23 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

23 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

same Gi amir 57 KE eN EY BE e MER a Sahife Otobüs münakaşası Dün B. Sabur Sami ve B. Emin Yalmanın vekilleri müdafaada Müdafaalar üç saat sürdü Gumartesi günü Otobüs münükaşasından çıkan ve tevhid edilen davalara dün Asliye bi- rinci ceza mahkemesinde devam edil- miştir, Dünkü celsede Recai Nüzhet Baban, mahkemeye, vekili B. Zekeri- ya Macidi göndermiş ve çektiği bir | telgrafta hasta olduğunu bildirerek, | vekilinin kendisini temsil etmesini is- temiştir. Mahkeme, vekilinin huzuri- ile davaya devam edilmesine karar vermiştir. Bundan sonra davacı ve maznunların vekilleri müdafaalarına Irdir, İlk olarak, bu işte davacı sıfatile bulunan B. Sabur Saminin vekili B. Sadi Riza yazılı olarak müdafaana- mesini mahkemeye vermiş've bunu .şifahen de izah ederek ezcümle de- miştir ki? #— Müekkilimin, 'Tan gazetesi sar hip ve başmuhatriri Ahmed Emin Yalmanla neşriyat müdürü B, Sabri Salim aleyhlerine açtığı bu dava 39 celsedenberi devam etmiş ve neticede iddia makamı, bizim davalarımızın hepsine iştirak edip bizimle beraber davacı mevkiine geçtikten sonra bur- dan evvelki celsede, bir kısımı davada “ kasdı hakaret olmadığını ve hasıimla- rımızın beraeti lâzım geleceğini ve bir kısım davada da hakaretin sübü- tuna binaen tecziyelerini ve cezanın da tecilini istedi, Halbuki bu davalar muhtelif meseleler üzerine tekevyün | etmiş ve her birinin mahiyetinde gö- rülen hâdiset tamamen yazıyı yazan Ahmed Emin Yalmanm, müekkilime karşı kasden hücumunu gösteren ve balkın husumetine maruz bırakacak mahiyettedir. Muhakeme esnasında hasımlarımız, sorguları yapılırken bu yazıların memleket menfaati kaygusile yazıl- dığını söylediler ve bugün Türkiye Cümhuriyeti dahilinde Ahmed Emin 'Yalmanın, hükümetin bir vasisi imiş gibi hareket etmekte olduğunu gös termek istediler, Bu vesayet sıfatı Tür- kiye Cümhuriyetinin aslâ kabul etmi- yeceği bir sıfattır. Yazılarının tenkid mahiyetinde ol- duğunu da söylediler ve yazılan ya- Yarın bir kül halinde tedkiki lâzım geldiğini ileri sürdüler. Demek oluyor ki davamızın mesne- di olarak gösterdiğimiz gazeteler kâ- fl değil, daha birçok gazetelerin okun- ması lâzım geliyor. Burada, davamızın bittesadüf bir- Jeştirdiği alâkalı zevat vardır; Bunlar- | Ja Ahmed Emin Yalman arsasında bir hâdise meydana çıkmıştır. Hâdise Ah- med Emin Yalmanın gazetesinde ehemmiyetle bahsettiği ve bu sırada hükümetin İstanbul mümessili olan vali ve Belediye reisine hücum eder şekilde bir makale ile, buna mukabil valinin yazdığı cevap ve buna karşı bir sel halinde yazıların devamından ibarettir. Buna belki vall sebebiyet ver- «miş olabilir, Fakat bu hücum, onun arkadaşı olan Sabur Samiye kadar dayanmıştır. Sonra Recai Nüzhet Ba- banla Avni Bayerin hareketleri de bulundular ve bitmedi. Muhakemeye devam edilecek re plâka konulduğunu ve Cümhuriyet bayramı günü de sefere çıktıklarını söyliyerek dedi ki; — Ahmed Emin Yalman bunu bir imtiyaz diye ortaya sürerek Sabur Sa- mi aleyhine günlerce, haftalarca ya- zi yazmış ve bu yazılar üzerine pek tahii olarak hükümet te harekete geç- miş, müfettiş gönderip bu işin tahki- kini emretmiştir. B. Sadi Riza, bu tahkikat esnasın- dâ B. Sabur Samiye suçlu sıfatile su- al sorulmayıp