21 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

21 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

de- eden ya, ne- sok et UZUN YAŞAMANIN SIRRI NEDİR ? yaşıyacağım? nini kurcalar. ınızı ka Acaba bu mı? İnsan makla uzatabili ig tavsiyelerine kula! bartır. Bin bir tedbir tedbir idesi Yatını kendine iyi b mii? Dünyanın en meşhur zengini John D. Rockerfellerin en büyük gayesi 100 Yaşına kadar yaşamaktı. Dünyada hiç kimseye onun kadar iyi bakılmış de- ğildir. Hayatını uzatmak için ona tat- bik edilen fenni tedbirler hiç kimseye tatbik edilmemiştir. Buna ve Rocker- Tellerin yüze varmak hususunda bü- tün büyük şevkine rağmen milyoner Kâyesini istihsal etmeden iki sene 46 gün evvel ölmüştür. Statistiklerin gösterdiği veçhile yüz Yaşına varanların adedi pek mahdut- tur, Acaba içimizden hangileri bir asrı idrak edebilecektir. Saçlar ve dişler Saçı dökülenlerin yüz sene yaşama İhtimallerinin saçlılardan daha oz olduğu müşahede edilmiştir, Yüzlük ihtiyarların çok büyük bir kısmının Saçlarını muhafaza ettikleri görülmüğ- tür. Saç dökülmesinin bir sebebi baş- ta kan cevelânının azalmasıdır. İyi bir kan cevelânı uzun bir ömüre delil 150 lik Zaro ağa addedilebilir, Maamafih bu kati telâk- ki edilemez; Nitekim Rockerfellerin yetmiş sekiz yaşında bütün saçları dö- | külmüş, milyoner çıplak başmı ört mek için takma saç kullanmağa baş- lamıştır, Buna rağmen 98 yaşına ka- dr yaşamışlar. Yüz yaşını bulabilmek için yalnız Saçları muhafaza kâfi gelmez. Ayni zamanda dişleri de muhafaza etmiş olmak lâzımdır. Bir atın dişlerine bak- makla nasıl yaşını söyliyebilirseniz Seksenlik bir ihtiyarın dişlerini mua- yene ile daha kaç sene yaşamak ihti- Mali olduğunu tahmin edebilirsiniz. Sağlam dişli ihtiyarın bir asir yaşa- ması ihtimali dişsiz ihtiyardan daha fazladır. Uzun ömürlülük 370 sene yaşamış, 700 kadınla evlen - € miş bir adam varmış 1588 de Londrada ölen bir ingilizin 207 sene ya - 7 Şadığı resmi kayıdlarla: sabit olmuş Uzun ömürlülükle saçsızlık arasında münasebet varmış. Saç uzatılırsa aca- ba ömürde uzar mı açsız başında saç çıkarimak için ilâç yaptıran bir adamı meşhur bir İngiliz ressamı böyle temsil ediyor İhtiyarların diline mikroskoskopla bakmakla da uzun yaşamak ihtimali olup olmadığını bulabilirsiniz, Dilin üzerinde lezzet delikleri vardır. İhtiyar- ladıkça bu delikler azalır, fakat uzun bir ömre müstaid olanların lezzet de- likleri doksan yaşına bassalar bile ge- ne çoktur, Duyma kabiliyeti Birçok kimseler ihtiyarladıkça &- gırlaşırlar. Kulakları eski hassasiyeti- ni kaybeder. Yüz sene yaşamağa nan- ze dolanları seçmek için iyi bir tecrü- be vardır, Yetmiş yaşından yukarı 0- lanlardan müteşekkil bir grup insanın arkasında anahtar şıkırdatın, Şıkır- tanın bir anahtar şıkırtısı olduğunu anlıyanların uzun ömür için şansları büyüktür. Fakat bunların anahtar şı- kırtısını meselâ kâğıd kırıştırmasın- dan veyâ para şıkırtısından tefrik cde- bilmi izemdir. Son zamanlarda bazı fen adamla- rın muhtelif yaşlarda beynin muhtelif elektrik şuaları neşrettiğini keşfetmiş- lerdir, Bir beynin neşrettiği şualara göre insanın ihliyarlık derecesini ya- Kın zamanda ölçmek kabil olacağı ve bu suretle yaşama ihtimalinin daha kolaylıkla bulunabileceği ümid edil mektedir. Uzun ömür irsi midir? ye kadar hiç kimse çok yaşa- tulacak , yolu tamamile keşfetmemiştir. Bazı ihtiyarlar alkol ve tütün kullanıyorlar, Diğerleri kul- lanmıyorlar. Bazıları sebzeye ehemm!