12 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

12 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Be eee Me Sahife 4 Erkânıharbiye heyetimiz Hataya hareket etti (Baş tarafı 1 inci sahifede) timizi teşyi edenler arasında Hari ciye kâtibi umumisi büyük elçi Nu- man Menemencioğlu, pek çok gene- raller ve Hariciye erkânı nazarı dik- kati celbetmekte idi. Antakyadan bildiriyor: Türk erkânıharbiye heyeti yarın Antakyaya varacak ve orada Fransız heyeti ile buluşacaktır. Görüşmeler, 29/5/937 Cenevre mushedesi muci- binee Sancağın temamiyeti mülki- yesini garanti eden Fransız - Türk muahedenamesinin tatbikatını tasrih €yliyen erkânıharbiye anlaşmaları- nın teferrüatını tesbit etmeyi istih- daf eylemektedir. Gene tecavüz İskenderun 11 (A.A.) — İkinci de- fa olarak açılan Yenişehir tescil bü- Tosu mesaisini bitirmiştir. 23 Türkün müracaatı büro tara- fından ellerinde kâfi vesika bulun- madığı bahanesile reddedilmiştir. Pazartesi günü bir Etitürk Usbcei- ladı Antakya 11 (A-A.) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Delege kumandan Kole ile vali Abdürrahman Melen evvelki gün na- hiyeleri dolaşarak asayiş ve kayit ser- bestiliği için alınan tedbirlerin tat- bikini teftiş etmişlerdir. 'Bağdadiye köyünde canavarca öl- dürülen Beyzade Ahmedle anasının katlinden suçlu olarak birçok tevkifat yapılmış ve bir çok kimseler de neza- ret altına alınmıştır. Harbiye nahiyesinde yapılan araş- tarmalarda yedi kişi evlerinde silâh / bulunduğu için tevkif edilmiştir. Reyhaniyenin bazı köylerinde em- niyetin henüz tam mânasile teessüs edemediğini öğrendim. Köylerde be- devi yağmasının tevlit ettiği Türk zararının pek mühim bir yeküna ba- liğ olduğu anlaşılmaktadır. Bu hu- susta bir kaç güne kadar takribi bir rakam verebileceğimi zannediyorum. Seçim komisyonunun taraf- kirliğine bir misal daha ,Antakya il (AA) — Anadolu AKŞAM 12 Haziran 1948 m —— Derbend cinayeti (Baş tarafı 1 İnel sahifede) Yolda bir cesed Cuma sabahı saat sekiz buçuk sıra- larında Derbend yolundan geçmekte olan bekçi Hüseyin, yolun sağ tara- fında 50 metre kadar ötedeki hende- Ein içinde bir adam cesedi görerek Sarıyer jandarmasına haber vermiştir. Jandarma kumandanı vaka mahal- line giderek tahkikata girişmiş ve ce- sedi muayene etmiştir. Bu tahkikat devam ederken diğer taraftan akşam zeri saat dört sıralarında vaka müd- deitümümiliğe de bildirilmiş ve nöbet- çi müddeltumumi muavini B. Hakkı Şükrü de vaka mahalline gitmiştir. Cesed hendekten çıkarılarak muayene edilmiş ve otuz beş yaşlarında, temiz- ce giyinmiş olan bu adamın sol şaka- fından vurularak öldürüldüğü anla- şılmıştır. Kurşun çok yakından atıldığı ci- hetle yüzde barut yanıkları husule gelmiş ve kurşun sağ şakaktan çık- mıştır, İlk araştırmalar Cesedin üzeri aranınca para çan- tasının içinde bir mikdar Türk para- sile bir mikdar da İngiliz müstemle- kelerinde istimal edilen yabancı pa- rTalar bulunmuştur. Bundan başka, hüviyetini tesbite yarıyacak bir şey bulunamamıştır, Vaka polis ikinci şu- be cinayet masasına bildirilmiş ve ge- den memurlar tarafından cesedin par- mak izleri alınarak gerek jandarma ve gerekse polis memurları mühtelif cephelerden tahkikata girişmişlerdir. Cesedin kollarında da bir takım döv- me işaretleri görülmüştür. Parmak izleri