ancak malümatına mü- racaal, edildiğini söylemiştir. Ermeni mezârlığı meselesine temas eden B, Sadi Riza, bu mesele etran- da da ezcümle şunları söylemiştir: «— Ahmed Emin Yalman, Sabur Saminin Ermeni mütevelliler heyetin- den parasız, anafor şeklinde bir arsa aldığını ileri sürmüş ve bu hususta sütunlarca yazı yazmıştır. Halbuki mütevellilerden arsa alan Sabur Sa- mi değil, kızı Nazandır, Kendisine ha- karet edilmek maksadile bu arsada Sabur Samiye maledilhmiştir.» B. Sadi Riza, hamallar meselesile Tan gazetesinin muhtelif nüshaların- da çıkan maskeli adam resimleri ara- sında da ve diğer yazılarla müekkili Sabur Samiye hakaret edildiğine ve bu yazıların, iddia makamının söyle- diği şekilde açık ihbar ve tenkid ma- hiyetinde olmayıp müteselsilen yapı- Tan neşriyatla müekkiline kasden ha- katetin sabit olduğunu Söyledikten sonra Ahmed Emin Yalmanla Sabri Salimin cezalandırılmalarını, ayrıca Sabur Samiye karşı maddi tazminat | ödemelerini ve kendi vekâlet ücretinin | de onlardan İstihsaline karar verilmesini | istiyerek, alınacak tazminatın da Hi- | lâliahmere teberrü edileceğini ilâve | etti ve iddialarını isbat'delili olmak | üzere mâhkemeye bazı vesikalar veri. | B. Nazmi Nurinin müdafaası | Bundan sonra Ahmed Emin Yal manla: Sabri Salimin vekili B. Nazmi | Nuriniu müdafaası başladı. B. Nazmi Nuri, B. Sadi Rizanın kendilerine va- silik isnadına işaretle söze başlıyarak ezcüm'e dedi ki: «— Bize bir vasilik isnad ediyorlar.» Ahmed Emin Yalman bunu hiçbir 2a- man hatırmdan geçirmemiştir. Bü- yük, kahraman Türk milletinin ve onun yüksek hükümetinin vasiyede ihtiyacı yoktur. Memleket gayreti ve rejim aşkil Tan gazetesinde neşreltiği makale- Jer yüzünden huzurunuza suçlu ola- Tak gelen, fakat yapılan muhakeme sonunda Ermeni mezarlığı işinde mü- him bir suiistimal, otobüs işinde, ya- aldığı gibi bir yolsuzluk olduğu ve fa- illeri hakkında kanuni takibata baş- landığı resmi tahkikatla da teyid edildiğine göre, gözetecilik vazifesini hakkile yapan ve bu suretle umumun menfaatine hizmet eden Ahmed Emin Yalmarnın müdafâasına lüzüm kal mamıştır. Çünkü, yazdıklarının birer hakikat olduğu tahakkuk etmiştir.» B, Nazmi Nuri burada gazetelerin mezcedilmiş ve her gün muntazaman, bir sistem dahilinde müekkilim Sabur Samiye hücum edilmiştir.» Bundan. sonra, B. Sadi Riza, dava mevzuu. olan otobüs ruh- satiyesi ve Ermeni mezarlığı mesele- lerini izah ederek Tan gazetesinin id- din ettiği şekilde otobüs ruhsatiyesi- nin bir imtiyaz olarak ve ilk defa B. başka rını, bilâhare B. Sabur Sami ile diğer otobüs sahipleri birleşerek bir şirket kurduklarını, müekkilinin de bu şir- ketin müdürü olduğunu ve usulü da- iresinde aid olduğu makama müraca- Atle kendisirin de ruhsatiye aldığını, ruhsatiye muameleleri bitirildikten sonra İeşrinlevvelin 28 inci günü plâka ücretleri yatırılarak ertesi gün tatil olmasına binaen muamelenin memleket, işlerinde oynadıkları büyük rolleri ve âmme menfaatinin korun- masında matbuatın yaptığı büyük yardımları uzun uzadıya izah ettikten sonra müekkili Ahmed Emin Yalma- nın hüviyetini kısaca anlatarak ken- disinin 30 senedenberi temiz bir ga- zetecilik kayalı geçirdiğini, bu arada üniversitede profesör muavinliğinde ve daha sonra üniversite ve Mülkiye mektebinde istatistik profesörlüğün- de bulunduğunu, birçok