6 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

6 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Galatasaraylılar dün bir arada pildv yediler Bu münasebetle nutuklar sö ylendi, Cümhuriyet âbidesine çelenk kondu Galatasaray lisesinde okuyanlar her sene muayyen bir günde topla narak mektebde, birlikte pilâv yer- ler. Bu münasebetle eski mekteb he- tırâlarından bahsedilir, eski ve yeni Galatasaraylılar birbirlerile tanışırlar, Bu sene Galatasarayın pilâv gönü 5 haziran olarak kararlaştırılmıştı. Öğleye doğru genç, Ihtiyar bütü Galatasaraylılar mektebin bahçesin- de toplanmışlardı. Hepsi meklebin tanburcusu B. Abmedin ni bekliyorlardı. kay» istemiyen eski futbolcular bir ekip teşkil ederek futbold ardı. Herkes bunların oyu- betınek derhal başlamı: nunu seyrediyordu. Oyun bittikten sonra konferans rildi. En yaşlı ve en genç Galatasaraylılar tarafından nutuklar söylendi. Evvelâ mektebi bu sene bi- tirecek olan bir genç kısa bir nutuk söyledi, ağabeylerini selâmladı. Bun- dan sonra en eski mezunlardan B. Muhtar İsfendiyar bir nutuk irad etti. B. Muhtar nutkunda dedi ki: «Bugün Galatasaray yetmişinci yılına bastı. Bu mektebin kurulması- na hizmet eden Gülbaba adında bi- ridir. Gülbaba bugünkü binanın karşısında bir kulübede otururdu. Gül yetiştirmeğe meraklı idi. Bunun için kendisine «Gülbaba> adı veril. mişti, O devrin padişahı ikinci Be- yand avlanmak için oralarda dolaşır- ken nazarı dikkatini celbeden bu ku- lübeye uğramış ve Gülbaba İle tanış- miş, aş ortasında ihtiyarın yetiştir- diği güllere hayran olmuş ve bir şev istemesini kendisine söylemiştir. O da padişahtan karşısındaki tepede yani şlındiki mektebin yerinde bir İr- fan ocağının kurulmasını istemiştir. Bu suretle sonradan Galatasaray li- sesi olan Anderon mektebi kurul- muştu. Beyand kulübeden ayrılırken Gül baba kendisine hediye olarak biri kır- mizi ve diğeri sarı olmak Üzere iki gül vermiştir. Daha o zamandan Gülbaba kablelvuku Galatasarayın rengini tayin etmiş bulunuyordu. Bizim - zamanımızda mektebimiz zamanın en konforlu bir mektebi ol- duğu halde yalnız mütalâahaneler büyük saç mangallarla ısınır ve ders- hanelerde, yatakhanelerde teshm edi. ci hiç bir vasıla bulunmazdı, Bunun gibi bir çok noksanlarımız vardi Halbuki. şimdi mektebe bakıyorum da yeniden talebe olacağım geliyor. Bundan sonra lisenin en yaşlı ta- İebesinden general Münir bir kaç sözle bugün duyduğu sevinci ifade etmiş ve çok alkışlanmaıtır. B. Abi- din Daver de kısa bir nutuk söyliye- rek Galatasaraylılarn her sahada daima muvaffak olduklarını tebarüz ettirmiştir. Bundan sonra Galatasaray cemi. yeti reisi B. Salim Göçen bir nutuk söylemiştir. Nutukları müteakib sıra halinde yemeğe gidilmiş ve meşhur pilâv bü- yük bir iştahla yenmiştir. Saat 14 de üçer üçer sıralanarak başta, Çiçekçi B, Muhtarın hazırla- dığı sarı, kırmızı çiçeklerle süslü, çe- lenk olduğu halde Taksim âbidesine gidilmiş ve çelenk büyük merasimle Abideye konurken hep bir ağızdan İstikldl marşı söylenmiştir. 