8 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

8 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 8 Atina mektupları Yunanistanda komünist elebaşıları » Selânikte bir çok birçok tevkifler yapıldı yakalandı evrak vesaire bulundu Tevkif edilen komünistlerden solda: Sabık çifçi fırkası reisi Gavrilidis, sağda: Komünist şebekesinin poslacısı Mari Koşila © Atina (Hususi muhabirimizden) — Yunan zabıtası, bir ay kadar Atinada | gizlice faaliyette bulunan ve her yer- | de arandıkları halde yakalanamıyan | komünist firkz-ı heyeti merkeziyesi Z yakaladıktan sonra, Selânikte İ de komünist faaliyetine şiddetli bir © darbe indirmiş, Makedonya ve Garbi Trakyada komünist faaliyetini idare eden Selânik heyeti merkeziyesini iile muvaffak olmuştur. “ Yunanistanda, komünizm, kanun $ harici telâkki edilmektedir, Bu itibar- “Ja, Yunan zabıtası, gizli açık komü- st tahrikâl yapmek istiyenlere yaman vermemektedir, Yunan milleti, «son senelerde komtinistlerin memlo- i kette hüküm süren ikilikten istifade > ederek yaptıkları tahrikâttan çok za- © (rar görmüştür. Binaenaleyh komünist va npr fevkalâde tedbirlerle sed çekilmemiş olsaydı, memleket mu- ık surette anarşiye sürüklenecek DR A ay e En «Selânikte tevkif edilen komünist- “ bihi kadın olmak üzere on kişidir. €vkif edilenler arasında komünist ikâtı yapan mefsuh çifçi partisi şefi Kostis Gavriilididir. Kendisi aslen “Karslıdır. Yunanistana Kafkasyadan is muhacir sıfatile gelmiş, bilhassa Kıl- “kış kasâbası ve civarını faaliyet mer- i kezi ittihaz etmiş, bir aralık da ora- İ dan belediye reisi seçilmiştir. Bu tevkifatı yapan Selânik zabıtası komünist faaliyetine dair birçok mü- him vesikalar ve evrak müsadere et- miş, bu sayede bütün faaliyet prog- ramlarını elde etmiştir. Bir ay içinde Atinada ve Selânikte yapılan bu tevkiflerle Yunanistanda komünizm faaliyetinin elebaşıları ya» kalanmıştır. Tevkif edilen on komünist arasın- da bulunan kadının adı Mari Koşila- dır. Bu kadının başlıca vazifesi, ken- disile beraber tevkif edilen dostu Mutuklanın işlerine yardım etmek ve muhtelif komünist şebekeleri ara- sında postacılık vazifesini görmektir. Yunan hükümeti, Atinada ve Selâ- nikte saklanan bu komünist eleman- larını tevkif ederken bundan -bir sene evvel yakalanarak ücra adalara sürül- müş olan ve nedamet gösteren komü- nistleri birer birer affetmeğe devam etmektedir, Son günlerde affedilenler ve aileleri nezdine dönmelerine müsa- ade olunanlar arasında sabık mebus- lardan Musevi Kohen de vardır. Bu sabık mebus, bundan sonra komü- Dizm faaliyeti ile meşgul olmuyacağı- na ve eski hareketlerinden pişman olduğuna dair hükümete tahrir! bir taahhüdname vermiştir. #kk Vasıtasız vergiler (Baş tarafı 5 İnci sahifede) “e 54 nisbetine tâbi olanlar © © Abajur satanlar, bahriye levazımı tiea- Yapanlar, bisiklet, satanlar, ceviz “Kötüklerini . toplayıp satanlar, cerrah “Aletleri satanlar, çuha ve kazmir ve alelâ- müm kumaş satanlar, çalgılı Jokanta ve © pastahane ve gazino ve büfeler Ciçkili veya içi