6 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Bu defa ölenler © — Londra 5 — Dün 75 Japon tayya- resi Kantonu yeniden bombardıman © muş, bir çok bombalar atılmıştır. Ö- lenler ve yâralananlar pek çoktur. “Geçen haftaki zaylatın bunun yanin- da hiç hükmü olmadığı söyleniyor. Geçen haltaki bombardımanda 750 kişi ölmüş, 1350 kişi yaralanmıştır. © Şiddetli yağmurlara ve fırtınaya rağmen Japon tayyareleri taarruz et- mişlerdir. Halk arasında büyük bir heyecan vardır. Japonların ileri hareketi Londra 5 — Japonlar An King ve » Kül Feng vilâyetlerinin merkezlerini © tehdid ediyorlar. Çinliler Japonların mühim surette İlerlediklerini kabul "ediyorlar. Maamafih harb devam €- “diyor. Japonlar yeniden mühim kuv- vetler getirilmiştir. İki hükümet Paris 5 — Madam Taboüis, Ocuvre gazetesinde diyor ki: «Japonlar Kan- ton şehrini ele geçirmeğe hazırlani- yorlar. Yakın bir zamanda, İspanya- Fransız Başvekilinin nutku azminden vazgeçmiyece ğini söyledi. Iyon 5 (MA) — Har — Havas muhabiri bildiriyor: Vatan uğrunda ölen sıh- hat memurları adına dikilen anıtın © bir nutuk söylemiş ve ezcümle de- “miştir hi: — Uzun tarihi esnasında, Fransa, “bir çok tehlikelere karşı koymak © “mecburiyelinde kalmıştır. Fransa, bu tehlikeleri mağlüp etmesine im- kân veren enerjisini ve azmini bir kere daha bulmalıdır. Zira bugün Fransanın hududlarıni teşkil eden - omehirler ve dağların arkalarında mu- azzam değişiklikler olmaktadır. Eğer “Fransa, cebrüşiddetin pariamakta ol- © “masını nazari dikkate almazsa, kar- gaşalıkların içine sürüklenecek gibi , Fransa, kuvvetin bü- gelmesine müsaade etmiyecektir. Biz sulha hizmet etmek istiyoruz, fakat sulha karşı olan aşkımız, bir zasf eseri değildir. Tehlikeleri yene- © ceğiz. Biz, bu işde yalnız değiliz, bir çok diğer milletler de ayni azim ile mücehhezdir, Bu milletler, son za manlarda bunun parlak misallerini vermişlerdir. Vazifemiz, Fransızların © (derin vahdetinin yeni bir tesifinin te- « yidini göstermektedir. Başvekil bundan sonra tayyare ile Parise dönmüştür. Almanyadaki Lehliler şikâyet ediyorlar Berlin 5 (AA) — Almanyadaki yard Frıek'e iki sahifelik bir muh- © ara göndererek Almanyadaki leh © Jekalliyetinin maruz kaldığı tazyik- İleri anlatmıştır... İzmit yolunda a bir kamyon devrildi İzmit 5 (Telefonla) — Kandiradân kte olan bir kamyon Dere mev- e 16 metre yüksekliğindeki bir z yuvarlanmış, içindeki dört İkmele ve şoför ağır surette yarâlan- - kmışlardır. “Freud Londraya gidiyor Paris 5 — Meşhur mütefekkir y&- Kudi Sigmund Freud, bu sabah Viya- o naden buraya gelmiş ve istasyond& “Amerika sefiri Bullıt ile bir çok dost- © Olan tarafından karşılanmıştar. Zeannedildiğine göre Freud, bu ak- Londraya hareket edecektir. Kanton şehri yenid bombardıman edildi etmiştir. Bombardıman iki defada ol- | Fransanın yem hizmet etmek| açılış töreninde Başvekil B. Daladiye | © tün