1 - Sıra ile yemeğe gidiş, 2 - B. Muhtar nutkunu söylüyor, $ - Bahçede eski Galatasaraylı B. Tevfik Âmir Kocamaz altıokka yapılıyor, 4 - Yemek sofrasında, 5 - âbideye çelenk konuyor Almanyada bir idam mahkü- munun başı kesildi Veimar 5 (A.A.) — Bir nöbetçiyi öl- dürerek Fhuringen'deki tahşit kam- pından kaçmağa teşebbüs eden Emil Bargataki, başı balta ile kesilmek su- retile idam edilmiştir. Dünya futbol şampiyonasi Paris 5 (A.A.) — Futbol dünya şam- piyonluğu: Almanya - İsviçre maçı bi- re karşı birle, beraberlikle neticelern- miştir. İki ekip perşembe günü bir daha karşılaşacaklardır. Fransiz hava erkâni harbiye reisi İngiltereden döndü Le Bürje 5 (AA) — İngiltereden gelen hava kuvvetleri erkânıharbiye reisi general Vullemin ile maliyeti, Burje'de karaya inmişlerdir. Avrupa horoz sıklet boks şampiyonası Bükreş 5 (A.A) — Avrupa Horoz #iklet boks şampiyonluğu: Romanyalı Urel 'Thomos "7 nci raundda Gıno Cgt- laneo'ya galip gelmiştir. Catlaneo dis- kalifye edilmiş ve Thomas Avrupa gampiyonu ünvanmı almıştır. Bir Fransiz tayyaresi İtalya da karaya indi Roma 5 (A.A.) — Bir askeri Fransır tayyaresi motörüne arız olan bir sakat- ık neticesinde Sardenya'da karayi inmek mecburiyetinde kalmıştır. Tayyare 'Tunusdan Bastiaya gitmek- te idi 10 Haziradann itibaren YAZ Temsillerine başlıyor Siyasi hâdiselerin Avrupa borsalarında tesiri Memleketimizde esi esin ve tak ve tahvilât vaziyeti İspanyada ka ni bir şekilde cuk feci bir tarzda öldürülmektedir. Bu harp bir ideoloji ihtilâfından zu- hür ettiği ve partilerden birinin veyâ diğerinin mağlübiyeti halinde, büyük devletler arasında ayni muhalif siya- seti takip eden zümrelerden birinin veya ötekinin de izmihlâlini intaç ede- bileceği için, bu devletler gönüllü, harp malzemesi ve yiyecek, İçecek gönder- mek suretile İspanya arazisinde yek diğerile çarpışmakta, İspanyanın ma sum halkı da bu yüzden kırılmakta» dır. Ecnebi devletler İspanyada mü- dahale ettiği müddetçe, İspanyollar kendi ihtilâflarını aralarında hellede- miyecekleri gibi, dahili harb Ni haye devam edeceği ve belki de ikinci umumi bir harbin patlamasına sebep olacağı anlaşıldığı İçin buna bir ça- re düşünüldü ve İngilterenin teşeb- büsü ile bir ademi müdahale komite. si meydana getirildi İşlerin fena gittiğini gören ademi müdahale komitesi son hafta zarfın- da faaliyetini arttırmıştır. Gönüllü- lerin tahriri, iaşesi ve yerlerine iadesi için sarfı lâzım geleceği tahmin olu- nan İki milyon sterlinin beş müsavi kısma taksim edilerek İngiltere, Fr sa, Almanya, İtalya ve Rusya taraf dan mütesaviyen d te edilmesin! teklif etmiştir. Rusya bu teklifi kabul etmiyor: «Ben para vermem, çünkü biz İspanyaya gönüllü göndermedik» diyor. Bune karşı İtalya ile Almanya da «Sizin orada külliyetli miktarda adamlarınız vardır ve hep Barselon ve Valence tarafında harbediyorlar. Fakat bu yerlerde gayri kabili inkâr bir nüfuzunuz olduğu için, siz evvel- den adamlarınızı İspanyol tabilyetine kaydettirdiniz.» cevabını veriyorlar İşte halen ademi müdahale komite- sinin maruz kaldığı müşkülât böyle bir para meselesinden mütevellidâir. Dünya sulhünü korumak için Rusya- nın hissesine düşen iki yüz bin ster- ni belki diğer devletler, aralarında paylaşacaklardır. sz Çekoslovakyada Südet Almanları meselesinin halli için İngiltere tara- fından sarfolunan gayretlerin muvaf- fakıyetle neticeleneceği umumiyetle ümid edilmektedir. Avrupa siyasi mahafilini esaslı su- rette düşündüren bu iki mesele hal ledilecek olursa, gelecek sonbaharda Avrupa ve Amerika iktisadi hayatın- da mühim bir inkişaf vuku bulacağı bazı Amerika iklisalçıları tarafından beyan edilmiştir. .. Fransanın eski maliye Nazırların- dan ve elyevm âyan âzasından B. Jo- seph Calllaux, ecnebi devlet ve hük- mi şahsiyetleri meyanında vaktile Fransadan istikrazda bulunup ta ta- ahhüdlerini her hangi bir sebeple ifa etmiyen