ilmi eserleri- nin muhtelif ecnebi iisanlarına ter- cüme edildiğini, harp senelerinde de Ahmed Emin Yalmanın, Vakit gaze- tesinin başmuharrirliğinde bulundu- ğu sırada umumun menfaatini koru- voâk üzere muhtelif makaleler yazdı- ğını söyledikten sonra bu makaleler- den parçalar okumuş ve yirmi sene ev- velki bu neşriyatile bügün dava mev- Kendisinden ayrılan erkeği döğdü «Seni parçalayıp çiğerini kebap edeceğim» diyor Süleymaniye civarında oturan Bur- han adında biri dokuz sene kadar Zey- nep adında bir kadınla beraber yaşa- mış, fakat son günlerde evlenmeğe ka rar vererek Zeynepten ayrılmak iste- miştir, Bundan fena halde hiddetle- nen Zeynep dün gece evde kavga et- miş ve Burhanın üzerine hücüm &de- Tek elbiselerini parçalamışlır. Burhanın müracaatı üzerine evrak tanzim olunmuş ve Zeyneple Burhan muhakeme edilmek üzere üçüncü sulh ceza mahkemesine verilmişlerdir. Dün sabah Burhanla Zeynep mah- keme kapısı önünde beklerlerken Zey- nep birdenbire bağırıp çağırarak gene Burhanın üzerine atılmış ve gırtlağın- dan yakalayıp Burhanı duvara daya- mıştır, Etrafta bulunanlar derhal ad- liye zabıtasına haber vermişler ve yeti- şen polis memurları Zeynebi, Burha- nın boğazını sıkarken cürmümeşhud halinde yakalamışlardır. 'Bu suçtan dolayı da hakkında zabıt tutulmuş ve her iki suçtan dolayı ya- pılan muhakeme neticesinde Zeynebin otuz dört gün hapsine karar verilmiş- tir. Zeynep mahkemede tevkif edilerek tevkifhaneye gönderilmiştir. Kadın mahkemeden çıkdıktan sonra Burha- na: , — Seni parçalayıp ciğerini kebap ya- Hacıosman bayırı cinayeti Yanolanın nerede olduğu henüz anlaşılamadı Hacıosman bayırı cinayeti ctrafın- da tahkikat devam ediyor. Ali Rizanın eski karısı Yanolanm nerede olduğu dün de tesbit edilememiştir. İpsalada Muhiddinin vurulması ve katil Ali Rizanın ölümü esnasında va» ka mahallinde bulunanların da şahid sıfatile ifadeleri alınmış ve dün İstan- bul müddelumumiliğine gönderilmiş- tir. Bu evrakın da tedkikine başlan- mıştır. Yapılan tahkikata nazaran İpsalada Muhiddinin öldürülmesi pek âni ol- muştur, Katil Ali Riza otomobilden in- dikten sonra caddede Muhiddinle ko- nuşmağa başlamış, orada Muhiddine: — Sen bu aşk işinden vaz geç. Ar- tık Yanola ile meşgul olma. Benim iki çocuğum var, Bu münasebette de- vam edersen netice fenâ olacâk. Hem sana, hem bana yazık olur. Demiş, Muhiddin de: — Benim Yanola ile hiç bir müna- sebetim yoktur. Sen yalan söylüyor- sun, Cevabını vermiştir. Bunun üzerine Ali Riza gözündeki gözlüğü çıkararak ceketinin cebine koymuş ve birdenbire ayni cepten tabancasını çıkarıp Mu- hiddine ateş etmiştir. 'Tahkikatın bugün biraz daha aydın- lanması muhtemeldir, faati noktasından hiçbir fark'olma- dığını söylemiştir. B. Nazmi Nuri, bundan sonra, bu yazıların hiç kimseye bir hakaret kas- 23 Haziran ? Maktu fiatle satış mecburiyeti lâyihası Meclis ruznamesine alındı Belerliyeler kanunun hükümlerini tatbik ve takib Anküra 22 (Telefonla) — Maktu at üzerinden satış mecburiyetini ko- yan kanun lâyihasının encümenler- ce müzakeresi bitmiş, lâyiha Meclis | Tuznamesine alınmıştır. Encümenler- | de bazı tadillere uğrıyan lâyihanıri | aldığı son şekli aynen bildiriyorum: İ 1 — Bu kanun hükümlerinin tat- bik edildiği yerlerde veya bu kanuna tâbi tutulan maddeler hakkında pe- rakende ticarete pazarlıksız Satış mecburidir. 