12 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

12 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

4 i İngilterenin tayyare İngillere hava kuvvetini arttırmak | İçin kendi vesaitini kâfi bulmadığın- dan Amerikadan levazım almağa ka- Tar verr . Buradan bombe ve di- ğer harb tayyareleri almağa imkân Olup olmadığını tedkik ettirmek üze- Te Amerika müttehid hükümetleri ile bunun şimalindeki İngiliz domin- Yonu Kanadaya mütehassıslardan | müteşekkil bir heyet göndermişti. ı « Heyet tedkiklerini bitirip Londra- © Ya dönmüştür. Bu araştırmalardan , O elde edilen neticeye göre İngiltere | Kanadadan askeri tayyareler temin edemiyecektir. Kanadanın kâfi dere- Cede tayyare vermesi için burada , milyonlarca İngiliz liralık para sar- fedilerek yeni büyük fabrikaların te- sisi icab eylediği anlaşılmıştır. Bu İabrikala'ın yapılıp tayyare çıkara- 7 bilmesi iki üç senelik bir iştir. Bina- “A enaleyh İngiltere bugün acele teda- Budapeşte köpekleri Budapeştede hemen hemen Lon- dra kadar köpek çoktur, Ancak Lon- dradaki köpeklerin sahipleri vardır, Budapeşte de ise, sokaklarda dolaşan n © köpeklerin bir çoğu sokak köpekleri- z dir. Budapeşte belediyesi sokak köpek- 5 Yerinin öldürülmesine karar verdi. ğ Ancak hangi köpek sahiplidir, han- ”— gisi değildir?... Bunu tefrik etmek için bundan sonra sahipli köpeklerin boy- huna sahiplerinin ad ve adresleri yâ zilacak. Fransada Kambrezi civarında kü- Çük bir köy vardır; Kvars 1921 de bu Köyün nufusu 323 kişi idi. Bugünse 280 kişidir. Bu sene bu köyde hiç bir doğum vakası olmamıştır. Mer sene nufusu biraz azalan ve hiç bir doğum kaydedilmiyen bu köy tacirleri yavaş yavaş köyü terkedi- Yorlar. Ekmekçi, kasap, bakkal, kö- İrem ape A Vİ « Tayyare piyangosunun dün başlar | Man ikinci keşidesinde de bir çok | kimseler zengin oldular. Talihlileri İlanımadan önce bir çingene keman: Cinın ihmali yüzünden başına gelen- leri anlatayım: Munstafa adında kemancı bir çin- Bene, Eminönünde Nimet gişesinin Müşeterisidir. Mustafa devamlı ala- Cağını vadettiği biletini günler geçti- Ğİ halde almamış, Nimet abla da müş- tersini darıltmamak için bileti dün Piyangonun çekileceği saate yakın r vakta kadar saklamıştır. Mustafa Yine gelmeyince, gişe r biletlerle beraber Mustafanın biletini de usulü Mucibince piyango müdürlüğüne iade #tmiştir. Neden sonra Mustafa çıkageliyor. Nimet, abladan biletini istiyor. İade #dildiğini öğrenince gişe sahibesine Çıkışıyor ve: — Ya, diyor, büyük ikramiye bana Çıkarsa... O zaman ne olacak? Ne tuhaf tesadüfdür ki, çingene iyeyi kazanıyor ve Nimet abla» Tün yakasına sarılıyor. Para da para. Nihayet bir dava tehdidi savurarak Oradan uzaklaşıyor. Haklı olduğuna herkesin de kana- &t getirdiği bayan Nimetin davayı fi- düşündüğü yok; yanayakıla an- iyor: Dün Yenicamiye Proste geldi. Minareye çıktılar, dürbinlerle etrafı || © “yrettiler, Yoksa hemen yıkılıyor üyuz, diye aklım başımdan gitti, zihnim hep bununla meşgul- a Ken bir de bu adamcağız para da pars a ©e ayak diretiyor! |satussuseuuusauv-S & &eissesti MERALAR, SEYRE, EML Amerikay siparişi rikine lüzum gördüğü askeri tayyare- leri Kanadadan temin edemiyecektir. İngiltere, Amerika müttehid hü- kümetlerinden talim tayyareleri ala- caktır. İlk parti olarak iki Amreikan fabrikasına yüz ellişer tayyare sipa» riş