27 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İm ama m me Sahife 2 Zi Nisan 1938 Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler “GUNUN HADİSELERİ Atinada bugün imzalanacak misak ugün Atinada yeni Türk - Yu- nan misakı imzalanıyor. Gazetemizin başka bir sütununda tam olarak basılan metin okununca da görülecektir ki, iki taraftan biri taarruza uğrarsa, diğerimiz «icabın- da silâhla bile bilarajlığın muhafa- züz edecek; birimizden birimiz, başka bir devletle harbedersek öbürümüz, arayı bulmak için elinden geleni ya” pacak; ve nihayet kendi toprakları- mızda ne biz, ne Yunanlılar yekdiğe- rimiz aleyhine teşkilât ve propdgan- daya müsaade etmiyeceğiz... Türk - Yunan misakı Balkan an- tantile tenakuz teşkil etmemekle be- raber, ondan ayrı bir şeydir. Balkan antantı, Balkan hududlarına aid bir garantidir. Halbuki Yunenistanla ak- dettiğimiz bu misakın hususi bir ma- hiyeti vardır ki, o da, İki memleketin hemhüdud olmasından İleri geliyor, m Yakışmıyor! aksim meydanında bir tarafta âbideye konulan çelenkler, va- kur Türk askerleri dururken, diğer taraftan da, oparlörle hoppa bir «türkçe» tango çaldığı oluyor. Lüzum- suz heceleri çekerek, Jüzumlularını kısaltarak Cenubi Amerika şivesile bir türkçe ki, meselâ şu mealde: «Ah, güzeli... Senin yanaklarını gördüm!» Kısa tarifile: Bir kadının ciyak ciyak bağırdığı âdi bir plâk!' Böyle yerlerde, bilhassa toplantı za- manlarında halkın istifadesi için kıy- metli parçalar çalınması icab et mez mi? Herş eyden vazgeçtik, dekora üymü- yor! #. Tanur. Merkezlerdeki adliye memurlarının maaşları artıyor Hukuk mezunları Adliyeye 30 lira ile girecekler Ankara 26 (Telefonla) — Adliye Ve- kâleti teşkilât kadrolarında değişiklik- ler yapılması ve merkezdeki memurla- Tın bazılarının maaşlarının arttırılma- $i kararlaşmıştır, Bu hususta hazırla- nan kanun lâyihası Meclise verilmiştir. Lâyihaya göre, merkezde bir ceza &v- leri ve tevkif işleri umum müdürlüğü niâmile bir umum müdürlük ibdas edil. mekte ve hâkimlik mesleğine girmek istiyen hukuk mezunlarmın ilk ala- cükları maaş 25 liradan 30 liraya, hâ- kim muavinlerinin 30 Itradan 35 lira- ya ve hâkimlerin de 35“liradan 40 1- # raya çıkarılmaktadır. © Coban Mehmed Alman şampiyonunu yendi Mersinli Ahmed sakatlandığı için güreşi bıraktı — Tallin 26 (A.A.) — Türkiye ağır sık- Jet şampiyonu çoban, ikinci karşılaş- masını Alman şampiyonu Ehret ile Yapmış ve bu rakibini de 13 dakika 38 Saniyede kucaklayıp yere çarpfıktan sonra tuşla yenmiştir. Mersinli Ahmed güreş esnasında sa- katlandığından, güreşi bırakmıştır. 'Tallin 26 (A.A.) — Üçüncü turda Finlândiyalı Perttunen Türk Erkmeni 19 dakikada tuşla yenmiştir. İki defa mağlüp olan Erkmen tasfiyeye uğra- mıştır. i Kemaliye ve Tercan kazalari Erzincana bağlandı Ankara 26 (Telefonla) — Malatya- a tabi Kemaliye ve Erzuruma tabi , Ecem kazalarının Erzincan vilâyeti- “ne bağlanmaları tekarrür etmiştir. İs- ra vilâyeti dahilinde Sütçüler adile bir kaza kurulacaktır. Bunlara Zelzele mıntakasında yeni sarsıntılar Kırşehirde hükümet daireleri boşal- tıldı, memurlar çadırlarda çalışıyorlar Ankara 27 (Telefonla) — Zelzele mıntakasından gelen haberlere göre sarsıntılar evvelki akşamdanberi fası- Yalarla kuvvetli surette devam etmek- tedir. Zelzelenin devamını gözöntüne alan Kırşehir valisi, Kırşehir hükümet binalarını boşaltmıştır, Devlet me- murları 15 çadır içinde vazife görü- yor. Gönderilen çadırlar kâfi gelme- ame yeniden 2500 çadır istenmiş- anali müfettişi Ali Serverden ge- len bir