6 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

6 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

0 ame *eş i a i Avustr iyada ea tedbirleri Silâhlanmak gayreti dünyanın en uzak köşelerine kadar yayılmıştır. Çok hücra bir köşede bulunan Avus- #wralya geçen sene müdafan işleri için 6,000,000 ingiliz lirası sarfettiği halde bu sene 10,000,000 ingiliz lirası Sarfedecektir. Bundan başka Avustralya İngiliz imparatorluğunun şekebesi içine gir- miştir. İngiltere hava kuvvetleri ma- reşallerinden Ellington Avustralya Yı teftiş etmiş ve Singapurda hava Üssü ile bu kıtanın üslerinde bera- berce çalışmasını temin edecek bir Plân yapmıştır. Sivil ve askeri hava teşkilâtı ara- sında da işbirliği temin edilmiştir. Pilotları İngiliz hava kuvvetleri ihti- yat zabıtı bulunan İmperyal kum- panyası yolcu teayyareleri sik sik Avustralyanın içlerinde ve sahille- rinde seferler yapacaktır. Bu suretle pilotlar, izumu hslinde yabancı kal- mamak için, memleketin her tarafını tanımış olacaklardır. Avustralya ticaret gemileri zabı- tanı da müdafaa kurslarına ve tah- telbahirleri defe mahsus mektebe de- vama mecbur tutulmuştur. Avusturyada mecburi askerlik usulü şimdilik taibik edilmiyecektir. Fakat ilk ihtiyaç vukuunda bu tod- bire müracaat edilecektir. Müdafaa ile alâkası olan sanayii dahilde iler- etmek için bir milyon ingiliz Jirası tahsis edilmiştir. Dünya donacak mı? Amerikalı bir bilgin diyor ki: Norveçte hararet 3 derece düşerse Avrupa dondan mahvolur bay Şafer Amerikada tavattun etmiş olan meşhur bilginlerdendir. Bu bilgin, elli senedir, İskandinav. Ya yarım adasmda incelemeler yap- maktadır. Bu incelemeler sonumcu Profesör, İskandinavya yarımadasın- da derecei hararetin otuz santimetre kalar yükseldiğini görmüştür. Bu bilgin profesöre göre, İskandi- Bavyanın hararet derecesi, topraklar ! Kömür yakan taksi Paris sokaklarında antrasitle işli- Yen ilk taksi göründü. Kömür yakan bu ilk taksinin tecrü- besi muvaffakıyetle neticelendi. Bin- lerce kilometreyi, hiç durmadan vasa- Yüz kilometre ile katetti. Kömürle işliyen bu taksinin benzin taksilerinden görünüşte hiç bir farkı Yoktur. Yakında bu taksilerin çoğala- cağmı ümld ediyorlar. Fransada benzin çok pahalı oldu- undan belediye kömür yakan taksi- lerin çoğalmasına taraftardır. Sarışınlarla ni Berline gittiği ga- MAR, yollarda yalnız ve yalnız sarı- #n Alman kızları gördü, Gözüne çar- PER bu hâdiseyi bay Hitlere söy- tedi, iktifa etti Fükrer gülümsemekle r, Romaya gittiği gün, mz ve yalnız esmer İtal Yan kızları gördü, Gözüne çarpan bu hâdiseyi bay"Busoliniye. söyledi. | Yarından itibaren Nm zamandanberi?... - geç vakıt Memduhe, veilinsini gözetleği, UDelikanlımın tulcacık evden çıkıp, koruluğa doğ- Mazinin yükü altında Nakleğen: (Vâ - Nü) “ Mazinin yükü altında... ,, isimli romanımız yarın başlıyor. sulardan yükseldikçe düşmektedir. Bu bilgin diyor ki: — Eğer İskandinavyanın vasati ha- raret derecesi 3 satigrada düşecek olursa bütün Avrupa don kesilir ve bu don bütün Avrupa medeniyetini mahveder, Kara dul Londra hayvanat bahçesi gardiyan- larma sıkı tembih edildi: Yeni getiri- len kara dullara dikkati., Kara dul, Brezilyanın zehirli örüm- ceğldir. Londra hayvanat bahçesine iki tane getirttiler. Bu örümcekle en dar bir aralıktan, en küçük “delikten kaçabiliyorlar, Zehirleri de çok küv- vetlidir, İnsan anında ölüyor. Bugü- ne kadar da bu zehrin panzehirini bulamadılar, esmerler Faşizm lideri gülümsemekle etti, iktifa Esmerle sarışından bahsederken kızıl saçlıları unutmayalım. Amerika- da Luizianada nilfuslu öyan bay AL lender, kızl saçlıları çok sever. Bu- nun için karar verdiler: Resmi ve hususi milesseselerde iş verilecek kızlar ancak kızıl saçlı olacaktır. Berberlere gene giln doğdu!.. neşre başlıyoruz O sırada genç bir erkek sesi; — Merak etmeyin, ben kurtarırım! » diye yanıbaşında Hasırın sesi gibi duyuldu. liryer 