6 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

6 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

ük amme ay ven Bahife 8 Cizre yeniden hayat bulmağa başladı Eski devrin çok ihmal ettiği bu kasabada büyük bir faaliyet var 6 Mavs 1 1938 Halkevinin açılış resmi (X işaretli kaymakamdır) Mardin (Akşam) — Vilâyetin Irak hududu üzerinde son kaza merkezi olan Cizre ayni zamanda Suriye top- raklarile de hemhududdur. Kasaba- “nın kuruluş tarihi çok eskidir. İsadan daha evvel Mezopotamyada ün salan büyük ve muhteşem bir Türk medeni- yetinin Cizreyi de meydana getirmiş olduğu tarihen sabittir. Cizre, daha bir asır evvelisine ka- dar pek kalabalık bir şehirdi, O tarih- te dört bine yakın dükkânı, büyük çarşıları ve elli bine yakın nüfusu var- dı, Ticarette pek İleri gitmiş, Suriye ve Trak topraklarının birleştiği nokta- da cenubi Anadolunun mühim bir tecim kurağı haline gelmişti. Cizrenin bunu takib eden tarihi çok bakımsız geçmiştir. Eski idarenin her sahada göze çarpan ihmal ve lâkaydi- si bu tarihi Türk kasabasını da hara- bezare çevirmişti, Ticaretteki mevkii- ni tamamile kaybettiği gibi mamuri- yetine delâlet eden bunca âsar da zâ- manla âdeta ankaz haline gelmiştir. Son on dört senedir başlıyan um- ran faaliyeti Cizreye yeni bir hüviyet ve çehre vermiştir, Fi kika, eskiden duğu gibi binlerce dükkân yapila- olunama» £, on dört cumhuriyet se- il işlerin fazlası li idareci B. Baki Başaran Cizreyi güzelleştirmek yolunda, çok defa büt- çe imkânsızlıklarile de mücadele ede- celi gündüzlü çalışmış ve haki- n e takdire şa- yan bir çok Asar meydana getirmiştir. Bu arada eski dar, pis ve gayrimun- tazam caddeler on ikişer metre geniş- liğinde açılmış, memurlar kübü, aile ve çocuk bahçeleri, lâ), futbol sahası ve cumhuriyet meydanı tesis eğilmiş, cumhuriyet meydanına Ata- türk'ün büstleri dikilmiş, arikaz kal- dırılmış ve çarşılar muntazam bir şek- le sokulmuştur, Belediye akreb müca- delesine hazırlanmıştır. Kültür hareketleri pek canlıdır. 938 şubatında açılmış ve memurlar klü- bünde yer almış olan Halkevi muhlt- te büyük bir boşluğu doldurmuştur. Binada salon ve sihne tertibatı için çalışmalar devam etmektedir. 'Temefi edilen Mavi Yıldırım piyesi tahminin fevkinde rağbet gördüğü için gençler bunu tekrara hazırlanmaktadır. Ka. sabalı ve köylü Halkevinin çatısı altı- na âdeta koşmaktadır, Cizre, Anadoluyu Iraka bağlıyacak tren hattına kavuştukları sonra pek seri bir irikişafa mazhar olacaktır. Üsküdar meydanının ortasın- da bir park yapılacak Üsküdar meydanının açlmasına bir müddet evel başlanmış, fakat bir kıs- mi açılmak suretile tahsisafsızlık yü- zünden geri kalmıştı. Evvelee açılan kısmın henüz tan- zim edilmiyen yeri i taşı satın alınm mesine yakında başlanacaktır. Bura» daki kaldırım, Paşa limanına doğru uzatılarak inşa edilecektir. Bundan başka meydanın ortasına bir park yapılacak, Mimar Sinan eseri olan | medresenin önü de ağaçla ve yeşil likle süslenecektir Çekoslovak Başvekili Südetleri kabineye girmeğe davet etti ngiltere, Almanya ve Çekoslovakya hükü- metleri nezdinde teşebbüste bulunuyor Prag 5 (A.A) — Dolaşan bir