6 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

6 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Bahife 4 AKŞAM 8 Mayıs 1938 Otobüs münakaşası Avukat Yusuf Kenan “protestoyu ben yazmadım,, diyor Mülkiye teftiş heyetine yazılan ER RA tekidine, Ev- kaf veznesine Evkaf hissesi yatırılıp yatırılmadığının Erme- ni heyeti mütevelliyesinden sorulmasına karar verildi Otobüs münakaşasından çıkan dâ- ” vaya dün asliye birinci ceza mahke- mesinde devam edildi. Evvelki celsede şahid olarak çağırılmasına karar ve- rilmiş olan avukat Yusuf Kenan dün mahkemede dinlendi. Şahid avukat şunları söyledi: — Avni Bayer bana vekâletname yermedi. Bir gün Recal Nüzhet Babar yazihaneme gelerek Avni Bayerin bir davası olduğundan bahsetti, Ben o z&- man Bursaya gitmek Üzere bulundu- ğum için, bu iş hakkında Bursadan avdetlen sonra görüşebileceğimi söy- ledim. Bir protesto çekildiğinden ve davada benim de ismim geçtiğinden bahsetti. Buns karşı da, işl iyice ted- kik etmeden davayı alamıyacağımı bildirdim. Sonra Bursada mahkeme- nin önünde dururken, gelen Akşam gazetesinde protestoyu okudum. Pro- İestonun kimin tarafından yazıldığı- nı bilmiyorum. Protesto benlm tara- fımdan yazılmış değildir. Benim ya- nihanemde de yazılmamıştır. Protes- toyu benim yazdığın da yalandır. Ben her zaman yazıhanede bulunmam. Fakat eğer bu protesto kâtiplerim ta- rafından yazılmış olsaydı bana malü- mat verilirdi. Avni Bayer bana, şahid- leri olduğundan da bahsetmedi. Ben işl tedkik ettim ve davayı üzerime al- madım.» Rels B, Cemil, bu ifadeye karşi bir diyeceği olup olmadığını Avn! Bayere sordu. Avni Bayer şu cevabı verdi: Avni ölme Avukat Yusuf Kenan Bursada iken ben yazıhanesine git- tim. Orada birkaç kişi vardı, Hiçbi- rini tanımıyorum. Bunları Yusuf Ke- nanın kâtipleri zannediyordum. On- Jarla istişare ederek protestoyu yaz- dım, Rels — Bu istişare etiklerin kimler- dir? Avi Bayer — rum, Rels — Tanımadığın adamlara böy- Je bir işi nasıl sordun, nasıl istişare ettin? Avni Bayer — Orasını bilmiyorum! artık, sordum işte... İcab ederse o adamların isimlerini de öğreneyim, Müddeiumuminin bir suali Bunun üzerine müddelumum!i B. Hakkı Şükrü şu suali sordu: — Avni Bayer, evvelce verdiği ifa- dede prolestoyu Yusuf Kenanın yazi- hanesinde onun daktilosuna yazıdır- dığını ve Arap harflerile yazılan müs- veddeyi Yusuf Kenanın okuduğunu söylemişti. Şimdi ne diyor? Ami Bayer — Recai Nüzhet avu- kat Yusuf Kenanla daima temasta bu- lunur. Belki bu protesto işinde de Yusuf Kenan bir fikir vermiştir. Pro- testonun suretini ben yazdım. Bu su- Tetl Yusuf Kenana ben göstermedim. Fakat zannedersem kendisi görmüş- tür, Yusuf Kenan şu cevabı verdi: — Benim böyle bir protestodan kat- iyen malümatım olmadığı için bir fi- kir vermeme de imkân yoktur. Protes- toyu görmedim de, okumadım da. Sa- dece Bursada iken Akşam gazetesin- de protestonun suretini gördüm, Ahmed Emin Yalmanın bir “ suali Hiçbirini tanımıyo- Bundan sonra Ahmed Emin Yal- man kalkarak dedi