telgrafa göre Hamideli, Çürük- ler, Hanyeri, Hacıselimli, Sofurazlı, Eldelekli, Ortaova, Demirci, Karaoğ- lan, Karabacak köylerinde 30 kişi öl müş, 29 kişi yaralanmıştır. Bu köyler- de 364 ev yıkılmıştır. Çiçekdağından gelen haberlere gö- re dün de bu mıntakada sabah saat 7,30 da uğuitular içinde yer sarsıntı Jarı olmuştur, Bazı halk sığınakların- dan don gömlekle dışarıya fırlamıştır. Felâketzedeler için teşekkül eden ko- misyon gece gündüz harâb olan Köy- leri gezmekte ve yardımda bulunmak- Milli Müdafaa Vekâletinin bir kararı Ankara 27 (Telefonla) — Mili Mü- dafaa Vekâleti zelzele mintakasında- ki köylere mensub askerlere izin ver- meği kararlaşlırmıştır, Yıkılan evler Ankara 28 — Kırşehir hastanesinin sari hastalıklar paviyonunda çatlak- Jar görüldüğünden bu paviyon boşal- tıldı, Dört mektep binası çok harab olduğundan dersler tetil edildi Şimdiye kadar Kirşehir mıntaka- sında 157 ölü, 101 yaralı tesbit edildi. Yıkılan evlerin sayısı 3245, harab olan 1145, duvarlırı çatlıyun 2345 dir. Zelzele mımtakasında yiyecek ankaz altında kaldığından halkın iaşesi için tedbir alınmıştır. Zelzele mmntakasın- da ilmi heyetler tedkiklere devam edi- yorlar. Haynlaynın nutku her tarafta endişe ya Çek mahafili bu nutuktaki isteklerin kabulüne imkân olmadığını söylüyor Prag 26 — Bütün gazeteler, müt- tefikan, Südetlerin kongresinin arka- sında Almanyanm elini görmektedir. Sağ cenahın organı olan Pondelni ga- getesi, B. Haynlayn'ın nutkunu tak- bih etmekte ve ezcümle şöyle demek- tedir: «Bu nutuk, B, Haynlayn'ın şimdi- ye kadar söylediği nutukların en küs- tahcasıdır. Bütün Çekler ve Sloraklar, siyasi akideleri ne olursa olsun, eâslü diyeceklerdir.» Merkezin naşiri efkârı olan Mordani Noviny, yazıyor: «B, Haynlayn'ın talebelerini Çekos- Jovak milletinin kabul etmesine imkân yoktur. Südet Almanları liderinin nut- kunda herhangi bir müzakere icrasına esas olacak makul bir teklife tesadüf etmedik.» Gazetelerin en şiddetli tenkidleri B. Haynlayr'ın nutkunun Çekoslovakya» nın harici siyasetinin yeniden gözden geçirilmesini taleb eden kısmına tev- cih edilmiştir. Siyasi mahafile göre Südet Alman- larla meskün arazinin hududunu çiz- mek kabil değildir. Südet fırkasmı bir nazi teşekkülü olarak tanımağa da imkân yoktur, Zira böyle bir hal, Çe- koslavakyadan bir kısınını kayıdsız ve Fransız - Italyan konuşması Bazı ihtilâflar çıktı, fakat halli ümid ediliyor Paris 27 — Buraya gelen Fransa- nın Roma sefiri İtalyanın Fransa ile müzakereye girişmeği esas ilibarile kabul ettiğini bildirmiştir. Fransanıh teklif ettiği program hakkında bazı ibtilâ! çıkmıştır. Fakat bunun halle- dileceği ümid ediliyor. Pransa, Româya selir tayininden evvel Akdenizdeki menfaatlerini ka- bul ettirmek istiyor. İlalya buna he- nüz cevab vermemiştir. Fakat İngilte- re hakkında tanıdığı kayıdlar; Fransa için de tanıyacağı ümid ediliyor, Sadece karşılıklı bir hüsnüniyet anlaşması mı? Paris 26 (A.A) — Fransız - İtalyan müzakereleri hakkında Ekselsiyor ga- zetesi diyor ki: Alman bazı haberlere balclırsa İtal- yan hükümeti Fransa ile İtalya arasın- da sadece bir karşılıklı hüsnüniyet an- aşması akdile iktifa edilmesi tarafta- ndir. Bu anlaşma yapıldıktan sonra da bu Iki memleket biyibirlerine mu- kabil büyük elçiler gönderecekler ve Şarki Afriknda hâdis olan vaziyetten me tmereisi! mez yol | şartsız Hillerizme tâbi kılmağa yol açacaktır. Siyasi mabafil diyor ki: «B. Hayn- Jayn'ın isteklerine Almanya müzahe- ret edecek midir? Edecekse Südet Al manlar meselesi beynelmilel