27 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

70 bin Ing İliz Ilrasına satılan tablo Pariste yaşamakta olan Felemenkli bir aile, bir çok senelerdenberi çamâ- gır dolabında çerçevesiz yatmakta olan bir resmin milyonlar değer kıymeti olduğunu tesadüfen keşfetmiştir. Bu resmin on yedinci asrın büyük Felemenkli ressamlarından Nermeerin eseri olduğu meydana çıkmıştır. Mey- dana çıkaran Felemenkli güzel sanat- ler mütehassısı doktor Bredulsdir, Bu yat resmin köşesindeki vernik astarını izale ettiği zaman altından Nermeerin imzasını bulmuştur. Mütehassıs keyfiyeti, hayrı seven ve milli güzel sanatlerin muhafazası- 'na çalışan büyük gemi sahiblerinden iki Kişi ile meşhur Filips elektrik ve radyo müessesesi reisi Pilipse haber vermiştir. Yapilan arttırmada bu tab- 10 70,000 İngiliz lirasi kiymet bulmuş- tur. Üç hayır sahibi bu parayı vermişler ve tabloyu Roterdamdaki Boman mü- Bayan Çemberlâyn ve şimşek İngiliz gazetelerinde yazıldığına göre, İngiliz Başvekilinin eşi bayan Çemiberlâyn şimşeklen çok korktu- ğunu alenen itiraf etmektedir. Çocuk iken bayan Çemberlayn ve kardeşle- Tinin Scott isminde bir mürebbiyeleri varmış, Meşhur edip Valter Scott'un ahfadından olduğunu iddia eden bu kadın, batıl itikadlara çok inanırmış, Şimşek çaktığı ve gök gürlediği za- man mürebbiye yorganlara sararak dolapların içine saklar ve fırtına ge- çinciye kadar dolapta kapalı tutar- mış. Çocukluk zamanından kalma bu korku bayan Çemberlâyn'ın ihtiyar. liğına kadar devam edip gelmiştir. Şimdi ne vakit şimşek çaksa ve çök gürlese, bayan Çemberlâyn kaçacak yer araTMIŞ. 400 sene sonra aranılan hazine Budapeşteden bildirildiğine 400 & göre, medenberi Gran ile Parkanina arasında Tuna nehrine bakan Buda şebrinin hazinesini meydana çıkar- mak için tertibat alınmıştır. 1526 se- mesinde vuku bulan Mohaç muhare- 8 Kanuni Süleymana mua olan Macar krali Lul'nin vefatından sonra dul karısı Budadaki hazineyi kurtarmak için onu bir gemiye yük- k Viyanaya kaçırmak istemişti, | 1 Osmainlı ordusu tarafından ışı. Geminin battığı yer aşa- ğı yukarı, bilindiği için, orularda de- niz tardklarile taharriyat yapilarak hazinenin meydana çikarılmasına ça Yışılacaktır. Hazinenin kolaylıkla bu- lunacağı tahmin eğiliyormuş. 60 sene sonra boşanıyor 88 yaşında Londralı sir Frank Ate- isten, İngilterede meriyete giren ye- | ni kanuna istinaden tedavisi kab!) ol- muıyan bir hastalığa tutulduğunu ile- Ti sürerek 60 sene sonra karısından ayrılmak için boşanma dâvası açmış- tır. Sir Prank 1978 senesinde ledi Ko- nstan ile evlenmiştir. Esrar satan biri yakalandı Emniyet müdürlüğü kaçakçılık bil rTosu memurları deniz üzerinde esrar gatıcılığı yapan bir sabıkalıyı yakala- mışlardır. Bu adam, evvelce esrar sat- maktan ihtisas mahkemesince hapse mahküm-olmuş ve bundan İki ay evvel mahkümüiyetini bitirerek çıkmış olan Alidir, Alinin son günlerde; Galatada Şa- rap İsleelesi civarında kayık ve mav- halar Üzerinde ötekine berikine esrar şattığı kaçakçilik memurlarınca haber | alınmış, ve numaraları bir zabıt vara- kasile tesbit