çalgılı birahaneler, çiçek- ten çelenk, sep ket ve saire yapıp © satanlar, dans içki satılan dans mektebieri dahil), dikiş makinesi ve dür- ün satanlar, hazır elbiseciler, elektrik © letirri ve levazımı satanlar, fotograf ma- © Kinesi satanlar, gözlük satanlar, gramo- © fon satanlar; hırdavatçılar, halı satan- | “Mar, itriyetç kabzmaflar (idarehane #ahibi), kavaflar, kırtasiyeciler, kuyum- , kürk salanlar, korsa Yapıp satan- , kıravat yapıp satanlar, nüfusu 20,000 “ye daha aşağı olan komisyoncu- “duk Yapanlar; «yedinci madde haricinde 1, manifeturecilar, meyhaneler, çal “gıli), mobilya ve buna mümasil her nevi eşya satanlar, müsiki ületleri satanlar, / muşamba satanlar, (eşya muha © maheis muşamba), ozunesk omobil ve bisiklet ievazımı sa' “porselen ve emaye satanlar, seyahat ve Dor levezımı, silâh, sinema makinesi sa- , #inemacılar, şapka yapan ve sa- | nlar, radyo satanlar, toplancılar, tuha- yeci ler, tüccar terziler, tülün “tacir- leri ve imulâthaneleri, tiyatrolar, zülcca- > ler. 5 , ir - “© 72 nisbetine tâbi olanlar Eczakareler. e 120 nisbetine tâbi olanlar Altin ve zikiıymet mücevherat satanlar, iğ Ea Gramofon ve radyolu yerler w tık» antikacılar, mağazlardan mal mübayaa- sına tavassut eden ve işbu malların be- dellerinin ödenmesinde mal alanlara kre- di açanlar, sârraflar, (127 nel madde de Kalanlar», 60 ve “e 30 nisbetine tâbi olanlar I — İdarehane ve muayenehanlerinde #anat ve ve mesleklerini yapan diş tabib- Jeri, dişçleir, doktorlar, baytarlar, kimya- &erler, ebeler, avukatlar, dava vekilleri, mimarlar, mühendisler, müşavirler ve mütehassisiar ve bu gibi ilmi ve mesleki ihtisaslarile kazanç temin eyliyen diğer serbest meslekler erbabı idarehane, yazı- hane ve muayenehaneleri gayri safi irad- larının * €01L, H -- İkamet ettikleri; ev veya apartı- mtanlarının bir kısmını idarehane, yazi hane veya muayenehane ittihaz etmiş olanlarla mu bir yeri olmaksızın çalışanların ikamethâh ittihaz ettikleri ev veya apartıman dairesi gayri safi iradı tamarının “© 30 W. İ- Se 156 nisbetine tâbi olanlar Barlar, #mümhaneler, Bu nisbetlerin halen altında olan kazunç vergisi nisbetlerinden daha yüksek olması buhran vergisile ka- zanç vergisinin birleştirilerek hesab edilmesinden ileri gelmiştir. Yoksa vasıtasız vergiler kanunu projesi ile ticaret ve sanat erbabından alınmak- ta olan kazanç vergilerinin arttını- ması düşünülmüş değildir. Bilâkis bu projeye konulan hükümlerle bir | kisim mükelleflerin vergileri tahfif | edilmiş ve bilhassa bunların cibayet ve tahsil şekilleri sadeleştirilmek su- retile müekelleflere büyük kolaylık- lar temin edilmiştir. . u Ömer Köstem AKŞAM Toprak mahsul- . .. leri ofisi Kanun projesinin iktisad ve ziraat encümenlerinde tedkiki bitti Ankara 7 (Telefonla) Toprak mahsulleri ofisi kanunu projesinin Itisad ve Ziraat encümenlerince tedkiki bitmiştir. Her iki encümen de lâyihada bazı tadiller yapmıştır. İktisad encümeni ofisin un ve ek- mek fabrikalarının kurulması ve iş- letilmesi hakkındaki salâhiyetini kıs- men