20 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

m Sahife 2 AKŞAM 20 Nisan 1938 Dün Geceki ve Bu Sakahki Haberler GÜNÜN HADİSELERİ Hata işlemezlerse Çinliler galip Bitaraf müşahidler bu mütalâayi yü tüyorlar B ütün efsanelerin yıkıldığı bir asırdayız. O meyanda «Japonya. dünyaya hâkim olacak!» mütearitesi de inlâs halinde! Haberler tevali etmektedir Kendi düşüp te bir yerini acıtan çocuğun bihaber eşyayı pataklamağa kalkma- 8i gibi, cenuptaki mağlübiyetler üz0- rine, Japon tayyareleri bigünâh sivil halkı bomardıman etmekte; bu me- yanda mekteplerde, mabedlerde vefi- yata sebep olmaktadırlar, Ve dağılan kuvvetlerin yeniden top- Janıp iki ordunun bir muharebeye tutuşacağını dünkü telgraflar bildi- riyorlardı. Çinliler 250,000 kişi, Ja- 'poniar 100,000 kişi olarak çarpışacak- Jarmış, Müstevlilerin ihtiyat ve leva- ımı uzakla olduğu için Çinliler - şa- yed vehim bir hala işlemezlerse - da- ha şimdiden galip sayılabilirlermiş. Ecnebi müşahitler böyle söylüyor. Yalnız beyaz ırkın değil, bizzat Ja- ponların da kendilerine fazla kıymet verdikleri zehabi uyanıyor. Büyük emeller peşinde icabından ziyade açıl- mışlar, darbelerini can alarack ve seri şeklide vuramamışlardır. Çini 'uyandırmışlardır! Tarihte bütün müs. tevlileri yütan bu kadim ülke, modem emperyalistlerin de başını yiyecek midir? Her halde şimdiye kadar ke- nını emmiş, Japonlarda ilk zamanki cevvallikten eser bırakmamıştır. Napolyonun bir sözü vardır: Çin kımıldarsa önüne geçilmez bir tehlike olacağını haber verir. Belki de Japon Astilâsı bu kımıldamaya sebebiyet ver- miştir, l Faşizm ve milyonerler ————— A vrupanın en müreffah, en mesud memleketlerinden biri sayılan Danimarkada faşizm başgösterdiği için, adliye, bu hareketi bastırmak Üzere tedkikata girişmiş. İngilterede ancak 334 milyoner varken, Danimarkada - üç milyon müfusa rağmen - 500 tane olduğunu dün gelen Entfansijan gazetesi ya- zıyordu. Faşizm, komünizm gibi mül- kiyeti şahsiyeyi baltalamıyorsu da teşebbüsleri tahdid eyliyor; milyonluk servetlerin zuhuruna meydan vermi- yor; şayed mevcutsalar bunları dev- Jetçiliğin sıkı tahdidatı, zabtürapti Londra 20 (Akşam) — Fransız baş- vekili ile hariciye nazırının Londrayı ziyaretleri esnasında müzakere edile- cek başlıca meseleler şunlardır: İ 1 — Almanya bir beşler paktının âkdine muvafakat ettiği takdirde ken- disile müzakereye girişmek, bu pakt | İngiltere, Fransa, Almanya, İtalya ve Lehistanı ihtiva edecektir, 2 — Fran- sız - İtalyan müzakereleri, 3 — Habe- şistanın ilhakı Milletler Cemiyetinde . Hataya gidecek (© Milletler cemiyeti heyeti. 22 kişilik heyet bu sabah trenle geldi Hatayda yapılacak umumi seçim- de Milletler Cemiyeti namına bulu- nacak olan yirmi iki kişilik heyet bu sâbahki ekspresle şehrimize gelmiştir. Heyet, Haydarpaşaya geçerek Ha- taya hareket etmiştir. Amerikalılarla ticaret müzakerelerimiz Ankara 19 (Telefonla) — Ameri- kalılarla ticaret müzakerelerimize bugün devam edilmiştir. Tarefler, yarın gece taplanacaktır. Yarınki içtimada Samsun, İstanbul ve İzmir- den gelen tütün eksper ve tüccârlsr da bulunacaklardır. Son yağmurlar Çorumun bir köyünü tamamen su”bastı Ankara 19 (Telefonla) — Dahiliye Vekâletine gelen malümata göre son yağan yağmurlar dolayısile Çoromun Kumçifliği köyünün etrafını tama- men su basmış ve bu köyde oturtan halk diğer köylere nakledilmiştir. Gene Çorum vilâyeti içinde Karabu- Tun köyünün erazisi altında kalmış, İskilip şesesinin 