23 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

MEL LEE ği <p i # il ii vE GE Japonya Çine harp ilân edecek mi? 23 Haziran ! Japon Nazırlarından bir kısmı bu fikre taraftar bulunuyor Tokyo 22 (A.A.) — Dolaşan bir şa- yiaya göre, bazı hükümet erkânı ve bilhassa Dahiliye Nazırı, devletleri bi- taraf memleket mesuliyet vazifelerini kavramağa icbar etmenin yegâne ça- resi, Çin'e katl surette harb ilân et- mek olduğunu söylemişlerdir. Nişinişi gazetesi, Hariciye Nazırı ge- neral Ugaki'nin bu tedbiri makul bul- duğunu yazmaktadır. Tokyo 22 (A.A.) — Domel ajansın- dan: Nişinişi gazetesi, general Ugaki- nin üçüncü devletleri bitaraf kalma- ga icbar etmek maksadile Çin'e harb flân etmek tasavvurunda olduğunu yazmaktadır. İ Bu baptaki mütalâası sorulan Hari- ciye Nezareti mümessili, bu haberin yanlış ve asılsız olduğunu söylemiştir. Japonların ileri hareketi Tokyo 22 (A.A) — Havaların fev- 'kalâde fena olmasına rağmen, Japon kara ve deniz kuvvetleri Yangtsede bir- çok mayin barajlarını tahrib ederek gerlemektedir. Çinliler Kiukino civa- rında bir ve Hsingking civarında da diğer birçok barajlar vücude getirmiş- lerdir, Svatov 22 (A.A.) — Japon Bahriye silâhendazları Namoa adasını Işgal et- mişlerdir. Şanghay 22 (A.A.) — Japon deniz makamları yakında bir ihraç hareketi yapmak istedikleri için Asheville Is- mindeki Amerikan topçekeri Svatov'da hazır durmaktadır. İngiliz destroyeri Düşes mevsim tur- nesine çıkarak e Sva- Kulaksız bir erkek cesedi bulundu İzmitte bulunan bu cesedin bir kazaya mı, yoksa cinayete “mi kurban gittiği araştırılıyor İzmit 22 (Telefonla) — Bu sabah rıhtımda bir erkek cesedi bulunmuş- tur. Derhal zabıtaya haber verilmiş ve cesed karaya “alınmıştır. Çok şık ve temiz giyinen bu cesedin ceblerin- den çıkan nüfus tezkeresinden ân- daşıldığına göre bunun Seydişehirli Hasan Fehmi adında birine sid oldu- Ku, idadi mezunu ve 17 doğumlu bu- Yonduğu anlaşılmıştır, Cesed İzmit- Mler tarafından tanınmamıştır, Ha- san Fehminin buraya niçin geldiği araştırılmaktadır. Cesedin üzerinde ayrıca 3,5 lira da para bulunmuştur. Burada bir lokantacı cesedi tanır gibi olmuş ve bu adamın üç dört ay evvel lokantasından yemek yediğini söylemiştir, Fakat bu da kati değildir. Hasan Fehminin bir” kazaya mı, yoksa bir cinayete mi kurban gittiği hakkında Müddelumumilik ve zabi- taca tahkikata devam olunmaktadır. Cesedin bir kulağı kesiktir. Izmit deniz deniz yarışları İstanbul halkının i iştirakini , temin için ucuz tarifeli vapurlar tahrik edilecek İzmit 22, (Telefonla) — Burada 10 temmuzda yapılacak büyük deniz ya- rışlarına İstanbul Moda klübü bütün tesisatile iştirak edecektir. Bununla bö- raber İstanbuldaki diğer spor klüple- rinin de iştirak edecekleri bildiriliyor. Denizbankın Almanyadan getirerek Bandırma hattına tahsis edeceği yeni yapur da o gün ilk seferini İzmite ya- pacak ve İstanbuldan davetlileri geti- yecektir. İ İstanbul halkının bu büyük deniz yarışlarına işliraklerini temin maksa- dile birkaç vapur tahrik edilecek ve gayet ucuz tarife tatbik olunacaktır. Gündüz yarışlardan sonra gecede denizde şenlikler yapılacak ve geç vak- te kadar eğlenceler tertib olunacaktır Evvelce de bildirdiğim gibi Başvekil 'B. Celâl Bayar da deniz yarışları mü- nasebetile İzmite gelecektir. Mısır kabinesi Dahiliye nazırı çekildi, bazi İ tadilât yapılacak ” Kahire 22 (A.A) — Dahiliye Nazı- Lütfi Said paşa, istifa etmiştir. istifa, bir koalisyon kabinesi teş- etmek maksadile Sandestierle bir akdetmiş olduğu söylenen