insan münasebetlerine hâkim hale ; Tazyike maruz kaldıklarından en ve yaralananlar binleri buldu, şehir heyecan içinde ı da olduğu gibi, Çinde de iki hükümet olacaktır. Fakat Japonların kurduk- ları hükümeti Almanya, İtalya ve | Franko hükümeti müstesna olmak üzere başka hiç bir hükümet tanımı | yasaktır. Şang - Kay - Şek'in bütün | Çin üzerinde manevi hükmü vardır. | Japon aleyhdarlığı da çok kuvvetli- dir» İ Japonlar, İngilterede fena bir tesir yapmaması için Hong Kong'a doğru | ilerlemekten vazgeçmişlerdir. Çinlilerin ricati Pekin 5 (AA) — Japonya namr na söz söylemeğe selâhiyettar bir zat Lan - Fengin şimalinde toplanmış ©- lan Japon kıtalarının Çinlilere taar- Yuz ettiklerini bildirmektedir, Çinli- ler adedee faikiyetlerine ve muanni- dane mukavemetlerine rağmen ricat etmeğe mecbur olmuşlar ve sahada 5000 ölü ile mühim mıkdarda malze- me terketmişlerdir. Japonlar Kal Feng istikametinde ilerlemeğe devam etmektedirler, İ Selânikte tevkif edilen komünistler Helen gazeteleri Yunanistan da komünizmin mahvedildi- ğini tebarüz ettiriyorlar Atina 5 (A.A.) — Atina ajansı bildi- riyor: Gazeteler, Atinsdan sonra Se- Iânikte de komünizmin mahvedildi- ğini tebarüz ettirmekte ve şunları ilâve eylemektedir. Selânikteki kömünist tevkifleri - ki İ bunların arasında arkadaşları tara- fından ihbar edilen bir kaç mektep i hocası da vardır - yalnız şimali Yu- nanistana, hatti yalnız Yunanistana İ inhisar elmiyecek derecede mühim neticeler tevlid edecekti, Komünizm, bir zaman, bütün Yarımada için esas merkezini Selânikte kurmuştu. Şura- sml söylemek icab eder ki, halk ara- sında, bilhassa Metaksas hükümeti- nin hududlar ve bütün Yunanistan balkına emniyet ve itimad hisleri tel- kin eyliyen mili müdafaa teşkilâ- tından sonra, hiç bir zaman fazla makes bulamamıştı. Köyler halkırın vaktile mühim bir inkişaf gösteren istismarı, Metaksas | hükümetinin çalışmaları ile vok edil- miştir. Şehirlere gelince, bunu teba- rüz ettirmek için, anarşi içindeki 1930 Selâniğile bugün faaliyet içinde çalı- şan ve vatanperverlerin hisleri. ile çırpınan Selâniği birbirlerile kıyas etmek kâfidir. Aynı şey, milli gençlik teşkilâtı hakkında da söylenebilir, Milletler Gemiyeti Fransız cümhuriyetçi sosya- listlerin yeni esaslara göre kurulmasını istiyor Bordo 5 — Cümhuriyetçi sosyalist- ler birliğinin Kongresi burada top- lanmıştır. Toplantıda fırkaya men- sup Nafia Nazırı Frossard da bulu- | “nuyordu. Toplantıda bir nutuk söy- Uyen umumi kâtip Dest, Ren mınta- kasının askeri işgalinden sonra birbi- rini tekip eden hükümetlerin ihtiyat- lı tavrı hareketlerini mubik göste- rerek deniştir kiz — İstihsalât teşkilatlandırılmadı- fa takdirde mili müdafaayı temin et- meğe imkân yoklur. Ben imkâm ©- lan bir siyaset takip edilmesi taraf- tarıyım, Milletler Cemiyetini iktisadi esas- * Öyle | lara göre yeniden kurmalıdır. zannediyorum ki