20 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2k te Rt iŞ tez 8 kite © Süasında Nurullah Ataç: İamıza iki mühim şahsiyet gelmiştir. Pejim felsefesi, bütün devlet teşkilâ- | © Pakat Yahya Kemal hakkında ayni — Madı kitabet vazifelerinin, münşili 2 li anlayış hususunda bizi o Garp- Mlaştırdı. Mangi birile uğraşanın üzerinde, Yah- © YA Kemalin doğrudan doğruya ya- | Mud dolayısile tesiri vardır! - dedi, | DİE şahsiyet mütemadiyen orijinal. | Mrlü türlü beşeri, içtimai hisler ge- ” 20 Mayıs 1938 “AKŞAMDAN AKŞAMA. Yahya Kemale ve hececilere dönüş Önümde Orhan Seyfi'nin «Asri Kerem» isimli bir kitabı duruyor. Bu Mensur ve manzum destan ki, içinde Yekillerden muharrirlere kadar bir Şok şahsiyetler ' karikatürleştirilmiş. Burada Akşam gazetesi mensupları- Bn hayatı da tasvir ediliyor, Biz bu derece bir mizahı yalnız bir tebes- Sümle geçiştiremedik; birlikte okuya- Tak kahkahalarla güldük. Komik tu- yapmağa tenezzül etmeden, Mizahın bir böylesi, ancak Orhan Seyfi gibi usta bir kalem sahibine müyesserdir! Bu münasebetle heder olan kültü- bahsetmek istiyorum. “ Geçen gün hususi bir muhavere — Son çeyrek asırda irfan haya- Biri Ziya Gökalptır, öteki de Yahya k - deği, - Birincisi | fikir, İkincisi de sanat telâkkilerimiz üze- müessir olmuştur. Kendisile hemfikirim; ancak şunu ki, Ziya Gökalp'ı şimdiki kurultaylarile, kongrelerile istih- etmiştir: Dere, nehir olmuştur. WY söylenemez. Onun rekorunu ki- Yan biri çıkmadı. Yahya Kemali sırf bir şair diye Mütalân etmek hatalıdır, O, bilhassa ; bediiyalın mimarıdır. Onun #ıhurundan evvel, milletimizin zevki efail ve tefailin tesirindeydi. Gü- Nurulah Ataç: — Bugün, yazı çeşidlerinden her — Evet, onun estetiğini anlıyabil- Ülği nisbette herkes kendisinin tale- Desidir. .. Kuluçka yumurtaları, yumurta Ar kuluçkayı beğenmiyebilirler. Fa- elbette ki, Yahya Kemal hececi- de zevk noktasından menbaıdır. devrin şairlerinden pek mühim likler yapıp «başka türlü olmağa ça- | Maliyordu. Her yeni manzumesini kça bana sorardı: “— Yahya Kemalin tesirinden çı- iş miyim? Çıktıkça bid'ate sapıyordu. Onun için, ben şöyle düşünüyo- Yum: «Bulunmuş; beğenilmiş, denen- Miş şekiller var! Niçin ille bunları i kalkmalı? Bahusus es- Ki kalıhlar içinde mümkün olanı he- vermemiş bulunuyoruz!» Meselâ, gönül dilerdi ki, - Yahya in estetiğini ihtiva etmek şar- tile - hececiler tarzında yazılmış yüz- manzum piyesimiz olsun; bütün leri bu çerçeve içinde dilimize eden şairlerimiz zuhur etsin; Ayni kalıblarla ifade edilsin; bes- bu güzel türkçeyle, güzel Mila güftelensin; her mecmunda Miz fanilerin anlıyabileceği bir iki çıksın; gazetelerde gene ve şubenin mizahından manzume. intişar etsin; ve bütün bunlar, Be) bir araya gelince Türk şiirini Elektrik şirketi i Haklı şikâyetler İtilâfname bugünlerde imza edilecek Elektrik şirketinin satın alınması hakkında hazırlanan itilâfname bu- günlerde imzalanacaktır. Hükümet bundan sonra şirketin nasıl idare edi- leceğini kararlaştıracaktır. Dün bir gazete, Belediyenin, şirke- tin kendisine devri için müracaatta bulunduğunu yazmıştır. Böyle bir müracaat vaki olmamıştır. Celâl Ba- yar hükümeti Millet Meclisinde oku- duğu programında: «Belediye gelirle- rini arttırmak için tedbirler alınarak şehir dahilindeki kara ve deniz nak- liyelerinin ve diğer ticari mahiyette umumi hizmet işlerinin peyderpey belediyelere devri