15 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

ga v3 “- yet de pe nü ye Çı? X Bili Misırda yeni r poli bir şehi yapılıyor İngiltere ile Misir acâsında akdo- İunan ittifak mucibince İskenderiye We Kahiredeki İngiliz askeri kuvvet- leri Süveyş kanalına çekilecektir. Bu küvvetler için kanalın boyunda son derecede modern askeri bir şehir ya- Pilacaktır. Bu şehrin yapılması büyük masra» İa mal olacaktır. Vaktile İngiltere ört milyon İngiliz lirası mukabilin- de bu şehri yapmağı teklif etmişti. O zaman iş başında bulunan Nahas Pâşa askeri şehri Mısırın kendisi ya» Pacağını ileri sürerek bu teklifi red- detmişti, Şimdi ise bu şehrin 17 milyon İn giliz lirasına mel olacağı anlaşılıyor. İngiltere muahede mucibince mas rafın ancak dörtte bitine iştirâk ede. cektir, Askeri şehrin pahniya mal ol- ması gayet lüks olmasından ileri ge- liyor. Yalnız zabii ve saskerlerin tenis meydanları 585,000 İngiliz Tlrasına mal olacaktır. Zabitler için köşkler yapılacaktır. Geniş parklar, bol su mecraları vücude getirilecektir. Her biri 25 metre fİoprağın al tında tesis edilecek olan cephanelik 1,180,000 İngiliz lirası yutacaktır. Üç askeri tayyare meydanı da bir mil yon İngiliz lirasına mal olacaktır. Devin ayak izleri Londradan, Parise telgrafla bildi- | Hlen bir habere göre Arsoun köy- lerinden birinin belediye reisi Kal kütada hükümete müracaat ederek bir çok yerde ayak izleri görülen de- WİN aranması için yardımı istemiştir. Ayak izleri insan ve yahut may Mun ayak izine benzemektedir. Devi Bören de vardır. Bir gün bir oto- Mobille ormandan geçen bir yolcu | Ağaçlar arasında bir hışırtı işitmiş, | © tarafa doğru bakacaği zaman hem | insana, hem de malhımuma benziyen gayet iri bir mahlükun süratle uzak- lara gittiğini müşahede etmiştir. Fotografi ve kali alman ayak ix Terinin uzunluğu altmış beş santi. metredir. Bu uzunlukta ayağı olan bir insanın boyu dört metreden az olmıyacağı muhakkak addedilmek- tedir. Yakında bir heyet oraya gönderir lecektir. Ve ayak izlerinin sahibi (eğer varsa) bulunacaktır. Altına Amerika hükümetinin altına ns | Yaran doların kıymetini yeniden in- | direceği rivayeti cihan piyasasını Müteessir etmiştir. Avrupanın şu kar Tışık zamanında en emin para dolar olduğu zannedildiğinden dünya ser- | Mayeleri hep bu paraya sığınmak- ta idi. Bunun da düşürüleceği şayi olma- #1 üzemle dünya sermayedârlarının Altına rağbeti emsali az görülen bir derecede artmıştır. Bunun için Lon- dra altın piyasasında faaliyet çoktur. 19 Haziranda, Tondra borsasında 1141000 İngiliz liralık altın üzerin- 8 muamele yapılmıştır. Bu mikdar bir gün evveline nazaran beş misli fazladır. Ayni zamanda dölârın Kıymeti İn- lirasma nazaran düşmüştür. Plâkalı köpekler Buğapeşte belediyesi Bütün köpek- a üzerlerinde sahiplerinin resleri yazılı plâkalar takıl- Misi tamim etmiştir. Böylelikle s0- larda serseri köpeklerin çoğalma» $inm önüne geçileceği ümld edilmek- tedir, rağbet Bir İngiliz lirası dört dolar 94 cent iken dört dölar 95 cent olmuştur. Altının fiati 1/2 pens artarak 140 şilin '7 pens olmuştur. Bütün dünya altına rağbet eder- ken İngiltere ila Amerika arasında ticaret muahedesi akdi için hayli za- mandânberi devam eden müzakere lerin inlıtan yüztutması piyasayı bir kat daha karıştırmıştır. Bu müzakerelerin neticesinden dünyanın iktisadi vaziyeti için bü- yük salâh bekleniyordu, Çünkü bü- tün dünya ticaretinin dörtte birini Anglo - Sakson memleketleri arasın- daki tlcaret teşkil etmektedir. İki ta- Taf ta, bu müzakerelerin akim kal ması bütün dünya için bir felâket olacağını takdir eylediğinden, mü- zakereye derama imkün aramaktadır. 