April 27, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

April 27, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Ankara mektupları Kızılay 937 hesap yılını muvaffakiyetle kapadı Oyun kâğıdı sarfiyatı azaldı, fakat diğer gelirler artmaktadır Ankara 25 (Akşam) — Kızılayın 1938 umumi kongresi 90 nisan cu- martesi günü Yenişehirdeki binasın- da toplanacaktır. Kongreye sunulmak Üzere umumi metkezce hazırlanan raporlar, altmış senelik temiz ve şerefli bir mazi sa hibi onin bu değerli müessesemizin 1938 « 1937 hesab yılım muvaffakı- yetle kapadığını gösteriyor. Cemiyetin 1 temmuz 936 dan 30 haziran 937 ye kadar olan bir sene- lik mali devre içindeki geliri 1 mii- yon lira olarak tahakkuk temiştir. Bu mikdar tahmin eğilen gelirin. den 260 bin 593 lira fazladır. Fazlalıklar sırasile: İaneler ve şefkat pulları gelirlerinde, merkez ve şube- lerin varidatında, Hava ve Çocuk Esirgeme kurumları ile paylaşılan 7€- kât ve kurban derileri hasılatında, gayrimenkuller kirasında, madensu- yu ve monopol ilâçları varidatında görülmüştür. En mühim fazlalık ianeler hasıla” tında kaydedilmiştir. İaneler hasılatı tahmin edilen mikdardna 12i bin küsur lira fazlası ile 201 bin 129 lira- yı bulmuştur, Büna mukabil cemiyetin diğer muayyen gelir kaynaklarını teşkil eden oyun kâğıdları safi hasılatı, âza aidatı, müsamere ve Kızılay gü- nü gelirleri tahmin olunan mikdar- dan daha az olmuşlardır. oyun kâğıdları satışı azaldi En mühim tenakus oyun kâğıtları hasılatında görülmüştür. 170 bin Ji- ra tahmin edilen bu hasilat 60 bin küsür ilra noksanile 109 bin 281 lira olarak tahakkuk etmiştir. Oyun küğidları satışmın azalma sının başlıca sebebi, bazi vilâyetlerce umumi yerlerde iskambil oynanma- sının yasak edilmesi teşkil ediyor. Bu yüzden kâğıd satışları bir sene için- de 40 bin deste kadar azalmıştır. Yapılan yardımlar Cemiyetin bu yıl yardıma muh- taç ve lâyık görülenlere yaptığı yar- dımlar varidatı ile mütenasip ola- rak artmıştır, Yardımların rakamla ifadesi 249 bin 795 liradır. Bunun 107 bin 360 lirası göçmen aşevleri ve hastanelerine sarfedilmiş, 69 bin H- rası ile gıdasız çocuklara ve verem- illere, 37 bin lirası ile seylâbezedelere ve 12 bin lirası ile de harikzedelere yardım edilmiştir. Ankarada bir hasta bakici hemşire mektebi açılacak Kızılayın memlekete hediye ettiği değerli müesseselerden biri olan İs- tanbul hastabalacı hemşireler mek- tebini keyfiyet itibarile ihtiyaçlara cevab verebilecek bir halde olmakla beraber kemiyet itibarile maaleesef istenilen randımanı verememektedor, Memleketin sihhi durumu bakı- mından çok mühim olan kemiyet me- gelesinin de halli için yeni yeni mek- tepler açmaktan başka çare yoktur. Memnuniyetle öğrendiğimize göre Kı- slay cemiyeti bu hususta tedkiklere girişmiş ve ilk olarak Ankarada her türlü şartları haiz bir hastaba- kıcı mektebi açmağı Kkararlaştırmış- tır. Bu kararın önümüzdeki ders se- nesi içinde tatbik sahasına