12 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e e İspanya sularında İngiliz vapurlarına yapılan son tecavüzler 12 Haziran 1938 İngiliz kabinesi yarın toplanıyor, Kadiks limanının topa tutulması teklif ediliyor Londra 11 —- İngiliz gazeteleri, İspanya sularında İngiliz ticaret yapurlarına yapılan tecavüzler ile uzun uzadıya meşgul oluyorlar. Mu- halif gağeteleri, hükümete şiddetle hücum ediyorlar. — Ezcümle, Niyua Kronikle göre, kabine bu hususta ta- kib edilecek hattı hareketi kararlaş- tırmak için pazartesi günü toplans- caktır, Bu tecavüzler tekerrür ettiği ve kas- den yapıldığı anlaşıldığı cihetle mü- tehassıslar, sivil halka haber verdik- ten sonra Kadiks limanmın İngiliz donanması tarafından topa tutulma- sını teklif ediyorlar. Niyuz Kronikl, bu kasdi tecavüz- leri iki sebebe atfediyor ve diyor ki: «Evvelâ bu tecavüzler, Franko tara- fından yapılması düşünülen geniş bir taarruzun başlangıcıdır. Saniyen bu tecavüzlerle Fransa ile İngiltere- Din arasını bozmak istiyorlar, Hükü- mete bu ataletinden dolayı protesto lar yağmaktadır: 'Taymis gazetesi, İspanya sularında işliyen İngiliz vapurlarını üç sınıfa ayırıyor: 1 - İspanya ile eskiden mu- amelede bulunan vapur şirketleri, 2 - Kâr kasdile yeni teşekkül eden kumpanyalar, 3 - Zahiren (İngiliz oları ve mürettebatı da İngiliz olmı- yan kumpanyalar, Bu karışık bir me- sele ise de hükümet, denizde meşru İngiliz ticaretini himaye etmek pren- sipinden müşkilât karşısında vazgeç- memelidir. Londra 11 (AA.) — MW! denizciler birliği umumi kâtibi Spence, matbu- ata aşağıdaki beyanatta bulunmuş- tur; «Bir çok gemicilerden mürekkeb bir grup birliğimize bir istida ile mü- Tacaat ederek İngiliz ticaret gemile- rinin batırılmasına bir mukabelebil- misil olmak üzere İngiliz donanmasi- nın bir Frankist Ilmanmı ve tercihen Belçika, Fransa ve İngilterede zelzele Birçok binalar hasara uğradı, halk korku içinde sokaklara fırladı Paris 12 — Dün öğle vakti Belçi- kanın hemen her tarafında, Fran- Banın şimalinde ve İngilterede şid- Betli bir zelzele hissedilmiştir. Zelze- le Bruj ve Şarlrua havalisinde çok giddetli idi. Halk sokaklara fırla- Dranmzın yinilinde de müele şid- detli idi. Lil'de halk yemek yerken masa üzerindeki tabak, bardakların yerlerinden hareket ettiğini görerek korku içinde evlerden dışarıya fırla- mıştır. Belçikada bir çok binalar hasara Brüksel nu (A.A.) — Saat 11,58 de şiddetli bir zelzele hissedilmiştir. Bismograf âletleri zelzelenin şidde- inden kullanılmıyacak hale gelmiş- tir. Belçikada bir çok duvarlar ve ocaklar yıkılmıştır. Londra 11 (AA) est - eği eliz it 1128 yer dn bir zelzele kaydetmiştir. Rasadhane neşrettiği bir vie bu zelzeleyi sİngiliz adalarında şid- Meclisin yaz tatilinden sonra Bütün Vekiller memleket dahi- linde tedkik seyahatine çıkacaklar Ankara 11 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisinin yaz tatilini mütea- Kib bütün Vekillerin memleket dahi- nde seyahate çıkacakları ve her Ve- kilin kendi Vekâletini alâkadar eden İşler hakkında tedkiklerde buluns- çağı bildirilmektedir. Bu arada Maa- pif Vekili B. Saffet Arıkanın Va- pa ve oradan Erzuruma, Dahiliye Ve- B. Şükrü Kayanın şark vilâyetle- , Gümrük ve Inhisarlar Vekili B. Tarhan cenup, İktisad Veki- de garp vilâyetlerine gidecekleri t Nafia Vekili AN