12 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

12 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

ERİ j dü As, SEF. EEE #1 ml oyu yan, cak yle hut 58 stk üzüş Et Bo ERİR. 12 Mayıs 1938 Başvekilimiz yarın Belgraddan Sofyaya hareket edecek Başvekilimiz Belgrad istasyonunda selâm resmini ifa eden askeri kıtanın ön'inden geçiyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) Avazelerile ortalığı çınlatıyordu. Al- kış ayyuka çıkıyordu. Darphanede Başvekilimiz öğle yemeğini Avala dağındaki büyük otelde yediler, Bura- dan otomobillerle darphaneye gidildi B. Celâl Bayar darphane müdürü ta- Tafından verilen izahatı dinledi. Kâğıt ve madeni para basan bu darphane &on sistem makinelerle mücehhezdir. *x Ziyafet Bundan sonra Yugoslav Başvekili ve Hariciye Nazırı B. Stoyadinoviç ve re- fikası Başvekilimiz şerefine evlerinde bir çay ziyafeti verdiler. B. Stoyadino- Yiç ile refikası Türk gazetecilerini de bu ziyafete davet Tütfünde bulundular Ve bizi çok izaz ve ikram ettiler. İki dost ve mütefik hükümet reisi, bu samimi toplantı. esnasında, iki Mmeleket gazetecileri ile uzun ve çok dostane görüşmelerde bulundular. Bir sürpriz Tuna nehrinin kıyısında çok mute- ha bir bahçenin ortasında bulunan Başvekilin ikametgâhı bir cenneti an- dırıyor., çok iyi bakılmış bahçeler. te- nis sahası.. yüzme havuzu. misilsiz bir zevkle döşenmiş salonlar. çalışma oda- ları... Bu odaları gezerken her tarafta gözden kaçmıyan bir şey vardı: Bayan Stoyadinoviçin ince zevki... Bay Stoyadinoviçin çalışma odasın- da gayet lâtif bir sürpriz ile karşılaş- tık. Muhtelif devlet reislerinin fotoğra- fileri arasında Büyük Önderimiz Ata- türkün B. Stoyadinoviçe ihda ettikleri fotoğrafları mutena bir mevkide duru- yordu. Meclis binasında Ziyafetten sonra Başvekilimiz B, Celâl Bayar, B. Stoyadinoviçle bera- ber yeni Mebusan meclisi binasına gittiler. Meclis Reisi, büyük bir hür- metle kendilerini . karşıladı. Binanın bütün odalarını birer birer gezdirdi. Başvekil bugün hareket ediyor Başvekilimiz yarın akşam saat 22 de hususi bir trenle Sofyaya gidecek Cuma sabahı saat ölde Sofyada b- Yunacaktır. Başvekilimiz B. Celâl Bayar Sofyada alti sâat kalarak'Bul- * gâr Başvekili B: Köselvanof'ile gö- Tüşecektir. B. Celâl Bayar saat 16 da Semplon ekspresile Sofyadân hare- ket edecek ve “Cumartesi sabahı İstanbulda bulunacaktır. Başvekile refakat eden Türk gaze- tecileri Cuma sabahı trenler Belgrad- dan Hareket edecekler ve Sofyada Başvekilimize iltihak edeceklerdir. Bu itibarla Türk gazetecileri de Başveki- mizle beraber Cumartesi sabahı İs- tanbula döneceklerdir. Türk sefaretinde ziyafet Bu akşam Türk sefaretinde Başve- kilimiz B. Celâl Bayar şerefine mi- çkellef bir ziyafet verilmiştir. Başveki- limiz, refikası, Hariciye Vekilimiz B. Rüştü Aras, B. Stoyadinoviç ve refi-” - kası, bütün Yugoslav Nazırları Bal- kan devletleri sefirleri hazır bulun- dular, Çok samimi bir hava içinde Beçen ve geç vakte kadar devam eden bu ziyafeti bir süave takib etti. BİLÂLİ Başvekilin mesajı Belgrad 11 (A.A.) — Başvekil Ce- Ml Bayar, bu akşam, Belgrad Yadyo- sunda hil gıdaki mesajı okumuşlardır: «Biz, Yugoslavyaya, dost ve mütte- fik asil millete Türkiyenin samimi se- Jâmlarını getirmek için geldik, Gördüğümüz hüsnü kabul ve hakiki dostluk tezahürleri milletlerimizi biri- birine bağlıyan derin hissiyatın parlak hede ettiğimiz muhteşem başarılar ve refah manzarası, bizi hayran bıraktı. Bizim gibi Yugoslayyanın sadık dostları için, başında dostumuz Baş- vekil Stoyadinoviç gibi güzide bir şahsiyet bulunan ve kendisini tema- mile memleketinin hizmetine vakfet- miş olan bir hükümetin hâkim idare- si sayesinde Yugoslav milletinin elde ettiği gıptaya değer refah derecesini müşahede etmekten daha büyük bir zevk tasavvur edemiyorum, Milletlerimiz için hakiki sulh ve saadet kaynağını Balkan milletleri arasında kardeşce iş birliğinde bula- cağımıza kaniiz. Balkan antantı, bu kanaatimin en yüksek ve müsbet ifa- desidir. Bu idealin umumileşmesini ve bü- tün Balkan militlerinin ideali olma- sını bülün kalbimizle temenni ederiz. İsviçre ordusunda baş- kumandanlık Bem 11 (A.A) — Mili müdafaa komisyonu, yüksek kumanda mesele- sini sulh zamanında bir başkuman- danlık ihdas etmek suretile hallet- miştir. Ancak bu başkumandanlık vazifesi tek bir kişi tarafından değil, fakat bir kaç yüksek subay tarafın- dan ifa olunacaktır. Ordunun talim ve terbiyesine daha büyük bir ihti- mam gösterilecektir. Avam kamarası İngiliz - İr- landa anlaşmasını tasvib etti Londra 11 (A.A.) — Avam kamara. sı, dün akşam üçüncü okunmasını mü- teakip ve reye konmağa lüzum götme- deri İngiltere - İrlanda itilâfını tâsvib * etmiştir. İsviçrede yeni nafıa programı Bern ii (A.A) — Hükümet 400 milyon İsviçre franklık bir nafıa pro- jesi hazırlamıştır. Bu para hazine bonoları ihracı suretile temin edile- cektir, Bu paradan 130 milyonu bilhassa hududlarda tahkimat yapılmasına, 40 milyonu iktisadi işlere ve geri ka- lanı da şimendifer ve yol inşaatına sarfedilecektir. Londra Ticaret odası reisi Al- manya ile anlaşma lehinde Londra 11 (AA) —Londra tica- ret odâsının senelik toplantısında reis söylediği bir nutukta, açıkça İn- giltere ile Almanya arasında bir an- laşma yapılması lehinde “bulunmuş ve siyasi noktai nazar ihtilâflarına rağmen, mazide dost geçinmiş olan Almanya ve İngiltere gibi iki büyük devlet arasında her halde bir anlaş- ma yolunun bulunabileceğini kay- detmiştir. Bir genç bisikletten düşerek yaralandı Sanyerde Sultansuyundan Kireç- burnuna bisikletle gelmekte olan Ce- mal isminde bir genç, bir aralık mu- | vazenesini kaybederek düşmüş, muh- telif yerlerinden Y nıştı | Mektep mualilmleri Maarif Vekâleti alâkadar makamlara bir tamim gönderdi Maarif vekâleti hususi, ekalliyet ve ecnabi mekteplerinde ders okutan muallimlerin vaziyeti ve maaşları hakkında alâkadar makamlara bir tamim göndermiştir. Bu tamimde şu esaslar vardır; Ekalliyet mektepleri muallimlerinden bazıları i almak için mektep mütevelli heyetleri Azalarına müracaat #tmektedirler. Bu usüle kati surette niha- yet verilecek ve muallimlerin maaşları ber ay sonunda mektep idareleri tarafın- dan verilecektir. Sanat mektepleri mu- alimlerinden bir kısmı da ekalliyet ve ecnebi mekleblerinde de ders aldıkların- dan sanat mekteplerile yakından meşgul olamamaktadırlar. Sanat mektebi muai- imlerine ekailiyet ve ecnebi mekteplerin- de ders verilmiyecektir. Ekalliyet ve ecnebi mekteplerinde as- kerilk dersi muallimlerinin maaşları orta dereceki mektepler için saati 4, lizeler- İçin de saati 6 Jiradan hesab edilerek ve- rilecektir. Vekâlet hususi ve ekalliyet mek- teplerinde daimi muallimlerin maaş- Jarını da tesbit etmiştir. Türk hususi mekteplerinde çalışan muallimlerin asgari maaşları 40, ekalliyet mek- teplerindeki muallimlerin de asgari maaşları 30 lira olacaktır. Bu gibi mekteplerde ders veren müdürler de en aşağı 50 lira alacaklardır. Bazı hususi mekteplerde daimi muallim- lere pek az bir para verildiğinden iyi muallim kullanılmamaktadır. Vekâ- letin bu emri üzerine bunun önü a- lunmıştır. Muallimlerin bir seyahat hazırlığı Şehrimiz muallimlerinden bir grup 15 temmuzda başlamak üzere bir Avru- pa seyahatine çıkmak üzere hazırlık- Jara başlamıştır. Muallimler Yunanis- tan. İtalya, Almanya, Çekoslovakya, Macaristan, Romanyaya gideceklerdir. Bu seyahat 40 gün devam edecektir, Ticaret odası meclisi dün toplandı Ticaret odası meclisi dün öğleden sonra ikinci rels B. Ahmed Karanm başkanlığında toplanmıştır, Geçen cel- “senin zaptı okunup kabul edildikten sonra Ticaret odasile zahire borsası- nın mart 938 mizanları da tasdik ve kabul edilmiştir. Müteakiben, toz mürekkebi mayi haline getirip şişelerle satanların yüz- de 40 ve pirinçten mamul lâvabo, mus- Yuk, banyo levazımatı satanların yüzde 45, salonlarda süs için kullanılan renk- li balıkları yetiştirenlerin de yüzde 20 vergiye tâbi tutulmaları hakkındaki oda idare heyeti kararları kabul edil- miştir. Vaki müracaat üzerine mısırm ru- tubet derecesi tedkik edilmiş, ve karar- lar verilmiştir. Yüksek tedrisat umum müdürü Ankaraya döndü Üniversitenin muhtelif inşaatını bil- hassa hayvanat enstitüsü inşaatını tedkik etmek üzere şehrimize gelen Maarif vekâleti yüksek tedrisat umum müdürü B. Cevad dün akşam Ankara- ya dönrhüştür. Üvey kızımı öldüren Ömer Tiril 15 seneye mahküm oldu Bir müddet evvel Feriköyünde bay- ram yerindeki evinde üvey kızı Remzi- yeyi kunduracı bıçağile vurup öldüren Örer Tirilin muhakemesi dün ağır ce- za mahkemesinde bitirilmiştir. Suçlunun'bu katil suçundan dolayı on sekiz sene ağır hapsine karar veril- miş ancak, Remziyenin kendisine küf- retmesi hafifletici sebep addedilerek ce- zası on beş seneye indirilmiştir. Ömer 'Tiril müebbeden âmme hizmetlerinden mahrum kalacak ve altı bin kuruş da muhakeme masrafı ödiyecektir. 