edecektir. İngüitere, Amerikadan askeri tay- | yare almamakla berâber talim tay- yerlerini buradan temin etmek Su- retile büyük bir istifade temin ede- cektir, İngilterede talim tayyaresini imal etmekle meşgul müteaddid fabrikalar bunları yapmaktan kur- tulacaktır. lerindeki bazı hafif tadilâtla bom- ba ve takib tayyareleri yapacaklar- dır. Bu suretle İngiliz (tayyare sa- nayiinin harb tayyaresi yetiştirmek yükü bir derece hafifliyecektir. Yeni Alman hava rökorları Geçen gün Alman tayyareciliği ye- niden iki rekor kırmıştır. Alman ha- va nezareti teknik kısmı âmiri meşhur tayyareci general Udet yeni bir Heln- kel avcı tayyaresile bir uçuş yapmış ve saatte 634,370 kilometre sür'at temin ederek rekor kırmıştır. Bu yeni sürat şimdiye kadar elde edilen tayyare sür- atlerinden 80 kilometre fazladır, İkinci rekor irtifa rekorudur. Tay- yareci Kinderman'ın bindiği büyük Dessauer tayyaresi 5 bin kilo yük al- dığı halde 3912 metreye kadar yüksel- meğe muvaffak olmuştur. Her iki re- kor da «Beynelmilel hava cemiyetisns bildirilmiştir. Doğumsuz köy mürcü başka köye gittiler. En sona kalan nalband da geçen gün hicret etti. 1846 da Fransanın 35,401,761 ki- şi nufusundan 26,755,000 kişisi köy- lü idi, 1931 de Fransanın nufusu 41,834,923 kişi oldu, fakat köylü sayısı | 20,413,000 o kişiye indi. Fransa, köy- leri boşalıyor diye telâş ediyor. Piyango talihlileri ği Başına konan devlet kuşunu kaçıran bir kemancı Talihli bir hizmetçi Beyoğlunda Kalyoncukulluğu cad- desinde 277 numarada pansiyoner Evdoksiya bu keşidenin talihlileri ara- sındadır, Evdoksiya ötede beride ev- lerde hizmetçilik ederek maişetini te- min ederken gebe kalmış e ve çalışa- mamak mecburiyeti karşısında acir nacak hale gelmiştir. Bir kaç ay ev- vel kocasını da elinden kaçırmış olan hizmetçi kadın biriktirdiği beş on ku- ruş tükenmek üzere iken, bütün ümi- dini bağladığı piyango biletine büyük ikramiye çıkınca sevincinden çılgına dönmüştür, Evdoksiyanın aylardanberi evine uğramıyarak kendini kaybettiren ko- cası, karısına büyük ikramiye çıktığı- nı duyunca kim bilir bu hareketine ne kadar pişman olacaktır. Sevin- cinden şaşırmış bir halde olan hiz- metçi kadın kazandığı para ile ne ya- pacağını bir türlü kestiremiyor, Yal niz: — Andonu affedeceğimi.. diyor, N.E, Diğer talihliler Büyük ikramiye kazanan biletin bir parçası da Üsküdarda piyade subayı B. Remzidedir. Dün çıkan büyük ikramiyelerden 12,000 lirayı Yeşilköyde dört amele kazanmış- Bu biletin bir parçasıda Be- Şiktaş vapur iskelesi civarında çatal bıçak fabrikası müdür muavini Jak- tadır, Niğde valisi şehrimizde Niğde valisi B, Faik mezunen şeh- rimize gelmiştir. Bunların yerine makine- | torunun 5,5 milyon liralık servetini aramağa gittiler Geçen gün İtal yarın Speziya li- manından «Fal ke» isminde bir vapur, içinde en usta dalgıçlar ol- duğu halde Amerika sularına doğ- ru hareket etmiştir. Seyahatin hedefi uzaklarda, Okyanus denizindedir. Vir- ginya sahillerinde denizin dibinde «Merida» gemisi yatıyor. Bu geminin gövdesinde bulunan define meydana çıkarılacaktır. Falke vapuru Speziya limanından hareket ederken gemiciler yüzlerce kişi tarafından uğurlarımıştır. Çünkü bu seferki seyahat uzun sürecektir, Ge- miciler tekrar memleketlerine dönün- ciye kadar aradan muhakkak altı ay geçecektir, Virginyanın Norfolk