27 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

KÜÇÜK ILÂNLAR En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 20681 em mam Sene 20 — No, 7013 — Fiati her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 27 Nisan 1938 İstanbul hayvaniarı koruma cemiyeti Fukaranin Nişantaş Şalrnigir sokak No. 84 Telefon: 49160 hayvanlarına mahsus parasız muayene ve tedavi pazardan maada hef gün saat 0 - 12 ve akşamları 8 - © Telefon: 20565 (Başmuhafrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 çİdare) Başvekilimiz bugün 11 de Atinaya vasıl oluyor Anlaşma saat17de imzalanacak Türk devlet adamları Yunan toprakla- rında emsalsiz tezahüratla karşılandılar Başvekilimizin geçtiği her istasyonda halk “ Yaşasın Atatürk, yaşasın Türk milleti, diye bağırıyor, Yunan matbuatı yeni anlaşmanın büyük ehemmiyetini tebarrüz ettiriyorlar Atina 26 (Hususi surette gönder- diğimiz muharririmizden telefonla) — Başvekil B. Celâl Bayar ve Harlelye Vekilimiz B, Tevfik Rüştü Aras saa yedide Kuleliburgaza vasıl ol- muşlardır. Başı il ) direktörü Andrulis, Hari zırı namma Filo ve Trakya askeri kumandanı karşılamışlar, Sereze ka- da çtikleri bütün irbi Trakya istasyonlarında kendilerine hal rafından büyük “tezahürat yapılmış- tar, Başvekilimizle Hariciye Vekilimiz N d ğ zl olmuş- lardır. Yarın“(bugün) saat lide Atinaya varacaklardır. Yunan dev- let makamları ve halk Türk devlet adamlarına samimi bir hüsnü kabul hazır aktadır. Şehir daha şimdi- den Türk ve Elen bayraklarile süs- ir, şvekilimizle Hariciye Vekilimiz Atinada Yunan Başvekili, Nazırlar, Balkan antantı sefirleri tarafından si de v Başvekil Celâl Bayar, Yunan Başvekil Aras'ın, B. Metaksan Ankaraya son karşılanacak, kendilerine askeri me- rasim yapılacaktır. İstasyondan Türk | devlet admlarının misafir edilecek- leri Grand Britanya oteline kadar olan cadde baştan başa Türk, Yunan bayraklarile donanmıştır. (Devamı 4 üncü sahifede) Yeni Türk- Yunan muahedenamesinin metni Müddeti 10 sene olan bu muahede iki memleket arasında dostluğu bir kat daha kuvvetlendiriyor Bugün Atinaya muvasalet edecek Olan Başvekil Celâl Bayar ile Hariciye vekili Dr, Aras yenibir Türk -Elen muahedenamesi imza edeceklerdir. An- karada parafe edilmiş olan bu mun- hedenime, $0-teşrinlevvel 930 tarih- li Türk « Yunan dostluk, bitaraflık, uzlaşma ve hakem muahedenamesile Me 932 tarihli samimi anlaşma misakına İlâvedir. Yeni muahedena- menin metni şudur Türkiye ie Yunanistan kendilerini teyemv n birleştiren Bağları daha ziyade tekâmül ettirmek arzusile mü- tehassis oldukları ve kendilerini mü- tekabilen teahhüd altında bulundu ran. iki taraflı ve çok taraflı muahe- de, anlaşma ve uzlaşmaları her han- gi bir surette ihlâl etmiyecek mi zam bir muahedenâme akdini arzu ettikleri cihetle, aşağıdaki hükümleri kararlaştırmışlardır: Birinci madde — İki yüksek âkit ta- rafdan biri, bir veya birkaç devlet ta- rafından sebebiyet verilmiyen- bir ta- arruza uğradığı takdirde diğer yüksek likit taraf, mezkür devlet veya devlet- letin askerlerini, silâhlarını, harb mü- himmatlarını geçirmek veya erzak, hayvanat vesaire tedarik etmek ve ni- hayet ricat halindeki ordularını geçir- miek veyahud askeri keşiflerde bulun- mak üzere kendi topraklarından isti- fade etmesine icabında silâhla müma- naat ederek bitaraflığını muhafaza et- meği teahhüt eder, İkinci madde — İki yüksek âkit ta- rafdan biri üçüncü bir veya birkaç devlet tarafından hasmane bir hare kete uğradığı takdirde diğer Akit ta- raf vaziyete çare bulmak üzere bütün gayretlerini sarfeyliyecektir. Bu gay- Tetlere rağmmeti muharebe bir önüriy; ki olacak olursa, her iki âkit taraf, ken- di yüksek menfaatlerine uygun bir hal suretine vasıl olmak maksadile vazi- yeti hayırhahane bir zihniyet ve itina ile tekrar tedkik etmeyi taahhüt eder- ler. (Devamı 4 üncü İmananusnasassanasansszasn «— Uludağın bugün bana ilham et- tiği hisler çok derindir. Eğer sağ olur- sak, bunları size 1948 de, yahud 1950 de ifade ederim!» Yahya Kemal B, Mataksas ve Hariciye Vekili Dr. ziyaretinde bir arada çekilen resimleri Mtina - Istanbul hava