11 Mayıs 938 hk: (Kapanış fiati) Türk borcu birinci tertip (peşin) © 19/85 Türk borcu birinci tertip (vadeli) (© 1970 Sivas errurum (Birinci tertip) Li ESHAM Merkez bankası 8 ÇEKLER 20215) Berlin 0,78,93.10 Varşova 150032) Budapeşte 4,8944) Bükreş 36,74,60 | Min) me 61,57,14 14753) Stokholm 22,08,15 Paris Nevyork Milâno Brüksel Atina 1,0658 418,57 3,08,80 106,19 34,68,25 2,1230 30104 60 Sahife 13 Atatürk, hazineye teberrü buyurdukları emlâkin takririni o“ ettiler (Baş tarafı 1 inci sahifede) rıni ve'Türk çifçiliği hakkındaki emir ve direktiflerini, bu sahadaki yüksek ideallerini büyük neşesi için- de nakil buyurmuşlardır. Ziraat Vekilinin köylü ve çifçi adına şükranları Ziraat Vekili F. Kurdoğlu, yemek masasından ayrılırken Türk köylü- sü ve çifçisi adına aşağıdaki kelime- lerle şükranlarını arzetmişlerdir; «Atatürk, bugün bir faninin erebile- ceği en yüksek iki mazhariyetle karşı- laştım: Beni yüksek huzurunuza ka- bul buyurdunuz, sofranıza alıkoydu- nuz, ehemmiyetini, vücude getirilişle- rindeki büyük maksad ve kıymeti gele- cek nesillerin biribirinden daha fazla nisbette anlayıp öveceği büytük ve âli. cenap teberrüünüzün tarihi bir safha- sında hazır bulundurdunuz. Bu asil hareketiniz yekpare kendi yapınız , sayısız hizmetlerinizin ve verdi. giniz yüz binlerce eser ve direktiflerin arasında bir iştir, Ululuğunu ve yüce- liğini, eşiğinde bulunan bizlerden çok, ilerledikçe tarih görecek ve minnet ve şükranla övecektir. Ben, şahsan köylüyüm, köylü olarak kendi adıma ve bu memleketin, emri- nizle ziraat işleri başında bulunmak mazhariyetile, Türk köylüsü ve çifçili- ği adına, şu dakikada hepsinin kalbi- nin benim kalbim gibi çarptığından emin, teşekkür etmeyi ve minnet duygularını arzetmeyi en tabii bir borç telâkki ediyorum, Bunun da bir ifadesi olarak ellerinizden öpmeme , müsaadelerini dilerim.» Ankara vali ve belediye relsi 'Tan- | doğan da Büyük Şefe şehir adına min- net ve şükranlarını arzetmiş ve Ata- türk, Ziraat Vekiline ve Belediye reisi- ne muvaffakıyetlerini temenni ederek tahassüs ve memnuniyetlerini izhar buyurmuşlardır. Ziraat Vekilinin beyanati Ankara 11 (AA) — Ziraat Vek letinde kendisini gören bir muhari- rimize Kurdoğlu aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: Atatürk çifcilik sahasında bizlere ve memleket çiflisine en hakiki eh iyi yolu göstermiştir. Bu çiflikler realist düşüncelerden doğmuş, bu memleket için habiki nümune çiflikleridir. Yal- nız milli değil beynelmiled ölçüde kıymette eserlerdir, Mevcut vesait ve şerâit içiride azim ile, sebat ile, sis- tem ve teknikle vücude gelirilmiş Abidelerdir. Maddi kıymetleri dört buçuk milyona yaklaşır. Manevi ba- kımdan, mektep ye model olarak, ülkü olarak kıymetlerinin ölçüsü, yok- tur. Atatürk, her sahada ve her işte en büyük kıymel ve hakikat şahikasıdır. . Atatürkün ziraat için söylediklerinin ve fiilen de yaptıklarının eşine dünya tarihinde râslanmaz. Atatürk her sahada, her işteveher fikirde Ulu Liderdir. Ona bin minnet ve şükran. » İstanbul defterdarlığından: Cins ve mevkii Üsküdarda Paşakapısında kismen yanmış Adliye dâiresi ankazı (Pa- rası peşin ve sıri nakit verilecektir). Yıldızda Çini Fabrikasında mevcut on edevat: Sultanahmette İshakpaşa