12 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM i2 Mayıs 1938 GÜNÜN HADİSELERİ Dostumuz Yugoslavya umumiyesinde alâka ve memmnuni- yelle takib ediliyor. Sayın Bay Celâl Bayarın söylediği gibi, bu dostluk, «memleketlerimizin mutlek azimleri» ii i il h Ni iii Li :3 il iü : 3 Hi ; HN şarirken - velev ufak tefek - dahili arıza- Barn subur ettiğini, kendi tecrübeleri” mizle biliyoruz. Nitekim, eenup Slavları- mın umumi harplen sonra birleştiricisi Yugoslavyanın yeni hayatını &denler, onun dış siyasa cihetinden dal- ma makul ve geniş bir düşünce ile inki- gaf ettiğini görmekle beraber, dahili işler- de de nifakcılıkları bertaraf ettiğini «yek- vücut kuvvetli Yugoslavya» yı maddeten ve manen ve artık sarsılmaz suretle kur- duğunu görürler. : Başvel diği gibi, MUKADDES BİR İDEAL besle- dik: Ralkan antantı.. «Milletler bizim milletlerimiz gibi böyle bir mukaddes Jdenile hareket ederlerse barış ve ahenk yolu, zannedilebileceğinden daha az çetin olur!e Böylece, Türk - Yugoslav dosluğu ara- Marında bir türlü anlaşamıyan diğer mil- Tetlere örnek vazifesini görmekle devam ediyor. Onun o muvaffakiyetinin sırrı sa- "mimiyettir; kötü manada siyaset yapma” masında ve şu berrak, makul hikmeti vü- cuda dayanmasındadır: Balkan antantınım diğer devletlerile beraber, biribirinden emin olmak, biribi- rinden her sahada istifade etmek ve ha- Tici tehlikelere karşı müştereken korun- ma FP. Tanur Kaçak balık avlıyan bir Yunan motörü Kara sularımıza giren motör müsademe neticesinde ele İdi » İzmir 11 (Telefon) — İzmir körfezi ağzında Karaburun kasabası yakının- da kara hududlarımızda kaçak balık aylıyan iki Yunan molörü gümrük mu- hafaza teşkilâtının 60 numaralı mo- töründen verilen (dur) işaretine rağ- men kaçmışlardır. Bunlardan Aydele- nl adındaki Yorgi kaptanın idaresinde bulunan beş tayfalı matör kısa süren bir müsademe neticesinde ele geçiril- Miş ve içindeki 236 kilo kaçak balık müsadere edilmiştir. Yunan motörü İz- #mire getirilmiştir. Tayfalardan birisi hafıf yaralıdır. Beş tayfa Adliyeye ve- İğildiler ve tevkif edildiler, Atatürkün kıymetli teberr üleri | Son dakika Japonlar yeniden Ankara belediyesine, mali hazineye ve| #aarruza geçtiler partiye bağışlanan gayrimenkuller Ankara 12 (Telefonla) — Atatür- K'ün Ankara belediyesine ve Partiye yeniden mühim teberrülerde bulun- Anadolu ajansı tebliğ etti. Atatür- k'ün Ankara belediyesine bağışladı- ğı gayrimenkuller münasebetile tan- zim edilen ve tarihi bir vesika değeri taşıyan senedin sureti şudur: 11/5/938 tarihine raslıyan çar- şamba günü ben, aşağıda imza ve muhafızı Eşref Tüzüner özel bir su- rette resmi bir sened tanzimi için Marmara köşküne gittim, Yüksek şahsiyetleri malüm bulunan Reisi- cumhur Atatürk resmi bir sened tan- simini irade buyurarak şöylece söze başladılar: — Tapu sicillerinde adıma müsec- cel mahal ve vasıfları işbu resmi s€- nedde gösterilen Ankaranın Tülüce mahallesinde Hükümet ve Hanardı | sokaklarında altında 6 dükkân bulu- nan otel üe Orman çifliği mevkiin- de 12 hektar 2497 ve 9460 ve 12 hek- tar 3200 ve 30 hektar 8156 metre murabbat mikdarındaki 13, 14, 18 ve 21 parça sayılı