Sinema ve tiyatro ücretlerinde tenzilât Lâyiha tedkik edilmek üzere muhtelit encümene g havale edildi Ankara 22 (Telefonla) — Sinema ve tiyatroların bilet bedelleri üzerin- den alınmakta olan damga, tayyare, darüldceze ve belediye resimlerinin yüzde ona indirimesi kararlaştırıl- mıştır. Halen darülâceze bulunan yerlerde bu resimler bilet bedellerinin yüzde yirmi sekizi, bulunmıyan yer- lerde ise yüzde 21 i kadardır. Bu nisbet bilet bedelleri üzerinden tatbik edilecek ve alınacak resim bi- let bedeline dahil edilmiyecektir. Almacak yüzde 10 resmin yüzde 2 si damga ve 3 ü tayyare olmak üzere devlet hissesi olarak ayrılacak ve ge- ri-kalan yüzde beşi, yüzde üçü da- rülâceze bulunan yerlerde darülâce- zeye, gerisi belediyeye, darülâceze bulunmıyan yerlerde ise tamamı be- lediyeye aid olacaktır. Bu husula hüzırlanarak Büyük Mil- let Meclisine verilen ve Maliye Vekili- nin teklifi üzerine tedkik edilmek üze- re muhtelit encümene havale edilen. bü kanun projesinin bir maddesine göre bu mühim tenzilden halkın isti- fadesini temin için sinemacıların ta- yin edecekleri bilet bedellerinin Bele- diyeler tarafından kontrol edilmesi kabul olunmaktadır. Projenin diğer bir maddesine göre de, tesbit edilen bu yüzde on resim bir tek pul ile ve hazine tarafından tahsil olunacaktır. Bu suretle şimdiye kadar bu resimleri tahsil etmek için Beledi- yeler ve Darülâcezeler tarafından pul tab'ı ve aldatın tahsili için yapılan masraflar da hazinece deruhte edilmiş olacaktır. Hükümetin halk lehine yaptığı bu tenzilât halkın sinemalara ve tiyatro-” lara rağbetini arttıracaktır. Arnavutköyünde hir he- Yedinci tıb kurultayı . Program hazirlandı, bir de sergi açılacak Ankara 22 (Akşam) — sir 23 nin yirmi altısında toplanacak ve üç gün devam edecek olan yedinci milli tab kuruitayının programı hazırlan- mıştır. Kurultay, Kızılay Min va İstanbul saylavı Dr, Refik Sa rafından açılacaktır, Ordinaryüs profesör Braun, Kemal Hüseyin, doçent Dr. Ekrem Şerif, pro- fesör Dr. Şevket Aziz, Şükrü Hazım, Gotschllch, Dr. Ali Esad kurultay ra- portörlüğüne seçilmişlerdir. Kurultaya döktorlardan arzu eden- ler iştirak edebileceklerdir. Bu müna- #ebetle kurultayın içtima edeceği Halkevinde bir yerli tıbbi müstah- sarlar sergisi açılacaktır, 4 İsmet İnönü nekahet devresine girdi * Bir müddettenberi safra kesesi ilti- habından rahatsız olan General İsmet İnönünün iyileştiğini memnuniyetle haber aldık. İzmet İnönü nekahet dev- resine girmiştir. İngiltere ile kredi itilâfı mecliste Ankara 23 — İngiltere ile aketti- ğimiz 16 milyon İngiliz liralık kredi anlaşması ve teferruatının tasdiki hakkındaki kanun lâyihası Meclise verilmiştir, Lâyiha Hariciye encümeninde ted- kik edilmiş ve mazbatası hazırlanmış- tır. Bugün bütçe encümeni de tedkik ettikten sonra lâyiha ruznameye alı- nacaktır, Son dakika Türk askerleri Hataya girecek Bu hususta cereyan eden müzakereler ilerliyor Paris 23 (Radyo) — Hatayda sü- kün ve. asayişin iadesi için Türk askerlerinin Halaya girerek Fransız askerlerile teşriki mesai etmeleri hak- kında Antakyada Türk ve Fransız as- keri heyetleri arasında cereyan etmek- te olan müzakereler ilerilemektedir. Londra 23 — Ankaradan Röyter muhabirinin bildirdiğine göre, Türk askerleri ağlebi ihtimal bu hafta Ha- taya girerek sükün ve asayişin İl desi için Fransız askerlerile teşi mesai edeceklerdir. Hatay meselesi bir kaç güne kadar halledilecektir. Şmeling yenildi Birinci ravundda teknik nakavt oldu Nevyork 23 — Dünya ağır siklet boks şampiyonluğu için