edilen paralar, hazırlanan bir şahsa verilmiş, alıcı sıfatile Şarap iskelesinde bir mavna üzerinde denizi seyretmekte olan Aliye gönderilmiş ve yedi gram esrar almarak numaraları mazbut paralar kendisine verilmiştir. Bu sırada memurlar Aliyi cürmü- meşhud halinde yakalamışlardır, Bir yangın başlangıcı Beyoğlunda oturan madan Atina odasında gazozağında kahve'pişirirken ispirto parlamış, âlevlerile tül perde- ler tutuşarak yangın çıkmış ise de der- “i im ie em söndü- zesine teberrü etmişlerdir. Biraz evvel bu müze namına gene ayni ressamın diğer bir tablosu 100,000 İngiliz lira- sına Amerikada satın alınmıştır, Pariste bulunan resmin şimdiye ka- dar mahfuz kalması iki yüz elli sene- denberi Deftte yaşıyan bir ailenin elinde bulunmasından ileri gelmiştir. Bu aileye mensub bir erkek bir Fran- siz kadını ile evlenip Parise naklettiği zaman resmi de beraberinde götür- müştür. Şimdi resimleri milyonlar eden res- sam Nermeer ise sefalet içinde ölmüş- tü, Geriye bir âül kadın ile sekiz ço- cuk bırakmıştı. Bunlar © kadar zaru- rette kalmışlardır ki iki resmi bir fı- rımcıya rehin vererek ekmek tedarik etmişlerdir. Bu sanatkâr yalnız kırk resim yapmıştır. Pariste bulunan tab- Tonun adı «İsa Havariyun ile beraber» dir, Amerikada satın alınan tablonun adı «Kırmızı serpuşlu adam» dır. Esrarlı bir dağ faciası Bavyeranın Garmiş - Partenkir- hen dağ sporları havalisinde geçen gün bir adam iskeleti bulunmuştur. Her ne kadar yalnız başına bir spor- cunun dağda gezerken bir çukura dü- şerök orada öldüğü ve aradan geçen uzun bir zaman zarfında tamamile çürüyerek yalnız iskeletinin kaldığı tahmin ediliyorsa da başın eksik ol- | ması ve iskelet üzerinde elbise bulun- maması dolayısile hüviyetinin tesbiti mümkün olamamıştır. Bu dağ turisti- nin esrarengiz ölümü ebediyen bir sır olarak kalıp gidecektir. Kıymeti olmiyan bir miras Geçenlerde İtalyanın La Spezia şeh- rinde tütün dükkânı gisi olan Karlotta Malinveri tir. Bu kadın döşeğinin içir diği 150 bin liret kıymetinde bir ser nrakmıştır. Paranın orada saklı unu bilen sub çılar knotları döşeğin içinden çıkara- m edecekleri zaman bütün rın eski olduğunu ve hepsi- dei tedavül harleine çıkarıldığını gö- rerek kıymetsiz bir mirasa konmak» tan mütevelliğ yels ile ağlamağa baş- lamışlardır. 38 milyon dolarlık miras Selânikte bir bankada memur ola- rak çalışan Papadakis isminde bir Yu- nanlı, geçen gün bankasında çalış makta iken Amerikan başkonsolosun- dan bir mektup alır. Konsolos bu mek- tubunda, hüriyetini isbat eden vesa- iki hamilen konsoloshaneye gelme- sini, Amerikada vefat eden akrabasın- İ dan birinin kendisine 88 milyon do- larla bazı petrol kuyularını miras bi- raktığını bildiriyordu. Amerikada ölen İ adam, Pepağakis'in uzak akrabasın- dan biriydi, başka kimsesi olmadığın- İ an bütün servetini ona terketmişti, I Gümrük komisyoncuları dün senelik toplantılarını yaptılar Gümrük komisyoncuları birliği, se- nelik heyeti umumiye toplantısı dün akşam Eminönü Halkevinde yapılmış- tar, Başından sonuna kadar gürültü. lâ ve münakaşalı geçen kongerede