9 müdafaa Şimaldeki soğuk memleket- lerin başlıca serveti büyük Ren geyikleridir mutedil olan meinleketler- de ziraatie ve nak- liyede at ve sığır; sıcak Ülkelerde de- ve kullanılır, Bun- lar © yerlerin ve milletlerin başlıca serveli ve maişet vasıtasıdır. Avrupa- nın şimalindeki soğuk memleketlerin ise başlıca serveti Ren geyiği denilen boynuzları dallı budaklı ve öküze ya- kın cesametteki hayvanlardır. Kışın kızakları ve yazın arabaları bu geyik- ler çekerler, B uhavalideki halkın baş- Uca gıdası Ren geyiği etidir. Bu etin son derecede lezzetli olduğu söylen- mektedir. Ren geyikleri evlerde ve tarlalarda kullanılmadığı vakit koyun ve sığır sü- rüleri gibi büyük sürüler halinde ve çobanların nezaret ve idaresi altında yaşarlar. Bütün sene bu hayvanlar buzlu çöl- lerde ve ormanlarda otlarlar. Yalnız senede bir defa $ayım ve ayırma mua- melesi için kasabalsrdaki büyük ağıl- larda toplanırlar, Bir sürünün Sahibi ne kadar hay- vani olduğunu âncak bu sayım neti- cesinde anlar. Sürülerin kimlere âid olduğu tesbit edilir, Ren sürülerinin dörder bin, beşer bin hayvan alan ağıl- lara toplanması şimalin 15sız ve buzlu hayatının yegâne meşgelesi ve zevki- dir. Amerikadaki yabani öküz sürüleri- nin çobanlarına kovboy denilmekte. dir, Bunlar bütün dünyada cesaret ve mebaretleri ile büyük şöhret almış- lardır. Şimalin Ren geyiği çobanları da kovboylar kadar cesur, çevik, kuvvet- li ve meharetlidir. Bunlar La- 80 yani kemend kullanmakta fevkalâ- dedir. Herhangi geyiği zorla yanına gelirmek isterse kemendini ıslık çala. rak fırlatır. Kemend ile getirilen hayvan ile ço- ban arasında bazan altalta üstüste çetin ve vahşiyane güreşler yapılır. Hayvan çobanın en küçük bir gafle- inden istifade ederek savaş eder. Çobanlara Oral Altaylı bir halk olan Lâponyalıların dilinden alınan Porromiehet denilmektedir. Şimdi bu isim de kovboy gibi şöhret bulmakta- dır, Yüzlerce Ren geyiğini ucu bucağı olmıyan buzlu çöllerden getirip ağıl lara sokmak büyük bir marifettir, Her Ren geyiği kendi çobanını ta nır. Bunun için ağıllara dört beş bin Ren geyiği bir arada toplandığı hal- de her çoban bağırarak kendi hayvan- larını eksik kalmamak üzere toplar, Nasılsa ürken ve şaşıran hayvanlar da kemendiler ile tutulur. Ren geyiğini ötedenberi besliyen ve Ren geyiklerinin sayım zamanı aynı zamanda gençlerin tanışarak evlendikleri mevsimdir. Sayım zamanı yaklaştığından gelecek ay Lâponlar kıymet ve ehemmiyeti olan bu hay- varları yetişlirmektedirler. Avrupalı- Jardan dahi bir hayl! geyik çobanı ye- tişmiştir. Çabanların seslerini hayvanlar na- Sil anlarsa her çobün da keskin naza- rile binlerce hayvan içinde kendi ge- yiklerini * birer birer tanır ve ayırd eder, Lâponyalıların yedikleri Ren geyik eti ve içtikleri kahvedir. Geyik etleri- ni büyük kazanlar içinde kaynatırlar, Kahveyi de cezvede değil çorba kazan- larında pişirirler, ederler. Bu suretle Ren geyiği bayra- mi gençler için ayni zamanda toplu bir düğün teşkil eder, Sayım zamani yaklaşlığından gelecek ay Lâponlar arasında bir çok evlenmeler olacak- tır, —E, Bursanın imar plânı B. Prosta veya diğer tanınmış bir mütehassısa yaptırılacak Bursa 5 (Akşam) — Bay Wanden- İ berg ile müzakeresi yapılan Bursa şehrinin plâmı için henüz kati bir ka- rar verilmemiştir. Bay Wandenberg şehirde uzun etüdler yapmağa imkân bulamadığından, plân hakkında be- Iediyeye muhtasar bir rapor vermişti. Ankaradan gelen haberlere güre, imâr plânımızın daha etraflı tedkik- lerden sonra yaptırılması muvafık görülmüş ve tedkiklere başlanmıştır. Kuvvetli bir ihtimale göre , Bursa imâr plânının, İstanbul plânını ya pan bay Prosta verilecektir. Bursa gibi tarih, tabiat ve turizm bakımlarından çok ehemmiyet veri- len bir şehrin tanınmış beynelmilel bir şöhrte tarafından plânlanması, ihale işini geciktirmiştir. Bay Prost olmadığı takdirde meşhur mütehas- sslar arasında açılacak bir