temin olunacaktır» demişti, Bu sebeple Elektrik şirketi- nin belediyeye devredileceği tahmin olunuyor. Elektrik şirketini takiben Tramvay, Tünel ve Yedikule havagazı şirketle- rile de müzakereye girişilmesi muh- temeldir. Tahsil şubeleri Yeni sene bütçesile bir kısmı biribirine bağlandı Belediye reisliği, vergi tahakkuk ve tahsil şubelerini daha işlek ve faydalı bir hale getirmek üzere yeni sene büt- çesile bir kısım şubeleri biribirine bağlamıştır. Bu suretle Karagümrük şubesi Falihe, Şehremini şubesi Sa- maityaya, Alemdar şubesi Kumkapı- ya, Küçükpazar şubesi Eminönüne, Hasköy şubesi Kasımpaşaya, Beyler- beyi şubesi Üsküdara, Erenköy şube- si de Kadıköyüne bağlanmıştır. Şimdiye kadar tahsil ve tahakkuk Şubelerinde memurlardan bazıları hem tahakkuk ve hem de tahsil işle- rinde çalışıyorlardı, Bunun mahzuru görüldüğünden, bir kısım memurlar tahsil, bir kısım memurlar da tahak- kuk işlerile uğraşacaklardır. temsil etsin... İçlerinden en güzelle- rini göstererek; — Niçin Garp dillerine hâlâ tercü- me etmediler? - diye sorabilelim... Fakat yeni şairler, sanki herşey tamammış da bu bolluk bizde bir bık- kınlık yaratmış gibi, Garbın aşırı modernizmine, kübizmine, fütürizmi- ne kaçtılar. Orhan Seyfinin eseri ve Nurullah Ataçla muhavere bende şu fikri züb- deleştirdi: En ağır klâsiğinden, en hafif miza- hına kadar bizde bir edebiyatın doğ- ması için bütün bu son dalâletlerden geri dönmeli: Hececilerin o eşkâlini - bıraktıkları yerden - alarak Yahya Kemalin este- tiğile yola devam etmeli... Arada kay- bolan zamanı da heder saymalı... Bir neo Yahya Kemaleilik, bir neo hece- cilik! (Vâ-NO) Bozulan ana lâğımlar 41 — Topkapıda Fatmasultan mahallesinin Camiişerif sokağında Terkos tesisatı için yapılan haj- riyat neticesi ana lâğımlar kâmi- len bozulmuştur. Her evin önün- de lâğım çukuru meydanda oldu- gundan sıhhati umumiyeyi ihlâl eden bu halin alâkadar memur- ları tarafından tedkikile bu fennt mahzurun izalesi için ald olduğu makamın nazarı dikkatini cek betmenizi saygı tle dilerim. Topkapı Fatmasultan ma- hallesinin Camiişeri soka- , ğında 17 numaralı evde Asiye Özşeyer zl li 2 — Kabataşta Ömer Avni ma- hallesinde de bozulan lâğımlar ol- duğu, bunların sokaklara akarak halkın sıhhatini tehdid ettiği ga- zelemize haber verilmiştir. NOT: Karilerimizin diğer şikâyet ve di- lekleri 10 uncu sahifemizdedir. Otobüs davası Mahkeme iki tezkerenin te- kidine karar verdi Dün asliye birinci ceza mahkeme- sinde otobüs davalarına bakıldı. Ah- med Emin Yalman Ankarada bulun- duğu için mahkemeye bir telgraf çekerek vekilinin huzufile muhake- meye devam edilmselni Mahkeme bu #alebi kabul etti. Bun- dan sonra Beyoğlu Evkaf müdür- lüğünden gelen bir tezkere okundu. Bu tezkere, bundan evvel malikeme- nin bir suali üzerine Evkaf müdürlü- günden verilen cevaba ilâve olarak gönderilmişti, Tezkere, dava mevzuu meyanında bulunan arsanın Belediyeye ve Erme- ni mütevellilerine aid olmayıp doğru- dan doğruya Evkafa aid olduğu ve bu hususta daha fazla malümatın an- cak Evkaf Umum müdürlüğünden alı- nabileceği bildiriliyordu. Bundan evvelki celsede mahkeme, Ermeni mütevelli heyeti aleyhinde tahkikat yapılıp yapılmadığını Vakıf- lar Umum müdürlüğünden sormuştu. Buna cevab gelmediği gibi gene ev- velce mülkiye teftiş heyetine yazılan tezkere cevabının da gelmediği gö- rüldü. Mahkeme, bu iki tezkerenin