Avrupa normal bir şekilde yaşamağa başlarsa diktatör- Yükler tazyiklerini gevşetmek mecbu- riyetinde kalacuklardır. İktisadi kal- kınma yeniden kuvvetlendiğimiz za- man imkân sahasına girecektir. İ vesâlr zevat saat 12 yi 7 geçe şehrimi- Başvekilimizin Çankırıyı ziyareti. B. Celâl Bayar Çankırı havalisini gezdikten sonra Ankaraya avdet etti Çankırı 5 (A.A) — Bugün ilk sele- rini yapan Ankara tenezzüh trenine bağlı hususi vagonla muhterem Başve- kilimiz B, Celâl Bayarla Dahiliye, Ad- liye, Maarif Vekilleri ve bazı mebuslar ze şeref verdiler. Başvekilimiz, tibay vekili ve şarbay tarafından vilâyet hüdudunda karşı- Janmışlardır. Katarın vürudunda is tasyon çivannı dolduran binlerce Çankırılınm coşkun alkışları arasın- İ da vagondan inen Başvekil, ihtiram | kıtasını ve mekteplileri teftiş etmiş- ler, istasyondan yürüyerek hükümet konağına gelmişlerdir. Burada İstira- hatten sonra Halk Partisi ziyaret e Şimdi Partide bulunuyorlar. Saat 14 de zelzeleden hasara uğrıyan köy- leri tedkik buyurmak üzere İlgaz ka- zasına hareket edeceklerdir. Çanları 5 (A.A) — Sayın misafir- lerimiz İlgaza gitmeden vazgeçip on kilomtere mesafedeki Çankırı tuzlası- na gittiler ve akşam evdet buyurdu- lar. Bandonun ve istasyonu dolduran binlerce Çankırılının alkışları arasın- da şehirden ayrıldılar ve hududa ka- dar uğurlandılar. Ankara 5 (A.A) — Bu sabah te- nezzüh katarına bağlânan hususi vagonla Çankırıya gitmiş olan Baş- vekil Celâl Bayar, refakatlerinde bu- lanan Dahiliye Vekili veC.H.P. genel sekreteri Sükrü Kaya, Adliye Vekili Şükrü Saracoğlu, Maarif Ve- kili Saffet Arıkan ve diğer zevat ol- duğu hâlde, bu akşam saat 23,25 de Ankarâya avdet etmiş ve istasyonda Mili Müdafaa Vekili Kâzım Özalp İle diğer bir çok zevat fârafından karşılanmıştır. Türk borcu taksitleri Pariste ödeme tarzi müzakerelerine başlandı Paris 5 (A.A) — Büyük elçi Da- vaz ve nakit işleri umum müdürü Halii Nazmi Keşmir ile Fransız dele- geleri arasında 'Türk öbrcu taksitleri- nin ödenme tarzı üzerinde müzake- relere başlanmıştır. Binicilerimiz dönüyorlar | Varşovada yapılan beynelmilei atlı müsabakalarda büyük muvaffakı- yetler kazanan Türk #kipi salı günü Varşovadan hareket edecek ve Kös- tenceden Romanya vupuruna bine- Tek perşembe günü İstanbulda bulu- nacaktır. a İran Başvekili Mısıra hareket etti Tahran 5 (A.A.) — Büşvekli B. Cam, bir heyet riyasetinde olarak, dün Bağ- dad yolile Mısıra hareket etmiştir. He. yetin vazifesi, veliahdin Misir Kralı. nın kız kardeşile izdivacı formalitele- rini konuşmaktır. Seyahat üç hafta sürecektir, Son dakika Ispanyol tayyarelerinin Fransaya akı akınları Fransız hava kuvvetleri bu kabil tecavüzlere karşı koymak emrini aldı ! Paris 6 — Fransız Başvekili ve Mil- Ni Müdafaa nazırı B. Daladier Fransız topraklarına dün dokuz İspanyol tay- yaresinin yeni tecavüzünü öğrenir öğ- Tenmez, Fransız tayyare kuvvetlerine Pirene hududlarını müdafaz etmeleri ve Pirene hududlarını tehdid edecek tayyarelere milliyeti he olursa olsun derhal kurşı koymaları emrini ver İ miştir. Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Slovaklar da geniş bir muhtariyet istiyorlar Parlâmentoya bir kanun lâyihası verdiler - Henlein nereye gitti ? Bratislava 5 (AA.) — Monsenyör Hinka'nın idaresinde bulunan 8lo- vak mubtariyet partisi, parlâmenloya Slovakyanın muhtariyetini taleb eden bir kanun lâyihası tevdi etmiştir. Prag 4 (A.A) — Slovak olan Adli- ye Nazırı Dr. Derer, mensub olduğu Çek Sosyal - demokrat partisinin fi- kirlerini neşreden Pravolidu gazetesi» ne beyanatta bulunarak demiştir ki: * Biz Slovaklar Monsenyör HMinke tarafından idare ediler Slovak muhalefet partisinin “Totaliter ddi- larını şiddetle protesto ediyotuz » Derer, Kendisi gibi Slovak olan Hodza'nın Bratislava'da bir nutuk söyliyeceğini bildirmiş “ve sözlerine şöyle devam etmiştir: *Bu nümayişe yalnız çifçiler değil, aynı zamanda bütün İşçiler ve bütün siyasi partilerin menspları da iştirak ederek Slovak halkı ekseriyetinin hangi tarafa meylettiğini gösterecek- lerdir. Bu tezahürat Slovak hürriye- tinin sonunu bazırlıyan bir tahrib- kârlığa karşı Çek ve Slovakların itli- hadı lehinde bir nümayiş mahiyeti- ni alacaktır.» Henlein nerede? Prag 5 — Heinlein dün zer cesi ve çocuklanıile bir otomobile bi- nerek Aş'dan meçhul bir semte hare- ket etmiştir. Otomobil saat 12/50 de Çek - Alman hududunu geçmiştir. Esrarla Mya bir şayiaya göre, Heniein, Berline veya Berhtesgadene gidecektir, Prog 5 (A.A) — Resmi Südet mah- #ilerinde Henleln'in Almanyaya bir mezuniyet seyahati yaptığı söylene mektedir. Heinlein, bir kaç gün Bav- yera Alplarında kalacaktır Alman hududu civarında bir çarpışma Prag 5 (AA) — Alman hududu ci- yarında Maksdorf inlihabatı dolayısile yapılan bir miting esnasında Henlein | tarafdarları mevzu memnuiyete rağ- men üniforma ile sokaklarda bir geçit yapmışlardır. Polis nümayişçilere s0- palarla hücum etmişse de bunlar da» Fılmamışlardır. Neticede bir arbede çıkmış ve birkaç Çek polisi yaralan- muştır, Yaralılardan biri hastaneye nakledilmiştir. Çek sosyal demekratlarının geçid resmi Prag 5 (A.A.) — Bugün Çekoslovak sosyal demokrat partisinin 60 net yılı münasebetile 150 bin kişilik muazzam bir alay, Prag soksklârında dolaşarak tezabürlerde bulunmuştur. Alay için- de «Yaşasın ordu» ve «Tetikdeyiz» ve «Teslim olmıyacağız» gibi vecizeler ya- li pankardalar taşıyan sokollar bi)- hassa nazarı dikkati eclbodiyordu. Soko'ler bilhassa çök alkışlanmıştır. Alayda «Yaşasın Beneş» yazılı bay- raklâr da vardır. Lehistanın bir fasavvuru Serbes ve müsavi hükümetler bloku kurmak istiyor Varşova 5 — Lehistan, Baltık de- nizinden Karadenize kadar bir blok kurmak için uğraşıyor. Ekseriyetle Hariciye Nezaretinin fikirlerini o ya- zan Express Polanny bu