tahdid etmiş ve projenin buna dair olan maddesine bu salâhiyetin İktisad Vekâletinin muvafakatı ile istimal olunabileceğine dair bir fık- ra İlâve etmiştir. Bundan başka müsadere olunacak afyonların imhası mecburiyeti hak- kındaki kaydı da, bunlardan her hangi bir ilde istifade edilebilece- ği düşüncesi ile projeden çıkarmıştır. Ziraat encümeninin ,yaptığı tadil- ler bazı tashihlerden ibarettir, Encümen hazırladığı mucib sebeb- ler mazbatasında tohumundan İsti- fadeye inhisar ettirilmek şartile haş- haş ziraatinin. genişletilmesi ve bu suretle haşbaş yağını sarfa alışmış olan köylülerin ihtiyacının karşılan- ması temennisinde, bulunmuştur. Belediye, el arabaları için yapılan müracaatı kabul etmedi Evvelce yaptırılan el arabalarının daha bir müddet kullanılması için ya- pılan müracaati Belediye kabul etme- miştir. Belediye, şimdi seyyar esnafın kullanacağı el arabaları tipini tayin etmekle meşguldür, Bu arabalar çok yer işgal eden kavun, karpuz ve sa» ire gibi meyva ve sebzeleri alacak bü- yüklükte olacak, ayni zamanda 50-60 kilodan fazla yük alamıyacaktır. Bundan başka ekmekçilere mahsus ta bir cl arabası şekli aranmağa baş- lanmıştır. Havacılık sergisi Prens Pol, Bel Belgradda açılan sergiyi gezdi Belgrad 7 (A.A.) — Naib prens Pol, refakatinde harbiye nazırı general Mariç, belediye mecilsi reisi İliç, Bel- grad kumandanı gerleral Kösiç ve as- keri hava kuvvetleri kumandan! gö- neral Simoviç ve diğer bir çok askeri ve sivil erkân olduğu halde dün Bel- grad havacılık sergisini gezmiştir. Prens, Yugoslav paviyonlarını ziya- ret ettikten sonra ecnebi paviyonlarını İ da gezmiş ve diplomatik heyetlerin şefleri tarafından selâmlanmıştır, Büyük gemiler Londrada bir anlaşma yapıldı Vaşington 7 (AA) — Hariciye ne- zareti, yeni zırhhların tonajını ve top- larının çapını tahdid eden bir itilâfın Londrada aktedildiğini yakında ilân edecektir. . İngiltere ile Amerikâ ton haddinin 45.000 ve top çaplarınm 16 pus olarak tesbit edilmesini kabül et- mişlerdir. Fransa, İngillere müstesna olmak üzere diğer Avrupa devletleri 35.000 tondan yukarı gemi inşa etmedikleri takdirde kendisinin de bu haddi teca- vüz etmiyeceğini bildirmiştir. Türkiye Senedi 1400 kuruj 100 Kuruş m0 » 140 BENELİK 8 AYLIK $ AYLIK 1 AYLIE Posta #fihadına dahil olmıyan ecnebi memleketler: Beneiiği 3600, altı aylığı 1600, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için Yirmi beg kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Rebiülâhir zuhuzır 34 &, İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatı; KR. 631 849 435 8351200 201 Va, 200 427 1213 1613 1939 21,40 İdarahane: Babiâli civarı Acımusluk So, 8 Haziran 1938 f9 ten 60 yaşına kadar. herkes hava hücumlarından korunma öğrenecek (Baş tarafı briinci sahifede) ! 2 — Vekâletler, Hava müdafaa ku- mandarlıği ile anlaşarak tesbit ede- cekleri korunma plânlarının tatbiki için senelere taksim edilmiş .bir esa- sa göre bütçelerine hava korunması için tahsisat koyacaklardır. 