15 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

it baleye some Son dakika Japonlar, Çinde müthiş bir felâkete uğradılar 5000 asker boğuldu, 7,000 Japon askeri de tehlikede, yüzlerce top * ve tank bataklıklara gömüldü Londra 15 — Uzak Şarktan gelen baberlere göre Çinlilerin Sarı nehir Üzerindeki barajı on beş yerden tah- rib etmeleri üzerine Japonlar vahim bir hezimete uğramışlardır. Sarı neh- rin sellerin uğrıyan 5,000 Japon as keri boğulmuştur. 7,000 Japon eskeri de sellerin hücumuna maruzdur. Ja- 'pönların 250 top, 80 tankı, 100 hücum arabası bataklıklar içinde kaybolmuş- tur. Domey ajansı da Çinlilerin Sarı ne- hir barajlarını tahrib ettiklerini iti- raf etmekte ve seller altında kalan 'Hünan vilâyetinde 150,000 Çin köylü- sünün seylâba kurban gittiğini söy- lemektedir. Japon istihkâm taburla- rının yıkılan sedleri tamir için yaptık- ları teşebbüsler, Çin çetelerinin mü- temadi hücumlarından dolayı suya düşmüştür. Askeri tarihte misli mevcud olmi- yan bu hâdisenin Çin - Japon harbi- pin neticesi üzerinde Kati tesirler ic- ra etmesi ihtimali vardır. Frankocular Valânsiya üzerine yürümeğe başladı Valânsiyanın kati 2 kıbetini tayin edecek muharebe, iki noktada cereyan edecek Paris 15 — General Frankonun askerleri Kastellonun zaptından son- ra ileri yürüyüşlerine devam ederek Kaslellonun cenuburda Mihares neh- rini geçmişler ve Villaresi almışlar- dır. Valensiya yolu üzerinde bilfiil muharebe başlamıştır. Vakıflar umum müdürlüğü teşkilâtı Lâyihanın encümenlerce mü- zakersi bitti ve ruznameye alındı Ankara 14 (Telefonla) — Vakıflar umum müdürlüğü teşkilâtı hakkın- daki kanun lâyihasının encümenler- ce müzakeresi bitmiş ve lâyiha Mecli- sin rüznamesine alınmıştır. Bu lâyi- haya göre umum müdürlük teşkilâtı bir umum müdürün idaresi altında bir muavin ile şu dairelerden terek- küp edecektir: Teftiş heyeti, Hukuk müşavirliği, İnşaat, Muhasebe, Mül- hak vakıflar ve muamelât, Varidat ve tahsilât, Vakıf paralar, Emlâk ve ara- si, Ziraat, maden ve orman işleri, Zat işleri, Vakıf kayıtlar müdürlükleri, Yeni projenin meriyete gireceği ta- rihten itibaren yedinci ve daha yu- karı derecelerdeki memuriyetlere ve müfettişliklere hariçten alınacak olan- ların yüksek mekteplerden mezun ol- maları şart olacaktır, Subayların tekaütlüklerinde hangi yıl esas tutulacak Ankara 14 (Telefon) — Milli Mü- dafaa encümeni reisi general Kâzım tarafından Büyük Millet Meclisine | bir kanun teklifi yapılmıştır. Bu tek- | ile subayların tekaüdlüklerinde rumi doğumlarının değil, milâdi doğumları-! pin esas tutulması hakkında askeri Askeri mütehassısların fikrine gü- re Valensiyanın âkibetini tayin ede- cek muharebe iki noktada. Mihares nehri mecrası boyunda ve Teuel - Va- lensiya yolu üzerinde cereyan ede- cektir. İki taraf, kati muharebe için bütün kuvvetlerini sevk ediyorlar. Leros üssü Daily telegraph gazetesinin verdiği malümat Daily Telegraph'ın deniz muhabiri yazıyor: Müdafaa işleri için İtalya- da hüküm süren şiddetli sansüre rağmen on iki adadan biri olan L#- ros adasının birinci sınıf bir deniz ye hava kuvvetleri üssü şekline 80- kulduğuna dair haberler duyulmak- tadır. Zannedildiğine göre Leros adası Maltadan da müstahkemdir ve Cebelüttarıktan sonra gelmektedir. Leros adası pek uygun bir stratejik mvekidir. Kıbrıslan 330, Irak pet- rollarını