hususta di- yor ki: «Baltık denizi ile Karadeniz arasındaki devletler arasında bir blok ber zamandan ziyade tesirli olur, Av- rupdda büyük demokrasiler ve fa şizm esasına göre hükümetler vardır. Biz bir üçüncü sınıf istiyoruz. Serbes ve müsavi hükümetler. Lehistan ayni çoğrafi ve siyasi va- ziyette bulunan devletler arasında birlikte hareketi arttırmağa Ççalışı- yor» Nafia Vekili Derinceden Ankaraya döndü Vekil Derincede travers fabrikasını gezdi İzmit 5 (Telefonla) — Nafia Vekili Ali Çetinkaya bu sabah Ankara po tasına bağlı hususi vagonla saat 9 da İzmit istasyonuna gelmiş, garda vali Hâmid Oskay, amiral Fahri, Nafia müdürü ve kalabalık bir halk tara- fından karsılanmıştır. Tren iki dakika istasyonda dur- duktan sonra Vekil Derinceye müte- vecelhen hareket ötmiş ve orada İravers fabrikasını gezerek gördüğü intizamdan memnun kalmıştır. B. Ali Çelinkaya burada İstanbul- dan gelen elektrik şirketini deyir alan heyetle de görüşerek izahat ai- mıştır. Öğle yemeğini Derincede yiyen B. Alİ Çetinkaya akşam 5,45 Ankara pos- | tasına bağlanan hususi vagonla tek- Tar Ankaraya hareket etmiştir. Vekil yanlarında valimiz Hâmid Oskay da bulunduğu halde saat 10 de İzmitten geçmiştir. ii Zavallı çocuk Beylerbeyinde oturan sekiz yaşla- rında Refet isminde bir çocuk dün deniz kenarında oynamakla iken de- nize düşmüş ve hoğulmuştur. Çocuğun “cesedi henüz bulunmamış Fransız sosyalist partisi İkiye ayrılacağı muhakkak sayılıyor Paris 4 — “Bosyalist pan partisinin kon- gresinde şiddetli münakaşalar olmuş- tur, Daha ilk Blum kabinesi zama- nında halk cephesi hükümetine karşı büyük güçlükler çıkaran ve ihtilâlci fikir besliyen Pivert'in taraftarları kendisini müdafaa etmişler ve umu- mi af ilânım, bu suretle partiden çı- karılanların tekrar alınmasını iste- mişlerdir. Blum taraftarları buna muhalefet etmişlerdir. B. Blum ihtilâlci sosyalistlerin an- cak partiye sadakati yemini ederek almabileceklerinden bahsetmiştir. Ne- ticede Piver tarafından mağlüp . ok muşlardır, Sosyalisi partisinin ikiye ayrılması muhakkak sayılıyor Dünya futbol kupası Dün Fransada yapılan * beynelmilel maçların neticeleri Paris 6 (Akşam) — Dün Fransa- nın muhtelif stadlarında yapılan dünya futbol kupası maçlarının ne- ticeleri şunlardır: A Fransa 3 — Belçika 1 İtalya 2 — Norveç 1 Brezilya 8 — Lehistan 5 Çekoslovakya 3 — Fenlândiya O Macaristan 6 — Felemenk Hindis- tanı 2 1-le berabere kalan Almanya ve İsviçre takımları, perşembe günü tekrar karşıl: » Romanya ve Küba mili takımları da 2-2 ye be- rabere kalmışlardır. Serbest güreş birincilikleri Ankara 5 — Türkiye serbest güreş birincilikleri bugün Ankara stadında binlerce seyircinin huzurunda bitiril miştir. Güreşler sonunda yapılan tas- nife göre Ankara birinciliği, İstanbul ikinciliği, Konya üçüncülüğü kazan- mışlır. Güreşte birinci gelenlere altın, ikineilere gümüş, üçüncülere brons