şayi- aya göre, Fransa da, İngütere gibi Prag hükümetine mutedil davranma- N sını tavsiye etmiş ve Başvekil Hodza | da bu tavsiyeleri kabul ederek hükü- nete iştirak etmesi için Südet partisi dinde teşebbüste bulunmuştur. Bu şayla sosyalist mahfillerde hoş- tudsuzluk husule getirmiştir. Sosya” stler Hodzaya şiddetle hücum et- :ektedirler, İngilterenin Berlinde teşebbüsü Londra 5 İngiltere, “Çekoslo- ıkya hakkında bugünlerde Berlinde r teşebbüste bulunacaktır. Salâhi- #ttar mabfillerde deniliyor ki: «Şu rada politika vaziyetinde bir sükün ırdır. İngiltere bundan İstifade ede- da bir anlaşma temini için, B. Hitlerin aydetini beklemeden teşebbüste bu- tunmağı muvafık görmektedir. İngilterenin böyle bir teşebbüs yap- ması, Fransız nazırlarının Londrayı İ ziyaretleri esnasında kararlaştırıl. mıştı. İngiltere yapacağı teşebbüste Almanyanın, Çekoslovakyanın mev- cudiyetini muhafaza etmek fikrinde olduğuna dair B. Göring tarafından vuku bulan beyanatı hatırlatacaktır. İngiliz sefirinin Südetler hakkında Almanyanın niyetlerini soracağı zan- ediliyor, Bu teşebbüsün neticesi hakkında büyük ümidler beslenmemekle bera- ber, salâhiyettar İngiliz mahfilleri Almanyanın, Avrupa sulhunu tehli- keye düşürebilecek olan Çek mesele- sinin müzakeresinden kaçınmasını muvafık görmemektedir. B. Çember- lâyn, Avrupa sulhunun muhafazası İngilterenin başlıca gayesi olduğunu söylemişti. Bu teşebbüsle i zamanda Prag- daki İngiliz elçisi Çek hükümetine Südetlere âzami İmliyazat verilmesini tavsiye edecek ve Fransız hükümeti de ayni tarzda teşebbüste bulunacak- tır, Güneş klübü Atinaya çağrıldı Bu yıl yapılan milli küme maçında büyük muvaffakiyetler gösteren İs- tanbul şampiyonu Güneş Klübü AtI- maya davef edilmiştir. Güneşliler ya- pılan teklifi kabul ederlerse 18 ma- yısta Alinaya varacaklar ye 21 ma- yısta A. S. K. 4Enosis) ve 22 mayıs — da Olimpiyakos ile karşdacaklar- Bümiiğ di gepiiie mi Atinanın en ei takımların- Profesiyonel güreşçiler Türk Spor Kurumu Güreş Fede- Tasyonundan: Profesyonel güreşçilere lisans veri- lecektir. Lisans almıyanlar Türkiye profesyonel güreş şampiyonluğuna ve Türkiyede yapılacak profesyonel müsabakalarına iştirak edemiyecek- lerdir. sans almak için Ankarada Türk Spor Kurumu Güreş Federasyonuna üç aded vesika fotoğrafı ile soyadını ve doğum yeri ve tarihin! bildiren bir | mektupla müracaat etmek kâfidir. Mektupta adres sarih olmalıdır. Li- sanslar adrese gönderilecektir. İstanbul - Edirne arasında büyük bir bisiklet yarışı yapıl. Ankara 5 (A.A ) — Haber aldığımı- za göre, bisiklet federasyonu, İstan- bul ve Edirne arasında memleketimiz- de ilk defa olmak üzere büyük bir şe- hirler arası koşusu hazırlamaktadır. Bu yarış, gidiş ve geliş olarak iki etap- ta yapılacak ve katedilecek mesafe takriben beş yüz kilometreyi bulacak- tır. Bu yarışa, memleketin her tara- fından bölgelerin en iy! bisikleteileri iştirak ddeceği gibi istiyen her koşucu da girebilecektir. Bu büyük yarışın, Ulu Önderin Sam- suna ayak bastığı gün olan ve spor bayramı kabul edilen 19 Mayısta ya- pılması düşünülmektedir. Delege Garo Hataya geçerken Adanada muhabirimize