dün gece Nev- yorkta şampiyon Joe Louis ile Şme- Ming arasındaki maç, Zenci boksörün galebesile neticelenmiştir. Maça Ame- rika saali ile 22,30 da başlanmıştır. Birinci devre başlar başlamaz Zenci, Şmelinge şiddetli hücumlara başla- mış ve iki defa yere sermiştir. Maç roin fabrikası keşfedildi Amavutköyde Kireçhane caddesin- de bir köşkte kaçakçılık yapıldığını baber alan İnhisarlar idaresi takibat memurları, evvelki akşam, köşkten içeri girmişler ve orta yaşlı bir ada- mın temel civarında bir çukur kaz- makta olduğunu görmüşlerdir. Memurlar, çukuru muayene etmiş- Terse de bir şey bulamamışlar, yalnız evde yaptıkları araştırma sırasında İ bir musluk taşı altında iki kilo eroin bulmuşlardır, Heroin imalinc mahsus paşa kabinesinde yapılacak | tın bir mukaddemesidir. ç , Başvekil, bugün krala yeni bir arzedecek olup yeni ka- hafta nihayetinden evvel muhtelif aletler, inbikler, lâstik eldi- venler, Heroin imali için bir çok esrar bulmuşlardır. Köşk müsteciri İbrahim namında biri ile metresi emniyet müdürlüğü- ancak bir ravund sürmüş ve Şmeling teknik nakavt ile yenilmiştir. Hasılât bir milyon doları (1,200,000: Türk lirasını) bulmuştur. İki İngiliz vapuru daha batırıldı Londra 23 — Franko tayyareleri dün Valensiya limanını şiddetle bom- bardıman etmişlerdir. 'Turtrey ve Union namında iki İngiliz vapuru batmış, Afrikan Treder namında bir İngiliz vapuru da hâsara uğramışlır. İmojn namındaki İngiliz muhribi, ha- sarzede vapura refakat etmek emrini "almıştır... © Franko isyyareleri dün Barselona Ispanya işinde İngiltere | partiyi kazanıyor mu? Times gazetesine göre Italya, mali ve iktisadi güç- e İlik içinde, ingiltereden mali yardım beklemektedir Londra 22 (A.A.) — Havas ajan smın muhabiri bildiriyor: Ademi müdahsle komitesinde dün husule gelen itilâf bülün partilere mensub güzcteler tarafından büyük bir mem- nuniyetle okarşılanmaktadır. Şimdi, bu itilâfın muhtemel inkişafları ve İtalyanın İspanyaya tavassut teklif- lerine karşı tutacağı yol merakla bek- leniyor. Anlaşıldığına göre bu meselenin münakaşası için İngiltere İtalyadan daha müsaid bir vaziyette bulunmak- tadır. 'Times gazetesi muhasamatın ni- hayete ermesi için İtalyada mevcud olan sebebler arasında hükümetin iktisadi ve mali hesaplarını altüst eden buğday rekoltesinin fenalığını ve li- relin kiymetten düşmesi üzerine halkta için için kaynıyan memnuni- yetsizlik şaylalarını zikretmektedir. Bu gazete şunları ilâve eylemektedir: <İlilâfın tasdiki İngilterenin mali bir yardımına imkân verebilecektir. İtilâf tasdik edilmediği tâkdirde ise böyle bir yardım mevzuu bahsola- Kudüs müftüsü ortadan kayboldu Issız bir yere rere çekildiği tahmin ediliyor | Kudüs 22 (A.A. Kudüs müftü- sünün izi, gene kaybolmuştur. Müftü, geçen ilkteşrinde iltica etmiş olduğu | Beruttan sırrg kadem basmıştır. Kendisinin Suriye erazisi dahilinde | kâin ıssız bir yere sığınmış olduğu rivayet edilmektedir. Müftünün ortadan kaybolmasının l sebebi, kendisinin sıkıntı veren mev- cudiyetinden Süriyeyi kurtarmak için Fransız fevkalâde komiseri İle arab kralları arasında cereyan etmiş olan müzakereler olduğu tahmin edil- mektedir. Amerikada büyük nafıa işleri Hydepark 22 (A.A.) — Relsicümhur Ruzvelt, büyük nafıa işlerine sarfe- dilmek ve nafıa müesseselerine yar- dım etme kiçin 3 milyar 700,000 mi!