2 — Perakende surttte satış yapi: lan dükkânlar ve mağazalarla sair satış yerlerinde satılan maddeler üze- rine bunların fiatlerini ve ayrıca va- sıflarını gösteren bir etiket veya baş- ka birer işaret konulur. Malın mahiyeti etiket veya işaret | koymağa müsaid olmıyan o hailerde, halkın görebileceği bir yere liste as- mak suretile de o mahn mahiyeti ve ! fiati halkın ıttılama arzolunması ca- izdir , 3 — Pazarlıksız flat ve ayırıcı vasıf- lardan biri veya ikisini gösteren eti- ket, yahut işaret konması mecburi- yetinin er evvel hangi yerlerde, han- gi ticaret şubelerinde ve hangi mad- deler hakkında ve ne suretle tatbik | edileceği İktisad Vekâletinin teklifi üzerine İcra Vekilleri Heyeti kararile | tayin olunı 4 — Pazarlıksız satış mecburiyeti ne tâbi olan hakiki veya hükmi şa hıslar kendilerinin veya ilgili teşekkül | lerin memur, müstahdem ve hissedar- | larma, nisbetini evvelden Belediyeye | bildirmek şartile, maddeler üzerine koydukları flatten tenzilât yapmakta serbestirler, Mahiyeti itibarlle veya kanu- nen pazarlıksız bir fiate tâbi tutulma- | sı mümkün olmıyan satışlar hakkın- da bu kanun hükümleri tatbik olun- maz, 6 — Belediyeler bu kanun hüküm» lerini tatbik ve takiple mükelleftir- ler. İktisad Vekâleti bu tatbik ve ta» kip hususunu teftiş ve mürakabe ede- | bileceği gibi, lüzum görülen yerlerde bazı işlerde doğrudan doğruya takib Almanyada yahudi mağazası kalmıyacak Goebbels bir nutkunda bunu haber verdi Berlin 22 (A-A.) — Havas ajansınm muhabiri bildiriyor: Eski yaz bayramı bütün Almanyada tesid edilmiştir, Berlinde bayram an- anevi bir mahiyet almış 100,000 kişi- nin huzurile olimpiyad stadında bir nümayiş şeklinde yapılmıştır. Goebbels, bu bayram münasebetile söylediği nutuktâ yakında alınacak olan kat'i tedbirlerle Almanyada bulu- nan bütün Yahudi mağazalarının kal- dile yazılmadığını söyliyerek davala- rın mahiyetini kısaca izah etmiş ve bu yazılarından dolayı Ahmed Emin Yalmana karşı bir tezvir dolabı ha- sırlandığını, bu İşte Recai Nüzhet Ba- banla Avni Bayerin en mühim rolleri aldıklarını, bu arada Avni Bayer ta- rafından çekileri protesto ile Ahmed Emin Yalmana bin lira vererek oto- büs yolsuzlukları hakkında neşriyat yaptırdığını suretile müek- kiline ağır bir isnad ve hakarette bu- Tunulduğunu, fakst neticede yolsuz- luklar etrafında yaptıkları neşriyat üzerine bu işler etrafında tahkikat ya- pılarak birçok yolsuzlukların * mey- dana çıktığını söylemiştir. Bu müdafaalar üç saat devam et- miştir, Bunun üzerine mahkeme he- yeti teneffüse çekilmiş ve celse tek- Tar açılınca B. Nazmi! Nurinin müda- #aanamesini yazılı olarak hazırlaması ve Avni Bayerle Recai Nüzhet Baba- nın vekillerinin müdafaalarını hazır- lamaları için mühlet verilmesine ve B. Nazmi Nurinin yarım Kalan şifa- hi izahatını da gelecek celsede tamam- lamasına karar vererek muhakemeyi dırılacağını bildirmiştir. 196 LİRA 23 Temmuz — 24 Ağustos 32 günlük seyahat (Pasaport, Vizeler, Otel, Yemek, Tren, Yapur ve Germe dahil) Köstence, Bükreş, Peşte, Prağ, Viyana, Leipsig, Dresten, Berlin Potsâam, Münih, Triyeste, Venedik, Milâno, Roma, Napoli, Brindisi, Kapri, Atina. sene NATTA Galatasary, Telefon. 