Çetinkayanın bil- sulama programına dahil mn- İhkaları ziyaret ve tedkiklerde bulu- hacakları ilâve edilmektedir. İtalyan filosu Maltayı ziyaret edecek Londra 11 (A.A.) — Buraya gelen Baberlere göre, İlalyan filosuna men- #ab üç büyük zırhlı ve destroyer bu “ayın 2i inde Maltayı ziyaret edecek detli zelzele... Merkez üstü rasadha- neden 200 mil uzaktas diye kaydet- miştir. Sallantı, Londranın Volviç mahallesinde sarahaten hissedilmiş- tir. Tersanenin önünde duran otomo- biller mahsüs derecede kımıldamışlar ve sıralandıkları kaldırma yaklaş- mışlardır. İstanbul 11 (A.A.) — İstanbul Ta“ sadhanesinden bildirilmiştir: Dün saat 12 yi 5 dakika 42 saniye geçe şiddetli bir zelzele kaydedilmiş kilometre mesafede olduğu tahmin edilmektedir. Paris 11 (A.A.) — Sen - Mor rasat- hanesi, öğle üzeri, on dakika kadar süren şiddetli bir zelzele kaydetmiş- tir. Zelzele, Lil, Rube ve Turkuanda da hissedilmiştir. 'Turkuanda panik hasıl olmuş, bir çok evlerde insanlar sarsıntıdan yere yi ve bazı kimseler yaralanımş- kali herkes, kendisini havâya doğru fırlatıyor gibi hissetmiştir. Bursada hir cinayet Mümin, Dülger Yaşarı Tuzpazarında öldürdü Bursa 11 (Telefonla) -— Bugün 'Tuzpazarı gibi şehrin en kalabalık bir yerinde müthiş bir cinayet olmuş, 18 yaşındaki Mümin bir fabrikada bek» çilik eden dülger Yaşarı cadde orta- sında üstüste sekiz kurşun atarak yaralamıştır. Yaşar kaldırıldığı hastanede iki saat sonra ölmüştür. Katil Mümin halk tarafından kovalanmış ve zabi- ta tarafından yakalanmıştır. Katil ve maktülün ikisi de Bulga- ristanlıdır. Lüleburgazda yerleşmişler sonra Bursaya gelmişlerdir. Mümin Lüleburgazda iken Yaşarın hizmet- kârlığını yaptığını ve Yaşar tarâfın- dan o zaman boğazı sıkılmak Sureli- Je öldürülmek istenildiğini ifade et- mekte ve suçunu saklamamaktadır. Son daklka Fransız hududunda Alman tahkimatı Mareşal Goring tedkiklerde bulundu Paris 12 — Mareşal Goring dün #mat 1030'da Sirazburg'un karş sında ve Ren nehri üzerindeki Kel,e gelmiştir. Kendisine bir çok general. ler refakat ediyordu. Mareşal ve ge neraller nehir kenarında yaplan müdafan teşkilâlını tedkik etmişler- B. Eden'in mühim bir nutku Avrupa sulhü hangi esaslara istinad etmelidir? Londra 12 —. Eski Hariciye Nazırı B. Eden dün bir nutuk söylemiştir. Nutkunda demiştir ki: «İngilterenin Avrupada sulh ve sükün temini için çalışmasına hiç kimse itiraz edemez. Fakat bu mesai bazı memleketlerin, na olamaz. Bu esaslara muhalif bir Sulh ve sükün uzun süremez» Romen faşistleri Kodreanonun temyiz talebi 15 haziranda tedkik edilecek Bükreş 12 — Rumen faşistleri reisi Kodreano 10 sene hapse mahküm edilmişti. Kodreano bu kararı tem- yiz ettiğniden temyiz mahkemesi 1$ haziranda toplanarak tedkikte bulu- nacaktır. Kodresnonun demir muhafız fa- şist teşkilâtı erkânmdan, diğer yaka- lananlar da yakında muhakeme edi- | leceklerdir. Bu teşkilât tamamen dağılılmıştır. Gümrüklerde tüccarlara kolaylık Ankara 11 (Telefonla) — Sahipleri tarafından 15 gün zarfında kullanıl mıyan konlenjan müsaadeleri geri alınıp sıra bekliyen diğer tüccarlara veriliyordu. Haber aldığıma göre Gümrük ve inhisarlar Vekâleti tüc- carlara bir kolayık olmak üzere bu müddeti bir aya çıkarmaya karar ver. miştir. Bu karar pazsrtesi günü gümrük- lere tebliğ olunacaktır. Elektrik şirketi kimin