mahallesinin imâret çıkmazı Banat okulunca istimlâk edilmiş olan 5, şap dört evin taş ve tuğla aksamı hariç Muhammen bedeli Lira Kr, 750 üç kalem makine alât ve 98 75 7, 9.11, 13,19 No. hah â Sırf ahşap aksamının ankazı: 330 Yukarda cins ve mevkileri yazılı ankaz ve mâkineler hizalarındaki bedeller üzerinden açık arttırma usulile ayrı ayrı satılacaktır. İsteklilerin ve tediye şartı ile diğer şartlarını öğrenmek istiyenlerin hergün ve müzayedeye gireceklerin de 19/5/9388 perşembe günü saat on dörtte yüzde 7,5 pey akçelerile Mimi Emlâk Müdürlüğünde toplanan komisyona gelmeleri, (M.) (2545) İstanbul defterdarlığından: Beyoğlunda: Kurtuiuştâ eski Ayakiryaki yeni Teşrifatçı sokağında eski 2 yeni 34 sayılı ev. Senelik kirası lira 62 Yukarıda yazı mal 20/5/938 cuma günü saat 14 de ihale edilecektir. Kira bedeli dört müsavi taksitte ve her taksit peşinen verilecektir. 'Taliplerin & 7,5 pey akçelerini vakti muayyeninden evvel yatırarak defterdarlık Mili Emlâk Müdürlüğünde müteşekkil satış komisyonuna müracaatları, (F.) (2544) istanbul belediyesi ilânla e Keşif bedeli 43197 lira 86 Kuruş olan Floryada Yaptırılacak Gazino inşaatı kapalı zarfla eksiltmeye konulmuştur, Eksiltme 13/5/9388 cuma günü'saat 15 de Dâlmi Encitmende yapılacaktır. Şartnamesi 241 kuruş mukabilinde Levazım Müdürlüğünden ahmabilir; İstekliler 2490 No. Tu kanunda yazılı vesikadan'baş- ka Naha vekâletirder, alacakları fen ehliyet vesikasile 3614 lira 82 kuruşluk ilk teminat makbuz veya mektubile beraber teklif mektuplarını havi kapalı zarfları- ni yukarda yazılı günde.saat 14 de kadar Daimi Encümene vermelidirler, Bu saatten sonra verilecek zarflar kabul olunmaz. (8) (2409) Türkiye Cumhuriyeti Merkez-bankası istanbul şubesinden Bay Feyzi adına yazılı D sınıfından birlik 26539 numaralı Bankamız hisse senedi kaybedilmiş olduğundan artık hükmü kalmadığı ve yerine başka nu- maralı yeni bir sened verileceği bildirilir. Eminönü Kaymakam ve (2130) B. Ş. Müdürlüğünden : Umumi menfaat namma telefon şebekesinin tevsli için Daimi Encümence istimlâkine Farar verilen Tahtakalede Rızapaşa arsasi dahilinde 69,70,71 parsel sayılı arsalar istimlâk olunacağından âlâkadarlara tebligat makamına kalm ol. mak üzere ilân olunur, (2637) 7,8, 9, 10, 11 Mayıs 1938 tarihli nüshalarınızda intişar eden ilânda Parsel numarası 69 olacak iken 61 olarak neşir edilmiştir. Tashih ederiz. İdro elektrik santrali Maraş belediyesinden : Kanuni münakasa müddeti olan 21 Nisan 1938 de tâlip zuhur etmediğin- den İDRO ELEKTRİK SANTRAL işi münakasasının bitim tarihinden itibaren bir ay müddetle temdit edilmiş olduğu ve ay sonu olan 20/5/938 cuma gününde evvelce ilân edilen şartlar dahilinde pazarlıkla ihalesi yapılacağı ilân olunur. (2359) İstanbul vilâyeti ziraat müdürlüğünden: Şehir dahilinde çoğalan kargalarla mücadele açılmıştır. Sabahleyin sekiz- den akşam güneş batıncıya Kadar kargalara şehrin kalabalık olmadığı yerlerde tüfenk atılabilecektir. Karga itlâf edenlere Ziraat Müdürlüğüne getirecekleri