çıkanl- ması kuvvetle muhtemeldir, İlâç fiatlerinin indirilmesi için teşebbüste bulunuluyor Sıtma ve frengi ilâçlarının hariç- ten ithali ve memleket dahilinde sa- tılması inhisarının hükümetçe Kızıl- laya verildiği malümdur. Cemiyetin inhisar işlerini esaslı yir şekilde organize etmesi sayesinde ilâç satışları gün geçtikçe'artmakta- dır. Nitekim son meli sene içinde ya- pılan satış mikdarı 981 bin 293 lira. ya baliğ olmuş bulunmaktadır. Ce- miyetin bundan temin ettiği safi Kâr 21 bin küsur lira fazlası ile. 98 bin 48 liradır. Kürn tebinin edilen mwlikdardan ziyade olması satışların artmasından, ilâçların Hollandadan getirilmesinden ve bu memlekette İlorin fiatlerinin düşmüş olmasın- dan ileri gelmiştir. Yoksa cemiyet İlç fiatlerine her hangi şekilde olur sı cemiyeti 'bu vergilerin ve dolayı- sile ilâç staış fiatlerinin “indirilmesi hususunda hükümet nezdinde teşeb- büste bulunmağa sevketmişlir. Hü- kümetin iyi bir surette karşılıyacagın- Harb hizmetleri ve maske fabrikası Kızılay, en önde gelen vazifelerin- den biri ölan harb hizmetlerini ifa için de hummalı bir surette çalış- maktadır. Harb ihtiyat malzemesini tamamlamak üzere yeniden ilâçlar, cerrahi aletler, etüvler ve saire satın alınmış, hastanelere wd bilimum malzeme ve eşyanm noksanları fk- mal edilmiştir. Gene bu maksadla Etimesudda vü- cude getirilen Kızlay merkez anbarı diğer “memleketlerdeki benzerlerine nümune olacak bir şekilde tanzim edilmiştir. Kızlayın Ihtimamlı idaresi altında bulunan Mamak maske fabrikasına gelince, fabrika almış olduğu sipâriş- leri tamamlamak için geceli gündüz- Tü çalışmaktadır. Fabrikada daimi olarak çalışan amelenin sayısı beş yüzü geçmektedir. Cemiyetin harb hizmetlerine tahsis ettiği fevkalâde ihtiyat akçesi her 86- ne bir miktar tezyid edilmek suretile | 1 milyon 347 bin küsur lirayı geçmiş- tir. Hulâsa üzerine aldığı mühim insa- ni vazifeleri her sene daha büyük bir hiz ve muvaffakıyetle başaran Kıztlay cemiyetinin 1936 - 1937 hesab yılın- daki durumu; diğer yıllarda olduğu | gibi, her bâkımdan takdir ve şükran- Tarımızı topluyacak bir şekildedir. ———————— — İnce kalbur - Hayvan tuvaleti, — Zehiri bir böcek - Mey. — Yama - Şöhret - İçki. 10 — Hasta - Uzak midas, Yukarıdan aşağı * 1 — Kediden korkan - Marmelâk, — Reklimlar - Bir meyva. — Durum - Kovuğun tersi, — Beyaz - Yavrulamıyan. — Sör - Namaz kıldıran. — Azamızdan biri - Tenis Aleti, 10 — Âsab - Yüze gülücülük. Geçen bulmacamızın halli; AKŞAM Bir ilam mahkümu yakalandı Suryeye kaçmışken hükü- metimizin teşebbüsü üzerine iade edildi yada bi ayıya sığınarak Kurtulmuş. Sie müddet sonra Ebuzeyd'in sesini duyan köylüler kendisin! kurtarinış- lar ve hâdise meydana çıkmıştır. Ab- do yakalanmış ve ağır ceza mâhke- mesi tarafından idama mahküm eğii- miştir. t Tekrar yakalanan Abdo hapse tikil- mıştır. Prag sergisinde İzmir kuru üzümleri çok beğenildi İzmir (Akşam) — Beynelmilel Prag sergisine iştirak eden