beyanatta bulundu Adana 5 (Hususi) — Hükümetimiz ricalile görüştükten sonra bugünkü Toros ekspresile Ankaradan Hataya dönmekte olan Fransız delegesi B. Bİ Hitler dün Hapolide deniz manevrala- rında bulundu (Baş tarafı 1 inci sahifede) Hitler, Kavur zırhlısına çıkarken 58- Mm vaziyetinde duran bütün harp gemilerinin salv ateşleriyle selâmlan- mıştır. Hitler şerefine tertib edilen deniz manevraları Napoli körfezinde İskis &dası civarında yapılmıştır. Manevra- nın mevzuu iki filo arasında mrunta- zam bir çarpışma idi. Napoli körfezin- den çikmakta olan filoya Gacta'dan gelen diğer bir filo hücum etmiştir, Manevralar doksan deniz giti gemisi- nin açıktan gelerek hep birden suys balınaları ve su altında torpillerini attıktan sonra yine hep birden suyun Üstüne çıkmalariyle tetevvüc etmiştir. Öğleden sönra torpido filotillaları saffıharb nizamında bulunan büyük harp gemleri hattını yarmıştır. Müto- akiben bir çok bombardıman tayyare- leri zırtılılara hücum etmiş ve gene ay- n! zamanda tayyare gemilerinden uçan deniz tayyareleri de filonun üzerinde uçuşlar yapmıştır. Bu manevralardan sonra Kavur ve Sezar gırhlıları limana avdet etmişler ve dört hat üzere dizilmiş olan filonun ortasından geçmiştir. Bu #ki zırhlı 1i- mana girdikten sonra manevralara İş- tirak etmiş olan 400 harp gemisi ik! hat üzerinde burunlarını Napoliye doğru çevirerek bir yarım daire şeklin- de dizilmiştir. Plebisit meydanında tezahürat Napoli 4 (A.A) — Plebisit meyda- nında bu gece Hitler şerefine fevkal- âde tezahürat yapılmıştır. Bu tezahürata üç yüz binden fazla halk iştirik etmiştir. Muazzam fe- ner alayları yapılmıştır. Vellaht, Hit- ler şerefine bir akşam ziyafeti ver- miştir, Valde hanından düşen bir ka- las bir kadını yaraladı Eminönünde yıkılmakta olan Vali- de hanında dün bir kaza Kai iğ iken İbra han önünden geçmekte him ve Mahmud isminde fki amele- nin ellerinden kayan bir kalas par- çası düşmüş, kadın başından yara- İşe el koyan polis, bayan Haceri tedavi altıma aldırmış, amele İbra- haklarında kanuni miştir. Beeyeş Süveyş kanalından bir senede geçen gemiler Londra 5 (A.A) — Büveyş kanalın- dan 1937 senesi zarfındaki faaliyet Garoyu ekspreste ziyaret ederek ken- disile görüştüm, Beni çok samimi bir surette karşıladı ve kendisinin Türk muhibbi olduğunu, hattâ kanında "Türk kanı olduğunu söyledi ve ezcüm- le dedi ki; — Hatayda intihabatın başlamak hakkında dün neşredilen rapora gö- re, bir sene içinde 161 i İtalyan ve 781 İngiliz olmak üzere 268 harp gemisi ve asker nakliye gemisi geçmiştir. Ye- kün olarak bir sene zarfında Süveyş kanalını geçen gemilerin adedi, 50,747,188 tonilato hacminde 6,635 tir, him İle Mahmudu da yakalıyarak | takibata giriş- | Binicilerimiz (Baş tarafı 1 inci sahifede) €kipi kazandı ve çok alkışlandı, Bu netice pek te beklenmediği için al! lara bir miktar da hayret karıştığı gö- rülüyordu. Almanlar yüzbaşı Hâsse'nin bindi- ği Tora'nın bir defa yolunu şaşırma- sından ve yüzbaşı Momu'un bindiği Alchimist tarafından yolunun kesil- mesinden dolayı puan kaybettiler, İlk devirde “Türk ekipi 6 3/4 hata ile Al man ekipiyle berabere kalmıştı. Bu