ki; — Avni Bayer evvelce mahkemede- ki ifadesinde: «Ben gazetecilere hiç- bir beyanatta bulunmadım. Gazete- lerde çıkan şeyleri tekzib etmesi için avukatım Yusuf Kenana talimat ver- miştim. Fakat avukat bu tekzibi yap- mamış» demiştir. Avukat Yusuf Ke- nan bu iddiaya karşı ne diyor? Yusuf Kenan — Ben Avni Bayerin vekâletini almadım ki, gazeteleri tek- zib edeyim. Böyle bir şeyle de alâkam yoktur. Ancak, gazeteler bu davaya benim el koyduğumu yazmışlardı. Ben de bu işi üzerime almadığımı gazete- lere bildirdim. Avni Bayer — Eğer avukat Yusuf | Kenan vekâletnamemi alsaydı, tabii | benim istediğim tekzihi de yapardı. Zaten ben o günlerde mütemadiyen Adliyede dolaşıyordum. Bu İşi takibe yakit bulamadım. Bündan sonra, Ermeni heyeti mü- tevelliyesi tarafından B. Sabur Sami- nin kızına satıldığı söylenen mezar- lık arsasının bedelinden Evkafa aid yüzde beş salış hissesinin Evkaf vez- nesine yatırılıp yatırılmadığının tah- kiki için, mahkeme tarafından yazı- lan tezkerenin cevabi okundu. Vakıflar müdürlüğünden (gelen bu tezkerede, Ermeni kilisesi ve me- zarlık arsasının vakfa aid olduğu ve kontrol hakkını haiz bulunan Evkaf tarafından Ermeni heyeti mütevelli- yesinin 935 senesi sonuna kadar olan hesabatı tedkik edildiği halde, arsa satış bedeli hissesi olarak böyle bir pa- ra yatırıldığına dair bir kayıt görüle- mediği ve fakat 936 senesi hesabatı henüz gelmediğ bildiriliyordu Bunun üzerine Ahmed Emin Yal manın vekili B, Nazmi Nuri söz alarak dedi ki: — Gelen cevap kâfi değildir. Müda- faa hakkımıza taallüku dolayısile bu cihetin iyice tesbit edilmesini ve bu- nun için de keyfiyetin bir defa da fa- riğ olan Ermeni heyeti mütevelliye- sinden sorulmasını İstiyorum. Sabur Saminin vekili Sadi Riza — 'Biz bir şey satın almışsak, satanlarla bizim aramızda bir muamele cereyan etmiş ve devletçe de lâzım olan resmi kayıtlar yapılmıştır. Ahmed Emin Yal- manın, devlet vasisi sıfatile bizi teşhir | ve tahkir edici makaleler yazmasının doğru olamıyacağını zannediyorum. Nazmi Nuri — Biz kendimize va- si sıfatı vermiş değiliz. Biz gazeteci- yiz, Umumun menfaatini gördüğü- müz her yerde hazır bulunuruz. Va- sifemiz de budur. Ahmed Emin Yalman — Mahkeme- niz evvelce arsa vaziyetini B. Sadi Ri- zadan sormuş, Oda: «Biz bu arsayı satın aldık; demişti. Halbuki bu arsa para ile satın alınmamıştır, para ve- rilmemiştir. Arsa satılırken Vakıflar idaresinden alınması lâzım gelen izin de alınmamıştır, Esasen Ermeni he- yeti mütevelliyesinin kasasına arsa be- deli olarak bir para girmemiştir. Bunun üzerine rels B. Cemil, bu ar- sayı hangi tarihte satın aldıklarını ve ferağ muamelesinin hangi tarihte yapıldığını B. Sadi Rizaya sordu. B. Sadi Riza şu cevabı verdi: — Arsa benim müekkilime değil, müekkilimin kızına aiddir, Oda bu davada alâkadar değildir. Bana veri- len kayıtta sadece muamelenin nu- marası 1209 - 1210 olarak yazılıdır. Fakat tarih yoktur. Nazmi Nuri — Bizde tarihi vardır. Bu arsa Sabur Saminin kızı Nazan namına 24/3/937 