44914 NİŞAN MERASİMİ Gener “Mehmet Sermet o Günpmar kızı bayan Emine Sermet ile Muteber Tüccar- dan merhum Hasan Cemalin oğlu ve Yıldız, Şık ve Milli sinemalar sahibi Kadri tedecekler, Iktisad Vekâleti bunu murakabe edecek ve icra vazifesini yapmak üzere me- mur tavzif edebilir. Ii — Blediyeler, bu kanun hüküm- lerinin tatbik ve takibine müteallik işleri görmekle mükelleftirler, İktisad Vekâleti bu tatbik ve takib hususlarını teftiş ve mürakabe cde- bileceği gibi, lüzum gördüğü yerlerde veya lüzüm görülen bazı işlerde doğ- rudan doğruya tatbik ve takip işlerini yapmak üzere wemur tavzif edebilir. 8 — İkinci madde hükmüne göre satılan maddeler üzerine fiatlerini ve ayrıca vasıflarını gösteren etiket veya başka bir isaret koymak, yahut tiste asmak mecburiyetine riayet etmiyen- ler yirmi liraya kadar hafif para ce zesile cezalandırılırlar, Etiket koyduğu veya liste astığı hal de bunlarda yazılı miktardan aşağı ve yukarı fiatle mal satanlardan beş liradan yirmi liraya kadar hafif para cezası alınır. Yukarıki fıkralarda yazılı fillerin tekerrürü halinde para cezasile bera- ber dükkân, mağaza veya ticaretha- nenin bir haftaya kadar kapalılmasınd da karar verilir, - Bu maddede yazılı cezaya çarptırı- lanların isimleri dükkân, mağaza v2- ya ticarethanelerinin halk tarafından kolaylıkla görülebilecek bir yerine asi- İ Jacak yafla ile ve-varsa mahalli bir gazete ile de ilân olunur. 9 — Sekizinci maddede gösterilen cezalara o yerin idare heyetleri tara- fından karar verilir, : Para cezalarına dair olan cezalar katlair. Hiçbir mercide itirsz oluna” maz. Dükkân, mağaza ve ticarethanenin kapalılmasına dair olan kararlara karşı kararın tebliğinden itibaren üç gün içinde mahallin en büyük mülk kiye âmirine itiraz olunabilir. İtiraz yazı ile olur, İtiraz Üzerine verilecek karar kati olup bunun aleyhinde hiç- bir mercie müracaat edilemez. 10 — Bu kantın hükümlerine göre alınacak para cezaları maha'V! beledis yelere aldüir.» Kırgızistanda zelzele Maddi hasarın çok büyü olduğu bildiriliyor Moskova 22 (A.A.) — Kırgızistar- da Tiabşan dağlarının merkez mnta- kasında pazartesi günü 8 dakika de- vani eden şiddetli bir zelzele olmuş- tur, Maddi zararlar büyüktür. Kazs- zedelere yardım etmek için hükümet- "çe bir komisyon teşkil edilmiştir. Yunanistanda şiddetli zelzele Atina 22 — Yuanistanda Korent kanalı mıntakasınde şiddetli bir zel- zele. olmuştur. Galaksidi köyünde maddi hasarat yoktur. Korent kanalı- nın diğer taraflarında ve Sisam ada- sında zelzele hafif geçmiştir, Halk, ze) zelenin devamından korkarak göceyi Jurlarda geçirmişlerdir, MEVLUT Samsun Saylavı Ethem Tuncel'in ölümünün kırkıncı gününe rastuyan 25/6/9338 Cumartesi günü öğle nama zından sonra Nişantaşında Teşvikiye camiinde Mevlüt okutturulacağından CEMAL SAHİR OPERETİ Bu gece Beylerbeyi Bahçesinde Marinelâ Cuma: Suadiye - Şen- yolda Rampa. Cumar- tesi Şehremini oİnşi- Tah Bahçesinde Rampt ” Mevsimin en son eser- leri. Bahir Caz kon- seri numarslar Cemalinin kardeşi üksek Ticaret mek- tebi mezunlarından ve Genç Tacirlerimiz- den Ali Cemalinin Nişanlanma merasimi iki tarafın aile ve dosllarının huzurile dün gece Dağcılık klübünde teyid edil. miştir, Genç ve sevimli nişanlılara sonsuz Bu akşam Suadiye Plâj ÇARE arinosunda. 24 Gum akşam Bebek Belediye aa) Bahçesinde. 25 Cumar- ( Dİ tesi Anadoluhisar idmsn Yurdu klübünde. j Ay de, fec ya ğ za #in ğu Ay kel Zet Me me Esi beş mü tar, :