27 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Barselondan Italy aya tayyare akını yapılacağı haberi doğru değil Hükümetçilerin tayyareleri yalnız Frankonun elindeki yerleri bombardıman edecek Paris 26 — Franko hükümetine mensup tayyareler tarafından, Barse- Jon hükümelinin elindeki açık şehir- lerin bombardımanı üzerine mukabele bilmisil olarak bu tayyarelerin geldik- leri yerlerdeki açık şehirlerin bombar- dıman edileceği dün duyulmuştu. Bu haber üzerine Hükümetçi tayyarelerin İtalyan şehirlerine taarruz edeceği hakkında bazı rivayetler çıkmıştı. Bu rivayetlerin aslı olmadığı anlaşılmış- tır, Son malümala göre Hükümetçi İs- pahyanın tayyareleri ancak Franko- culara aid hareket üslerini, bilhassa Majorka adasını bombardıman öde- cektir, Bu haber dün husule gelen en- dişeleri azaltmıştır. Maamafih İtalyada çıkan Resto del Carolino gazetesi, İtalyanın Majork adasının bombardımanına müsamaha edemiyeceğini ve bu adaya bir taarruz olursa kendisi taarruza uğramış gibi sayacağını yâzmaktadır. İtalyan ga- zetesinin bu neşriyatına rağmen İs- panyol toprağı olan Majork adasının bombardımanının vahim hâdiselere meydan vermesi tmid edilmiyor. Figaro gzelesi iki tarafa da itidal tavsiye etmektedir Komünist Huma- nik& gazetesi ise Barselon hükümeti- nin kararını halklı buluyor, İtalyadan Fransaya nota Paris 26 (AA.) — Açık İspanyol şehirlerinin bombardımanına nihayet verilmediği takdirde Frankonun das- tu olan memleketlere karşı mukabele bilmisilde bulunacağı ihtimalinden bâhis olarak Fransanın Barselonda- ki elçiliği nezdinde yapılan teşebbüs- ten haberdar olan Roma hükümeti Romanyada demir mü- hafızların muhakemesi 18 kişiye aid yeni bir davaya baslandı Bükreş 26 (A-A.) — Dün Demir muhafızlar teşkilâlından 18 kişinin davasının İki celsesi akdedilmiştir. Evvelâ ithamname okunmuş, sonra şahitler dinlenmiştir. Davanın üç dört gün devam edeceği zannolun- matadır. Yahudiler, birçok yahudinin idama mahküm edilmesini etti Varşova 26 (A.A.) — Yahudilerden mürekkeb kesif bir halk kütlesi, Filis- tinde bir çok yahudilerin idama mah- küm edilmesini protesto-için-İngiliz elçiliği önünde nümayişte bulunmuş- larsa da polis tarafından dağıtılmış- lardır. Nümayişçilerden bir kaçı tev- kif edilmiştir. Çocuklarının oyunu yüzünden iki komşu arasında kavga Topkapıda oturan Mefharet ile, mâ- halle komşularından Mesrure, çocuk- larının sokakta oynaması meselesin- den kavgaya tutuşmuşlar, Mesrure bir taş atarak Mefharetin dirsek ke- miğini kırmıştır, Polis, Mesrureyi ya- kalıyarak mahkemeye vermiştir. Hayvan ürktü, üstündeki bahçıvan yere düşerek bacağı kırıldı Bebekte oturan Bahçıvan Ali, o ci- yardaki tarlasından beygirle eve gelir- , hayvan ürkerek Aliyi sırtından fine atmış, bu sukut neticesinde çıvanın sol bacağı kırılmıştır. Kadın meselesinden kavga Kumkapıda oturan Agop, Sisak, Karabet, bir kadın meselesinden ici ve 'Todori ile kavga etmişler, birlerini döğüp bıçak çekmişler- Ör. Zabıta memurları vaktinde bir İhüdahale ile hâdise karlı bir şekle dökülmeden işin önüne geçmişler, hepsini yakalıyarak mahkemeye ver- Paristeki maslahalgüzarı vasılasile Fransa Hariciye Nezareline bir nota tevdi etmiş ve maslahatgüzar Fransa Hariciye Nazırile yaptığı uzun bir mü- likat esnasında bu notanın şümulü- ne dair tasrihattd bulunmuştur. İtalyan maslahatgüzarı açıkca de- miştir ki, İtalya hükümeti her han- gi bir hasmane harekete derhal has- mane hareketle mukabele edecektir. İtalyanlarla Frankocu zabit- Hattın inşaatı bitti, Suriyenin cevabı bekleniyor Ankara 26 (Telefon) — Memleketi- mizi Hatay yolile Suriye, Irak ve Mı- sıra bağlıyacak olan telefon hattının inşaatı tamamen bitmiştir. Hattın ko- nuşmağa açılması için Suriye manda- ter hükümetinin cevabı beklenmekte- dir. B. Atıf Eker Ankara 26 (Telefonla) -— Bankalar yeminli mürakipliğine Maliye Vekâleti | kambiyo müdürü B. Atıf Eker tayin edilmiştir. B. Atıf Eker senelerdenbe- Ti kambiyo müdürlüğünü muvaffakı- yetle idare emiş değerli maliyecileri- mizdendir, ler arasında hâdiseler olmuş Madrid 264#A.A.) — Havas ajansı muhabirinden; Frankistler tarafından esir edilmiş olan yedi milis neferi, .Cümhuriyetçilerin