idare heyet ve mürakip Taporları okunmuş, kabul olunmuştur. Mütea- kiben yeni Tak göç vakit toplantıya ni İ miştir. Hava gene soğudu Dün öğleden sonra gene sert bir rüzgârla İstanbul bir kış manzarasına döndü. Nisanın son günlerini yaşadı. ğımız halde bahar, güler yüzünü bir türlü göstermiyor! Sofya ve civarın- da kar yağması, şehrimizde de baro- metreyi yeniden düşürdü. Yeşilköy hava rasat merkezinden aldığımız malüimata göre, dün şehri- mizde sıcaklık en çok 14, en az 9 de rete arasında değişmiştir. Rüzgâr şi- mailden saniyede 6-8 metre süratle e#- miştir, Kocaeli, "Trakya, Ege ve Karar | deniz sahillerile Orta Anadoluda hap | va kapalı geçmiştir, | rafında malümat alındığının ve hak- temin eden ve bedbahtlığa sebeb olan âmiller nelerdir ? Maruf bir İngi- liz gazetesi, kadın okuyucuları için bir anket açmıştı. Arikette şu sünl- ler sorüluyordu: 1 — Hangi İz- divaçlar (saadet temin eder? 2 — Ahenkli izdivaç ha- yatı yaşamak için Iki tarafın nasıl tabintte insanlardan olmaları lâzım- dır? $ — Kadınla erkeğin evlilik ha- yatını yıkmaktan kurtarmak için icabında nelerden çekinmeleri icab eder? Kadın okuyucuların, tecrübelerine intinaden bu süallere verdikleri ce- vabların neticesi geçen gün neşro- Tundu. Binlerce kadının iştirâk ettiği an- ketin hulâsası kayda şayan evlülk dersleri ihtiva ediyor. Gazete idare- si cevabları tasnif ederek bir İstatis- tik vücude getirmiştir. Bu fstatis- tikte cevab bulâşaları birer nisbet dahilinde gösterilmiştir. İzdivaçta mesud olanların verdik- leri cevabların nisbeti şudur; İzdivaçta mesudum, çünkü: Kocam giyiniş tarzımı beğeni. yor — Yüzde 13. Kocam evi idara ekmem tarzından memnundur — Yüzde 12, Çocuklarımıza aid meselelerde ko- camla aynı fikirdeyiz — Yüzde 11. Kocam derdlerine beni de iştirak et- tiriyor — Yüzde 11. Dini meselelerde aramızda ihtilâf Otobüs davasına devam edildi Mahkeme bazı noktaların s0- rulmasına ve avukat Yusuf Kenanın dinlenmesine karar verdi Otobüs münakaşasından çıkan da- vaya dün asliye birinci ceza malike- mesinde devam edildi, Mahkemede Ah- med Emin Yalmanla vekili Nazmi Nu- ri,Sabur Saminin vekili Sadi Riza ve dişçi Avni Bayer hazır bulundular. Mahkeme reis vekili B. Ertuğrul Sald, taraflara tevsii tahkikat hakkında bir diyecekleri olup olmadığını sordu, Da- vacı ve maznunlarla iddia makamı tah kikatın tevsii hakkında bir istedikleri olmadığını bildirdiler, Mahkeme kısa bir müzakereden sonra; davacılardan Recai Nüzhet tarafından verilen isti- da ile yeniden şahid dinlenmesi hak- kındaki isteğinin reddine; Ahmed Emin Yalman da diğer davacılarla Sa- bur Sami hakkında otobils meselesi, Ermeni mezarlığı işi ve hamallar me- selesi etrafında yaptığı neşriyatın bi- rer güç mevzuu teşkilinden bahisle bunların isbat edeceğin! söylemişse de Sabur Sami memur olmadığı cihetle bunları isbat edeceğini söylemişse de dan bu talebin de reddine; ancak, mü- dafaaya taallik etmesi dolayısile Sa- bur Saminin Ermeni mezarlığından al- mış olduğu arsanın kızı veya kendi namına geçirilip geçirilmediğinin ve | bu arsanın