoluk çocuğu ara- sında şöyle bir iki saat demlenmekten pek zevk alırmış, Yeni tanzime baş- arala Geçen akşam dostumla beraber git- tik, Anadoludan bir de misafiri gel İ- miş, O da ayni yaşlarda, tatlı bir zat. yat budur. Dünyanın hiç bir şeyine metelik vermemeli. Fâni dünyanın iki günlük ömrünü zevkle geçirmeli. Ben, tam zevk almadan geçen günleri, ha- yat saymam, O günleri yaşamadım addederim, Bir kadeh daha yuvarladı, misafir gelen eski dostuna döndü: — Yahu, sen çok ihtiyarlamışsın. Ço- cukken ayni sınıfta okurduk. Fakat var mı? Hayatı biraz evvel çok güzel izah etmiştiniz. Ben de bu hayata ilk defa giriyorum. Bütün hayatım da iş- te bu bir geceden ibaret olacaktır, Bit- tabi yarın bu hayata veda edeceğim. Yani, bektaşinin hikâyesinde olduğu gibi, doğmadan ölenlerdeniz. - Cemal Refik Belediye zabıtası talimatna- mesi haziranda tatbik edilecek belediye vazifelerinin yapılabilmesi için gerek esnafa, gerek belediye teşkilâtına ye- nİ bir takım vazifeler tahmil etmek. tedir, Bu maksadla talimatnamenin tatbikinden evvel bir hazırlık yapıla» caktır. İşte büyük böyle olur, babası # B.A, diğin Bahite $ ||,