3 — Hususi müessese ve teşekkül- lerden havaya karşı pasif korunma mecburiyetine tabi tutulanlar, alâka- İi makamlarca tesbit olunacaktır. 4— Yapılarda hava korunmü ba- kımından yapi şartları ve korunma tesis ve vasıtaları bir nizamname ile tesbit edilecektir, 5 — 18 yaşını bitirip 60 yaşını bitir- miyen bütün yurddaslar nizamname- lerine ve talimatnamelerine tevfikan havaya karsı korunma bilgisini edin- mek ve kendisini korumak ve bunun | icab ettirdiği tedbiri almakla mükel- 1ef olacaktır, On beş yaşını bitirip altmış yaşını | bitirmiyen. yurddaşlar senede en, çok 30 saat ders ve talim görmekle mükel- | lef tutulacaklardır. 6 — Havaya karşı pasif'korunma mecburiyetine tabi tutulacak şehir | ve kasabalarda resmi ve hususi mües- sese ve fabrikalarda pasif korunma * teşkilleri için lüzumu olan mütehas- ss ve yardımcı şahıslar askeri hizmete lerle ilgili olmıyanlar arasından ha- zarda seçilecektir. Bu mütehassısların yelişlirme hususunda tabi olacakları çalışma müddetleri senede 30 saati geçmemek üzere nizamnamesinde tesbit edilecektir. — Havaya karşı korunma için ya- pılacak tatbikat ve manevralarda bu İ kanun hükümlerine uygun olarak ha va müdafaa genel komutanlığında ve valiler tarafından verilecek emir- lerin bütün devlet teşekkülleri ve halk tarafından (yabancılar dahli) yerine getirilmesi mecburi olacaktır. Projede, kanuna muhalif hareket edeceklere karşı şiddetli cezalar kon- muştur, Bu cümleden olarak kendisi- ne tevdi edilmiş olân pâsi? hava ko— Yür sına mahsus her nevi eşyajı temellük ve kasten tahrib edenler bir aydan üç aya kadar hapis ceza- sina çarptırılacaklardır. Hava pasif korunma teşkillerine dahili olup ta, teşkilde deruhte ettiği vazife itibarile ittdâ kesbettiği sirları ifşa edenler, Ceza kanununun 198 in- ci maddesi mucibince cezaya çarptı rılacaklardır, Fransa toprakları üzerinde uçan tayyareler hangi (Baş tarafı birinci sahifede) Frankocular inkâr ediyorlar Salamanka ' (A.A.)-- Umumi ka» rargâh tarafından neşredilen bir teb- liğde, Fransız topraklarının Frankist tayyareleri tarafından bombardıman edildiğine dair bazı Fransız gazetele- rinin verdikleri haberler katiyetle tekzip edilmektedir. Tebliğde, Fran- kist tayyarelerinin Fransız hududu- na yaklaşmadıkları bildirilmekte" ve şöyle denilmektedir : «Bu, Fransız vapurlarına karşı yo- ni tsarruzlar hazırlamakta olan İs- panyol Marksist liderlerinin yeni bir manevrasıdır, Bunlar, efkârı umumi- yeyi iğfal ve yeni bir Avrupa harbi ih- das etmek üzere taarruz için kullan» dıkları tayyareleri Frankist renklerile boyamaktadırlar.» Fransız gazeteleri ne diyorlar Paris 7 (A.A.) — Fransız toprakla» rmın hükümetçi tayyareler tarafın- dan bombardıman edildiğine dair Frankocuların yaptıği tebliğleri Fran- sız matbuatı muhtelif surette tefsir etmektedir. Sağcı gazeteler, İspanyol hükümet- çilerinin tehlikeli bir oyuna girişmiş olduklarini dememiz solcu gazete- Memleketin muhtelif yerlerinde nüfus deneme yazımı yapılacak (Baş tarafı birinci sahifede) memurlarının istedikleri malümatı doğru vermiyenler, yazım