- yon dolar sarfma mezuniyet veren ka- nunu dün imza etmiştir. Gayri mübadiller Verilecek hazine bonosu nis- betinin arttırılması isteniyor Gayrimübadiller işinin tasfiyesi için hükümet tarafından hazırlanan «kanun lâyihasının böyük bir alâka “uyandırdığı, yalnız mütebeki is- tihkakın oyüzde onu, yani umum istihkakın oOyüzde (beşi derce sinde hazine bonosu levzii kaydının göyrimübadiller tarafından yeisle karşılandığını yazmıştık. Gayrimübadiller vaziyet hakkında, görüşmek üzere bir toplantı yapma- ğı düşünüyorlar, Ellerindeki bonoları saklamış olan bazı (o gayrimübadiller de bunların yüzde on üzerinden alınması Kay- dından şikâyet ediyorlar. Bunlar di- yor ki: «Filhakika gayrimübadillerin çoğu bonolarını ucuz flatle satmış- lardır. Fakat bir kısmı muhafaza et- miştir. Bu bonoların numaraları defterlerde mukayyeddir. Bu gibile- rin mağduriyeiten muhafazası lâ- sımdır.» Diğer taraftan dün aldığımız bir kaç mektupta gayrimübadillerin sa- bırsızlıkla bekledikleri tasfiye yapılır- ken haklarının bir parça daha ko- runması ve geğiaieki, irraka mu «Mussolini, itilâfın meriyete girme maz» Niuz Kroniki gazetesi şöyle di: Yİ Çemberlâyn'den çok istiyor. Haki- katte İtalya için iktisadi ve siyasi bir zaruret mevcuddur.» Fransız gazetelerinin mütalâaları Paris 22 — Fransız gazeteleri İs- panya işi hakkında ademi müdahale komisyonunda husule gelen anlaş- mayı meranuniyetle (karşılıyorlar, İ Republiğue gazelesi; «İspanyadaki ecnebiler çekilerek İspanyollar mem- leketin imarı için, tabii benkerleri olan, İngilizlere “döndükleri zaman Çemberlayn partiyi kazanmış demek- tir.» diyor. Jour gazetesine göre ademi müda- hale işindeki anlaşma İtalyanın, Fransız - İtalyan muahedesinin akdi- ni geciktirmek için ileri sürdüğü ba- hanelere sed çekecektir, Bu güzeleye göre Fransız - İlalyan anlaşması ol- madıkça Akdenizde İngiliz - İtalyan anlaşmasının kıymeti olamaz. “Milli emlâk #aksitleri Borçlar 1! 15 senede ödenecek Ankara 22 (Telefonla) — Milli Em- Jâk taksitlerinin tecili ve borçlulara tediye hususunda yeni kolaylıklar te- mini maksadile bir kanun projesi ha- arlandığını bildirmiştim. Büyük Mü- let Meclisine sevkedilenbu pro- je ile, Emlâki milliye satışla- rından mütevellid faiz borçları afie- dilecek, satış betlelinin yüzde yirmisi- ni ödemiş bulunan borçlular arzu et- tikleri takdirde satış mukavelesinin feshini istiyebileceklerdir. Projenin meriyete gireceği tarihte tahakkuk edecek borçlar 15 müsavi taksitte ve on beş senede ödeneceklir. Miadındân evvel ödenecek taksitler üzerinde yüzde altı nisbetinde tenzi- Yt yapılacaktır. Frankocular ula ilerliyor İki kasaba daha işgal edildi Salamanka 22 (A.A) — Umumi karagâh > tarafından neşredilen bir tebliğde bildirildiğine göre, Terucl mıntakasında Frankistler biraz iler- Jiyerek Lodela ve Los Frailes kasaba- larını işgal etmişlerdir. Pennaroya mıntakasında dün zap- tedilen mevziler tahkim - edilmekte- dir. Diğer cephelerde Gi değer birşey yoktur. Valans 22 (A A.) — Villareal mın- takasında milisler, mezarlığı geçerek Frankistleri Mijares nehrine doğru püskürtmüşlerdir. Cümhuriyet tayyareleri mücadele“ ye iştirak etmektedir. Zonguldak ve İzmit'in kurtuluş bayramları Zonguldak 22 (A-A.) — Zongulda- ğın Fransız işgalinden kurtuluduğu ve milli idareye kavuştuğu mutlu gü- nün yıldönümü Halkevinde törenle kutlanmıştır. Bugün ayni zamanda Büyük Türk âlimi İbni Sinanın 901 inci yıldönümüne rastladığı için Halkevinde verilen < söylevde büyük hekimin €şsiz dehası, hayatı ve eser- leri anlatılmış ve ebedi adı saygı ile tar, İzmit 22 (Telefonla) tuluşunun 18 inci yıldönümü olan 28 haziran gününün fevkalâde program- — İzmitin kur» e vi SATAEBAELENYK $ BİZSEHYR'NR HEEERSIEEAZ E