açık- larında takriben yüz metre derinlikte yalan «Merida» gemisi altın ve mü- cevherat olarak 5,5 milyon liralık ha- zineyi gövdesinde saklıyor. «Falken va- puru oraya 30-35 günde vasıl olacak- tır, İlk işlerin en mühimleri ikmal edik dikten sonra definenin çıkarılması ameliyatına başlanacaktır. Tahminen yapılan hesaplara naza- ran bu ameliyat hiç olmazsa dört, beş ay sürecektir, «Merida» 300 tonluk güzel bir gemi idi. Amerikadan Avrupaya geçerken Virginyanın Norfolk açıklarında müt- hiş bir fırtınaya tutulmuş, kaptan, gemiyi kurtaramağa beyhude çalışmış idi, «Merida» nihayet bir kayalığa çarpmış ve birkaç dakika zarfında tayfası ve hamulesile beraber batmış- tır. Meridada bu son Avrupa seferinde Azade Selim Sırrı ' Romanya yolile . Avrupaya gitmiş tir. Kendisile gö- j* rüşen muharrir» mize: : — Meslekime Aid bir tedkik se- yahatine gidiyo- rum, Peşte, Viya- Bayan Âzade na ve Berlinde Selim Sırı bir müddet kaldıktan sonra dönece- gim. demiştir. Kendisine hayırlı yolculuk temen- ni ederiz. Bir sandal devrildi Dün Rıza isminde bir sandealer; sandalına muşamba yükliyerek Hay- darpaşaya gitmekte iken, açıkta san- dal devrilmiş, Rıza denize düşmüş, fakat iyi yüzme bildiği cihetle yüze- yüze ve akıntılarla Samatya sahille- rine çıkmıştır. Yalnız Rıza pek bitkin bir hale geldiği için tedavi altına alm- mışlar, Fücceten ölüm Haliç Fenerinde Tahtaminare 80- kağında oturan Bodos isminde biri, Köprünün Üsküdar vapur iskelesin- de beklemekte iken birdenbire fena laşmış, can kurtaranla Cerrahpaşa hastanesine götürülmüşse de orada ölmüştür. Avrupa Seyahati 15 temmuzdan 23 ağustos kadar 40 günlük Yunanistan, İtalya, Viya- na, Almanya, Prag, Peşte, Bükreş, Köstence etüd seyahati, yemek,' otel, tren, pasaport her şey dahil 225 Mira» dır. Fazla talip olduğundan 20 hazi- randa kayıd kapanacaktır. Müracaat: Beyoğlu Perapalas karşısında (İTA) acenlası, Tel, 43542. Bu define, Virginya adalarında Okyanusun dibinde yatan Merida vapurundadır, dalgıç heyeti bu defa defineyi meydana çıkaracağını muhakkak addediyor 5,5 milyon liralık altın ve mücevherat bulunuyordu. Bu hazine Meksikada 1867 senesinde kurşuna dizilen bed- baht Meksika imparatoru Maksimli yen'e aid idi. İmparator, Meksika ih- tilâlcilerinin pençelerinden yakasını kurtarabileceğini ve tekrar Avrupaya dönebileceğini ümid ettiği için serve- tini «Merida gemisine yükliyerek kendisinden evvel Avrupaya gönderi- yodru. Kendisi başka bir vapurla Mek- sikadan kaçacaktı. İmparatorun bu 5,5 milyon liralık serveti konserve ku- tularına yerleştirilmiş ve kutuların üzerine «Balık konservesi» diye yazıl- mıştı, Bu suretle sözde kimse şüphe- lenmiyecekti. Fakat bütün bu tekay- yüdler boşuna gitmiştir, Servet deni- zin dibine çöktüğü gibi, imparator da Meksikalılar tarafından kurşuna dizil- miştir, Şimdi «Falke» vapurlle yola çıkan heyet bu hazineyi denizin di- binden çıkaracaktır. Amerikalılar şimdiye kadar o ser- veti çıkarmak için üç defa uğraştık- ları halde muvaffak olamamışlardır. Çünkü Amerikan dalgıçlarının bu gi- bi işlerde tecrübeleri yoktu. Hazine büyük dört köşeli bir demir sandık içindedir. Bu sandık geminin ortasına isabet eden bir yerdedir. Oraya erişe- bilmek için gemi gövdesinin berhava edilmesi lâzım geliyor. Onun için dal- gıçlar yanlarına 300 den fazla su bom- bası almışlardır. Bombalar «Falke» ye İngiliz hükümdarlarının Parisi ziyaretleri Ziyaret programı sureti katiyede tsbit edildi Paris 11 — İngiliz kral ve kraliçesi. nin Parisi ziyaret programı şöyle tes- bit edilmiştir; 28 Haziran salı günü kral ile krali- çe Anşateres yatile saat 12,40 da Hav- re gelecekler, bir nazir ile vali ve as- keri makamat tarafından istikbal edilecektir. Krala Hariciye Nazırı Lord Halifaks refakat edecektir. Kral saat 13 de hususi trenle hareket ede- rek saat 16,50 de Bolonya ormanı gar rına vasıl olacak, orada reisicumhur ve refikası, Ayan ve mebusan reisleri başvekil ve nazırlar tarafından istik- bal edileceklerdir, Kral ile kraliçe bir süvari alayının refakatinde ikamet- lerine tahsis edilen Hariciye Nezareti binasına gideceklerdir. Biraz sonra kral ile kraliçe, Eliza sarayında relsicumhura ve refikasına ziyaretini iade edecekler, sonra ccne- bi sefirleri kabul edeceklerdir. Gece saat 20 de şereflerine resmi bir ziyafet verilecek, nutuklar söylenecek, ziyafe- ti artistik bir süvare takib edecektir. 30 Haziran çarşamba günü kral Meç- hul asker âbidesine çelenk koyduktan sonra relsicumhurun refakatinde be- lediye sarayını ziyaret edecek, öğle yemeğini İngiliz sefarethanesinde yi- yecekler, saat 13,50 de müzeyi ve sair yerleri ziyaret edecekler, akşam İn- giliz sefarethanesinde resmi bir ziya» fet ve bir müsamere verilecektir. 1 Temmuz perşembe günü, trenle Versaya gidilecek, orada bir geçld res- mi yapılacak, şatoda 200 kişilik bir ziyafet verilecek, saat 18 de Versay şatosu kilisesinde dini bir konser ve- rilecek, sonra Parise dönülecek, ak- şam Hariciye Nezaretinde resmi bir ziyafet verilecektir. Ertesi günü İngiliz hükümdarları, İngiltereye dönmek için Paristen ha- reket edeceklerdir. bağlı olan bir elek- trik teli vasıtasile infilâk ettirilecek- tir, Bütün dalgıçlar hazineyi meyedana çıkaracaklarından emin oldukları hal- de tarihçiler bu kanaate iştirak etmi- yorlar. Maruf tarihçi Gasparini ge- çenlerde yaptığı beyanatta o hazine- nin hakikatte mevcud olmadığını söy- lemiş ve bu iddiasını isbat etmek için demeiştir ki: — «İmparator Maksimliyen 1864 imparatoru kaçırmâk için ona büyük bir meblâğ vadettiler, Maksimliyen de filhakika 100 bin dolarlık bir çek im- zalamıştı. Bu çek sonradan Viyanada Avusturya imparatoru (tarafından ödenmiştir. İmparatoriçe Şarlot'un kıymetli mücevheratı o zaman Avrü- pada bulunuyordu. İmparatoriçe ölün ce bu mücevherat varisler arasınd tksim edildi. Hal ve vaziyet bu mer- kezde iken imparatorun, Meksikada işlettiği bir inci avcılığı müessesesine Kartalda bir cinayet İbrahim, hac Zekeriyayi Kartalın Yayalar köyünde bir aile faciası olmuştur. İbrahim ile Zeks- riya namında iki kardeş arasında Evvelki gece Zekeriya, ib. rahimin zevcesile sebebi henüz anla- şılamıyan bir meseleden dolayı kavga etmiş ve kadının haysiyetini rencide edecek sözler söylemiştir. Karısile kar- deşi arasındaki kavgaya şahid olan İbrahim, bundan çok muğber olmuş ve derhal tabancasını çekerek Zeke- riyanın üzerine ateş etmiştir. 'Tabancadan çıkan kurşun Zekeri- yanın kalbine isabet etmiştir. Yaralı Zekeriya Haydarpaşa Nümune hasta- nesine kaldırılmış ise de biraz sonra mahalline giderek tahkikata başla- mıştır. Kardeş katili İbrahim, vakayı müteakib kaçmıştır. Maamafih zabi- ta, İbrahimin izi üzerindedir.