bedelinden evkafa aid nis- | bi hissenin evkaf veznesine yatırılıp | yalırılmadığının evkaf müdüriyetin- den sorulmasına; otobüs yolsuzluğu meselesi etrafında müfettişler tarafın- dan yapılan tahkikat meyanında Sabur | Saminin ismi bulunup bulunmadığı- | nın ve kendisinden ne gibi hususat et- kında ne gibi tahkikat yapıldığının 80- rulmasma ve, bu davada ismi geçen Avukat Yusuf Kenanın da mahkemeye çağırılarak dinlenmesine karar vere- rek muhakemeyi mayısın beşinci günü- ne bıraktı, İki arkadaş birbirini döğdü Ali ve Bekir isimlerinde Iki arkadaş, bir tiyatroya girip girmemek mesele- sinden kavgaya tutuşmuşlar, ber iki- si âe biribirlerini döğmüşlerdir, 1 Bir ingiliz gazetesi bu mevzua dair bir anket yapmıştır. Gelen cevaplardan anlaşıldığına göre saadet ve bedbahtlığın sebebi, umumi zan hilâfına olarak en ziyade para değil, başka şeylerdir. yoktur — Yüzde 10. Kocan fikirlerime hürmetkârdir — Yüzde 10. Kocam her ikimiz hakkında karar vermek hakkını muhafaza eder — Yüzde 8. Kocamın akrabası ile iyi geçin rim — Yüzde 10. Kocam da benim gibi şakadan an- lar — Yüzde 8. ihtiyaçlarımızı ve arzularımızı ye- rine getirecek kadnr paramız var dır — Yüzde 7. Demek ki kocanın tâkdirine ımaz- har olan küsmütablat ve evin mun- tazam bir surette idare edilmesi, ka dınların Mazarında kocalarına cazib görünmek için başta geliyor, para meselesi ise en son mevkii işgal edi. yor. Mesud olma sebeblerinin hulâsası- nı anlattıktan sonra bir de izdivaçla. rin hangi sebeblerden, dolayı bozul- duğuna dalr kadın ifşaatını tedkik edelim. Netice şudur; İzdivaçta bedbahtım, çünkü: Kocam çacuk istemiyor — Yüzde 15. N Kocamın dostları benim dostlarim değil — Yüzde 15. Yeni vapurlar Trak Mudanya, Süs Bandır- ma, Etrük Mersin hattına işliyecek 15 mayısta geleceğini evvelce yaz- dığımız Alman tezgâhlarına ısmarla» nan vapurlardan «Trak; Mudanya hattına tahsis edilmiştir, Vapur İs- tanbul - Mudanya yolunu 25 saatte katedecektir. Traktan üç ay sonra da «Süs» ver puru Almanyadan limanımıza gele- cektir. Bandırma hattına tahsis edi- len bu vapur da 3,5 saatte gidecektir. Süs vapuru geldikten sonra Bandır- ma hattında gece sefericri kaldırıla- cak, vapur gündüz gidip gelecektir. Etrük vapuru Süstan bir ay sonra Yimanımıza gelecektir. Bu vapur da Mersin hattına tahsis edilmiştir, Va- purlar gelip sefere başladıktan sonra Devlet demiryolları tarifesi, Devlet denizyollarma uydurulacaktır. İstinye Doklari genişletildi Denizbank İstinye dokları tevsi edilmiş, kadrosu da 100 den 250 ye çikarılmıştır. İstinye doklarına tamir için gelen gemiler fabrikanın Kısa zamanda inkişafı nisbetinde gittikçe artmaktadır, Fabrikada halen tami? için 7 gemi bulunuyor. İstinye doklarından tamirat ve İn- şaat işleri üzerinde daha fazla Tayda temini için plân dahilinde çalışma» lara devam edilecektir. Otomobil ve kamyonların gümrük resimleri indirilecek Hariçten getirilen bazı maddelerin gümrük resimlerini indirmek Üzere İ tedkikat yapılmakta olduğu haber İ alınmıştır. Piyasada duyulan bu ş& yla büyük bir alâka uyandırmıştır. Adı geçen