tekidine karar vererek muhakemeyi önümüzdeki haftaya bıraktı. Emin Coşkundere adın- da muhabirimiz yoktur Emin Coşkundere adında biri- nin Anadoluda Akşam muharriri sıfatile gezdiği ve abone kaydet tiği haber alınmıştır. Gazetemi- zin bu namda hiç bir muharrir veya muhabiri olmadığını, ken- disine abone parası veren olursa mesuliyet kabul etmiyeceğimizi beyan ederiz. Bay Amcaya göre... Imar işi Dün Belediye fen heyetinde bir toplantı yapıldı Dün belediye fen işleri midürlü- ğünde vali ve belediye reisi B. Muhid- din Üstündağın reisliği altında B. Prost, fen işleri müdürü B. Hüsnü Keseroğlu, imar, harita, yollar ve in- şaat müdürlerinden mürekkep bir toplantı yapılmıştır. Toplantıda B. Prostun hazırladığı nâzım plâna gör eyapılacak işler et- rafında tedkiklerde bulunulmuştur. Yeniden üç vergi istinaf komisyonu kuruldu İşlerin çokluğundan dolayı meycu- de ilâveten üç vergi istinaf komisyo- nu daha teşkiline Şehir meclisince karar verilmiştir. Bu komisyonlardan ikisi teşkil edilmiş, birinin reisliğine Belediye şirketler komiseri B. İsmail Hakkı, diğerinin relsliğine Baytar müdürü B. Eesad tajin edilmiştir. Kıdem zammı Vilâyetin 938 bütçesine 40 bin lira kondu İlkmektep muallimleri arasında ki- dem zammına istihkak kesbedenlerin haklarının muntazaman verilmesi için vilâyetin 938 bütçesine 40 bin H- ralık tahsisat konulmuştur, Kıdem zammına istihkak kazanan- lar bu paradan istifade edebilmek üzere iki kısma yrlmışlardır: 937 senesinden evvel kıdem zamımı- na istihkak kazananlara vilâyet büt- çesinin hükümetçe tasdikini mütea- kip önümüzdeki hazirandan itibaren muteber olmak üzere bu haklarını muntazaman alacaklar, 937 tarihin- den sonra kıdem zammına İstihkak kesbedenler önümüzdeki eylülden mü teber olarak bu zamları alacaklardır. Türk musikisi konseri Kırşehir zelzelesi felâketzedelerine yardım edenlere mahsus olmak üzere Beyoğlu Halkevi tarafından konserva- tuar idaresile müştereken büyük bir Türk musikisi konseri tertib edilmiş- tir. Konser 26 mayıs perşembe akşa- mı Beyoğlunda Fransız tiyatrosunda verilecektir. z Konsere B; Münir Nureddin Selçuk, Nuri Halil Poyraz, kemençe bayan Fa- hire Feresan, kanuni Vecihe, kemani Reşad Erer, kemençe Kemal Niyazi, "Tanburi Refik Feresan ve Dürrü Turan, udi Sedad Öztoprak ve Cevdet Kozan iştirak edeceklerdir. Bilet salılmıyacağından arzu eden- ler Beyoğlu Halkevinden” davetname alabilirler, Arkadaşını bıçakla yaraladı Kapalıçarşıda Artin, ayni dükkân- da çalışan on sekiz yaşlarında Şuvartş ile kavga etmiş, Şuvarts Artini bıçak- la yaralamıştır. Carih vakayı mütea- kip kaçmış İse de kısa bir zaman sonra polis tarafından yakalanmış, Artin de Düue o İSTANBUL HAYATI Hizmetçi azizliği Bizim komşu ile sahah erkenden tramvayda karşılaştık. Kaşları çatak. mış, suratı asık, derin derin soluya- rak yanıma oturdu. — Hayrola, Böyle erkenden nereye Dedim, Çibanına basılmış gibi su- ratını ekşitti, Başını iki tarafa sallıya- rak humurdandı: hi Geçen gece arkadaşlarla çakıştı | n bir mesele ortaya çıktı bay | Anca, ... Piyasada satılan rakıların alkol derecesi azaltılmalı mi... ... Yoksa çoğaltılmalı mı?... ... Yeşilaydılar gibi pek ayran ta- raftarı olmadığın için senin de bu me- B. A, — Evet, ben çoğaltılmasına taraftarım!.. Kafayı tütsülemek için günde iki, üç saat kaybedenler beş da- kikada zom olurlar, Malüm a sürat » A ti e AM RE