tayin edileceği henüz belli değildir. | Ankara 11 (Telefonla) — İstanbul | eektrik şirketi umum müdürlüğüne kimin tayin olunacağı henüz belli | değildir. İstanbul telefon müdürü B. Eminin bu vazifeye tayin edileceği | hakkımdaki haberler bir tahminden ibarettir. Dört orman mühendisi Vekâlet emrine alındı Ankara 11 (Telefonla) — Görülen lüzum üzerine Akseki orman mühen- dis muavini Remzi, Çanakkale or- man başmühendisi Fuat, Lâpseki or- man mühendis muavini Mehmud ve | Zingal orman mühendisi Baha Ve- İ kâlet emrine alınmışlardır, Kahvede tabancayı kurcalar ken bir gencin yaralanmasına | sebeb oldu Sarıyere tâbi Garipçe köyünden on iki yaşlarında “Osman isminde bir çocuk, evde eline geçirdiği büyük bir toplu tabancayı yanına alarak köy kohvesine gitmiş, bir kenara otura- rak tabancayı kurcalamağa başla- mıştır. Bir arahk ateş alan tabancadan çıkan kurşun, kahvede oturan köy yı Bağdad 11 (A.A.) — Tanınmış dört şahsiyetten mürekkep bir müslüman Çin heyeti, burada bir hafta kalmış- tır, Heyet, milyonlarca müslüman Çinli namına Arab âleminin Çine sempatisini celbelmek üzere resmi delikanlılarından on dokuz yaşların- da Aliye !sabet ederek ağır surette yaralanmasına sebeb olmuştur. | muavini 'Çekoslovakyada yeni bir takım hadiseler oldu Südetler, bazı arkadaşlarının tevkifini protesto etmek için grev ilân ettiler Prag li (A.A) — Varusdor!'da şi- mali Bohemya'nın Südetlerle meskün kısmında Henleinist muhafız kıta larına mensub 50 kişi hrusust bir ev- de toplanmak istemişlerdir. Ev sahibi Hobacek evinde siyasi toplantılar yapılmasını istemediğinden Henleinis- leri evden çıkmağa davet etmiştir. Bunlar başka yere gitmek isteme- diklerinden ev sahibi jandarmaları çağırmıştır, Hadise mahalline gelen 50 kadar jandarma bazıları sopa ve rTüvelver taşıyan Henleinistleri bin | Mmüşkilâfla evden çıkarmıştır. Bir kaç kişi tevkif edilmiştir. Bu tevkifatı protesto etmek için Kuhner firması amelesinden bir kısmı grevlân et miştir. İşçiler, mahkemenin önünde nümayiş yapmışlardır. Alman Südet partisi tarafından verilen bir emir üzerine bir çok tica- rethanelerle mağazalar bugün kapalı kalmışlardır. Alman gazetelerinin hücumları Berlin 11 (A.A.) — Çekoslovakyada yarın yapılacak olan nahiye intiha- batının son safhası münasebetile Al man matbuatı müttefikan Prag hü- kümetine karşı şiddetli neşriyatta bulunmaktadır. Berlin 11 (A.A) — Gazetelerin bü- yük bir kısmı Çekoslovakyada yapı- lan komünist propagandasının üş buçuk Piilyon Südetin âkibetini teh- likeye koyduğunu kaydetmektedirler. Berliner Börs: ytung, Çek hü- kümetinin komünistleri açıkça teşvik ettiğini yazmaktadır. Südetlerle müzakere Prag il (A.A) — Prag hükümeti, hazırladığı miliiyetler statüsüne Sü det mebuslarından Kundt tarafın dan Hodzaya verilen ve Südet parti- sinin taleblerimi ihtiva eden 8 haz ran tarihli muhtırayı ilâve etmek suretile Henlein partisi ile giriştiği müzakerelerin esasını (genişletmeği kabul etmiştir. Salâhiyettar mahfiller, hükümetin muhtıra esasına dayanarık müzake- Telere devam etmeği kabul etmesi bu muhtıranın her noktasını kabul et- tiği şeklinde anlaşılmaması lâzım geldiğini söylemektedirler, Diğer taraftan Südet partisi ver- diği muhlıramn muhteviyatında de- gişiklik yapabileceğini beyan etmek- tedir. Esasen müzakerelerin hedefi iki noktsi nazarı telif etmektir. Hükümetin Kararı Südet o mahfil- lerinde büyük bir tesir bırakmıştır. Statü ve muhtıra hakkındaki müza- kerelere gelecek çarşamba günü baş lanacaktır. Teruelde Frankonun taarruzu devam ediyor Frankocular, bir kaç şehir aldıklarını iddia ediyorlar. 