nakleden boruların münte- hası olan Hayfadan 550 ve Portsaid- den de 510 mil uzaktadır. m İngiliz - İtalyan anlaşması muci- bince tarafeyn kuracakları üssübah- riler hakkında birbirlerini haberdar edeceklerdi. Halbuki Leros adasının tahkimatı bittiği halde Kıbns için henüz çok bir şey yapılmamıştır. Kıbrıs ise şarki Akdenizde İngiltere- nin yegâne üssübahrisi sayılır. İtalyanın senelik istatistik kitabı- na bakılacak olursa Leros'un nüfu- su 1933 danberi 6,429 kişiden 13,657 kişiye çıkmıştır. Bu 7,550 nüfus te- zayüdüne mukabil ihracatı geri kal- dığı için Leros'un müstahkem bir mevki olduğu, orada harb sanayii kurulduğu ve kesafetin bundan ileri geldiği anlaşılmaktadır. Ayni kitaba nazaran 1935 - 1936 senelerinde Leros adasına ithal edi- mülki tekaüd kanununa bir fikra ivesi istenmektedir, İngilterede büyük deniz manevraları Lonâra 14 (A.A.) — Deyli Telegraf inin bildirdiğine göre, Şarki itere sahillerindeki müdafaa kıt- «ları ve Anavatan filosu, temmuz ayı #arfında büyük manevralar yapacak ye Fört - of - Fört ile Taymis nehri 'asında cereyan edecek olan manev- a donanmanın bütün deniz tay- Hi de iştirak eyliyecektir. Hücum filoile hava kuvvetlerine verilen len eşyanın Kıymeti 133,000 İngiliz Mrasından 500,000 İngiliz lirasına çıkmıştır. Adanın başkumandanı ta- rafından ithal edilen madeni eşya- nın kıymeti 83,300 İngiliz lrasından 266,000 İngiliz lirasına Çıkmıştır. Bun- dan başka İtalya adaya külli mik- darda ham petrol İthal etmektedir. Mecliste bugün müzakere edilecek lâyihalar Ankafa 14 (Telefonla) — Emniyet teşkilâtı kanununun bazı maddeleri- nin değiştirilmesi, İzmir vilâyeti tu- ristik yollarının inşası, Türk kanunu medenisinin 88 inci maddesinin de- tizilmi 7 ihaları Yelken plânörile rekor Muallim Âli Yıldız 14 saat 20 dakika havada kaldı Ankara 14 (A.A.) — Türkkuşu mu- alimlerinden Âli Yıldız, yanmda mu- allim namzedi Sezal Göksu olduğu balde Karanih tipi iki kişilik bir yel- ken plânörlle İnönü yüksek yelken uçuş kampından havalanarak 14 sa- at 20 dakika süren bir uçuş yapmış- lar ve Alman tayyarecilerinden Er- nest Jachtman ve Flossdori tarafın- dan bir RM - 4 plânörile Wermings- tad Syitbs'de teşrinisani 937 de yapıl- mış olan 13 saat 59 dakikalık dünya tekorunu 21 dakika fazlasile geçmeğe muvaffak olmuşlardır. Hava subayları Yeni lâyiha ile uçuş tazminatı arttırılmaktadır Ankara 14 (Telefonla) — Mil! Mü- dafaa encümeni hava subaylarma ve- rilecek ikramiye ve tazminat hakkm- daki kanun lâyihasını müzakere et- miştir. Bu lâyiha ile hava subayları- ha verilmekte olan uçuş tazminatı art- tarılmaktadır. Bundan başka milli fab- rikalarımızda yapılacak tayyarelerle lk uçacak subaylara bu uçuş için 500 Mraya kadar ikramiye verilecektir. Parti grupu dün toplandı Ankara 14 (AA) — C. EH. Partisi Kamutay grupu bugün 14/6/938 "Trabzon saylavı Hasar Sakanın baş- kanlığında toplandı. ” Hazinece taksitle satılan gayri men- kullerin borçları hakkında tedkikat icrası için teşkli edilen grup komis- yonu raporu müzakere edilmiş ve ra- por, grup umumi heyetince tasvip olunmuştur. Hamidiye mektep gemisi İskenderiyede Gemi kumandanı dün kral tarafından kabul olundu İskenderiye 14 (A.A) — Anadolu #jansının hususi muhabiri bildiriyor: Hamidiye kumandanı yanında Tür- kiye konsolosu olduğu halde saraya giderek defteri mahsusu imzalamış ve