4757 yatak Dünyanın en büyük hastanesinin nerede olduğunu her halde pek az ki- şi bilir. Bu büyük hastane Ke- nada'da bulunmaktadır. Bu hastans- deki muhtelif koğuş ve odalardaki has- ta yataklarının yekünü #757 ye baliğ olmaktadır, Sahipsiz gemi Baltık denizinde birçok gemiciler | İçinde insan bulunmıyan bir geminin dalgalar arasında dolaştığını gördük- | lerini söylemişlerdir. Hürafata ina- | Mar bazı gemiciler bunun denizde ölen! törafından idare edildiğini dddia | Meksika isyanı İ General Cedillonun bir arkadaşı öldürüldü Meksiko 14 (A.A) — Cedillo'nun Cürüm ortağı general Espejel, Peubla devleti erazisinde muhasara edilmiş “lâh evinden ata binerek kaçmağa büs ettiği esnada polis tarafın- dân öldürülmüştür. Bspejel'in ismi 10 haziranda kad- Todan silinmiştir. General, Tefsicum- run emri ile divanı harbe verile- Cekti, Gaziantebde bir cani asıldi Güziantep (Akşam) — Bu hafta ka bamızda müthiş bir cani, asılmak #üvetile cemiyeti beşeriyeye karşı bor- Sunu ödemiştir. Canl, aslen Haleplidir. di da Devare oğullarından Mehmed Oğlu Abdodur, Abdo, evvelâ karısına Böz diktiği Kilisli Mehmedi öldürmek yaraladıktan sonra çırağı İz- Xi Sald namındaki çocuğu da kuyu- Ya atarak taşlarla öldürmüştü. Bu idam hükmü şehrimizde in- gaz edilmiştir, imha edilecek | etmişlerdir. Bu gemi geçenlerde ka- uya oturmuş ve balmıştır. Bazı ihti- yar gemiciler bunu hayre yormamak» tadırlar. Deniz işlerile alâkadar ma- kamlarsa geminin bulunduğu yerde tahribine karar vermişlerdir. Yerebatan sarayı İstimlâk bedeli hakkında henüz anlaşma ı olamadı Yerebatan sarayının istimlâk edi- leceğini yazmıştık. İstimlâk muame- lesi etrafında Belediyece yapılan ted- kikler ikmal edilmiştir. Ancak Yere- batan sarayının üzerinde bulunan bi- naların sahiplerile istimlâk bedeli et- rafında henüz tam bir anlaşma ya- pılmadığından, bu iş biraz teehhüre uğramışlır, Yerebatan sarayının üze- rinde bulunan binalar, ancak ağus- tosta yıktırılmağa başlanacaktır. Bu- rası açıldıktan sonra bir kısım arsa- lar yola ilâve edilecek, kalan kısmı da tanzim olunacaktır, Tramvaylardan atlıyanlar gene çoğaldı Sön zamanlarda tramvaylardan ai- lıyanların gene arltığı görülmüştür. Belediye, tramvay seyrüsefer intiza- mını ihlâl eden ve birçok kazalara se bebiyet veren bu atlama hâdiselerine nihayet verilmesi için Belediye zabıta» sı teşkilâtının sıkı takibatta bulun- masını alâkadarlara emretmiştir. On beş kadını öldüren Landrü'nün karısı, kocasının masum olduğuna kani Landrü'yü tammıyan yoktur. Landrü yaşlı, fakat paralı kadınları evlenmek bahanesile, Fransada Gam- be civarındaki köşküne çekerek öl dürdükten sonra cesedlerini evinde- ki fırında yakmış, on beş küsür kas dının hayatına kıymıştı. Bu canava- rın meşru karısı, hâlâ kocasının ma sumiyetine inanmaktadır. Landrü'nün karısı, kocasının mahi- küm olmasından ve idamından son- ra halkın talhikirlerine rağmen otur» duğu mahalleden ayrılmamış, çocuk» 5 larını bin bir mahrumiyet içinde bü- yütmeğe çalışmıştır. İlk zamanlar, sokağa çıkamaz ok muştu. Sade büyükler değil, küçük ği müthiş iztırab ve işkenceleri an- lattıktan sonra demiştir ki; — Allaha olan inanım sayesinde- dir ki, kahrimden ve kederimden öl medim. Sonra ikisi erkek, ikisi kız dört çocuğum vardı. Bunlari büyüt meğe mecburdüm. — Artık göz yaşlarımı dindirmeli- yim. Çünkü ağlamaktan bir gözümü kaybettim. Öteki de gece gündüz di- kiş dikmekten o kadar yoruldu hd... Ben küçtük iken rahibelerde okumuş- tum. Kilisede hizmet ederken Lan- drü ile tanıştık ve nişanlandık. Ken- disini bütün kalbimle