yapıldığı | yerin idare heyeti kararile on liradan | elli liraya kadar para cezasına çarp- | tarılacaklardır. İ Muhtelif yerlerde yaptırılacak nü- fus deneme yazımlarından sonra bü- tün memlekette yapılacak nüfus ya- zımının esâsları tesbit edilecektir, Projenin mucib sebebler mazbata- sında memlekette son umumi nüfus yazımının 1320 de yapıldığı kaydedil- | | mekte ve memleketin umumi nüfus sayımına olan ihtiyacın ehemmiyeti Üzerinde durulmaktadır, İ Bundan evvel yapılan nüfus sâ- yımları kayıdlara şamil değildi. Bu defa yapılacak yazım nüfus sicilleri- nin tesis ve tashihini temin edecektir. Havzada belediye faaliyeti Havza (Akaşm) — Belediye çarşı içerisinden hükümet civarına kadar olan 600 metrelik yeri parke ile döşet- miş ve mahalle aralarındaki bozuk yolları da kaldırımla tefriş ettirmek- tedir, Çarşı boyuna! (377) ıhlamur fidanı ve (147) akasya fidanı da diktirmiş: l tarafa mensup ler ise taarruzu yapan tayyarelerin Frankocu olduklarını ye Cümhuriyet- çileri Fransız efkârı umumiyesi önüne de küçük düşürmek için bu taarrüzun onlara atfetedildiğini - kaydetmekte» dirler. General Franko tavassut kabul etmiyor Paris i — Havas ajansının Fran- ko hükümeti nezdindeki muhabiri bilâiriyor: General Franko 24 sant içinde nazırları üç defa toplanmağa davet etmiştir, Bu toplantılar netice- sinde İngiltere ve Fransanın tavassut tekliflerinin reddedilmesi kararlaştı- rılmıştır, Burgosa davet edilen generaller, askeri vaziyetin pek müsaid olduğu- nu mütlefikan tasdi kederek başktı- mandana teklif edilen şartlar dahilin- d6 bir mütareke kabul etmemesini tavsiye etmişlerdir. Diğer cihatten söylendiğine göre, Franko, İspanyada çarpışan ecnebi kıtalar geri alınmadan evvel sulh ak- detmek istememektedir. Filhakika İs- panyada 40000 İtalyan ve 10000 Alma nın mevcudiyeti dabilde ve hariçte ihtilâtlar doğurabilecek mahiyettedir, Hatay meselesi (Baş tarafı 1 inci sahifede) rettikten sonra Pâris büyük elçimizle Fransa Hariciye Nazırı arasındâ ce- rTeyan eden müzakereleri anlatmış ve Fransa hükümetinin teahhüdatını bu kere katiyetle teyid ettiğini ve ha- diseler bu müsait seyri takib etmekte devam ettiği takdirde bir anlaşmaya i varmak ümidinin beslenmesine im- kân hasıl olacağını beyan etmiştir. Paris 7 (A.A.) — Anadolu ajansı nın hususi muhabiri bildiriyor; Hatay meselesi hakkında Paris büyük elçimiz Suad Davaz ile Fransa Hariciye Nazırı B. Bonne arasında on gündenberi devam etmekte olan müzakereler memnuniyete şayan bir surette neticelenmiştir. Burada ya- rın bir tebliğ neşredilmesi muhtemel- dirB. Bonne, eylülde Ankarayı ziyarei etmek tasavyurunda bulunduğu hak kında gazetelerde çikan haberleri bana teyid eylemiştir. Paris 7 (AA) — Hariciye Naz Bonne, dün Türkiye sefiri Suad Da. İ vazı kabul etmiştir. Bu mülâkat es- nasında İskenderun Sancağındaki vaziyet hakkında görüşülmüştür. Mısıra gidecek İran heyeti Bağdad 7 (A.A) — İran veliahdı namına prenses Feyziyenin desti izdi- vacını taleb etmek için başvekilin ri- yasetinde Kahireye İğrnz heyet Bağ-