geyrimenkullerimi kayıdsız ve şartsız olarak bağışlamak suretile Ankara belediyesine terk ve İeberrü ettim, belediye adına tes- cilini isterim. Diyerek sözlerini bitirdiler. Bu res- mi sened tanzim edilirken hazır bu- Junan Ankara belediye reisi Nevzad bağışlamağı kabul ettiği- ni söylediler ve aşağıda adları yazılı şehidler önünde bu senedi tanzim et- tim ve huzurlarında açıkça okudum. İrade ve arzuları dairesinde yazıldı- ğını kabul ve tasdik buyurdular. Res- mi senedi hepimiz İmza ettik. reteri Hasan Rıza Soyak, Riyaseli- cumhur başyaveri Celâl Üner, Çan- kaya tapu sicil muhafız Eşref Tüzü- Balkan çifliği. Sakızlar çifliği, Ma- cun çifliği, Tahar çifliği, Güğercin- Tik çifliği, Etimesud çifliği, Dörtyolda portakal bahçesile içindeki payları ve Karabasamak ve Höyük kasaba | mevkiindeki arazileri, Tarsusda Piloğ- Tu çifliğindeki arazi ve payları, Silif- kede Tekir, Şövalye çifliklerindeki pay ve arazisi, Yalovada Baltacı ve Millet çifliklerindeki payı ve arazi ile Yalova- nın Balabandere ve samlıova mevki- lerindeki gayrimenkulleri. Halk. Partisine bağışlananlar: An- kara Fevzipaşa mahallesinde 30 ağus- tos sokağında Ulus matbaasının ta- mami, ayni sokakta 16290 metre mü- rabba mikdarındaki arsalar. Brezilyada yarım kalan bir ihtilâl hareketi Telgraflar faşist ihtilâlinden bahsediyorlar, halbuki Vargas faşist rejimini kabul etmişti Dün gelen tel- graflar Brezilya- da bir faşit ihti- 1âli çıktığını ve Vargas'ın faşist. ler tarafından devrildiğini ha- ber vermekete- dir. Ajansi teb- 1iğ etiği telgraf- lar şunlardır: Buenos - Ayres MM (AA) — Ri- yo de Jâneyro- dan alınan baz haberlere göre, Brezilyada bir faşist ihtilâli patlamış- dır. Buenos - Ayres 11 (A.A.) — Eldia gazetesi, Brezilyada B. Vargasın fa- şisiler tarafından devrildiğini haber vermektedir. Yukardaki telgraflar çok müp- hemdir, Çünkü Brezilyada esaseri bir nevi faşist hükümet iş başında bulu- nuyordu. Brezilya Relsicümhuru B. Getülio Vargas 10 ikinci teşrin 937 de mebusan ve âyan meclislerini dağıta- rak diktatörlük ilân etmiş ve İtalya, a, Portekizde olduğu gibi, mesleki birlikler esasına müstenid bir kanunuesasi kabul etmişti. Reisicüm- hurun 943 senesine kadar iş başında kalacağı da ilân edilmişti. B. Vargas B. Vargas 930 da bir hükümet dar- besile iş başina gelmişti, 034 te yapı lan seçimle Reisicümhur olmuştu. Fakat 938 iptidasında müddeti biti- yordu. Bunun için daha evvelden ka» nunuesasiyi ilga etmiştir. B. Vargas'ın birçok muhalifleri var» dır. Yeni hükümet darbesinin bunlar tarafından hazırlanmış oladuğu tah- min edilebilir. İkinci teşrinde Brezil- yadan Arjantine kaçan bu muhalif- ler Brezilyada faşizmin uzun müddet devam edemiyeceğini söylemişlerdi. Memleketi terkeden velilerden gene- ral Dacunha bu hususta daha kati Sözler söylemişti. Bu münasebetle şunu da kaydede- lim ki Brezilyada komünist faaliyeti çok şiddetlidir. 