- yet veriyorlar, bazıları etten başka gi- da almadıklarını söylüyorlar... Yapılan bütün fenni tedkiklerde yal- nız bir kati neticeye varılmıştır. Uzun ömürlülük irsidir. Uzun ömürlü bir ailenin evlâdı olarak doğmuş olan biri, bütün hayatınca iyi gıda alır, kendini iyi muhafaza ederse uzun müddet yaşaması ihtimali çok kuvvetlidir. Yüz yaşına doğru seyahatte en bü- yük tehlike mikroplardan geliyor. Vü- cude her giren mikrop, hastalık teda- vi olduktan sonra bile maalesef bir emare bırakıyor. Bilhassa kalb veya böbrekler zedeleniyor. Seneden sene- ye birçok hastalıklardan biriken bu gi- bi emareler yüzündendir ki bügün pek az insan yüz yaşını idrak edebilmekte- dir. Maamafih mikroplardan başka ha- yatı kısaltan * sebepler de olduğu miştir. Amerikan Stanford itesi profesörü Corbin yaptığı birkaç tecrübede cümlei dsabiyenin gitgide çürüdüğünü ve insan hayâtta başka bir kazaya bir hastalığa - uğra- masa bile bu cümlei asabiyenin çürü- mesinin hayatın uzamasına engel ola- cağını isbat etmiştir. Maamafih buna rağmen ömür uzunluğunda yüz yaşın son had olmadığı aşikârdır, Uzun ömürlüler Şimdiye kadar kaydedilmiş en uzun ömür 370 senedir. Portekizli muharrir Ferdinand Lopez Castegueda Porte- kiz"Hindistanında bu yaşını idrak ede- rek 1566 senesinde ölen bir Portekizli tanıdığını yazmış, bu adamın haya- tandan uzun uzadıya bahsetmiştir. Diğer bir Portekizli muharrir olan Mafeus, ayni ihtiyardan bahsetmek- te ve Numas de Cugna.namını taşır yan bu adamın hayatında dört defa diş çıakrdığını ve saçının müteaddid defalar siyahtan aka ve tekrar aktan siyaha değiştiğini kaydetmiştir. Nu- Rokfeller 97 yaşında İ mas de Cugna üç buçuk asırlık haya- tında 700 karı sahibi olmuştur. Uzun ömürlülük rekorunda Ikinci mevkli Li-Çung-Gun isminde bir Çinli işgal etmektedir. 1930 senesinde Nan- kinde görülen bu ihtiyar 252 yaşında olduğunu iddia etmiştir. Maamafih bu iddiasını tevsik edecek nüfus kayıdla- nı bulunamamıştır. En mevsuk kayıdlârı haiz olan Thom rn namında bir İngilizdir. Bu adam 1588 senesinde Londrada öl- müştür. Kilise kayıdlarından 1381 se- nesinde doğmuş olduğu bulunmuştur. Bu hesaba göre Carn 207 sene yaşa- mıştır Bunlardan başka 170-180 sene yaşı- yanların adedi epeyce kabarıktır. Bi- zim Zaro ağa da 150 yi geçkin oldu- ğunu iddia ediyordu. Tamamile. mevsuk. kayıdların yok- luğu karşısında birçok doktorlar bu ihtiyarların gösterdikleri yâşları mü- balâgalı bulmakta ve azami 120 sene yaşanabileceğini ileri sürmektedirler. Nuri M, Eren daki madde "Elektrik şirketinin satın alınması lâyihasının encümenlerde tedkiki bitti mor memur ve müstahdemleri hakkın- Şirkete verilen tahviller ve tahvillerin itfası şekli Bütçe encümeni tarafından lâyihada ya- İpılan tadiller - istimlâk için konulan kayit İ Ankara 20 (Telefonla) — İstanbul Elekirik şirketi imtiyazı ile tesisatı- a alınmasına dair olan mu- tasdiki hakkındaki kanun lâyihasının encümenlerde e tedkiki bitmiş, lâyiha Meclis ruüznamesine alınmıştır. Umum müdür müstesna olmak Üzere şirketin fili devir tarihi olan 1 temmuz 1938 tarihinde mevcut bü- tün memur ve işçilerinin hükümete intikal edeceği yazılmıştı. Mukavele- de bu hususta şu madde vardır «Şirket, “ 3I kânunuevvel 1917 tarihinde M6 bim 469 lira 45 kuruş tutan (ihtiyat sandığı), 143 bin 704 küsur lira tutan (Muavenet sandığı) ve 30 bin 275 Jira tu- tan (kraz ve iane sandığı) mevçutlarını hükümete teslim edecektir, «Buna mukabil, şirketin memur ve işçi- lerine karşı gerek kanın hükümlerinden ve gerek iş akitlerinden doğan her türlü taahhüd vecibeleri hükümete intikal etmiş olacak ve bu sebeble şirket, her ne nam ile olursa olsun hiç bir tazminat vermeğe mecbur olmıyacaktır. «Şirketin 1 temmuz 938 tarihinden ev- vel memur ve müstahdemlerine vermiş olduğu avanslar, her bir avansın ol- | duğu tahriri sartlar dahilinde hükümetçe şirket hesabına tahsil edilecektir. «Ancak tahsil edilen paralar için hü- kümei takibat yapamıyacakı Kibi tahsilât işinden dolayı da bir mesuliyet kabul et- miyecektir. Şirket bu alacaklarını takibde muhtardır. «Şirket, memur ve müstahdemlerinden almış olduğu kefalet paralarile sair her türlü teminatı, sahiblerinin isim ve hü- viyetlerini havi listeleri ile birlikte 1 temmuz 1938 tarihinde hükümete teslim edecektir.» Şirkete