500 metrelik altına alıyor. Bu sebeplerdir ki Danimarkada, li- beral şekilde teşekkül etmiş hayat için faşizm büyük bir darbe olur; başlan başa değişiklikler meydana gelmesini iktiza ettirir, Mevcut 'şeralt içinde gaten müreffeh, memnun olan bu, memleket, «belki altı üstünden iyi-. dir!» şeklinde bir tali oyununa giriş- ynek istemiyerek faşizmi, henüz zu- hur halinde iken ortadan kaldırıyor. F. Tanur m — —— m Teşviki sanayi kanunundan istifade edenlerin nazarı dikkatine! Ankara 19 (A.A.) — Teşviki sanayi kanunundan İstifade etmekte olan sı- nai müesseselerin bu kanun ahkâmına tevfikan her takvim senesinin ilk iki ayı zarfında İktisad Vekâletine iş cedveli vermekle mükellef olduklarından 1937 senesi iş cedvellerini bu müddet zar- fında vermiyen müesseselere gene bu Kanun mucibince İktisad Vekâleti tara. Yından ahiren yazı ile tebligat yapılmış bulunduğundan, bu tebligat üzerine de cedvellerini alâkadar makamlara ve- rerek, verdiklerini de ayrıca Vekâlete illdirmiyen müesseselerin kanunun 26 ncı maddesi mucibince muafiyet ruhsulnamelerinin istirdad edileceği haber alınmış! Romanyada bir İtalyan tay- yaresi kazaya uğradı Belgrad 19 (A.A.) — Romanyaya giden üç motöflü bir İtalyan tayya- resi, Slovenya'da Pokleka köyü civa» rında benzin deposunda vukua gelen bir kısmında gelip gitme durmuştur. Tokadın Teke nahiyesinin Darome köyü deresinin taşması yüzünden köyün tarla bostanlarını sular kap- lamıştır. Bunlardan başka Bolu ovasından geçen çay ile Akçay ve Hisar çayları taşmış ve bu çaylar civarında bulu- nan yüzlerce dönüm ekili erazi su al- tında kalmıştır. Ziraat bakanlığı teşkilâtı Ankara 19 (Telefonla) -—— Ziraat Vekili B. Faik Kurtoğlu Bakanlık teşkilâtına bir sirküler göndermiştir. 'B. Faik sıra ile merkez teşkilâtı şef- lerile görüşeceğini bildirmiş ve şef- lerin buna göre hazırlıklı bulunma- Tarım istemektedir. En çok 15 günde bir bütün daire şefleri ile Bakanlık komisyon * halinde toplanarak umu- mi meseleler görüşülecektir. Taşra taşkilât müdürlerinin Bekâ- na bildirmekte faydalı görecekleri hususları hususi kalem müdürlerine yazmalarına selâhiyet verilmektedir. Filistinle ticaretimiz arttı, bu hükümetin bir ticaret mümes- sili Ankaraya geldi Ankara 19 (Telefonla) — Filistinle clan ticaret münasebetlerimizi geniş- lemek üzere Filistin hükümetinin bir mümessili Ankaraya geldi. Komşu memleketin mümessili bugün İktisad Vekâletinde 'Türkofis reissi bay Bür- han Zihni ile görüştü. Filistinle olan ticari münasebetleri, larda 250,000 Kiralık - kat edecektir. müzakere edildiği zaman İngiltere ile Fransanın takib edecekleri hattı ha- reket, 4— Arap memleketlerinde ve bilhassa Fransanın şimali Afrikadaki müstemlekglerinde yapılan tahrikât, 5 — General Franko hükümeti ile bir mukarenet akdetmek ve Almanyanın İspanyada iktisadi nüfuzuna karşı koymak için Franko ile ticari müna- sebetler tesis etmek, 6 — Akdenizin Son dakika İ Londrada İngiliz ve Fransız nazırlarının görüşeceği meseleler Beşler paktı ile Almanyanın orta Avrupaya daha ziyade sokulmasına mani olacak tedbirler ve harp vukuunda Ingiliz - Fransız işbirliği görüşülecek garbinde İngiliz - Fransız menafiini müdafaa içir alınacak sevkulceyşi ted- birler, 7 — Almanyanın merkezi Av- rupaya daha ziyade sokulmasına ma- ni olmak ve bu hususta İtalya ile Le- histanın teşriki mesaisini temin et- mek, 8 — Almanyanın müstemleke ta- lebleri, 9 — Umumi bir harb vukuun- da İngiliz - Fransiz teşriki mesaisine