veya noksan ifa edenlere kar- şı badema hiçbir mali muavenette bulunulmaması için geçen hafta zar- fında bir kanun yapılmasını teklif et- miştir. Bundan bahseden Avrupa ma 3 gazeteleri bu teklifin kabul oluna- cağa benzediğini yazıyorlar, ... Bir müddettenberi Londra piyasa- sında, Almanyanın bilümum İstikraz mürettebatını ve bu meyanda beynel- milel mahiyette olan ve harp borçla- rından mütevellid bulunan Dawes ve Young istikraz falalerini tatil ede- ceği şayiaları devran etmektedir. Ber- linde yerleşmiş bazı Amerikan büyük firmalarının da bu şaylaları teyid et- tikleri söyleniyor, fakat henüz kati bir şey yoktur. Bu şeyialar üzerine piyasalar olduk- ça zaaf göstermişlerdir. Pariste rant- lar vasati yarım puan geriledi. Ton- dra neşesizdir. Amerika da mütered- did bulunmaktadır . Memleketimizde esham ve tahvilât vaziyeti Ünitürk tahvillerinin 25 mayıs 938 tarihli kuponları kesildikten sonra bu kâğıtlar üzerinde alışverişler azalmış ve “ve fakat bu buna m hili istikraz tahville muamelesi Ankara bo: göre, Ünitü nü 19 lirada bil bunların da- ile mübadelesi bildirildiğine cumartesi gü- İstanbulda bu fiatler üzerine cüzi muameleler vuku buldu, Dahili az kağıllarımızda, ta lebin fazlalığına binaen, bu hafta bir parça tereffü vardır: İkramiyeli Er- gani 95,25 kuruşta, Sıvas - Erzurum da 93 kuruşta kaldı Anadolu şimendifer kâğıtları da cüzi surette yükseldiler. Kapanış flat- leri şunlardır: Hisse senedleri: 24,40 lira, Tahviller; 40,40 lira, Mümessiller: 41,50 lira Merkez bankası 92,25 haftadanberi bir Endi lirada geçen puan kazanmıştır. vel kâğıtla; ızda da umu- le bir tereffü müşahede edilmiş- (0 lira, Tramvay ta 11,25lira, İttihadı milli 21 25 lira, Terkas 6,05 li- Ta, Üsküdar - Kadıköy Su şirketi 2,50 Mre, Bomonti 7,45 lira, İttihad değir- cn 8,30 Tira, Omnium ecza deposu 2,50 lira i mübadil bonoları 30 para d& selerek 20,30 kuruşta kaldı Türk altmının fiati gene 1025 ku Tuştur, Mısır Kredi fonsiyeleri de 1903 tertibi; 108 lira, 1911 tertibi: 99 lira etmektedir. Türkiye 1400 kuruş 2700 kuruş W >. MO » — >» ww >» 80 » - » Ecnebi BENELİK # AYLIK 3 AYLIK 1 AYLIK Posta ittihadına dahli olmuyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, Üç aytığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş ç suruştuk pu) göndermek lâzımdır. Keblülâhir 7 — Kuzular 32 4 İssek Güneş Öğle İkimi Akşam at X. 035 851 4,55 &aSı200 635 Va. 212 428 1212 1613 1938 2138 İdarehane: Babikli civan Acımusluk So No. 17 Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Osmanbeyde Şark Merkez, Taksim: İstiklâl caddesinde Kemal Rebul, Bayoğlu: 'Tünelde Matkeviç, Yüksekkaldırımda Vinköpule, Gala- ta: Topçular caddesinde Merkez, Ka- sımpaşa: Vasıf, Hasköy: Halicıoğlun- da Barbut, Eminönü: Mehmed Kâ- sım, Fatih: oŞehsadebaşında Asaf, ümrük; Ahmed Suad, Bakır- Hilâl, Sarıyer: Asaf, Aksaray Etem Pertev, Beşiktaş: Halid, Pener Balatta Hüsumeddin, Kumkapı: Bel- kis, Küçükpazar: Hikmet Cemil, Sa- matya: Kocamustafapaşada Rıdvan, Alemdar: Ankara caddesinde Arif Neşet, Şehremini: Topkapıda Nözim, Kadıköy: Pazaryolunda Rıfat Muh- tar, Modada Alâaddin, Üsküdar; Im- rahor, Heybeliada: Halk, Büyükada: Karaçi köy sanatkâr Naşid ve arka- daşları, Macar varyetesi PEMBE KIZ Operet 3 perde Dans, #olo, düet, varyele, CEMAL SAHİR TİYATROSUNDA . Bu gece Beşiktaş Buad Park Tiyatro- sunda mevsimin en büyük eseri, ayrıca sahnede Sakir Çazın fantazi parçaları ve fantazi numaralar,