21 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

21 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

MEM FS Güreş federasyonu geniş bir çalışma programı hazırladı Federasyon reisinin gazetemize beyanatı Ankara (Akşam) — Güreş federas- yonu 939 da yapılacak 'Türkiye ser- bes güreş birincilikleri müsabakala- rı için şimdiden hazırlıklara başla mış ve bu hususta bir çalışma prog- ramı yaparak bölge bâğkanlıklarına. Çalışma programı, 4 ve $ haziran- da Ankarada yapılanilk Türkiye serbes güreş birinciliklerinin netice- leri göz önünde tutularak yapılmış tır. Program, bu müsabakaların bü- tün memlekette uyandırdığı alâkalyı devam ettirecek ve arttıracak esasla- rı ihtiva etmektedir. Güreş federasyonu reisi B, Vehbi Emer birinci Türkiye serbes güreş müsabakalarının neticelerini şöyle izah ediyor: R — Biliyorsunuz ki bü, Türkiyede yapılan ilk tecrübedir ve gayet kısa bir hazırlık devresinin eseridir. 62 bölgenin üçte ikisi bu müsabakalara iştirak etmiş ve bize bir çok kıymetli rinde durulabileceği neticesine var- dık. Fakat bunların memlekette çı- kacak en iyi elemanlar olduğunu id- dir etmek doğru olmaz. Kuvvetle tahmin ediyorum ki; 939 serbes gü- teş birincilikleri için şimdiden fas- liyete başlıyan federasyonumuz, önü- müzdeki müsabakalarda, beynelmilel sahada bize büyük ümidler verecek kıymetli gençleri Ankarada toplıyabile- cektir. Müaamafih greko - Romen bilenlere karşı iyi neticeler alamamalarma rağmen, birinci serbes güreş birinci- Tiklerine iştirak eden gençler içinde dahi beynelmilel sahada muvaffakı- yel kazanmağa namwzed güreşçiler vardır. Şimdiye kadar beynelmilel usullere tevfikan müsabaka yapmağa alışmamış ve hazırlanmamış olduk- iarı için bunlardan bazıları mmüsaba- kalarda muvaffak olamamışlardır. İçlerinde ağır sıklete girerek hattâ de- Tece alan bir güreşçiyi misal olarak gösterebilirim. Ağır siklette ikinci olan bu genç - Sındırgılı Şerif - 79 kiloya kolaylıkla inmek imkânlarına maliktir. Ağır siklette kendinden çok kuvvetli kimselerle o güreşliği halde ikincilik alan bu gencin '79 kiloda ne kadar muvaffak olacağını tahmin et- mek güç değildir. Diğer sikletlerde de buna mümasil bilgi noksanlığından derece alama- miş gençler vardır ki, kıymetleri üze- rinde duruyoruz. Onları da gelecek sene, daha iyi şartlar içinde, daha büyük muvatfakıyetlere namzed telâk- ki edebiliriz, Harici temaslar 939 da Norveçte yapılacak dünya müsaba- nacak bir mili ekipin Parlak netice- ler elde edeceğine hükmetmemek için bir sebeb yoktur. Milli takıma terfi müsabakaları Türkiye serbes güreş birincilikleri ile milli takım güreşçileri arasında, önümüzdeki haftalar içinde - 26 ha- ziran veya 3 temmuzda - İstanbulda yapılacak milli takıma terfi müsaba- kalarına: Milli takıma dahil güreşçi- lerimizin bugünkü vaziyetlerini yeni- den tesbit etmek ve bunlarla Türki- ye serbes güreş birincileri arasında mukayese yapabilmek bakımların- dan, ehemmiyet vermekteyiz. Türkiye serbes güreş birincileri bu müsabakularda derece almasalar bile onlar üzerinde durmak ve ken- dilerini ilerisi için buna hazırlamak kararlarımız arasındadır.» 