aid umumi meseleler. Frankocular Tortoza'nın varoşlarını ele geçirdiler np muharebeler yeniden şiddetlendi arselondan cepheye Saragos 19 (A.A) — Ampostayı işgal etmiş olan general Graçla Va- Jino fırkaları şimaledoğru sürâtle ilerlemişlerdir. Bu fırkalar, Tortozaya on kilömetreden az bir mesafede bü- Tunmaktadırlar. Düşman, silâh, mü- himmat ve bilhassa Tortoza mınta- kasından müteaddid bataryalar al- mıştır. Fakat düşmanın bitkin bir | halde olduğu görülmektedir. Fran- | kistlerin tayyareleri fasılasız surette 'Tortoza - Tarragon yolunu bombar- dıman etmişler, Kafileteri ve batarya- Jarı tabrib eylemişlerdir. İ Barselondan cepheye sevkiyat Barselon 19 (A.A) — İçinde gö- nüllüler bulunan bir çok kamyonlar cepheye gitmek üzere şehrin sokak- larından geçmişlerdir. Techiz edilmiş ve silâhlanmış olan bu gönüllüler vatani şarkılar söylemekte, halka hi- tap etmekte ve halkı kendileri gibi gönüllü yazılmaya teşvik etmekte İdi- ler, Bu nevi sevkiyat her gün tekerrür etmektedir. Bir çok gönüllü kıtaları Akdeniz sahilinde ve Lerida önünde cereyan eden müuharebelere şimdiden iştirak etmişlerdir. Bu günüllülerin büyük bir kısmı harbin başlangıcında | B. Hitlerin Roma seyahati Kendisine 6 nazır, birkaç müsteşar ve bir çok general refakat edecek Berlin 20 (A.A) — Politik mahfil- lerden alınan malümata göre B. Hit- lere İtalya seyahatinde altı nazır, bir kaç müsteşar ve bir çok general refa- B, Hitleri, Avusturya seyahatinde olduğu gibi, bu sefer de gaybubeti es- nasında Feld mareşal Göringin tem- sil edeceği bildirilmektedir. Bugün Hitlerin doğum yıldönümü Bugün Hitlerin doğum yıldönümü- dür. Dün B, Göbbels saat 24 te Füh- rerin yıldönümü arifesinde, bütün Alman radyoları tarafından neşredi- len bir nutuk söyliyerek, dönümünün bu sene anşlusun tahakkuku gibi bü- | yük “bir hâdiseden sonra tesid edil- | mekte olduğunu kaydeylemiştir. Şehir tiyatrosu artistleri Kayseri (Akşam) — Anadoluda turneye çıkmış olan İstanbul şehir tiyatrosu artistlerinden on beş kişilik bir grup Zonguldaktan Kayseriye gelmişler ve (Büyük hala) piyesini gönüllü gönderiliyor milis sıfatile hizmet etmiş oldukları | için askeri talim ve terbiyeden mah- | rum değildirler. İspanyol Hariciye nazırının ir notası Cenevre 19 (A.A) — Milletler Ce- miyeti umumi sekreteri B. Avenol, İspanya Cumhuriyeti hükümeti Ha- riciye Nazırı B. Delvayodan bir nota almıştır. Bu notada konseyin önümüz» deki mayıs ayında yapacağı toplantı- da İspanya işlerine ecnebilerin müda- halesi meselesinin müzakere edilme- si taleb olunmaktadır. Bu nota ile B. Delvayonun dün gas zetecilere yapmış olduğu beyanat ar& sında münasebet görülmektedir. Mumaileyh, bu beyanatında, İngi- liz - İtalyan itilâfını protesto etmiş ve bu itilâfın «ecnebi muhariplerin geri alınmaları işinin dahili harbin hitamma talik edilmesini derpiş et- mekte» bulunduğunu söylemiş idi, 614 yaralı İtalyan Roma 19 (A.A.) — İspanya dahili harbine iştirak eden İtalyan gönüllü- lerinden 614 yaralı bu sabah o Akibya hastane vapuru ile Napoliye gelmiş ve limanı dolduran kesif bir halk kütlesi tarafından heyecanla karşılanmıştır. Uzak şarkta kanlı muharebeler oluyor Çinliler, Japonlara mühim zayiat verdirdiklerini iddia ediyorlar Hankov 19 (A.A.) — - Çin tebliği - Mühim takviye kıtaları slan Japonlar bu sabah Hişlen'e karşı şiddetli bir ta- arruza. geçmişlerdir. Kanlı bir muha- rTebe cereyan etmektedir. Kantona gelerek bombardıman et- mek istiyen 61 Japon