seviyordum. Zaten hayatta ondan beşka hiç bir Yalkon uçuşu rekoru Türkkuşu öğretmen namzedlerin- den Cemal Aytaç ile arkadaşı Rasim Tianşan 1 haziran günü İnönü yük- sek yelken uçuş kampından uçarak 12 saat 22 dakika havada kalmış- lar ve iki kişilik plânörlere mahsus yeni bir milli rekor kırmışlardı. Bu suretle Türkiyeye «uzun müddet ha vada kalma» bakımından dünya ikin- diliğini kazandırmışlardı. Namzedler- den Cemal Aytaç ile arkadaşı Rasim Tianşan'ın resimlerini dercediyoruz. TRUFLEX MALE mın sık sık kaybolmasından dolayı sarsılıyordu. Kocam kadınları çok s6- yiyordu, Onları görünce dayanamı- yordu.. Ben ise, kendisini evimde Bursada sinekle | mücadele | Belediye esaslı tedbirler aldı. Bursa (Akşam) — Küra ve sivrisi. neklerle mücadele için şehirde bü- yük bir faaliyet başlamıştır. Sivrisi- nek, eskiye nazaran pek ziyade azalmış olmakla beraber, gene mü- esdele mevzuu olmakladır. Bursa ovasının Naftaca ve milyonlar sarfile ıslahından sonra sıtmalı köylerden eser kalmamıştır. Halbuki geniş ova- nın muhtelif yerlerinde bulunan bir çok köyde sıtma müthiş bir salgın halindeydi. Durgun sularda, sazlı ve batak erazide sivrisinekler, milyon- luk ordular halinde hüküm sürerler. di. Şimdi bu tehlike yüzde doksan- dan aşağı inmiş ve bu neticenin alın- masında ovada ıslah işi kadar sılma mücadele teşkilâtının da büyük yar- dımı olmuştur. Şehirde asıl şikâyet karasinekler- dendir, Bunlarla mücadele için esaslı tedbirler alınmıştır. Gıda maddeleri satan dükkânlarda şekerli hindyağı mahlâlü bulundurmak mecburi tu- tulmaktadır. Gene bu kabil dükkân- ların kapı ve pencerlerine tel kafes- ler konacak; sineklerin barındıkları yerlerde, umumi helâlarda, çeşme ayaklarile su birikintilerinde, hulâsa karasinekle alâkalı görülen her sa- hada imha tertibatı alınacaktır. Şehrin çöplüğü vaziyetinde. bulu- nan ve şehre çok yakın bulunan (Mera mezarlığı) nda çöp biriktir mek yasak edilecektir. Çöpler için daha uzak bir yer bulunmuştur. Bu- rada imha fırınları yaptırılmaktadır. Bursa belediyesi, çöpleri yakma işini üzerine almak istiyen bir talib- le müzakereye girişmiştir, Bu suretle şehre sinek hücumunun önüne geçi- leceği ve içeride alınacak tedbirlerle retle müdafaa etmiş olan iki avuka ta verdi. Karga mücadelesi Gemlikte 18 yaşından 50 yaşına kadar her erkek bir karga öldürmek mecburiyetindedir Gemlik (Akşam) — Kazamız zi. raat dairesi nebatata musallat olan Ye bina saçaklarına yuva yapmak sü retile evleri tahrib eden kargalarla mücadeleye karar vererek köylü, şe» hiri bütün halkı bu mücadeleye davet etmiştir. 18 yaşından 50 yaş» na kadar olan bütün erkekler hiç ok mazsa birer tane karga başı elde ede rek muhtarlara teslim etmek meo buriyetindedirler. e Mücadele başla mıştır. Halkımız ökse, fak, tuzak ve av tüfeği gibi bir çok vesalte müras caat ederek bu muzır mahlüklen İmha etmekte ve peyderpey başları» nı getirip muhtarlara teslim etmek» tedirler, Parmaklarıni makineye kaptırdı Gemlik (Akşam) — Suni ipek fabrikası işçilerinden makinist yarn dımcısı 16 yaşlarında Hüseyin oğlu Ziya fabrika makinelerine yağ verir. ken ihtiyafsızlıkla sağ elinin pan maklarını makineye kaptırmıştır. Üğ parmağı ezilerek kopan zavallı genç baygın olarak Bursa hastanesine kaldırılmış ve tedavi altına alınmıştı. A mim Avrupa Seyahati 15 temmuzdan 23 ağustosa kadaş 40 günlük Yunanistan, İtalya, Viya» na, Almanya, Prag, Peşte, Bükreş, Köstence etüd seyahati, yemek, otel, tren, pasaport her şey dahil 225 lira dır, Faxla talip olduğundan 20 hazi- randa kayıd kapanacaktır. Müracaa Beyoğlu Perapalas karşısında (İTA)) acenlası, Tel, 43542,