esnada İtalyanların hatası 24, Irlan- Asuların hatası 28 1/4 ve Romanya- Aların hatası 42 3/4 idi. İkinci devirde Türk ekipinden Ünal 24 1/2 hata yaparak ilk devirdeki muvaffakıyetine devam edemediyse de nihayette Polatkan'ın Çakalı parlak bir koşuşla nihal zaferi temine Tmu- waffak oldu. Almanya ikinci, İtalya üçüncü oldu. Irlanda, İtalyadan son- ra dördüncü mevkile iktifaya mecbur kaldı. Serpse'ye binen İtalyan yüzba- şısı Sombardo 5 1/2 hata ile en birin- ci münferid binici idi. Duçe Türk eki- pinin reisine kendi elile altın kupayı werdi, diğer zebitlere de birer hatıra madaiyası taktı, Umumi netice şu idi: 1. “Türkiye 85 3/4 hata, 2- Almanya 36 3/4 hata, 3- İtalya 39 1/2 hata, 4- Irlanda 42 ha- ta, 5- Romanya 71 1/2 hata. Kral parkur müsabakasın- daki muvaffakıyetimiz Ankara 5 (A A.) —Dün Romada İtalya kıralının huzuru ile yaplan Kıral enternasyonal! parkur müsaba- kalarma iştirak eden muhtelif mi- Jetlere mensup subaylardan yalnız iki- si müsabakayı hatasız olarak bitir. mişlerdir. Birinelliği ilân edilen bu iki subaydan birisi ekipimizden yüz- başı Cevad Kula, diğeri de bir Alman subayıdır. Bu müsabakada son tasnife ancak beş subay girebilmiştir. Bunlardan iki- si ekipimizden yüzbaşı Cevad Kula ve yüzbaşı Cevad Gürkan, diğer ikisi Alman ve biri de İrlandalı subaydır. İtalya kıralı yüzbaşı Cevad Kula ile Cevad Gürkanın ellerini sikarak mü- kâfatlarını vermişi Bu akşam Nöbetçi eczaneler m. Ertuğrul, Kalyon Beyoğlu: İstiklül cnd- asaray, Tünelde Matko- Ok Doğruyol, Fır Kasımpaşa: Vasıf, Hasl : Tarabya, taktiy, Arnavutköy, Bebek, Beykoz, üzere bulunması doluyısile tatvikto | İESNEENEEEEEEMMEENEEMEEEEENEREEEEE EEE yanlışlıklara mahal kalmamak için yapılacak işler üzerinde bir kere da- ha fikir teatisinde bulunmak için Ankarayı ziyaret ettim. Gördüğüm hüsnü kabulden, hükümetime ve mil- letime karşı beslenen hüsnü niyetten hududsuz mütehassis oldum. Hatay İntihabının muaddel nizamname da- hilinde gürültüsüzce başarılması için Azami hassasiyet göstereceğiz. Türk ekseriyetle Hatay halkı arzularına vasıl olacaklardır. Şunu da 'kaydet- maeliyim ki Türkleri Hatayda kanun ve nizamlara en muti bir unsur olarak! gördüm.» Ayni trende Antakya konsolosumuz da vardı. g Başvekil ve Hariciye vekili bu akşam Ankaradan hareket ediyorlar Yugoslavya Başvekili ve Hariciye Nazır B. Stoyadinoviçe iadei ziyaret etmek üzere Belgrada gidecek olan Başvekil B. Ceâl Bayar ve Hariciye Vekil B. Dr. Rüştü Aras bugün An- karadan hareket ederek yarın sabah şehrimize geleceklerdir. Başvekilimiz- le Hariciye Vekili yarın akşamki Tercih edilmesindeki sebeb GRİPİN Nesle, soğuk algınlığı, grip rahatsızlıklarında, romatizma, Asab ve adale ağrılarında icabında günde 8 kaşe alınabilir. İsmine dikkat. trenle Bolgrada hareket edeceklerdir. | NENNEENSSESNNENNNMMNAMMEEMNEEEEMEREREMREE EEE fi Ri N Bütün ağrılara, hastalık başlangıçla- rına karşı tesiri yüzde yüz olan ve hiç zararsız en kuvvetli müsekkindir. baş, diş, mafsal 'Taklidlerinden sakınınız. ar esere » PSG. LEREBEFA BE. 3 ABEB EPEB.E. EB, EŞ « Ss EB. SEYE ESELEBESESNLSBESEBZ FE SBEBEHBEE EZSBAHEBE EE. MEJYBEBESYE BHEBE