tarihinde salılmış- tar, Neticede mahkeme, otobüs işi hak- kında tahkikat yapılırken Sabur Sa- minin de bu tahkikat arasında ismi geçip geçmediğinin ve geçmişse, ken- disinden ne gibi hususat hakkında malümat alındığının bildirilmesi için mülkiye teftiş heyetine yazılan mü- zekkerenin tekidine ve Sabur Sami- nin kızına satıldığı bildirilen arsa be- delinden yüzde beş Evkaf hissesinin Evkaf vemesina yatırılıp yatırılmadı- ının bir defa da Ermeni heyeti mü- tevelliyesinden sorulmasına karar ve- rerek muhakemeyi ayin onuncu salı gününe bıraktı. Romanya bankasi iskonto fiatini indirdi Bükreş 5 (AA.) — Romanya milli bankası, iskonto haddini 4,5 tan 9,5 & İndirmiştir. : Virjinia tütünü Bir nümüne tarlası vücude getirilecek Bazı memleketlerin, ezcümle İngi- Mizlerin çoklukla aradığı tütün cinsi Virjiniadır. Memleketimizde bir çok cins tütünler yetişmekte ise de Virji- nia tohumu şimdiye kadar tecrübe edilmemiştir. Dışardan vaki olacak her türlü ta- lebi karşılamak gayeslie memleketi- mizde yetişmiyen tütünlerden de mahşul elde edilmesi yolunda çalış- malars karar verilmiştir, bu maksad- la işe önce çoklukla aranan Virjinla cinslerinden başlanacak ve bir nü- mune tarlası meydana getirilecektir. Hangi toprakların bu cins tütün- lere müsaid olduğu üzerinde şimdiye kadar yapılan tedkikat neticelenmiş ve nümüne tarlasının Taşovada mey- dana getirlimesi karalaştırılmıştır. Virjinia tohumları bu tarlalara eki- lecek ve elde edilecek neticeye göre icab eden tedbirler alınacaktır. Izmirde şiddetli yağmurlar Yağmurdan sonra İzmirin Karataş tramvay caddesi Geçen pazartesi günü İzmire tu- fanı andıran yağmurlar yağdığını, bir çok yerlerin bir göl halini aldığ- nı yazmıştık. Yukamdaki resimbu suretle göl halini alan sokaklardan birini gösteriyor. Pamuk ekimi yağmur yüzünden durmuştur. Menemen hâvalisinde | mahsul epice zarar görmüştür. Sey- Yâbdah 3 hayvan ölmüştür. Kemal- paşa hayalisinde yağmur ve doludan bağlar zarar görmüştür. mirde yaz havası havası başlamıştır. Hıdırellez Dün » hava açtı Bugün Hdrellezdir. Eski şark tak- vimine göre bugünden itibaren artık bahar ve yaza fillen girmiş oluyoruz. Eskiden Hidrellez günü halk Kâ- ğithanede, Çırpıcı çayırında ve İslan- bulun diğer mesire yerlerinde topla- narak kır eğlenceleri yaparlardı. Harp- ten sonra bu Adet, gevşemekle bera- ber gene halkın bir kısmı, baharı kutlamak üzere bu yerlere gitmekte- diler. Düne kadar kapalı ve yağmurlu giden hava dün, sanki Hidrellezi kar- şılamak istiyormuş gibi, açmış, lâtif bir bahar havasi başlamıştır. eşekkür Geçen gün vefat eden babamız €8- ki İstanbul mebusu Hacı Arifin cena se merasimine, gerek"bizzat ve gerek telgraf ve mektupla kederimize işti- Tak lütfünde bulunan ehibba ve ak- rabamıza ayrı ayri teşekkür etmeğe teessürümüz mani olduğundan, muli- terem gazetenizin tavassut buyurma» sını dileriz. Oğlu: Kızları Diş doktoru Celâl Meliha ve Münire Zevcesi: Saniye ŞEHZADEBAŞI TURAN TİYATROSU Halk sanatkârı NAŞİT ve arkadaşları