müteakiben Mahruse yatı kumarida- mını ziyaret etmiştir. Mahruse kuman- danı bu ziyareti iade etmiş ve mera- | simle karşılanmış: ve uğurlanmıştır.. Hamidiye kumandan: dün gece bele- diyenin İran heyeti şerefine verdiği büyük ziyafet ve suarede hazır bu- Yunmuş ve bugün de kral tarafından kabul olunmuştur. i İskenderiyede halk ve Türkler bah- riyelilerimizi her tarafta candan te- zahürlerle karşılamaktadır. Gazeteler Hamidiyenin ziyaretin- den bararetle bahstemekte ve bahri- yelilerimizin resimlerini neşretmek- tedir, Tütün beyiyesi her yerde altı olacak Ankara 14 (Telefonla) — İnhisar idaresi mamül tütün ve sigara sa- tanlara yüzde altı nisbetinde beyiiye verilmesi hakkındaki kararı bütün köylere teşmil eden yeni bir karar hazırlamıştır. Kadehle bira ve şarap her yerde satılabilecek Ankara 14 (Telefonla) — İnhisar- Jar umumi müdürlüğünün Resmi Ga- zetede çıkan bir tebliğine göre şim- diye kadar diğer içkiler gibi yalnız hükümetçe tayin ve tesbit edilen mın- takalarda kadehle satılabilen bira ve şarap bundan böyle her yerde satıla- bilecektir. Bunun için inhisar resmi- ni vererek ruhsatiye almak kâfi ola- caktır. Altın, plâtin ve gümüşten eşyaya damga vurulacak Ariküra 14 (Akşam) — Altın, plâ- tin ve gümüşten yapılan her nevi eş- yaya damga vurulması mecburi ola- caktır. Bu hususta hazırlanan lâyiha B. Çemberlaynin Çek meselesi için mecliste beyanatı Çek Harbiye Nazırı, “ Harbe hazırlanmalıyız zira daimi bir tehlike bizi tehdid ediyor,, diyor Londra 15 — Çekoslovakya mese- lesi hakkında dün gece Avari kama- rasında sorulan bir çok suallere ce- vab veren Başvekil B, Çemberlayn demiştir ki: — Pragdaki mümeşsilimizin, Prag- da B. Benes ile yaptığı ve bizim bu- rada Çek sefirile icra ettiğimiz te- maslarda Prag hükümetinin Südet- lerle devamlı ve şayanı memnuniyet bir itilâf akdetmesi elzem olacağı noktasında ısrar ettik. Umarım Ki iki tarafın hüsnüniyeti bir itilâfa varilmasını temin edecek» tir. Fakat bir itilâfa varmak için Çekoslovakyanın itidal ve #zami de- recede sabir ve tahammül gösterme- si lâzımdır. Çek Harbiye Nazırının beyanatı Prag 15 — Çek milli Müdafaa Na» sırı Malnik şu beyanatta bulunmuş- tur: «Çekoslovakyada hiç bir kimse, hattâ ordu bile harbi istemiyor, Emi- seleler halledilecektir. Masmafih ese vazifemiz, harbe hazırlanmaklır. Zi- ra, daimi tehlike bizi tehdid ediyor. İttifaklarımıza ve dostluklarımıza sadık kalmalı ve bilhassa kuvvetleri- mizi inkişaf ettirmeliyiz. Zira kendi- miz harbe hazir değil isek hiç kimse bize yardım etmez.» Ispanyada İngiliz gemile- rine yapılan tecavüzler Çemberlayin İngilterenin mukabele bilmisil yapmıya- cağını Frankönun tekliflerini tedkik ettiğini söyledi Londra 15 — Dün akşam Avam Kamarasında İspanya sularında İn- giliz vapurlarının bombardıman edil- | mesini mevzuu bahseden işçi lideri B. Atliye cevab veren B. Çemberlayn, İngiliz gemilerinin uğradığı tecavüz- ler hakkında izahat verdikten ve 22 nisandanberi 11 İngiliz vapurunun batırıldığını ve 22 geminin de hasara uğradığını söyledikten sonra demiş- tir kiz * — Vapurlara yapılan hava hücum- ları Akdenizdeki son korsanlıktan da- ha karışık bir meseledir. Zira bunlara karşı koymak için ya karaya ve ya- hud gemilere tayyare topu koymak ve şüpheli bir tayyare görünüz gö- rünmez ona ateş açmak icab eder ki bu harbe karışmak demektir. Mukabele