935 te bir komünist kıyamı teşebbüsü üzerine örfi idare ilân edilmiş, bu idare birkaç ay de- vam etmişti. Maamalih yeni kıyamın komünistler tarafından değil, Var- gas'ın muhalifleri tarafından yapıl- mış olduğu tahmin edilebilir. Teşebbüs akim kaldı Londra 12 — Son haberlere göre Brezilyadaki ihtilâl yeşil gömlekliler tarafından tertib edilmiştir. Bunlar bazı hükümet binalarını ele geçirmiş- lerse de neticede hükümet galib gel- miş, yüzlerce kimseler tevkif edilmiş- tir. Sidetler meselesi değiştirmesi lüzumunda Prag 12 — Çekoslovakyanın Berlin sefiri Praga gelmiş, Telsicumhurla görüşmüştür. Bu mülâkata çok ehem- miyet veriliyor. Sefir, Almanyanın Sü- detler hakkındaki düşüncelerine dair malümat vermiştir, Alınan haberlere göre Almanya bu meselenin halli için Çekoslovakyanın dış politikasını değiştirmesi lâzım gel- diğinde ısrar etmektedir. Londra 12 — Avam kamarasında, İngiliz sefirlerinin Berlin ve Pragdaki teşebbüsleri hakkında sualler sorul- muştur, Başvekil bu suallere şimdilik Amerika ile ticaret müzakeresi ilerledi Yakında anlaşma parafe edilecek Ankara 12 (Te ) — Amerikan ticaret heyetile yapılmakta olan mü- zakereler çok ilerilemiştir. Yakında prafe edilecek anlaşma karşılıklı ko- | Jaylık ve tarife tenzilâtı esasına isti- nad edecektir, Amerikalılar bu şekilde bir anlaşmağı Şarki Avrupada ilk de- ia Türkiye ile akdetmeği kabul etmiş- lerdir; B. Mussolini cumartesi günü Cenovada bir nutuk söyliyecek Roma 12 — B, Müssolini cumartesi sabahı Cenovaya hareket edecektir. O gün Cenovada zafer meydanında cevab veremiyeceğini söylemişti. mühim bir nutuk söyliyecektir. CENEVREDE Habeş meselesi bugün görüşülecek Fransız gazeteleri bazı entrikalardan bahsediyorlar Cenevre 11 — Milletler Cemiyeti | konseyi bugün Habeş işini görüşecek- ti. Fakat Habeş heyeti, Negüsün mü- zakerede bizzat bulunmak istediğini ve ancak çarşamba akşamı Cenevreye gelebileceğini bildirmiş, müzakerenin tehirini istemiştir. Konsey, müzakereyi perşembeye bi- rakmıştır. Fakat ogün mesele kati su- rette neticelendirilecektir. Negüsün, rek kabul edilmemesi ihtimaline karşı bizzat gelmek istediği zannediliyor. Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 11 — Fransız gazeteleri Habeş meselesi münasebetile bir takım entri- kalar çevrildiğinden bahsediyor. İtalya ile Fransa ve İngilterenin arasını aç- mak için çalışıldığını yazıyorlar. Petit Parisien, bunun için çalışan mahafilin Çemberlâyn ve Daladye hü- kümetlerinin nüfuzlarını baltalamağa çalıştığını kaydediyor Cenevre 12 — Milletler Cemiyeti | dün İsviçrenin bitaraflığı, Şilinin Mil- letler Cemiyeti paktında “ıslahat ya- pılması hakkındaki talebi ve İspanya- nın ademi'müdahaleye dair müracaa- ti meseleleri tedkik edilmiş, fakat hiç bir karar verilmemiştir. Milletler Cemiyeti bütün milletleri içine almaz- sa hiç bir fayda temin edemiyeceğin- de ısrar etmektedir, Şilinin - Milletler Cemiyetinden çekilmesi muhtemeldir. Almanya mali yardım istemiyor B. Şaht «yalnız kendimize güveniyoruz» diyor Berlin 11 (A.A.) — Alman banker- leri asamblesinde bir nutuk söyliyen B. Şaht, Almanyanın ecnebi memle- ketlerin mali yardımını istememekte ve yalnız kendi vesait ve menabiine güvenmekte olduğunu söylemiştir. Mumaileyh, bundan sonra kontro- Ja tabi iktisadiyatın sitayişinde bu- Junmuştur, Hatip, devletin krediyi sı- kı bir kontrola tabi tutması Jâzım ol- duğunu söylemiştir. 