Miçe-Pençef isT. YOSMASI dün DOE S4 Dans, Düet, Solo. Localer m öneli. paradi Şimdi İz- | Paris 5 (A.A.) — Frangın istikrar rayici 179 frank bir İngiliz lirası ola- rak tesbit edilmiştir, Paris 5 (A.A) Saat 12,30 da mat- buat mümessillerini kabul eden Mar- şando şu beyana'ta bulunmuştur: «Zannedilen ve söylenenlerin hilâfı- n& olarak bugün istikrar vücuda ge- tirilmesine karar verilmiş değildir. Ya- pılan müamelenin hedefi evvelâ fiili bir istikrar temin etmektir. Üç taraflı itilâfa tamamile uygun olarak hükü- İ metin ittihaz ettiği karar bir İngiliz lirasınm mukabili 179 frank olarak tesbit edilen rayicin tecavüz edilmeme- | sinin teminini isdihdaf elmektedir. Bu itibarla frangın vaziyeti iyileşecektir. Hükümet bükülmez bir azımle çalı- şacağı için frank yükselecektir. Bu sa- bah memlekete avdet eden külliyetli miktarda paralar hükümet tarafın- dan verilen kararın şumulünün anla- şıldığına delâlet eder. Bütün memle- ket tarafından sarfedilen gayretlerle müzaheret gören, ve spekülâsyon te- şebbüslerine karşı müdafaa edilen Fransız parası kalkınma eseri için sağ- Tam bir temel teşkil etmektedir. Hükü- | met bütün Fransızların yardımile müs- takar iktisadi şartlar ihdas etmek iste- İ mektedir. Dolar, sterlin ve İsviçre pa- rası düşmiyecek Londra 5 — Frangın kıymetten düş- mesi dolar ve sterlin üzerine tesir yap- muyacaktır. Amerika doların kıymetini düşürmiyecektir. - İngilterede, dolar kiymetini muhafaza ettikçe, parasının kiymetini düşürmek niyetinde değil- dir. l Maamafih Vaşingtondan. gelen bir | telgrafta frangın kıymetinin düşürül- mesinin Amerika ihracatı üzerinde fe- na tesir yapmasından korkulduğu bil- dirilmektedir. Bern 5 (A.A) — Frunsız maliyesinin kararsızlığı İsviçrede malüm olduğu için Fransız frangının yeniden kıy- metlen düşmesi burada hayret uyan- dırmamıştır. İyi haber alan mahfiller frangın kıy- metten mesinin sağlam bir süret- te isti irilmiş olan İsviçre pa- rası üzerinde hiç bir tesir hasıl etmiye. li a ları ilân olunur. İ Açık teşekkür Emekli Amrial Doktor FUAD AKGÜL'ün Gerek cenazesine gelmek ve gerekse uzaktan telgraf ve mektup göndermek suretile elemimize iştirak eden bütün dostlarına ve mesleki , eski arkadaşları deniz subay “ve erlerine, Devlet Demiryolları dokuzuncu ve bi- rinci işletmeleri müntesibinine ve muh- telif teşekküllere ayrı ayrı teşekküre te- essürümüz mani olduğundan minnet İ ve şükran hislerimizin iblâğına muhte- terem gazetenizin delâleletini rica ede- riz, © Eşi Oğlu Mişkât © Mevdud ve âilesi efradı NEFAT Çuha vö Kazmir Tüccarı ARTİN AĞASYAN Vefat etmiş olmakla cenaze mera- simi Cumartesi günü saat 14 de Bey- icra kılınacağını zevcesi ve evlâtları pi İstanbul Şehiş Tiyatrosu | © İzmirde Eihamra sinemasında Her gece temsil vermektedir. oğlu Balıkpazarı Ermeni kilisesinde | “Bir ingiliz lirası 179 frank edecek Fransız parasının kıymetinin düşürülmesi dolar ve sterline tesir etmiyecek Bugün İpeK sinemasına MIiHRACENİN GÖZDESİ VE ME ZARI 2 devre birden