938-939 da yapılacak müsabakalar Güreş federasyonu 938 - 939 senesi için geniş bir çalışma programı ha- zırlamıştır. Bu programa göre bu Ayın sonunda yapılacak milli takıma terfi müsabakalarını şunlar takib edecektir: 1 — Eylülde Finlandiya milli takımile milli takımımız arasında 2 — 1939 mayısında Türkiye ser. bes güreş şampiyonluğu maçları, 1939 yazmda Norveçte yapılacak dünya serbes güreş şampiyonluğuna iştirak edecek milli takımımızı hazır- lamak üzere Avrupa ve Afrikanın en tanınmış antrenörlerinden biri geti- rilecektir. Antrenörlerin faaliyeti Güreş federasyonu güreşçilerimizin güreş lekniğine uygun bir şekilde yetiştirilmelerine o büyük bir ehem- miyei vermektedir. Bu maksadla antrenörlerini âdeta seferber haline getirmiştir denilebilri, Filhakika an- trenörlerden bay Necati Tokbudak Balıkesir - Çanakkale - Kocaeli - Te- kirdağı - Kırklareli ve Edirneyi ihli- va eden Bursa, bay Kemal Turel Si vas - Kaysrei monu bölgelerini içine alan Seyhan, bay Nuri de Eskişehir, Konya - Af- yon - Manisa - Anfalya ve Aydın böl- geli ihtiva eden İzmir grup mer- | kezlerine gönderilmişlerdir, Antrenörler bu grup ve bölgeler- deki güreşçileri eylül nihayetinde yapılacak Türkiye oGreko - Romen birincilikleri müsabakalarına hazıriı- yacaklardır. Edirnede basketbol maçları Edime (Akğam) — Şehrimizde mi- safir bulunmakta olan Galatasaray basketbol takımı ikinci ve revanş mahiyetindeki maçını gene Yavuz la- kumı ile yaptı. Hakem Sacidin idaresinde çok he- yecanlı geçen bu maçın ilk kısmın- da Yavuz daha iyi ve ümitli oynadığı halde fazla favül yapması ve ele ge- çen birçok fırsatlardan istitade ede- memesi neticesinde aleyhlerine dön- mesine sebebiyet verdi. Galatasaray- Mlar iyi anlaşarak ve ele geçen fir- satları iyi kollıyarak oyunu 13 e kar- şı 18 ile kazandılar. Saha çok kalabalıktı, Oyun baştan nihayete kadar samimi geçti. Misa- fir takım çok alkışlandı. yarın İstanbula döneceklerdir. Karagümrük: Mehmed Puad, Bakır- Köy: Hâl, Sarıyer: Asaf, Aksaray: Yenikapıda Sarım, Beşiktaş: Halid, Fener: Balatta Hüsameddin, Kumka- : Cemil, Küşükpazar: Hikmet Ce- Neşet, Şehremini: Akmed Hamdi, Ka- aliş: Sadık, Yeldeğirmeninde Üçler, Üsküdar: Çarşıboyunda Ömer Kenan, Heybeliada: Tomas, Büyüknda; Halk. Her gece açık eczaneler: Emirgân, Rumeli iğde - İçel ve Kasta- | 21 Haziran 938 Sah İstanbul — Öğle neşriyatı: 1230: Plâkla neşriyatı, 14: SON Akşam neşriyatı: kevi hamıns; Receb Çekiç (Gençlik ve spar), 19,58: Borsa haberleri, 20: Saat ajarı: Grenviç rasathanesinden nsklen, dia Rıza ve arkadaşları tarafın- irk musikisi ve halk şarkıları, 2045: Hava raporu, 2048: Ömer Rıza Doğrul tarafından arabea söyler, 21: Tahsin Ka- rakuş ve arkadaşları tarafından 'Türk isi ve halk şarkıları, 2145: ORKES- TRA: 1 - Çaykovsky: Mozartima, 2 - Buske: İd, 3 - Vetzel: Entermezm, 20,15 Ajans haberleri, 2230: Plükla solo- lar, opera ve operet parçaları, 2250: Son haberler ve ertesi günün programı, 25: yo Öğle neşriyatı: 1230: Kari- şık plâk neşriyatı, 1250: Plâk: Türk mu- sikisi ve balk şarkıları, 13,15: Dahili ve harlet haberler, Akşam neşriyatı: 1830: Plâkia dans musikisi, 19,15: Türk musikisi ve halk şarkıları (Hikmet Rıza ve arkadaşları), 20: Saat ayarı ve arapça neşriyat, 20.15: Werber, 4 - Rossini: 1. No. Mosigue, 22: Ajans haberleri, 22,15: Yarmki program ve istiklâl marşı, Avrupa istasyonları Droiiriç 20 askeri muzika — Helsingi. 