'B. Şahit, netice olarak, şöyle demiş- tir; «Ferdi teşebbüse gelince, o her zamân hayati bir ehemmiyeti haiz ol- muştur. Ve halen öyledir» Şahid: Riyaseticumhur genel sek- | Heçeö civarında şiddetli bir muharebe başladı Londra 12 — Tokyodan bildiriliyor: İ Bir kaç haftadanberi hazırlanan bü- yük Japon taarruzu dün başladı. Ta- arruzun merkezi Heçeo mıntakasıdır. Bu şehir çok şiddetle bombardıman edilmiştir. Şehrin yanında, şiddetli muharebe başlamıştır. Amerikanın Almanyayı protestosu Paris 12 — Amerikanın Berlin sefi. ri Alman hariciye nezaretine giderek ecnebi tebeası Yahudiler de dahil ol- duğu halde bütün Yahudilerin emlâ- kinin zaptedilmesi hakkında Alman- ya tarafından verilen kararı protesto etmiştir. Paris 12 — Şanghaydan gelen ha- berlere göre Çin tayyareleri Makao ci- varında bir Japon torpito muhribine bombalar atmışlar ve Japon gemisini batırnuşlardır. Bütçe tedkiki Encümen hudud ve sahiller sıhhat umum müdürlüğü bütçesini kabul etti Ankara 11 (Telefonla) — Bütçe en- cümeni Hudud ve sahiller sıhhat umum müdürlüğürün 1938 bütçesini müzakere ve kabul etmiştir. Umum müdürlüğün yeni yıl masrafları için 494 bin 48 lira tahsis edilmiştir. Va- ridatı ise 594 bin 100 lira olarak tah- min edilmiştir. Bunun 467 bin 500 )i- Tası âdi, 26 bin 600 Hrası fevkalâde membalardan ve yüz bin lirası da Ma- liye Vekâletinin yapacağı yardımdan temin edilecektir. Âdi varidat membalarının en mü- himini teşkil eden tonilâto rüsumu geçen senekinden 12 bin lira fazlasile 467 bin 500 lira olarak tahmin edil- xeiştir. Maliye Vekâleti geçen sene bu idare- ye beş yüz bin liralık bir yardım yap- muştı. Bu yardımın önümüzdeki malt sender için yüzbin lira indirilmesi merkez hıfzıssıhha müessesesinin umu- mi müvazene kanununa ilâve edilen bir madde ile bu umum müdürlükten ahnarak Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâletine bağlanılmasından (leri gel- miştir. Hususi idareler bütçelerinin tedkiki Ankara 11 (Akşam) Dahiliye Vekâletinde müteşekkil hususi idare- ler bütçelerini tedkik komisyonu vilâ- yetin 1938 bütçe projelerini tedkike devam etmektedir. Komisyonca ted- kiki bitirilen Burdur, Manisa, Elazık vilâyetleri bütçe projeleri yüksek tas- dike arzedilmiştir. Kırklareli, Yorzgad, Kırşehir ve Bursa vilâyetlerinin yeni yıl bütçeleri de bugünlerde Başvekâlete verilecek- tir. Dahiliye Vekâleti merkez memurlarının terfihi için yeni kararlar verdi Ankara 11 (Akşam) — Dahiliye Ve- kâleti merkez teşkilâlı memurlarının terfihi için yeni kararlar vermiştir. Bu kararların tatbiki cümlesinden olarak, Vekâlet merkez teşkilâtı ka» nununu tadilen yeni bir proje hazır- lanacak ve merkez teşkilâtında ilk memuriyetin başlangıcı 20 lira asif maaş olacak, şeflerin maaşı ise 40 li- , raya çıkarılacaktır. Yugoslavya Harbiye Naziri- nın ziyareti Memleketimizi ziyaret (edeceğini yazdığımız Yugöslavya Harbiye nazı- rı general Mariç'in 17 mâyıs salı günü şehrimize geleceğine dair vilâyete res- men tebligat yapılmıştır. Dost memleketin muhterem nâziri şehrimizde askeri merasimle karşıla nacaktır. Del amma anane us imam İRİNREE SERELIZISEENSEBEZ SEE EZ & EEE EYERERES EEGELEBEBE EŞELHEBEEEA EYBEE SEŞEELE, EK.