20 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

General Mariç Ankarada Fransada heye- Harbiye mektekini gezdi. “Mareşal Fevzi Gakmak, Milli Müdafaa ve Dahiliye Vekilleri misafirimiz şerefine ziyafetler verdiler Ankara 19 (A.A.)— Dündenberi şeh- rimizde bulunmakta olan Yugoslavye. Harbiye ve Bahriye Nazırı general Ma- riç bugün öğleden önce Milli Müdafaa Vekili Kâzim Özalp ile birlikte Harbiye mektebini ve Polis, Jandarma enstitü- sünü, Muhafız kıtaatı karargâhını gez- miş ve bu ziyaretleri esnasında kendi- sine karşı askeri merasim ifa edilmiş- tir. General Mariç Harp okulunu ziya- retleri esnasında sınıfları gezmiş ve dersleri takib etmiştir. Jandarma ve Polis enstitüsünde de kendisine mek- tebin ihtisas şubeleri hakkında izahat verilmiştir. General Mariç akşam üzeri de fişek fabrikasını gezmiştir. Ankara 19 (AA) — Yugoslavya Harbiye ve Bahriye Nazırı general Ma- Çekoslovakyada yeniden çarpışmalar oldu Henlein fırkası motörlü kıtalar ihdas etmeğe karar verdi Prag 19 (A.A.) — Trebenik'te vu- kua gelen bir arbedede tiç Çek ile üç Alman yaralanmıştır. Prag 19 (A.A.) — Dahiliye Nezare- $inin emrile Cenubi Karpatya Rusyası valisi, 12 haziranda icrası mukarrer olan belediye intihabatını sonbahara tehir etmiştir. Henlein fırkasının kararı Prag 19 (AA) — Henlein'in fır- kası şunlara karar vermiştir: 1 — Parti âzasından olan tacirle- rin B. Henlefn'in portresini dükkân- lama asmaları mecburidir. 2 — Parti mensupları, İntihabat münasebetile ev ve dülküânlarını bay- raklarla donatacaklardır. Kontrol servisi fırka âzasının intihabat arife- si olan Cumartesi günü pencerele- rinde tenvirat yapmalarına nezaret edecektir, 3 — Alman Nazi kıtaları gibi me törlü kıtalar ihdas edilecektir. Prag 19 (A.A.) — İlâhiyat fakülte- sinin Alman talebesi Henlein fırka- Meksikada ihtilâl teşebbüsü Bu işin başında olan general azledildi Meksiko 19 (AA) — # muhabirinden: Kardenas, ta ED beril) İzmitte hakemin idaresizliği yüzünden zevksiz geçen maç İzmit 19 (Telefonla) — Bugün stad- yonda yapılan İdman bayramından sonra İzmit İdmanyurdu ile Akyeşil İdmanklubü arasında bir maç yapıl. dı. Epi zamandanberi alâka ile bek- lenen bu maç hakemin idaresizliği yüzünden maalesef çok zevksiz geçti. Birinci devrede hakem yanlış bir kararla ceza vererek Akyeşillilere bir gol kazandırdı, Hakem, ikinci defa da verdiği bir kararı gene kendisi boz- du. İdmanyurdlular protesto maka» unda oyunu birak | E a e Paris 19 — Bayan Tabouls, Ocuvre riç ve refikası şerefine Hariciye Vekili Dr, Aras tarafından Çankayadaki Ha- riciye köşkünde bir öğle ziyafeti veril- diği gibi, akşam da Büyük Erkânıhar- | biye reisi mareşal Çakmak tarafından Anadolu klübünde mükellef bir ziyafet | verilmiştir. Bu ziyafeti Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri Şükrü Kayanın dost ve | müttefik memleketin kara ve deniz kuvvetlerinin büyük mümessili ve refi- kası şerefine Marmara köşkünde ver- miş olduğu suare takib etmiştir. Ankara 19 (A.A.) — Bayan Mariç | refakalinde mihmandarları beyan | Mümtaz Ulusoy olduğu halde bugün | öğleden önce Kımılay ve Çocuk Esirge- me Kurumlarını ziyaret etmiş ve ak- şam üzerine yim da Çubuk barajı- sına iltihak etmişlerdir. Çifçi fırkasının bir toplantisi Prag 19 (A.A) — Çifçi fırkası re- isi B. Rudolf Beran, intihab müna- sebetile yapılan bir toplantıda söyle- diği bir nutukta şöyle demiştir. «Bir takım hatalar irtikâb ettik. ! Vazifemiz, Alman vahâetine mukabil | Çek vahdetini kırmaktır. Slovak'lar- l la birleşmeli ve fırkalarımız arasında vahdeti temin etmeliyiz. Komünistler- le hiç bir uzlaşma yapmıyacağız. Fa- kat Almanlarımızla ve ekalliyetleri- mizle namuskârane ve şeclane anlaş- mamız lâzımdır, Harici siyaset sahasında Alman. ya, Polonya ve Macaristan ile anlaş- mamız ve ayni zamanda İngiltere ve Fransaya sadık kalmamız icab eder, İtalya ile mukarenet tesis etmemiz Portekiz ile normal münasebetler vü- cuda getirmemiz ve Franko nezdine bir mümessil göndermemiz icab eder, Çifçi fırkası, B. Hodza'nın fırkası- dır» Lord Halifaks çekilecek 3 hafta sonra istifa etmeğe karar arar vermiş gazetesinde yazıyor: İngiltere Hari- ciye Nazırı lord Halifaks 3 hafta son- ! ber yapanlar kanuni şekilde cezaya | çarptırılacaklardır.» Ta İstifa etmeğe kati surette karar verdiğini Başvekil B. Çemberlâyine bildirmiştir. Maamafih İtalyan poli- tikasında vukua geleceği tahmin edi- len değişikliklerin lord Halifaksı kararını değiştirmeğe mecbur etme- si muhtemeldir. Geceki yangınlar Dün gece 15 dakika ara ile iki yan- gın olmuştur, Saat birde Beyazılta Leblebiciler sokağında Yerasimosa aid “ berber dükkânının içi ve mobilyaları kâmilen yanmıştır. Saat 1.15 tede Ye- şildirkete Mısırlı B, Macide ald iplik boyabanesinin kurutma odasındaki ip- likler yanmıştır. İtfaiye vaktinde yetişerek yangınla- rı söndürmeğe muvaffak olmuştur. General Frankonun Ankara mümessili geldi Franko hükümetinin Ankara mü- messilliğine tayin edilen marki M. Palenzia dün sabah şehrimize gelmiş ve bügün Toros ekspresile Ankaraya canlı haberler ya Mitimmböni verildiği bazı hükümetlerin seferberlik | yaptığı söyleniyor | Paris 19 (A.A.) — Başvekil B. Dala- dier gazetelere beyanatta bulunarak Fransada neşredilmekte olan yanlış | haberleri tenkid etmiş ve şöyle demiş- tir; «Bazen şu veya bu memleketin se- ferberlik yaptığı, bazen Fransanın bir ültimatom aldığı haber veriliyor. Ba- zen de sulh maksatlarımızla taban ta- baha zid bir takım kararlar ittihaz et- Üğimiz işae ediliyor. Bu gibi yanlış ha- * Bir kamyon denize düştü İ İzmit 19 (Telefonla) — “Tuğlaal mak fzere deniz kenarında gelen bir kamyon, şoförün yanlış mânevrâ yâ- ması yüzürdeh denize düştü. Şöför yüzerek kendisini kurtardı. Kamyon da bir müddet sonra vinğlerle karaya alındı, Son dakika Türk - Ingiliz itilâfı salıya imzalanıyor Londra 20 — Türkiye ile İngiltere arasında burada iki aydanberi cere- yan eden mall ve iktisadi müzakere- ler neticesinde hasıl olan itilâf, salı günü İngiliz (Hariciye Nezaretinde imza edilecektir. Bu itilâf mucibin- ce Türkiyeye ticari krediler açılmak- tadır. “Türkiyenin İngiterey eşya ve bil- hassa maden ve tütün ihracatını art- tırmak için tedbirler alınmıştır. “Japonlar, Su Suçeu şehrini aldılar Şehrin kalesi dibinde kanlı! süngü muharebeleri oldu Paris 20 — Uzak Şarktan gelen ha“ berlere göre Suçew şehri