2035 piyano ve salon muzikası — Hilvers. 1 2055 orkestra — Oslo 2095 çigan hava- ları — Prag 2030 konser — Riga 20 opera Konseri — Sofya 2045 konser — Stokholm 2030 orkestra — Strasburz 20,30“konser — Rad. Toulouse 20,15 konser — Varşova 20 salon muzikası, Sant 21 de Frankft, 21 fanlar — Hamburg 2110 orkestra — Kolonya ve Denisehi, 8. 21,10 - 23 dans — Königsberg 21 dans — Leipzig 21 konser — Viyana ve Breslau 21 orkes- ira — Bari 2115 Yunanca neşriyat — Belgrad 21 konser — Beromünster 2155 orkestra — Brüksel 31 orkestra — Budap. 2130 orkestra — Helsingfors 21,15 askeri muzika — Kopenhag 21 viyolonsel — Lybiiana 21 orkestra — Lille 2130 - 339 «la bonne ayanture &n güğe oöpersti 4 Londra 2120 orkestra — Lşon 2130 kon- ser — Ostrova 21,85 orkestra — Oslo 21,10 orkestra — Rad. Paris 2115 salon muzi- 2130 - 2330 | eli — Renns ve Nis 2115 ve «Boheme 130 - 2415 sPa- perası — Rad. Toulouse 21 operet murikası, Berlin 22 konser — Danzig 2220 kon- se$ — Kolonya ve Dentsrhl, 8. 22 dansa devam — Münih 2220 plâk neşriyatı — Stuttg. 22 dans — Viyana 22,16 keman — Athlone 22 piyano — Bordo 2130 orkes- tra — Brüksel 22.15 orkestra — Budap. 22,45 dans — Budap. II 23 çigan muzika- !s — Droliviç 2240 salon orkestrası — " Plorahs 2245 kitara — Helsinsfors 2225 konser — Hilversum I 2240 çigan muzi- kası — Lüksemburg 2245 operet muzi- kası — Milano 22 «Barbier de Seville Rossinin operası — Prag 22,05 orkestra — Sofya 22 muzika — Varşova 22,10 muzika. Sant ?3 de Stutiyart 2935 orkestra konseri — Diğer Alman istasyonları 230 Hamburg- dan naklen dans ve eğlence Droitviç BM salon muzikası — Florans 23 - 2455 dans — Hilvers. 1 23,30 konser — Kopen- hag 7530 salon muzikam — Korno 2305 hafif muzika — Londra 23525 dans — Milano 23 operaya devam — Oslo 2315 konser — Prag 2335 piyano — Rad. Toulouse 23,25 konser. Saat 2 den itibaren Alman istasyonları saat 1 e kadar ev- velki programlarına devam — Budap. 24,10 cazband — Drottviç 24,15 dans — Hivers. 1 2410 çigan muzikası — Kopenhag 24,10 - 130 dans — Lüksemburg 24 dans — Mi- lano 24 operaya devam, sonra dans — Rad. Toulouse 24 konser, 2445 dans — Prankft., Btutig. ve Deviehi Si -4 «Piute anchayteö» Mezarın operas — Diğer Alman istasyonları | - 4 Viyanadan naklen orkaslrâ. Türkiye Pratik Farmakoloğlar birliğin- den: Birliğimizin senelik umumi toplan- tası 30/8/538 perşembe akşamı 22 de Eminönü Halkevinde (Cağaloğlunda) ya- pılacaktır. Sayın meslektaşlarımızın her halde gelmelerini dileriz. Görüşülecek şeyler; 1 - İdare ve müra- kibe heyetlerinin roporlar, 2 - Eczacı kal- falarının sahhi muayeneye tâbi tutulması, 3 - Hafta tadili hakkında teklifler, 4 - Yeni sene için seçim, idare ve mürakabe, 3 - Serbes mesleki mevzu ve münakaşa- İzmitte Şark Pazarı Sadeddin Yalım Ticarethanesi Kocaeli — mektep kilapları satış kırtasiye çeşitleri, SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika No. 