üzerinde yapılan ted- kikat neticesinde ölünün, piyasada muhtelif otomobiller işleten Niko adın- da birinin 2972 No. h otomobilinde şoförlük yapan Trablusugarpli Ömer Lütfi adında biri olduğu meydana çi- karılmıştır. Ot bil sahibini eri Bunun üzerine derhal otomobil sa- hibi Niko bulunup İsticvab edilmiş, Niko ifadesinde: — Ömet Lütfi bir müddettenberi benim otomobilimde şoförlük yapı- yordu. Fakat bundan yirmi dört saat evvel otomobille beraber ortadan kay- | boldu, kendisinin uzak bir yere müş- teri götürmüş olması ihtimalini düşü- İ merek avdetini bekliyordum. Demiş ve İ Ömer Lütfinin cesedini de teşhis et- İ miştir. Diğer taraftan Ömer Lütfinin, | Meliha adında sarışın bir kadınla bir ajansının hususi muhabiri bildiriyor: | müddetlenberi beraber yaşadığı da tes- Seçim komisyonu tarafından alâ- kadarlara tebliğ edilen 14 numaralı | tebliğde sekiz gündenberi bir kısım halkın tazyik ve tehdide maruz kal- dığını müşahade ve tesbit edildiği bildirilmektedir. Herkesin hangi ce- maati İştiyorsa kaydedilmekte kati- yen serbes olduğu halırlatılmaktadır. Ve bu tazyik devam ederse kayid mu- kalma milis ve İstihbarat zabiti- | den nin gözü önünde bir Türkün dövül- mesidir. Komisyonun telmih ettiği tazyik ise hiç şüphesiz bu değil, ted- devam etmek istiyen usbe- hakkında yapılan tâkibattır. Komisyonun bugüne kadar Türkler aleyhindeki hattı hareketi müdafan- Anadolu ajansının notu: İstihbaratırıza göre, Türkiye hü- kümeti, komisyonun bu tarzdaki ic- raatını Milletler Cemiyeti nezdinde şiddetle protesto etmiştir. Kole tebliği geri aldırdı Antakya 11 (AA) — Kumandan bit edilmiştir. Bunun üzerine Ömer Lütfinin son İ defa kimlerle beraber görüldüğü araş- İ tarılmış ve metresi Melihanın da yir- mi dört saattenberi ortadan kaybol- duğu meydana çıkmıştır. Tahkikat biraz daha derinleştirilin- İ ce cuma gecesi Ömer Lütfi ile metrs- | si Meliha ve Ali Rıza adında diğer bir arkadaşının beraberce “otomobil ge- zintisine çıktıkları da tesbit edilmiş- tir. İşte cinayet de bu gezinti esnasın- da işlenmiştir. Cinayette kadın parmağı var Şimdi cinayetin niçin ve ne şekilde işlendiğini meydana çıkaracak kati deliiler henüz elde edilemediği için bu cihet meçhul bulunmaktadır. An- cak, mevcud kanaate göre cinayete gene bir kadın parmağı karışmıştır. gün neşrettiği tebliği protesto etmiş ve komisyon tebliği geri almıştır, Muhalif Alevilerin tahrikleri Süveydiye 11 (A.A) — Anadolu İ ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Kayıt bürosu açılır açılmaz bazi muhalif aleviler ermenilerin teşviki- le tahrikât yapmak istemişlerdir. İ Jandarma dört tahrikâiçıyı tevkii. İ etmiştir. Fakat biraz sonra milislerle gelen jandarma kumandanı mevkuf- ları tahliye ettiğinden bu hal asayişi bozanları teşçi ve teşvik etmiş ve bu vaziyet karşısında Türk cemaati mü* messilleri büroyu terke mecbur Kal- mışlardır. ! İskenderuna götürülen evrak Reyhaniye 11 .