çok kanlı bir muharebeden sonra Japonların eline düşmüştür. Çinliler şehrin ka- pılarında anudane bir mukavemet göstermişler, Japonlar, göğüs göğü- se harb etmeğe mecbur kalmışlardır. Japon askerleri, ağır topların, kale- lere açtığı gediklerden şehre girmiş- lerdir. Şehrin dahilinde yeni Çin kuvvetlerile karşılaşmışlar . ve çok kanlı bir muharebeye girişmişlerdir. Uzun ve kanlı muharebeden sonra istasyon, şehrin şimal ve cenübu Ja- ponların eline düşmüştür. Domei ajansına göre şehrin garb mahalleleri feci bir manzara arezdi- yor. Bu taraf ölü yığınları ile dolu- dur. Japon menabiinin iddiasına gö- re Suçeu şehrinin zaplından sonra bu cephede hattı ricati kesilmiş olan Çin kuvvetlerinin adedi 200,000 kişi | Italyan - Fransız müzakeresinde zorluklar En mühim zorluk İspanya meselesinden çıkıyor Roma 20 — Salâhiyettar mahafil Fransız - İtalyan müzakerelerinin normal bir şekilde cereyan ettiğini be- yan, fakat bir takım zorluklar çıktığı- ni da itiraf etmektedir. Paris 20 — Siyasi mahafilin beya- nına göre Fransız - İtalyan müzake- releri neticesinde bazi meselelerde ve ezcümle Tunus meselesinde itilât ha- sıl olmakla beraber, müzakerelerin ne- ticelenmesine İspanya meselesi mâni olmaktadır. Fransız maslahatgüzarı müzakerelere devam için Kon Çiano- nun davetini beklemek hususunda © kendisile mutabık olmuştur. Müzake- ei e tevakkuf halind i HATAYDA. VAZİYET 'Fransayabir protesto notası Suriyeden Hataya ermeniler gönderiliyor * Türkleri yaralıyanların elebaşısı Iskenderuna gönderildi Antakya 19 (AA.) — Anadolu jansının hususi muhabiri bildiriyor: | Dünkü posta ile buraya gelen Şam- da münteşir Elkabes gazetesinin An- karadan alarak neşrettiği bir habere göre Türkiye hükümeti Hatayda se- çim etrafında yapılan yolsuzluklar ve "Türklere karşı tatbik edilen tazyik ve tethiş hareketi hakkında Milletler Ce- miyetine ve Fransız hükümetine bi- | Ter nota vermiştir. Hataya Ermeni gönderiliyor Ankara 19 (A.A) — Anadolu ajan- | sının hususi muhabiri bildiriyor: Gazeteler Suriyeden bir çok erme- ninin tescil edilmek üzere Vatani kütle tarafından masarfları ödenerek ve ayrıca para da verilerek Hataya gönderilmelerine devam edilmekte olduğunu ve bu hareketin nihayet karşı taraf gazeteleri tarafından fti- raf edilmekte bulunduğunu kaydedi- yorlar. Halepde ikamet eden ve Şamla Be- rutta garajları bulunan büyük bir nakliyatçı da bu sabah bunu bana teyid etti. Kendisinden kiralanan bü- yük otokarlara 25 er ermeni konuldu- ğunu ve bunların İskenderunda bir gün zarfında hem nüfus dairesince hem de tescil bürosunda işlerini biti- rerek otokarın geri dönmekte oldu- gunu söyledi. Benzin fiatlerinde tenzilât yapıldı Yarından itibaren yeni fiat üzerinden satış yapılacak Ankara 19 (A.A.) — İktisad Vekâ- letinden: 21 Mayıs 1938 tarihinden muteber olmak üzere benzinin pera- kende azami fiati beş şehir için aşa- İda gösterildiği gibi tenzil edilmiş tir. Dökme litre Ankarada 18, çift bü- yük teneke 660, İzmir ve İstanbulda dökme litre 15,5 çift 580, gene çift büyük teneke Samsun- da 580, Mersinde 575 kuruştur. (Bun- | larda Belediye Jemik resmi hariç» tir) Diğer Sike âzami satış flatleri İstanbul