verilecek tahviller Hükümet, mukavele mucibince bir milyon 873 bin ingiliz lirasından iba- ret olan satış bedeline mukabil behe- ri 10 ingiliz liralık ve nama muharrer 187 bin hisse senedi çıkâracak ve bunları 1 mart 1939 tarihine kadar şirkete Brükselde veya şirketin gös- tereceği diğer bir yerde teslim ede- cektir, Çıkarılacak bu tahviller «55 faizli 1938 Türk borcu tahvilleri» adı- nı taşıyacaktır. Tahviller her yıl yarı yariya 1 kâ- nunusani ve 1 temmuz tarihlerinde vacibültediye olmak üzere senede yüzde beş faiz getirecek ve birinci kuponun vadesi 1 kânunusani 1939 tarihinde gelecektir. Bu itibarle her kupon beş şiling kıymetinde olacak- tir Tahvillerin itfası 'Tahviller | kânunusani 1940 tari- hinden itibaren en çok 20 senelik bir müddet içinde itfe olunacaktır. Şirket; tahvillere aid taksitlerin hükümetle eski Osmanlı borçları düyunu umumiye meclisi arasında akdedilen ve bugün etrafında müze“ kereler cereyan etmekte olan 24 ha- şiran 1936 tarihli itilâfname hüküm- | değişikliklerin bu & leri dairesinde tediyesine ve adı ge- çen itilâfnamede yapılacak her türlü Hamza Erkan, solda İktisad vekâleti er hakkında fukat etmiş bulun- e encümenince bu lâ- ile hazırlanan esbabı tasında ezcümle şöyle da tatbikine mu' maktadır. Büt yiha münaseb mucibe mazba denilmektedir Şerefli ve müstakil varlığımız. içinde bir diken gibi yaşıyan ve mütemadi su- retle milli menfaatlerimizi hiçe saymak- tan ve mukavele hükümlerini, bulduğu ber fırsat ve vesileden istifade suretile daima kendi lehine lalbik etmekten çe- kinmiyen bu şirketten memleketin kurta» rilması, tesis ve imtiyazı çetin müza- kerelerden sonra en iyi şartlarin satım alınması suretile hükümetimiz ve bilhas- sa değerli Nafia Vekilimiz teselsül eden muvaffakıyetleri serisine | İlâve eylediği bu yeni eserle şükrana lâyık bir vazife daha ifa eylemiş bulunmaktadır.» Bütçe encümeni şekle ald bazı ta- dillerle kabul ettiği lâyihayı müsta- celen müzakere temennişile Umumi heyete vermiştir. Yapılan tadiller Ankara 20 (Telefonla) — İst elektrik ri umum müdürlüğü kilât ve işletmesi hakkındaki kanun lâyihası o Nafia ve Bütçe encümen- lerinin tedkikinden geçmiş ve ruzna- meye alınmıştır. Bütçe encümeti lâyihada ban te- diller yapmış ve bu arada yeni ihdas edilecek umum müdürlükte mu- vakkaten veya vekâleten istihdam- larına lüzum görülecek memurlar hakkında lâyihaya şu fıkrayı ekle- mişti sNafia Vekületi veya bu Vekâlete bağlı idareler memurlarından lüzum ve saru- ret görülenlerin buidarede o muvakkaten veya vekâleten çalışmaları caizdir. Bu sn- retle istihdam edilecek olanlar kadre maaşlarını mensup oldukları idareden al- makla beraber muvakkat veya vekâlet suretile istihdam (edildikleri müddetçe kendilerine ayrıca Nafia Vekâletince ten- sip edilecek miktarda yevmiye veya vekâ- let ücreti verilir. Bu ücretler elektrik işle- ri umum müdürlüğü bütçesinden (tediye olunur.» Bütçe encümeninin lâyihada yaplığı diğer bir tadil de İstanbul Elektirik şirketince yapılacak istimlâklere aid bulunmaktadır, Encümen idarenin ne gibi hususlarda istimlâk yapabi- leceğini tesbit ederek Nafla encüme- ninin lâyihaya eklediği fıkrayı şu se kilde tadil etmiştir sİstanbul elektrik işleri umum müdür- lüğünün derahde eylediği hizmetlerin ifasına muklazi arazi ve arsa ve binalar belediyelerce yapılacak istimlik hakkın- daki kanun hükümlerine göre istimlâk olunur.» Bütçe encümeni elektrik tesisatınn ıslahı ve takviyesi temin olunduktan sonra İstanbul belediyesine devri hakkındaki hükümet teklifini tak- dirle karşılamış ve bu devirin yapıla» cağı tarihi de tesbit ederek kanunun metni içine almıştır. Encümenin de- vir için tesbit ettiği bu tarih 1/1/1941 dir. Cenevre afyon konferansında murahhaslarımız: Ortada Milletler Cemi- yetinde daimi delegemiz Necmeddin Sunak, sağda alyon inhisar müdürü B. ihracat müdürü Servet Berkin, e