yolu Tayyare seferlerinin sonba- hara doğru başlaması muhtemel Atina 26 (Hususi muhabirimizden) — Atina, Selânik ve İstanbul arasında bir hava yolu tesisi ve muntazam ha- ve seferleri tertibi düşünülmektedir. Bu tayyare seferlerinin sonbahara doğru başlaması çok muhtemeldir. * m Abilkklkkatleor Atatürk köprüsü Haziran 1939 da Atatürk köprüsü tamamlanıyor. Önümüzde ancak bir sene kaldı. Helbuki köprünün iki ba- şında henüz hareket yok. Oraların 1s- timlâki için daha hiçbir şey yapılma- dığını belediyeden öğrendik, Bir sene sonra köprü“ kanılünce halk nereden gelip geçecek? Belediye, bugünden yeni köprü baş- larının istimlâkine başlasa, Gi mey- dan açılsa vakit kaybedilmemiş olur. «Al bulunur, meydan bulunmaz!» İ gibi «Köprü var, meydan yok!» vazi- Meşhurlar Uludağın tepesinde! di) «— Uludağ bana yeni bir kabiliyeti- mi keşfettirdi: Meğer ben dağ sporun- dan da anlarmışıml!,.» Celâl Esad Beyazıd Kaldırılacak olan Sırmakeş B. Prost'un Eminönü meydanı baş- langıç olmak üzere açılmasını müna- #ip gördüğü başlıca caddelerin istika- met ve güzergâhını yazmıştık. Bugün de diğer bir kısım geniş caddelerin güzergâhı hakkında tafsilât veriyo- ruz: B. Prost Beyazıd meydanını, şehrin merkezi bir meydanı olarak kabul ct- miştir. Bu meydanı, herşeyden evvel muhtelif nakilye vasıtalarının topla- nacağı bir saha olarak telâkki etmek- te ve bu bakımdan meydanın vazi- yetinde bazı tadilât yapmağı lüzumlu görmektedir. 1 — Beyazıd meydanına bakan ve Aksaray tramvay caddesi üzerinde bulunan Sırmakeş hanının gvlusun- yapılacak Ankara”26 (A.A) —C.H.P.B.M M. grupu bugün Antalya mebusu Dr. Cemal Tuncanın reisliğinde toplandı. Son günlerde Kırşehir ve havali- $inde vukus gelen hareketi arzdan pek büyük zararlar görmüş ve evle- rini kaybederek çadır altında kalmış olan köylerimiz halkı hakkında kış «— Kendimi Uludağda değil Hima- | lâyada zannettiğimi söylersem mazur görün, Malüm-a, pireyi deve yapmak gazeteciliğin şanındandır!..» Mehmed Asım Us İ eami köyler tes Istanbulun imarı meydanı genişletilecek İstanbul tarafında açılacak diğer ibüyük caddeler ve muhtelif yollar hanının bulunduğu ada da birkaç sene evvel hafriyat yapılmış, burada büyük mermer direkli bir takı zafer meydana çıkarılmıştı, Milâdın dördüncü asrında yapılıp beşinci asrın» da yıkıldığı tesbit edilen bu eser, bü- yük tarihi ehemmiyeti haizdir. Mü- tehassıs, hem fevkalâde kıymetli bul- duğu bu tarihi takı zaferle Beyazıd meydanının süslenmösini - temin et mek, hem de münaklât ihtiyacını kar- şılamak üzere Beyazıd meydanını ge nişletmek istiyor. Bunun için Aksa ray tramvay caddesinin Beyazıd mey- danına bakan ve Sırmakeş hanının bu- Tunduğu ada ile şimdiki inkılâp mü- gesinin bulunduğu Beyazıd medres8- si önündeki dükkânlar kaldırılacaktır. (Devamı 6 ıncı sahifede) lelzele felâketzedelerine hükümetçe yardımlar Bir lâyıha ile Meclisten 500 bin üiralık tahsisat istenecek Dahiliye Vekili dün açıkta kalan köylülerin kış gelmeden bir çatı altına alınacaklarını bildirdi gelmeden hükümetçe ne gibi tedbir ler alındığına dair Antalya mebusu Rasih Kaplan ve Kırşehir mebusu Lütfi Müfit Özdeş ve arkadaşları (4 rafından verilen takrir üzerine, açı lan müzakerede takrir sahiplerinin mütalâaları dinlendikten sonra kür- süye gelen Başvekil vekili ve Dahiliye Vekili Şükrü Kaya felâket sahasında yapılan tedkikleri anlatöktan sonra bugün açıkta bulunan bu köyler hal kının kış gelmeden evvel birer çatı altına girmelerinin hükümetimizce esaslı mukarrerattan bulunduğunu beyan ederek hükümetin bu hususta aldığı tedbirleri şu suretle hülâsa ettiz 1 — Felâket mıntakasında yaptır rılacak yeni köylerin tesisinden evvel İleride halkımızın bir daha bu gibi ketlere maruz kalmaması için tetkikatın yaptırılmakta ol- duğunu ve bu tedkikat neticesine göre köy mahallerinin tayin edile- ceğini. 2 — Küçük köylerin bir araya geti- rilerek asri ve medeni bütün ihtiyacı için etütler yaptı rılmakta bulunduğunu. 3 — Felâkete maruz kalan köyler için 500,000 liralık tahsisat istenece- fini ve kanun lâyihasının Meclise derhal takdim edileceğini. (Devamı 6 ncı sahifede)