(A.A.) — Garo tara- fından Reyhaniye Halkevine yapılan İ baskında İskenderuna götürülen ev- Tak henüz iade edilmediğinden Türk mümessilleri Reyhaniye bürosunun hat son zamanlarda Ali Rıza İle alâ- kadar olmağa başlamışlır, Fakat her ikisi de Örher Lütfiden korktukları için bu sevgilerini gizli tulmakta idi- ler. Nihayet Ali Rıza bu işi cinayetle halletmeğe karar vererek Ömer Lüt- fiye bir otomobil gezintisi teklif et- miştir. Hiç bir şeyden haberi olmı- yan Ömer Lütfi de bu teklifi kabul etmiş ve metresi sarışın Melihayı da beraber alarak Ali Rıza ile üçü per- şembe günü gecesi geç vakit Sarıyere doğru yollanmışlardır. Otomobil Der- bend civarından geçerken Ali Rıza evvelden hazırladığı tabancasını çı- karmış ve birdenbire direksiyonda otu- ran Ömer Lütfinin sol şakağına yak- laşırıp ateş etmiştir. Beyni parçala» nan Ömer Lütfi derhal otomobilin içine yuvarlanmış, esasen kendisi de şoför olan Ali Rıza süratle direksiyo- na geçerek otomobili durdurmuştur. Bundan sonra Ali Rıza cesedi çıkarıp yolun kenarındaki hendeğin içine sırtüstü yatırmıştır. Katil Meliha ile beraber çıyor Ali Rıza bu suretle rakibini ortadan kaldırdıktan sonra tekrar otomobile binmiş ve kendisi direksiyona geçip Melihayı yanına oturtarak otomobili olanca hızile sürmüştür. Katil ile sevgilisini “taşıyan 2972 No, hı otomobil bütün hızile Trakyaya geçmiş, Ali Rıza, bu cinayetten sonra sevgilisi sarışın Meliha ile rahâtça baş başa yaşamak için Türkiye hudud- ları haricine çıkmağa karar vererek Yunahistana geçmek üzere İpsala ci- yarından hududa yaklaşmıştır. Fakat bu emeline muvaffak olamamıştır. Otomobil hududu geçmek isterken hudud jJandarmaları görmüşler ve derhal durdurmuşlardır. İkinci cinayet Katil Ali Riza burada yakalanaca- ğını anlayınca gene gözünü kan bü- rümüş ve tabancasını çekerek kendi- ni yakalamak üzere gelenlere ateş et- meğe büşlamıştır. Fakat ilk attığı kurşun, aksi bir tesadüf eseri olarak oradan geçen bakteriyoloji memurla- rından Bi Muhiddin adınğa bir zata isabet etrhiş ve adamcağız derhal dü- şüp ölmüştür. Ali Rıza bu ikinci cinayet karşısın- da şaşkın bir halde bakınırken jan- darmalar yetişmişlerdir. Kati) bunla- rın üzerlerine de ateş etmek isterken bir jandarma, Ali Rızanın üzerine atı- Jarak kolunu yakalamıştır. Ali Rıza kolunu kurtarmağa uğraşırken elin- deki tabanca ateş almış ve bu defada çıkan kurşun kendi beynine saplan- mıştır, Bu suretle azılı katil gene ken- di kurşunile ölmüştür. Vakanın bu safhası İpsaladan tel- grafla İstanbul müddelumumiliğine bildirilmiş, Meliha orada yâkalanarak tahkikata girişilmiştir. Meliha bugün veya yarın İstanbula getirilecektir. Meliha geldikten sonra cinayetin he- nüz karanlık kalan cihetleri de tama- mile aydınlanacaktır. Bayan Melek ne diyor? Maktul Ömer Lütfinin dört senedir beraber yaşadığı ve Beşiktaşta oturan bayan Melek diyor ki: — Lülfi son zamanlarda eve gelme- meğe başlamıştı. Kendisinin başka bir kadınla münasebet peyda ettiğinden şüpheleniyor, fakat korkumdan Ken- disine bir söz söyliyemiyordum. Salı ve çarşamba günleri akşamları hiç eve uğramadı, Başına böyle feci bir âkibet gelmesinden korkuyordum. lardır. Reyhaniye bürosu bugün açıl- mamıştır. Antakya 11 (AA.) — İstifa eden istihbarat şefi Uaru Antakya ve İs- kenderun okonsoloslarımızı ziyaret ederek veda etmiştir. Başkonsolos valinin ziyaretini res- men iade etmiş ve Belediye dairesin- de merasimle karşılanmıştır. Bugün gelecek seyyahlar Bugün Daçya vapurile şehrimize 135 seyyah gelecektir. Seyyahlar, bu- gün öğleden sonra şehrimizin tarihi yerlerini, bilhassa Eyübü gezecekler- dir. Çorap çalan çocuk Beyazıdda Kitapçılar çarşısında Kocaoğlunun