158 Asiler, isteklerini yaptırmak için içtima halinde bulunan mebusları tehdid ediyorlar Âsilerin elebaşılarından bölükemini Mehmedle diğer bazıları mebusan e gelmişlerdi. Yirmi beş kadar mebus ta beşinel şubede toplanmışlardı. Bunlar ekse- riyet nısahı olmadığı halde içtima ak- tederek bu elebaşılarla temas etmeği zaruri görmüşlerdi. Bu elebaşılar şeri- at ahkâmının bozulduğundan şikâyet ediyorlardı. Mebuslar da bozulmuş bir şey olmadığını temin ile muhatabları- nı iknaa çalışıyorlardı, Bu sırada şey- hislâm Ziyaeddin efendi de meclise gelmişti. O da bu müzakerelere kari- şıyordu. Beşinci şubede toplanmış mebusla- rın yanma söz ehli diye ellerinde tü- olan bu beş, altı asker nihayet istek- lerini yazdırdılar: Şeriatin tatbiki; sadrazamın, harbiye nazırının, hassa kumandanının, ikinci fırka kuman- danının - Cevad paşa - Taşkışla ku- mandanının - Esad bey - azilleri; Ah- med Rıza beyin mebusan riyasetinden çekilmesi; bazı mebusların çıkarılma sı; ordudan çıkarılmış alaylı zabitle- rin yerlerine iadesi; askerin kılına do- kunulmaması, Mebuslar müzakere için askerlerin çıkmasını istediler, Askerler içlerin- den birini bırakarak dışarıya çıktılar, İçeride kalan askerin farkında olmı- yan Babanzade İsmail Hakkı bey me- talibin kabul edilmemesini tavsiye ile Alemdar vakasının hatırlanmasını, işin bununla kalmıyacağını, daha pek çok şeyler istenileceğini, meclisin bu- günü değil, âtiyi düşünmesi lâzım ge- leceğini, yapılan hareketin yeniçerilik olduğunu söyledi. Daha sözünü bitir- meden mebuslardan biri kolundan çekti: — Ne yapıyorsun? Görmüyor mu- sun ki askerlerden birisi burada âin- liyor? Mebuslardan Vasfi efendi: Gaâilenin def'i için bunların iste- diklerini terviçlen başka çare yoktur. Mütaleasını beyan etti. Mebuslar telefonla Babıâli ile gö- rTüşmek istiyorlardı; fakat vükelâ ile muhabereyi tesiste güçlük çekiyorlar- dı. Nihayet kabinenin kan dökülme- sini istemediği ve âsilerin nasihatle yola getirilmeleri düşünüldüğü anla- şılabildi. Mikdarı altmışı bulan me- buslar içtima salonuna geçtiler. Âsi askerler de onları takib ettiler. Bu sa- londa mebuslardan başka kimsenin yeri olmadığını bunlara anlatmak ka- bil olamadı. Haleb mebusu Mustafa efendi riyaset makamını işgal etti. İstanbul mebusu Hallacyan efendi içtimam fasid olduğunu bağırarak iddia etmeğe kalkışmasile askerin hiddetlendiğini gören mebuslardan biri yanına yaklaştı. — Hepimizi parçalatmak mu isti- yorsun? Deliliğin lüzumu yok! Şimdi lâzım olan ihtiyat ve temkindir! Diye susturmak istedi. Askerler- den biri İsmail Kemal beye hitaben: — Beyefendi! Siz biribirinize söz anlatamıyorsunuz! Milletin işini nasl göreceksiniz!.. ilabında bulundu, Bin türlü ricalar, minnetler İle zor- balar dışarıya çıkartılabildi. Biraz ev- vel askerler arasında pervasızca do- laştığı görülen İsmail Kemal bey şim- di meclisçe kabineye ademi itimad beyan edilmesini istiyordu. Mebuslar bu mesele etrafında görüşürken ara- da bir müsellâh neferler meclis salo- nuna giriyor, karar verilmesi için teh- didlerle karışık sözler söylüyorlardı. Mebuslar da asker ne İstiyorsa kabu- lünü zaruri görüyorlardı. Bu sırada