İzmir üzüm ku- rumunun, teşhir ettiği muhtelif mah- guller fevkalâde rağbet görmüş ve Tür- kiye paviyonu pek çok ziyaretçiler ta- rafından takdir edilmiştir. Prag sergi Adaresi, üzüm kurumu müesesesine fevkalâde bir sürette tanzim edilmiş standı için (iftihar diplomasi) tevcih etmiştir. Diplomanın, bugünlerde ser- gi aibümile birlikte gönderileceği, ü- züm kurumu genel direktörlüğüne bil- dirilmistir. Kurumun, milli gururu- muzu akşıyan bu muvaffakıyetini tak- dir ederiz Aydında sürek avları Aydın (Akşam) — Aydın avcıları, civar köylere sik sık sürek avları ter- tib etmekte ve bu süreklere köyler hal- kı da iştirak eylemektedir. Sürek &v- ları sayesinde mahsullerimize mühim zararlar veren yaban domuzları Ay- dın havalisinde azalmıştır. İzmirde at yarışları İzmir (Akşam) — Yarış ve ıslah en- cümenin dördüncü hafta at yarışla- rı, çok güzel bir havada ve kalabalık seyirci kütlesi önünde yapılmıştır. Binlerce halk, koşu sahasındaki çam- lıklarda eğlenmiş, temiz havada çok güzel vakit geçirmişlerdir. At yanış ları çök heyecanlı olmuştur. Önümüz. deki hafta İzmir hususi mmuhnsebesi. nin yıll bahar koşularile mevsim at yarışları suna ere erecektir. Püâşabahçeye doğru sefer Şirketi Hayriyenin Paşabahçeye doğru vapurlar işletmeğe başlaması Üzerine bir teşekkür mektubu aldık. Bu mektubu Külâsa ederek aşağıda ya zıyoruz: Şirketi Hayriye son zamanlarda “tarife ve Ücret hususunda halka mühim kolay. tıklar göstermektedir. Bu cümleden cla- rak ilkbahar tarifesinde şimdiye kadar görülmemiş bir Paşabahçe - Köprü, Köp. rü - Paşabahçe postası tesis etmiştir ki Boğaziçi halkına pek yerinde bir isine. tir. Sabahları Kavaklardan gelen ve Bü- yükdere, Beykozdan sonra 3.36 de Paşa. bahçeden kalkan bir vapur 9.15 de Küp. rüye varmakta, akşamları 19,0 de Köp- rüden harekelle 20,10 da doğruca Paşa- bahçeye gitmektedir. Paşabahçe mühim “bir iekelsdir. Polg- nez köyüne yakm olması, havasının, su- yunun güzelliği, cam fabrikası dolayısile burada çok nüfus vardır. Bu sebeble big kaç sen» evvel buraya doğru posta yapıl- ması İçin müracaata bulunmuştum. Gin ket şimdi bu arzuyu yerine getirmiştir. Otuz sene oturduğum Paşnbahçeden Bü- yükdereye nakletmekle beraber bu köye karşı manevi bağlılığım devam otznekle- dir. Bu sebeble Şirket idaresine mektubla teşekkür ettiğim mara #nzetenis vamtasi- teyekkürlerimi bildiririm. v& Büyükdereden: Kemal Hikmet Memleket Şiirleri (Baş tarafı 7 nci sahifede) kapısına dayarıncıya kadar lâyetena- hinin büyüklüğüne erişiyor; enginleri bağrına dolduruyor da uçsuz bucak. #iz ovanın millet kokan havasını ci- gerlerine doldurup göğüs 4 «Ne mutlu bana ki Türküm!» diyor, Karanfik uzar gider, Yaprağı düzer gider, Yar yolunu şaşırmış, Konyanın selvi boylu gençlerinin peşine takılıp türkü çığıra çığıra Ka- ramana uzandım: «Bir taş attım de- reye - Kiz geldi pencereye - Kız Alla- hı seversen - Al beni İçeriyel.. Karamanın koyunu sonra çikar oyunu sözü bir