dükkânından yirmi çift çorap aşırarak kaçan on beş yaş- larında Mehmed Ali, polisce yakala- —— — Başvekil (Baş tarafı 1 inci sahifede) diğer saylavlar, vali ve Belediye relsi B. Muhiddin Üstündağ, İstanbul ku- mandanı general Halis Bıyıktay, mer- kez kumandanı - general İhsan Ilgaz, üniversite rektörü B. Cemil 1, po- Ws müdürü B. Salih Kılıç, resmi, hu- susi müesseseler mildürleri ve daha birçok zevat Başvekili Haydarpaşa garında karşılamışlardır. B. Celâl! Bayar trenden indikten $#onra kendisini karşılıyanların elle- rini sıkarak iltifatta bulunmuş, üni- versite rektöründen üniversite işleri ve imtihanları hakkında izahat iste- miştir . 'B. Cemil Bilsel imtihanların tem- muzda biteceğini Başvekile söylemiş- tir. 'B, Celâl Bayar Acar motörile Dol mabahçe sarayına giderek Atatürke mülâki olmuştur. Başvekil şehrimiz- de bilkaç gün kalacak ve ağlebi ihti- mal yarın akşam Ankaraya hareket edecektir. İş bankası Umum Müdürü geldi İş bankası umum müdürü B. Muam- mer Eriş bugün Başvekilin refaka- tinde Ankaradan şehrimize gelmiştir. B. Muammer Eriş doğruca Çifteha- vuzlardaki evine gitmiştir. İş bankası umum müdürü pazar tatilini şehri- mizde geçirdikten sönra - Ankaraya dönecektir. Deyli Telgrafın mühim bir makalesi (Baş tarafı 1 inci sahifede) yor, Atatürkün büyük dâhi ve kah- raman olduğunu yazıyor. Ulu Önde- Timizin memleketi kurtarmak, içti- mai ıslahatı vücude getirmek, kadın- lara lâyık oldukları mevkii verdirmek hususunda göstermiş olduğu azim ve dehâyı takdirlerle yad ediyor ve ni- hayelle diyor ki: «Yeni Türkiyede irredentizm yok- tur. Kaybedilen memleketlerden do- Jayı kin beslenmiyor. Atatürkü, mil- letinde eski devletin bir balitadan ibaret olduğu kanaatini hasıl cimiş- fir. Atatürk siyaseti dahilde sulh ve cihanda sulh? dür. Yeniden hayat bulan Türkiye şüp- hesiz yakın ve orta Şarkta mühim bir rol oynıyacaktır. Türkiyenin coğ- rafi vaziyeti siyasetleri cihan sulhü- nü tehdid eden bazı devletlerin em- perialist ihtiraslarına kati bir sed çe- kebilecek mahiyettedir. Atatürk har- be hazırlanmıyor. Türkiyenin hüdud- larına tecavüz edilirse o hududları müdafaa etmeğe hazırlanıyor.» B. Merton makalesinin sonunda “Türkiyede keza sulh için çalışan İn- giltere için muhabbet uyandığını, İn- gilterenin kuvvetli ve dost Türkiyeyi memnuniyetle karşılıyacağını, İngi- Viz siyaseti için bir köşe taşı teşkil eden Akdenizde hududlarını müda- faaya' muktedir bir Türkiyenin kuv- vet muvazenesinin idamesine madde- ten yardım etmiş olacağını yazıyor. ——————— Hazin bir ölüm Konya eşrafından Yozgad muta- sarrıfı merhum Hüseyin Münip kızı ve Manisa defterdarı merhum Şev- ki Barlasın eşi ve tüccardan Şem- seddin Gündoğdunun annesi, Abdul- lah efendi mahdumu Hikmet Aşözün kayınvalidesi Sacide Barlas dün ge- ce Allahın rahmetine kavuşmuştur. Merhume çok vatanperver ve hayır- sever saliha bir kadındı. Cenazesi pazartesi günü saat on birde Câğal- oğlunda Başmüsahib sokağında bir numaralı evinden kaldırılarak na mazı Fatih camiinde kılınacak ve Şehidlikte ailesi mezarlığında ebedi istirahatgâluna tevdi edilecektir. Allah rahmet eylesin. “GP Memleketin en kuvvetli spor gaze- tesi olan Top. yarından itibaren yep- yeni bir şekilde, zengin yazılar ve re- simlerle ve bu arada Cemal Nadirin nefis bir karikatürile çıkacaktır. MUTLAKA OKUYUNUZ CEMAL SAHİR OPERETİ 13 Haziran pazartesi Beşiktaş Suad Parkta HİND MEZARI Operet 3 perde. Ayrıca Sahir Caz konseri nu- maralar pek yakında Aşk Resmigeçkdi © | BULMACAMIZ Soldan sağa : 1 — El açık çapkınlık. 