İlâveten: Başvekil CELÂL BAYAR'n Atina seyahati, bütün tafsilâtile Seanslar; 2-5 ve$8de Kırklareli Vilâyetinden: Göçmenler için «bin on bir» 1011 baş çift ö talip olanların 12/Mayıs/938 salı günü Vilâyet İskân Müdürlüğünde bulunma» ceğini beyan etmektedirler. İngiliz gazetelerinin mütalâası Londra 5 — Finansiyal Taymis ya- giyor: «Fransa hükümeti frangın kıymetini yeniden düşürecektir, Fran- sa, İngiltere ve Amerika ile yaptığı üç Laraflı para anlaşmasına tevfikan bunu bildirmiştir. İngiltere ve Ameri- ka buna muvafakat etmişlerdir. Fransız Başvekili Daladye, projesini kabul ettirdiği takdirde Fransadan ka. çan sermâyelerin tekrar döneceğini ümid ediyor. Fransada sanaylin yeni- den canlanması için bu çok Tüzumlu- dura Deyli Meyil diyor ki: «Daladye cesu- rane tedbirler alarak Fransanın dost- larının ümid ettiği beynelmilel emni- yeti yeniden tesis edebilecektir.» Stefani ajansı ne diyor? Londra 5 (A.A.) — Stefani ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Londranın maâ- H mahfilleri frangın kıymetten düşü- rülmesine hayret eylemektedirler, Çün- kü son İngiliz - Fransız görüşmeleri esnasında İngiliz nazırlarının Maliye nezaretinin telkinine uyarak Fransa- nın frangın kıymetler düşürülmesi hakkındaki taleblerine itiraz ettikleri herkese malüm idi Altın mevcudu kıymetleniyor Stefani ajansının Paris 5 (AA) muhabiri bildiriyor: Fran olarak raber Fransız bankasının altın mev du mahsus derecede kıymetleneci Bunun neticesi olarak devletin, hükü- mete bir kaç milyarlık avans veren ih- Taç enstitüsüne bugünden itibaren hiç borcu kalmıyacaktır. Ecnebi memleketlere giden veya da- hilde saklı kalan milyarlarca frank kıymetinde sermayelerin piyasaya av- det edeceği, spekülâsyonun duracağı, istihsalâtın artacağı ve bu suretle ile- ride yapılacak olan milli müdafaa is- tikrazının kolaylaşacağı ümid edilmek: tedir, Şimdiki halde hükümet sadece kısa vadeli mahdud bir istikraz muamelesi yapacaktır. senenin en büyük "TÜRKÇE sözlü filmleri üzü mübayaa edildeeğinden «25172» 5/938 Perşembe günü bstanbul Mhiinde toptan satılan yaş sebze ve meyra Mn Cinsi Emsali ii yüksel fiatı Plata Er.8. &r.& Kır domatesi Kilo 110 — 115 — Ayşekadın. fasulye M.E 007 Sakız kabağı » a ag Bakla yi Sy yg Bezelye » M—16— Araka ». iz Pırasa » $— Ispanak > cü Havuç » 6 — Yaprak » 3 — Enginar Adet 4 Marul » 3— Yeşil salata 100 » Pancar Demet 250 Maydanoz » — Dereotu >» — Barmısak , 5 Boğan > — Elma İnebolu e e Can eriği 10— Umon ecnebi 100 Aded M0 — 20 — Portakal Rize 80 lik sandık 150 — 210 — Portakal Rize 100lük sandık 120 — 160 — KONFERANS - KONSER Kadıköy Halkevinden: 8 mayıs $38 cuma akşamı saat 21 de Evimiz salonunda Dr. Nusrat Kürkçüoğlu (Bafrarjur şu: fotografya ve tatbikatı) isimli bir konferans verecektir. Konferan$e tan sonra (Oda musikisi konseri) Bayan Yaman Dura (piyano), Lütfi Yörür (Vi- yolon), 'Turgut Yörür (Çello) iştirakile. Herkes gelebilir. b, REN BUBEHES EE > şen ERSAN HEEFOE. i , ye , bej ler “; İ tej Yol caj | al im