ve İzmirde çift büyük tene- kenin depo fiati olan 521/75 kuruşa nakliye ve mahalli resimlerle listesi vekâlete mevdu yerlerde satıcı komis- yonu ve bayi kârı ilâve edilerek tayin ve tesbit olunur, Arşidük Otto Lihtenstayn prensinin kızı ile nişanlandı Brüksel 19 (A. A.) — Arşidük Otto dö Habsburgun Lihtenstayn prensesi Ma- (Lihtenstayn Avusturya, Almanya ve İsviçre hududları arasında küçük ve müstakil bir prensliktir, Mesahası 159 kilometre murabbaı, nüfusu 10 bin- dir. Halk Alman ve katoliktir, Prens ekser vaktini Viyanada geçirirdi.) Romanya başvekili Varşovaya gitti Bükreş 19 (A.A.) — Başvekil Miron Kristen, bu akşam Varşovaya hareket edecektir. Giresunda hastane Giresun 19 (Husus!) — Yeni has- tanenin temeli bugün merasimle atıl- mıştır. Şehir ve köylüler sevinç için- İ den uzaklaştırılmak için İskenderuns İ tar. büyük teneke | 20 Mayıs 19807 verdik Türkleri yaralıyanların elebaşısı Antakya 19 (A.A) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiyor Dün Reyhaniye'de Türkleri yaral “Ö tamızş yanların elebaşısı Haydar Hasan Mis" to hükümet tarafından Reyhaniyi gönderilmiştir. Haydarm geçenlerde” pazar yerinde silâh attığı içler tevkif İ edlidiği zaman ittihadı vatani v ni göstererek “serbest o bırakılmişin” O zamandanberi de Reyhaniyede tahs rik ve tazyiklerine devam etmiş olan” Haydarın şimdi İskenderunda nasil bir hattı hareket takib edeceği belli değildir. Üç Türk beraet etti Antakya 19 (AA) — Anadol ajansının hususi muhabiri bildiriyof. Bitaraf mahkeme İlk kararını d vermiştir. Muhakeme edilenler Akü pede partizanların tecavüzüne uğrir yan beş Türktür. Müddetumumi mevkufların tecziye edilmesini İste” miştir: Mahkme bunlardan üçünüü hadise ile alâkaları olmadığından bö raetlerine ve diğer ikisi hakkında başka oşahidlerin dhinlenmesi İçin muhakemenin tehirine karar vermiş” | tir. Beraet edenler serbes bırakılmış” Hamidiye zabitani şerefine ziyafet! | Kruvazörümüz bugün İ Varnadan kalkacak Sofya 19 (Â ) — Türk Hamidiye Kruvazörü zabitanı ile zabit namzei? leri, dün Varna şehrini ziyaret etmiş? lerdir. Hamidiyenin bir müfi başta muzika olduğu halde meçhul a“ kerin mezarıma giderek bir çelenk ko” | muştur, Akşam Varna Belediye Reisi B. MUS“ Pam: takof, Türk misafirlere bir ziyafet Yİ miştir, Bu akşam Sofyadaki Türkiye sefil B. Berker bir ziyafet verecek ve bi Hamidiye kruvazörü zabitanı ile Va” nadaki hükümet erkânı hazır bulunü” caktır. Hamidiye Varma'dan Cuma günü Bk iğ “Bugün de le Edrinede kala” Pİ caklar, şereflerine bir ziyafet verilecek 1 y E EE / Dirik, Galatasaraylılarla bisikletçili” re bugün Ziraat bahçesinde inç ziyafeti verecektir. İdman bayramı dolayısile vura gençler arasında yapılan büyük bir alâka uyandırmıştır. Galatasaray 2 - Edirne Z Edirne 20 (Akşam) — Galete ray - Edirne liseleri, yaptıkları (öz bol maçında iki ikiye berabere muşlar, voleybolda Edirneliler gi gelmişlerdir. İstanbul - Edirne bisiklet yarışının neticeleri |, Edime 20 (Akşam) — İstanbul Edirne arasında yapılan vinil rışında birinci Eyüp, ikinci Halik üçüncü Lâmbo, dördüncü İ beşinci Bayram, altıncı Cahid lerdir, Misafirler bugün saat altıda ket edecekler, Lüleburgarzda dâ