bilmisil de bir müdafaa ve himaye tedbiridir. Fakat İngiliz hükümeti bunun faydalarından -ziya- de mahzurları fazla olduğunu gördü- gü cihetle, bunu reddetmiştir. Vapur- Dünya kupası Brezilya takımı Çekleri 2-1 yendi Italya ile pazar günü karşılaşıyor Paris 15 (Akşari) — Brezilya milli takımı, dün Bordo şehrinde yaptığı çetin bir maçtar sonra Çekoslovakya milli takımını dünya kupası maçla- rında tasfiyeye uğratmıştır. İlk maçta Brezilya ile bir bire berabere kalmış olan Çekoslovakya milli takımı dün- kü maçta ayağının kemiği kırılmış olan seri merkez muhacimi ile ya- rTalânmış olan kaleci Blançika da da- hil olmak üzere altı oyuncu değiştir- mişti, Çekoslovaklar, tek gollerini ilk devrede © atmışlardır. İkinci devrede Brezilyalılar hâkimiyeti ele almışlar ve merkez muhacimleri Leonidas va- stasile iki gol çıkarmışlardır. Brezil- ya takımı dünya kupası dömifinal maçını, Marsilyada, İsveç ve Macar milli takımları Pariste Kolomb sta- dında pazar günü oğniyacaklardır. Tekirdağlı ile Kara Alinin intikam maçı Bandırmada Bandı'ma 14 (Akşam) — İzmirde yapılan Tekirdağlı - Kara Ali güreşi- nin revanşı 19 haziran pazar günü Bandırmada yapılacaktır. Güreşçiler Bandırmaya gelmişlerdir. Amerika ticaret heyetile müzakere geri kaldı Ankara 14 (Telefonla) — Ameri- kan ticaret heyetile yapılmakta olan müzakereler, heyetin, hükümetinden talimat istemesi yüzünden geri kal mıştır. Talimat geldikten sonra yeni- ların seyrüseferi için emniyet mınta- kaları tesis etmek te bir tedbirdir. Fakat bu da müşküldür. Hükümet, Burgosun son tekliflerini tedkik edi- yor. Burgos, cumhuriyetçiler için mü- himmat ve cephane taşımamak şarti- le, cumhuriyetçi İspanya sahilinde tayin edilecek bir limana uğrıyacak olan İngiliz vapurları için tam bir emniyet ve masuniyet vaadediyor. Bu teklifi tedkik ediyoruz. Fakat cumhu- riyetçi İspanya sahilinde olduğu gibi Franko İspanya sahilinde de gemile- rin emniyetle uğrıyacakları bir liman tesbit etmek lâzımdır.» Çemberlayn beyanatının sonundâ İngiliz gemilerine yapılan bu müker- rer tecavüzlerin, İngiltere ile Burgo- sun münasebetleri üzerinde icra ede- ceği elim tesirler hakkında general Frankonun ehemmiyetle nazarı dik- katini celbetmiş olduğunu ilâve et- miştir. İngiltere Filistine asker gönderecek Müstemlikât nazırının avam kamarasında nazırı B. Makdonald, Avam Kama rasında çereyan eden münakaşa €$- nasında İngilterenin sükün ve asayişi iade etmek için Filistine yeni kuv- vetler göndereceğini beyan etmiştir, Asri mezarlık davası 30 haziranda görülecek Ankara 14 — Asri mezarlık arsa” sının satın alımı meselesinde görü len yolsuzluktan. Devlet şürasıne& haklarında lüzumu muhakeme karâ” rı verilen İstanbul belediyesi erkânı- nın muhakemesine 80 hazirandâ temyiz mahkemesi dördüncü ceza dairesinde başlanacaktır. Alâkadar- lara bu hususta tebliğat yapılmıştır. Meclis encümenlerinde ted- kik edilen lâyihalar Ankara 14 (Akşam) — Milli Müda-. faa encümeni, hava hücumlarına kar şı pasif korunma hakkındaki kanun projesinin müzakeresini bitirmiş v8 projeyi hükümetin teklif ettiği şekil de kabul etmiştir. Bütçe encümeni de İzmir telefon tesisatının tesellüm ve işletme muâ melelerine dair olan ptojenin müzâ* keresini bitirmiştir. Ziraat encümeni çifçi mallarının | korunması ve ziraat âsayişinin temini hakkındaki projeyi müzakereye b