bir mese- Te halini alacaktır.» Çeklerle Slovaklar birleşi- e e DA Prag 26 (A.A) — Relsicümhur B. Benes 2inisanda milli Çekoslovak meclisi, âzalarını kabul ederek, Prag hükümetinin «Slovak Popolist, partisi ile anlâşmak, istediğini bildirmiştir. Monsenyör Hlinka tarafından idare edilen bü partinin resmi organı bu- gün «Reisicümhur öyle zannediyor» başlıklı bir başmakâle neşrederek Be- nes'e cevab vermekte ve ezcümle şöy- le yazmaktadır: «Sloraklar ile Çekler arasındaki mü- nasebetlerde tadilât yapılması lâzım iğini reisleümhur da hissetmiştir. 'Biz de ârada bir anlaşma hasıl olması- nı İstiyoruz. Fakat bu anlaşmanın ce- saretle yapılmasını ve hakka istinad et- mesini arzu ediyoruz. Bizim istediğimiz anlaşma ile verilecek teminat Pragda- ki kırtasiyecilerin elinde bir oyuncak olmamalıdır.» Ingiliz bütçesi Yeni bütçede 30 milyon açık var. Açık, vergi ıslahatile kapatılacak Londra 27 — Yeni bütçe Avam Ka- marasına verilmiştir, Geçen seneki bütçede masraf 843, varidat 872 mil- yon İngiliz lirası idi, 28 milyon 786 bin İngiliz lirası vâridat fazlası görül müştü, Bu para silâhlanmiya sarfe- dilmektedir. Yeni bütçede masraf 944, varidat, 914 milyon İngiliz lirasıdır. 30 milyon İngiliz liralık açık bazı vergi ıslahatı İle kapatılacaktır. Londra 27 — Avam kamarasi dün bütçe müzakeresine başlamıştır. Mu- Mfler hükümetin mali siyasetini şid- detle tenkid etmişlerdir. Vergilere zam yapılması, Amerikâdan tayyare alın- ması münasebetile hükümete hücum- Jarda bulunulmuştur. Buğday, şeker stoku Londra 27 — Maliye Nazırı, hükü- metin harb zamanı için buğday, şe- ker ve sair bazı maddeler stoku yap- tağını söylemiştir... Mısır kabinesi istifa etti Kahire 77 — Raşvokii Mahmud pa- şa istifa etmiştir. Kral istifayı kabul etmiş ve yeni kabineyi teşkile tekrar Mahmud paşayı memur etmiştir. Sa- Diye ani pe Sere iht Fransız nazırları Londraya gidiyorlar Londrada görüşülecek başlıca meseleler Paris 7 — Fransız Başvekili ile Hariciye Nazırı bugün tayyare ile Londraya hareket ediyorlar. Londra- da mühim müzakereler olacaktır. Müzakereler hakkında bir şey söy- lenmiyecektir. Maamafih müzakere- lerin şu noktalara aid olacağı anla- şılmaktadır: 1 — İtalya ile döslane münasebetler te- sisi için mi çalışılması, 2 — Dahili harb bitmezden evvel gö- nünülerin İspanyadan çekilmesinin te- 3 — Habeş işinde Csilövrede müşterek hareket edilmesi. 4 — Almanyaya müstemleke temini işi, 5 — Çekeslovakyanın vaziyeti. & — Alman hulülüne mân! olmak için Çekoslovakya, Romanya ve Yugoslavya- ya mali ve ekonomik yardım. 71 — İsviçrenin bitaraflığı. 8 — Gin - Japon harbine nihayet ver- mek ici tavassut ihtimali, Çinde şiddetli muharebeler Japonların daha bir milyon asker göndermesi lâzım Londra 27 — Şanghaydan bildiril- diğine göre Çinde Panay gambotunun batırıldığı noktada çok şiddetli mü- harebeler oluyor, Deyli Telgraf gaze- tesinin yazdığına göre Japonlar işgal ettikleri mevkileri muhafaza etmek islerlerse bir milyon asker göderme- leri lâzımdır. Paris 27 — Japon hükümeti, Krup fabrikasının Çine harb levâzımı ver- mesini Almanya nezdinde protesto etmiştir. Bunun Alman - Japon an- laşmasına muvafık olmadığını bildi- riyor, Bir buçuk milyon çocuk anasız babasız kalmış Cenevre 26 (A.A) — İçtimai mese- İeler komisyonu, çocukların &ileler nezdinde yerleştirilmesi meselesini tedkik etmiştir. Çin mümessili doktor Hoo, haliha- zırdaki karışıklıklar neticesinde on beş yaşından küçük olmak üzere bir buçuk milyon çocuğun ana ve baba- larından mahrum kalmış oldukları- ni