lâtife olsa gerek, Kara- manlı kin neğir bilmez. Karamanlının yüreği kadar alm da akdır ve yüreği © kadar akdır Ki, kendine en büyük Yenalığı eden! bile affeder; Dilerim ki Allahdan gül Seni benden ayırana bir fenalık olmasın Dilerim ki Allahdan hiç mahşere gelmesin İlizara dilim varmaz berhudar ol sevdiğim Adanadan geçerken tabiat bütün güzelliğile gözlerin önüne serilir: «Kar- $'da köy evleri - Yayılmış develeri - Oturmuş koyun sağar - Terlemiş me- meleri -» güzeller yurdu Adanam, mem- leketimin güzel diyarlar güzelidir: Şu gelen kimin kızı? Yanakları kırmızı... Yanağında üç ben var Sandım seher yıldızı!,. Ve hasretini bağrına sindiren deli- karılının yanık foryadı için için kalbi. nize siner: «Karşıdan gördüm seni - Gü! iken derdim seni - Öpmeğe kıya- mazdım - Ellere verdim seni.» Memleket gezmekle, memleket şiir- leri okumakla doyulmaz. Bugünlük Adanadan ayrılıp Urfada karar kıla- muyacaksınız. Biraz hazin, fakat doğ- ru ve güzel: Yeleğimi al isterim, Kollarını dar isterim El değmemiş yar Isterim.., Bu istekten sonra ayrılık, hasret, hüsran ve candan gelen bir yalvarma, son dilek: Karanfil eğilende Dibine dökülende Saçlarından bir tel ver Kefenim dikilende,.. Selâmi Sedeş Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Maçka, Taksim: İstKIN cad- enin arel Mebel, ardahan desinde A. Galapulo, Beyoğlu: Cala- 2T Nisan 1938 En tehlikeli noktada en emin NöBETÇİ Ağız ve dişleriniz RADYOLIN ile temizlerseniz vücudünüzü birçok hastalıklara karşı korumuş olursunuz! Ağız, mikroplara karşı daima açık olan bir kapıdır, En büyük hastalık mikropları bu kapıdan girer, ağam içinde yerleşir ve çoğalarak vücude üstünde milyonlarca mikrop barına bileceğine göre tehlikenin büyüklüğü kolaylıkla anlaşılabilir. Bu açık kapıya: RADYOLIN gibi mikrop öldürücü hassası 7, 100 olan bir nöbetçi dikmelisiniz. RADYOLİN mikroplan öldür- mekle beraber dişleri beyazlatır, Giş etlerini sağlamlaştırır, ağız kokusunu keser YENİ NEŞRİYAT: İnsan Bir müddettenberi üniversite profesöf. lerinden B. Suphi Ziya ve arkadaşları tarafından hazırlanan «İnsans mecmua #nn Uk nüshası temiz bir tabi ve dol- gun yazılarla çıkmıştır. Memleketimizde yerine ciddi fikir ve sanat mecmuası denmeğe lâyık olan bu eseri bütün kari- lerimize tavsiye ederiz. Memcua ayda big defa çıkacaktır. Flati 25 kuruştur Birçok sıhhi eserler yazmış olan sihhi- ye müfettişlerinden doktor Şükrü Kâmlü Talimoğlu tarafından (Evlilikte Sağlılık) namı altında bir eser neşredilmiştir. Dok- tor Şükrü Kimli, evlenmek osasından, eski devirlerde izdivaçlan, izdivacın fay- ünlarından, niçin, neden, nasil evlenmele Târnmgeldiğinden, izdivaca ald fenn! nok- talardan uzun uzadıya bahsetkemtedir. Eser Teleyyiz kütübhanesi tarafından neşredilmiştir. 24/4/838 Salı günü Istanbul Hâlinde foptan satılan yaş sebe ve meyva fintleri; En En Emsall ayağı yükseği au Fiat Er. 8. Kr. & Cins m — s0 10 — ”— — “— © — 1 1 -”» —“ — —— 0 — 30 LU) 83 Ey