2 — Sonsuz - Relsiçumhurun kararlari red hakkı, 3 — Sofra - Ekmeğin arkadaşı. 4 — Vaktile Türkiyenin en yaşlı adami idi. 5 — Esiklik 8 — Üstünde tren yürür - Arzu. 7 — Dananın anası - Vagon kafilesi, 8 — Asri sürme - Sonuna R konur çetin olur. 9 — Amel - Süs. 10 — Tüylü buğday böceği - Lâhsanın tersi, ; Yukardan aşağı: 1 — Ayni. memleket oehalisinden gis mak. 2 — Göçebe çadırı - Şüphe - Tersi af” kadaş olur. $ — Elbise ssmağa mahsus yer. 4 — Cezire - Bilet satılan yer, 5 — Başına «İ. konursa büyük olur * Gelecek zaman - Adam. 6 — Bir kafes kuşu. 7 — Nida - Nikâhın feshi $ — Güzellik. 9 — Kokulu bir Yaprak - Tencerenin büyüğü Geçen bulmacamızın halli: Soldan sağa: Lü, Devran, 4 — Ar, Kira, Me, 5 — Moruk 6 — Elemli, lâ, 7 — Birader, S8 ra, A, Ni, 9 — Ryer, Derin, 10 — İDM” yet, Na. Yukarıdan aşağı: 1 — Selimetle, 2 — Esirol, iy, 3 — Pak Re, Ren, 4 — Ar, Kumbara, 5 — Gedikli & — Eter, İrade, 7 Ald, 9 — idam, Lenin, 10 Van -Âlet, ş — PAR Nane, Arin&” 11/6/9938 Esham ve Tahvilât 1933 ikramiyeli Ergani 052 Aslan çimento (peşin) 11250 Çekler (Kapanış fiatleri) Londra 1 İngiliz lirası 628 Nevyork 100 Dolar 185 Paris: 100 Fransız Frangı 351 Milâno 100 Liret 045 Cenevre 100 İsviçre P. 28823 Amsterdam 100 Florin 69419 Berlin 100 Rayhşmark 5018 Brüksel 100 Belga 213015 Atina 100 Drahmi 118 Sofya 100 Leva 145 Prag 100 Çekoslovak Kr. 4“ Madrid 100 Peseta 168 Varşova 100 Zloti 234915 Budapeşte -100 Pengo 49 Bükreş 100 Ley 0 Belgrad 100 Dinar 215 Yokohama 100 Yen 36,548 Stokholm 100 İsveç Kronu say Moskova 100 Ruble : 'Tarabyenin Tokatlıyan otelinde caz Yaz geldi, Sıcaklar bastı. Halk artık #€ rin yerlere koşuyor. İstanbulun yerleri pek çok olmakla beraber yasi Boğazım letafetine doyulmaz. Rumeli sahili eskidenberi kibar halki zevklerini en iyi bilen kimselerin eğlentf yeri olmuştur. Bu sene Boğaziçine senelerden fazla bir tehacüm var, Her © rafta bir faaliyet mevcud. Rumeli sahilinin en güzel ve en kibâf yeri ve bütün letafetile İstanbuldan baren Karadenize kadar kıvranarak nan iki tarafı yeşil sahillerin en noktası olan Tarabyanın burhurda nan Tokstliyan. oteli de- bu sene büyü hazırlıklar yapmıştır. Kış mevsimi, Beyoğlunun nezih halkini orkestraları ve hazırladığı pek eğlenceli geceler geçirten bay Med” Yiç, yaz mevsimi için Tarabyadaki Macaristanın en yüksek kadın rinden müteşekkil Eva Von Vecsey ©” kestrasını temin etmiş ve bir çok sürpri” ler hazırlamıştır. Eminiz ki kıp mevsiminde olduğu BP yazın da İstanbulun kibar halkı bu “Tarabyadaki Tokatliyan otelinde tesna bir zerk, neşe ve hayat bul ve yaz günlerinin boğucu sica! ağırlık veyorgunluğunu Boğazın serinliği ile dilber Macar kadınlarının cazib maasi” ki. nağmeleri arasında tamamen “Wei caklardır. ———————— Acele satılık 4 ev ankaz' Ayaspaşa cihetinde dört aded ahşap evin ankazı satılacaktır. Evleri görmek ve fiat vermek isteyenlerin Gümüşsuyunda İzzet” paşa sokağında Ekselsior apartı mani kapıcısına müracaat, yüğü, $ 10 — Züğürt - Geminin takib ettiği yok 1 — Sefageldin, 2 — Esaret, Ada, 1 <&