beyan etmiştir. Çin makamları bu hale bir çare bulmağa uğraşmaktadırlar. Hindistanda kanlı bir çarpışma Bangalor (Hindistan) 26 (AA) — Kolar mıntakasında Vidurasvatam kasabasında «kongrecilerin» bir top- Tantısında hazır bulunan on bin kişi- den mürekkeb bir halk üzerine polis tarafından açılan ateş neticesinde 32 kişinin ölmüş ve 48 kişinin ağır suret- te yaralanmış olduğu söylenmektedir. Ahali Mison hükümeti tarafından kongre bayrağı çekilmesi memnüiyeti- ne Ler m e en Teak ve : . Bursa - Yenişehir . . yolunda bir facia Bir otobüs devrildi, 15 yaralı var Bursa 26 — Bürsa - Yenişehir yo- Tunda bir otobüs devrilmiştir. Saat ii de 15 yolcu ile Bursadan Ye: vi re bareket eden şoför Necdetin ii sindeki otobüs Ilıcak boğazını geçer- ken direksiyonda bir bozukluk olmuş ve araba bir hendeğe yuvarlanmıştır. Yolculardan dördü ağır, diğerleri k fif surette yaralanmışlardır. Şoförle muavinine bir şey olmamıştır. Yaralılar Bursaya getirilerek tedavi edilmeğe bağlanmanşkiz.» Hane Vekili Cenubi Amerikaya gidecek mi? Dün bir refikımiz, Hariciye Vekili doktor “Arasın yakmda Cenubi Ame- rikaya bir seyahat yapacağından bahsediyordu. Haber aldığımıza gö- re bü hususta verilmiş hiç bir karar yoktur. Kahire polis müdür muavini İstanbula geldi Kahire polis müdür muavini Mar- ko paşa İstanbula gelmiştir. Şehri mizde birkaç gün kalacaklır. Hatayda seçim Adana 27 — Htayda seçim hazır- lıkları bitmiştir. 36 mıntakaya rey sandıklar konmuştur. İntihaba işti- Tâk için nüfusa kayıd işi bitmediğin- den bu muamele bir gün daha uza- tılmıştır. Seçim bugün her tarafla başlıyacak ve iki dereceli olacaktır. Elektrik şirketi henüz cevap vermedi Elektrik şirketinde bulunan ecnebi memur ve müstahdemlerin işlerine nihayet verilmesi hakkında Nafia Ve- kâletinin moterlik vasıtasile yaptığı tebliğata şirket henüz cevap verme- miştir. Şirketin menfi cevap vermesi- ne imkân görülememektedir. Alâka- dar makamlar, Vekâletin tebliği da- iresinde şirketin alacağı hattı hare keti takip etmektedirler, Türkiyeyi S Suriye, Filistin ve Mısıra bağlıyacak telefon hattı mayısta bitiyor Ankara 26 (Telefonla) -— Memleke- timizi Pavastan Süriyeye ve dolayısila Filistin ve Mısira bağlamak için yapıl. makta olan telefon hattı tesisatına fa- aliyetle devam edilmektedir. Tesisat mayıs nihayetine kader bitirileçek, bu suretle komşu Suriye ile, Berlin tej- siz hattile konuşmak mecburiyetini doğuran ârızi vaziyet kalkmış olacak- tur. gg” Yeni Kocaeli defterdarı Ankara 26 (Telefönla) — Mili M£i- dafan Vekâleti deniz muhasebe trüc İ- rü B. Rüştünün Kocaeli defterdarhir ha tayini yüksek tasdike iktiran etti, Gazi i köprüsü İnşaatın ali ilerlemesine çalışılıyor Gazi köprüsünün Unkapanı tara- #ındaki ayakları için belediye ile köp- rü inşaatını yapan Alman grupu ara- sında çıkan ihtilâfn hallinden sonra inşaat tabii mecrasını takip el dir. ş Şehircilik mütehassısı B, Prost'üm bâzırladığı plânın tatbiki sırasında birçok yeni yollar açılacağından ve bu yolarır bir kısmı da köprü ile ağ- kadar olduğundan, köprünün müny- yen olan müddet içinde behemeha! bi- tirilmesine lüzum görülmüştür. Bina- enaleyh, ihtilâf yüzünden arüda kay- bolan müddet telâfi edilmek üzere köprü inşasına süratle devam edil mektedir. Belediye yollar ve köprüler müd rü B. Galip, mesaisinin çoğunu köp- rü inşası etrafında teksif etmiştir. Protestan papasları ve Hitler Berlin 26 (A.A.) — «Eski Avustur- ya» birliğine mensup protestan kilise- $i papasları ve memurları bundan böy- le Hitlere sadakat yemininde buluna-