fetva emini riyasetinde ulemadan bir heyet te geldi. Bunlar da meclis salonuna alındı. Bu heyet hükümetin askere nasihat etmek üze- re göndermeği münasib gördüğü 26- vattan mürekkebdi. Bunlarla beraber on beş silâhlı nefer de meclise girdi; bunlar hünkâr locasının önünde silâh elde durdular! İlmiye heyeti arasında temyiz âzasından Haydar elendi ile Beyazıd dersiamlarınlan Rasim efen- di de vardı. Haydar efendi bir şey söylemiyordu. Fakat Rasim efendi Ayasofya meydanına ne için gönderil- diğini unutmuş gibi kürsiye çıkarak askerin hissiyatına, metalibine tercü- manlık vazifesini ifa ediyordu. Şeriatin ihmal edilmekte olmasın dan, bidatler ortaya çıkarıldığından, buna hükümetin, zabitlerin, hattâ millet vekilleri mebusların müsaid bulunduklarından şikâyetler ediyor- du. Hoca, hele mebusan meclisi reisi Ahmed Rıza beyin Kandilli tepesinde sultan sarayında açlırmak istediği kız sultanisinde müslüman kızlarına Fransız terbiyesi verdirmek istediği- ni söylerek köpürdükçe köpürüyor- du! Bu sözlerden her biri hazır bulu- nanlara saplanan birer süngü gibi tesir ediyordu. Askerlerle birlikle salona sokulmuş olan kır sakallı alaylı bir binbaşı da mebusan sıralarından müheyyic ve tehdidkâr bir sada ile şeriat uğrunda can feda edeceğini bağırırken kendi- sinin çoluk, çocuk sahibi olduğu hiç düşünülmiyerek açıkta bırakıldığını Söz arasına sıkıştırıyor, inkılâbdan kendi hesabina ne beklediğini anlata- yordu! Neferler teessürlerinden ağlıyorlar- dı! Mebuslardan da yeislerinden ağlı- yanlar oluyordu! Hoca Rasim efendi mebuslar arar sında isimleri mazbut dinsizler bulun- duğunu, bunların millet meclisinde yeri olamıyacağını söyledikten sonra harici siyasete geçerek Avrupadan perva edilmemek lâzım geleceği yo- lunda bir hayli atıp tuttu: — Avrupa bize ne karışır? diye ce- lâllandı! Neferler hatibin sözlerini Lasdik edi- yorlardı. — İşte istediğimiz budur! Diyorlardı. Kabine askere nasihat etmek için tam adamını bulmuştu! Çankırı mebusu Tevfik efendi: — Bize emniyetiniz varsa bizi bıra- kın da müzakere edelim, Yok ise bi- zim yerimize siz geçin de biz çıkalım. Diye ibrametti. Fetva emini: — Büyük fenalık vardır. Bunların dediğini yapmah! İhtarında bulundu. Hayli ricadan sonra ulema heyetile askerler çıktılar. Mecliste ekseriyet yoktu. İsmail Kemal bey daha encümende iken: m — Bugün memlekette şu hazır bu- Tunan bir kaç kişiden başka kuvvet yoktur. Hâkimiyeti milliye bu hazır bulunan zevata intikal etmiştir. Bi- naenaleyh bütün kuvvei devleti ele alarak ve mesuliyeti deruhde ederek hali ve vaziyeti müzakere etmeliyiz. Teklifinde bulunmuştu. Burada da: — Efkâri umumiyedeki galeyan meydanda! Artık hükümeti müdafaa ve muhafaza kabil olamaz. Zaten or- tada hükümet te yok! Padişah ile mik letten başka meydanda kimse kalma- mıştır. Şimdi bu iki kuvveti birleştir. meli ve meseleye böylece bir çare bul- malı. Yolunda sözler sarfetti. Yusuf Ke mal bey: Kabinenin bu harekete meydan veren tedbirsizliği hakkında ademi itimad reyi verilmesine kâfi bir sebeb- dir, Dedi. İsmaili Kemal bey kabineye ademi itimad beyan edilmesinde 15 rar ediyor ve: (Arkası var) g KE.NE, EBRERER