tayyarelerinden yedisi avcı tayyarelerimiz tarafından düşürülmüş, Şansi'de kıtalarımızın mütemadi taarruzları önünde Japonlar ağır zaylata uğramışlardır. Bu cephe- de Japonlar mart ayı içinde 15 bin ki- şi kaybetmişlerdir. Gene mart ayı için- de düşmandan iki bin beş yüz tüfek, üç top, beş tank ve mühim miktarda cep- hane aldık, 68 Japon esiri de elimize düşmüştür, Macaristanda 31 Yahudi tevkif edildi Budapeşte 19 (A.A.) — Resdden bil- dirildiğine göre, Yahudilerin Macaris- tanda nüfuzunu tahdid eden kanuna karşı Yahudileri mukavemete ve mem- leketin ekonomik ve mali hayatını fel. ce uğratmak için boykotaja davet eden temsil etmiştir. Halk tiyatroya çok | beyannameler dağıttıklarından dolayı Romaya gönderilecek Fransız sefiri 15 mayısa doğru memu- riyet mahalline gidecek Paris 20 (Akşam) — İtalya ile Fran- sında başlıyacak olan ifilâf mü- Zükerelerinin süratle biteceği, İtalya- nın Akdeniz hakkında İngiltereye ver- diği teminalı Fransaya da vereceği muhakkak sayılmaktadır. Romaya tayin edilecek Fransız se- firi, 15 mayısa doğru'mahalli memu- riyetine gidecek, itimadnamesi de «İtalya kralı ve Habeşistan impara- toru Viktor Emanuel. namına hitab edilecektir. Gekoslavakya Habeş ilhakını tanıdı Romadaki Çekoslovak sefiri bu hususta tebliğde bulundu Roma 19 (AA) Çekoslovakya, İtalyan imparatorluğunu tanımıştır. Resmi bir tebliğ, Kont Ciano'nun Çe- koslovkaya sefiri B, Şvalkovski'yi ka- bul etmiş ve sefirin Kendisine Prag hü- kümetinin, Romadaki Çekoslovak sefi- rini İtalya kralı ve Habeşistan impara- toru nezdinde murahhas sefir addet- meğe karar vermiş bulunduğunu bil- dirmiş olduğunu beyan etmektedir. B, Ciano, Çekoslovakya sefirine İlâl- ya hükümetinin memnuniyetini bil. dirmiştir. Kanada faşistleri silâhlanıyormuş Polis bu hususta tahkikat yapmağa başladı Ottava 19 (A.A) — Kanada faşisi- lerini silâhlandırmak için Konnekti- küt'den Kebek'e doğru silâh kaçakçı- lığı yapılmakta olduğuna dair bir Ka- nada gazelesinde intişar eden bir ha- ber üzerine Kanada süvari zebılası, tahkikata girişmiştir. İyi malümat alan mahafil, Kebek'- de pek az faşist bulunduğunu söylü- yor. apon Başvekili Prens Konoye istifa etmiyeceğini bildirdi Tokyo 19 (A.A) — Prens Konoye, İstife etmemeğe karar vermiştir. Prens yirmi iki nisan tarihinde yapılan ka- bine toplantısına iştirak edecektir. Bu karar, matbuata şöyle bir bülten ile bildirilmiştir: «Bana düşen vazifeleri tamamile müdrikim, fakat ay başındanberi sıh- hi vaziyetim dolayısile yataktan çı! mamak mecburiyetinde kaldım, bir- kaç günlük bir nakahat devresinden sonra vazifelerimi ifa edebileceğime kanagt getirdim. Bunun üzerine der- hal millete hizmet hususundaki mesa- imi tecdid etmeğe karar verdim.» İyi malümat alan mahafil, prens Konoyenin beyanatının kendisinin hastalığı başlıyalıdanberi memleketin dahili vaziyeti üzerine çökmüş olan endişe ve huzursuzluğu izale edece- ğini beyan etmektedirler. Bu mahafil, kabinenin otoritesini takviye ve hari- ci vaziyete karşı koymak için inzibatı teşdit etmek için şiddetli icraatta bu- Yunacağı mütalâasındadırlar, Nis yarışları Yüzbaşı B. Cevad Kula üçüncülüğü kazandı Nis 20 — Süvari zabitlerimiz, bura- da yapılan Portekiz süvarisi mükâfatı yarışına girmişler ve kuvvetli müsa- bıklar arasında yüzbaşı B, Cevad Kula Üçüncü, yüzbaşı B. Cevad Gürkan ye- dinci, yüzbaşı B. Eyüb Öncü sekizinci, teğmen B. Saim Polatkan onuncu ol- muşlardır, Bugün burada iki müsa- —SE SEE ZİN... >”