eşyaların en mühimleri. nin başında otomobil, kamyon, kam- yonet vesdire gibi nakil vasıtalar , Son zamanlarda piyasar ya yeniden taksi çıkarmak istiyenle- rin vaz geçerek yapılan tedkikat ns- ticesini bekledikleri (o görülmüştür. “Tahminlere göre tedkikat en kısa bir zamanda ikmal edilecek ve alınan ka» rarlar hazirandan itibaren tatbik sa» Kocam dini me- selelere karşı A. kayâdır — Yüzde 12. Kocam (beni yabancıların hu- zurunda (tenkid eder — Yüzde 11, Kocam kadınlarla musrefe peyda etmekten hoşlanır — Yüzde 10. Kocam vakit ve zamanında gelmez, bana karşı oldukça nezaketsizdir — Yüzde 10. Sarfettiğim on para için bile hesab sorar — Yüzde 8. Ben akşamları sokağa çıkmak İs tediğim halde kocam evde kalmak ister — Yüzde 7. Kocam benim er kağınlığımı hiç beğenmez — Yüzde 7. Kocam kinci ve intikamcıdır, ufak tefek münazaalarımızı unutmaz — Yüzde $. İşte kadın okuyucuların aile haya tına dnir yaptıkları ifşaat bundan #barettir. Her ne kadar fikirler yak nız kadın görüşüne ve İngiliz noktaf nazarına göre ise de birçok nokta- lar umumi ahval ve şeraite uygun görünüyor. Meselâ kadınların çocuk ve kocanın gündelik derdlerine or- tak olmak arzuları her aile hayatı. na uygun görünüyor. Dikkate şayan olan bir nokta dn bedbaht ailelerde de para meselesinin diğer meseleler kadar mühim bir rol oynamadığının tezahür etmesidir. Halbuki ailelerde Para eksikliği yüzünden dalma kay- ge çıktığı iddiası umumlidir. Hububat ofisi kuruluyor Ticareti teşkilâtlandırma müdürü tedkikler yaptı İktisad Vekileti ticareti teşkilât landırma müdürü B., Servet şehrimiz- deki tedkiklerini bitirerek Ankaraya dönmüştür. Müdür burada bilhassa, yeni kurulacak olan hububat ofisi teşkilâtı üzerinde ihzari mahiyette tedkikat yapmıştır. Hububat ofisi umum müdürlükle idare edilecek, ihracatın mürakabe ve kontrolünde mühim rol oynıyacaktır. Bu sayede ihracatın daha çok inki- şaf deceği muhakkak görülmektedir. Hububat ofisi kurulduktan bir müd- det sonra uyuşturucu maddeler inhi- sarının işlerini de üzerine alması muhtemeldir. 20 milyon lira ile işe başlıyacaM olan hububat ofisinin bir çok şubeleri ve siloları bulunacaktır. Ofisin şube- si İstanbulda açılacak ve bunu diğer şubeler takib edecektir. Bu şubeleş ihtiyaç nisbetinde peyderpey çoğaltır Jecaktar, - Tevkifhaneden kaçan Abdul- lah ve Tevfikle gardiyan ve Jandarmanın muhakemeleri- ne devam edildi Galata postanesi veznedarını öl. dürmekten maznunen tevkifhanede bulunan Abdullah ile Antakyada am- casını öldürmkten mazmun Tevfiğin geçen Sene İstanbul tevkifhanesinden firar suçundan ve tevkifhane gardi- yanı İsmali Hakkı ile jandarma Hur şidin de, bunların firarlarına sebebi- yet vermekten muhakemelerine dün ssliye üçüncü ceza mahkemesinde de- vam edildi, Dünkü celsede mahkeine, gardiyan İsmail Hakkı ile jandarma Hurşldin frar vukuundan itibaren kanun! müddet olan üç ay zarfında firarilerin yakalanmaları, yahuj kendiliklerin- den teslim olmaları sebeplerini elde edip etmediklerinin müddeiimüumilik» ten sorulmasına kârar vererek müuha kemeyi başka güne bırakta,