200 asker kaçağına ateş edildi Salamanka il (A.A) — Franko e karargâlunın resmi bir tebliği : Teruci cephesinde ileri yürüyüşü- | müz devam etmektedir. Kıtaatımız. | Koslur ve Labaron ile Poleta dağla- rını ve Foya köyüne hâkim tepeleri zaptetmiştir. Lusena'nın 8 kilomet- Te garbinde Kâstellon - Albentoza yolumu kestik. Düşman burada.190 ölü ve 542 şi esir olmak üzere 700 ki- şi kaybetmiştir. Katalonya cephesinde Tremp mın- İ takasında Ortoneda ve Klaverol $e- hirlesini zaptettik. Pirene cephesinde ileri yürüyüşü- müz devam ediyor. Gisten ve San- juanı işgal ettik Kordoba cephesinde düşman o Pe- : nayora civarında mevzilerimize hü- 1881 de batan Janet vapuru | nun evrakı bulundu Meskova 11 (A.A) Hanriyet adası Kutub istasyonunun müdür İsonof, adanın şark sahi- linde kâin bir tepede 8 haziranda kapalı bir bakır kutu bulunmuştur. | Bundan 57 sene evvel Janet vapuru | ile Kulba giden Amerikan heyeti reisi Döleng'un raporu bu kutuda çıkmıştır. Malüm olduğu üzere Dö- Jong, Hanriyet adasına bir heyet gön- dermiş ve bu heyet sahile kadar gi- derek Janet vapurunun takib ettiği yolu gösteren vesikayı bu Kutuya koyarak öraya bırakmıştır. Janet va- puru 12 haziran 1881 de battıktan sonra beyet âzası buzlar üzerinde çok müşkül bir yürüyüş yaptıktan sonra Siberya sahillerine kadar gel miş ve orada ölmüştür. Bir hava faciası Nevyork 1l (AA) — İçinde üç subay ve 5 asker bulunan bir askeri bombardıman tayyaresi Döleman ci- yarında yere düşerek parçalanmış ve cum etmişse de ağır zayiatla püs- kürtülmüştür. Düşmanın 7 tayyeresini düşürdük. 200 asker kaçağının âkibeti Paris 11 (A.A) — İspanyol hü- kümetçi kuvvetlerine mensub 200 as- ker kaçağı Katalonya hududundan Fransaya geçmek isterken İspanya hudud muhafızları tarafından gör rülerek üzerlerine ateş açılmış ve bunlardan 21i öldürülmüştür. 80 kişi yakalanmış ve divanı harbe ve- rilmek üzere dahile sevk olunmuştur. Geri kalanları dağlara kaçmağa mu- vatiak olmuştur. Bunlardan 24 ü dün Osseja gelmeğe muvaffak olmuş ve bu geçen hadiseyi anlatmıştır. Saragos ii (A.A) — Franko kıta” ları Albocacer'e girmişlerdir. ,Kutupta bir keşif Sofyada ta tarama Zabıta 400 şüpheli şahıs » yakaladı Sofya 11 — Evvelki gece sabaha | karşı zabıta, Sofyanm muhtelif yer« lerinde, şüpheli yerlerde yaplığı ta- ramada şüpheli gördüğü 400 kişiyi tevkil etmiştir. Hüviyetlerini evrakla isbat edebi- enler serbes bırakılmışlardır. Yaka- Jananlar arasında polis tarafından aranılan eski sabıkallar da vardır. Yakalananlardan bazıları daimi ikametgâha (bağlanacak, beynelmi- lel apaş olarak tanınan iki ecnebi de hudud harici edilecektir. v Ayni suretle Solyada büyük Kral Boris bahçesinde de gece araştırma yapılmıştır. Zabıta, fuhuşla da mü-, cadeleye geçmiştir. Hamidiye bugi İskenderi- varıyor Kahire 11 (AA.) — Anadolu ajan- sının hususi muhabirt bildiriyor: Hamidiye yarın öğle üzeri İskender" yeye varacaktır. Türk kolonisi, Türk © mekteb gemisini hararetli bir sureti# istikbal için hazırlanmaktadır. EKESESŞIİEN wn EZE FB? ESEPFES İk