konkur neticesinde muvafık görülecek birisi. ne plânın yaptırılması da ihtimal da- hilindedir. Belediye, plân için ayırdığı tahsi- bunlar tasdik edilmiştir. İzmirde Fuar hazırlıklari İzmir (Akşam) — İnhisarlar umum müdürlüğü, Fuara mahsus nefis siga- ralar imal ettirmeğe başlamıştır. Fua- rın açılış günü İnhisarlar idaresi ta- rafından Ziyaretçilere 50,000 paket sigara tevzi edilmesi kararlaştırılmış- tır, Bu sigaralar, zarif ambalajlarda ve Fuara mahsus olmak üzere imal edilecektir. Hükümetimiz, bu sene Nevyorkta açılacak beynelmilel sergiye iştirake karar vermiştir. Buna bir mukabele olmak üzere Amerika hükümetinin de İzmir Fuarına iştirak edeceği tahmin olunuyor, Bursa tütünleri Piyasa hararetlidir, alıcı çoktur Bursa 5 (Akşam) .—— Tütün piya sası açıldığı zamanki fiatlerle hara“ retini muhafaza etmektedir. Bu s8- neki mahsul, İnhisaı resinin nâ zam vaziyeti sebebile, İ; i bulmuş- tur. İdare ile birlikle piyasada tü- | tün alan şirketlerin sayısı yirmiyi | bulamkladır. Yalnız Bursa mıntakasında, anba- ra getirilen tütünlerin .miktarı iki buçuk milyona yakındır. Bu miktarın bir milyon sekiz yüz bin kilosu, İnhi- saralr ve şirketler tarafından satın alınarak parası müstahsile verilmiş- tir. Tütünlerin 'yüksek kalite kısımları hemen kâmilen satılmış gibidir. El deki tütünler daha ziyade düşük ev- saftaki mahsuldür. Bunun için son haftanın satış flatleri, ilk günlerde- kinin ayni değildir. Önümüzdeki yıl tütün mahsulü için şimdiden yeni tedbirler alınmak- tadır. Hükümet nezdinde yapılan ve Bursa tülüncüleri tarafından ileri sü- rülen teşebbüsler çok iyi karşılanmış- tar. Tütün müstahsillerini tüccardan ziyade Ziraat bankasına bağlamak ve kooperatiflere dahil olmıyan köy- lüye bile yalnız iki imza mukabilin- de kredi temin etmek, bu tedbirlerin vilâyete gönderilen 72000 lira ile çift hayvanı satın alınmakta ve göçmen- lere tevzi edilmektedir. Göçmenler, bilhassa çift hayvanı tevzliatından fevkalâde memnun ve müteşekkir. öirler, Şimdiye kadar İzmir iskân müdürlüğü tarafından 750 öküz ve 60 beygir satın alınmış, göçmenlere çift hayvanı olarak verilmiştir. Muh- telif yerlerde inşa edilmekte olan göçmen evleri de sona ermiştir. 800 ev, bu hafta içinde göçmenlere veri- lecektir. Izmir belediye bütçesi Otobüslerden 296 bin lira varidat alınacak İzmir (Akşam) — İzmir şehir meo- Tisi, belediyenin yeni yıl bütçesini ha- zırlamıştır. Varidat ve masraf müte- vazin olarak 1,221,000 lira üzerinden tesbit edilmiştir. Yeni yollar inşası ve mevcud yolların tamiri için bütçede 70,000, lâğım inşaatı için 25,000, İz- mir fuarına yardım olmak üzere 20,000, lemizlik işleri için 60,000, aydınlık iş- leri için 80,000, bu sene içinde yapıla» cak belediye seçimi için 8000, iftikraz borcunu ödemek için 150,000, parklar ve şehrin ağaçlandırılması için 15,000 lira ayrılmış, belediye memur ve müs- tahdemleri için de tahsisat tefrik edil. miştir. Belediye otobüslerinden 296,000 lira varidat temin edileceği hesab olun- muş, bu paradan yeni 10 trambüs satin alınmak için 72,000 lira ayrılmıştır. Varidattan bir kısmı da şehir garajı- nın inşasına tahsis edilmiş, mütebaki 40,000 lira otobüs varidatının beledi- yenin muhtelif işlerinde kullanılması kabul olunmuştur. İzmir palamutçularının bir teşebbüsü İzmir (Akşam) — Hükümetçe, ha- riçten memlekete idhal edilecek deri- lerin gümrük resminden muaf tutul. ması için tedikikler yapfırılmaktadır. Bu haber üzerine İzmirdeki palamuk tüccarları, Ticaret ve Sanayi odasın- da bir toplantı yapmışlar, vaziyet et rafında görüşmüşlerdir. Palamutçular, hariçten serbes: ve gümrük resminden muafen memle- kete deri idhaline müsaade edilecek olursa deri fabrikalarında ve tabakha- nelerde kullanılan palamut sarfiyatı- nın pek çok azalacağı, bu yüzden iktisadiyatımızı alâkadar eden bu vü» ziyete dair bir rapor hazırlıyarak İk- tisad Vekâletine gündermeğe karar vermişlerdir,