hatlarına gelmeğe muvaffak olmuşlar ve Saragos'da İtal- yan ve İspanyol zabitleri arasmda bir takım vahim hâdiselere şahit olduk- larını söylemişlerdir. Avila'da da İspanyol ve ecnebi 7a- bitleri arasında kanlı bir takım mü. cadele olmuş ve bu mücadeleler esna- sında kumbaralsr atılmıştır, Bu as- kerlerin beyanatı resmi mahatilin is- tihbaratına tetabuk etmektedir, Son muharebe Barselona 26 (A A.) — Milli Müda- faa nezareti tebliğ ediyor: Dün Püebla - Nalverde mıntakasın- da Müe la - dö - Sariyonun şimalinde bazı tepeleri işgal ettik. Aleora mıntakasında düşman, On- de'yı işgal etli. Muharebe, bu Kasaba- nın cenubunda devam etmektedir. Beşi mıntakasında şiddetli muhare- beler cereyan etmektedir. Bu mınta- kada düşmanın tazyikine mukavemet etmekteyiz. Villareal mıptakasında bütün taar- ruzları tardettik. Italyan sefirleri arasında değişiklik Kont Grandi Hariciye, kont i Ciano Dahiliye Nazırı oluyor Roma 26 — İtalyan sefirleri ara- sında yakında mühim değişiklikler olacaktır, Yarı resmi bir habere göre Londra sefiri Kont Grandi Hariciye Nazırı olacaktır, Hariciye Nazırı Kont Ciano, bugün B. Müssolininin idare | ettiği Dahiliye Nezaretini deruhde edecektir. Kont Ciano aynı zamanda Faşist fırkası kâtibi umumiliğini de deruhde edecektir. Paris, Prag, Ankara, Berlin, Nev- york sefirleri de döğiştirilecektir. Pa- ris sefiri Kont Çeroni tekaüd edilmiş- tir. Yerine, zamanı gelinde B. Basti- yanini tayin edilecektir, Ankara se- firi B. Karlo Galli de tekaüd edilmiş- tir. Yerine Kont Cianonun kalemi lecektir, Berlin ve Praga kimlerin ta- yin edileceği henüz belli değildir. Maarif Vekâleti orta tedrisat sube müdürlüğü Ankara 26 (Telefon) — Ankara Ga- xi lisesi felsefe muallimi B, Akverdi Maarif Vekâleti orla tedrisat şube müdürlüğüne, orta tedrisat şube mü- dürü bayan Tezer Ankara erkek lise- $i felsefe muallimliğine naklen tayin edilmişlerdir. Nafıa Vekili geldi Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya bu sabahki ekspresle Ankaradan şehri- mize gelmiştir. Vekil; şehrimizde üç gün kadar kalacak ve nafiaya ald iş- lerin son vâziyetleri ile meşgul ola- Dal İzmirde Atatürkün tunç büstleri İzmir (Akşam) — Belediye, Kültür- parkın muhtelif meydanlarına Ata- türkün - tunçtan büstlerini dikmeğe karar vermiştir. Büstler, zarif kaide- ler üzerine yerleştirilecek, etrafların- mahsus müdürü B. Beppo tayin edi- | Türkiye - İspanya ticaret anlaşması müzakeresi bitti Ankara 26 (Telefon) — İspanya Cümhuriyeti hükümeti ile hükümeti- miz arasında yapılan yeni ticaret an- Jaşması etrafındaki müzakereler bit- miştir. Anlaşma bugünlerde parafe edilecektir. Son dakika Çin- Japon harbi 20 yıl sürebilecek Japon Harbiye Nazırının gazetecilere beyanatı Londra 25 — Kloto şehrinden Do- mel ajansına bildirildiğine göre Jâ- pon Harbiye Nazırı general Misaga- ki yaptığı beyanatla, Çin başkuman- danı general Şan-Kay-Şekin bütün ha-| yatı müddetince harbe devam etmek istemesi muhtemel bulunduğunu ve bu takdirde Çni - Japon harbinin yir- mi sene kadar sürebileceğini ve Ja- pon milletinin ona göre hazırlanma- sı lâzımgeldiğini söylemiştir. Filistinde bombalar Dördü yahudi yedisi arab 11 kişi yaralandı Paris 27 — Filistinde tedhiş hare- ketleri şiddetle devam ediyor. Dün de Yafa ile Telavivde iki bomba patla- mıştır. İlk bombanın infilâkından biri kadın diğerleri çocuk - olmak üze- re 4 Yahudi ağir surette yaralanmiş- tır. İkinci bombanın infilâkı neticesin- de dördü ağır olmak üzere yedi Arab mecruh olmuştur. İkinci bombanın infilâkındân evvel hançerle öldürül müş Iki Yahudinin cesedleri bulun- muştur. Son günlerdeki arbedelerde yaralanan İki Yahudi hastanede öl- müşlerdir. ee - Leh yahudilerinin dünkü nümayişleri Filistinde bir Leh yahudi- sinin idama mahkümiyetini protesto ettiler Varşova 21 — Dün Varşovanın Ya- hudi mahallesinde bir kaç bin Yahudi şiddetli nümayişler yaparak Füistin de divanıharp tarafından bir Leh Ya- hudisinin idama mahkümiyetini pro- testo etmişler, İngiliz konsoloshane- sini taşlıyarak camlarını kırmışlardır. Lehistan Siyonist umumi komitesi- le Yahudi kadınlar heyeti İngiliz kral ve kraliçesine müracaat ederek idam cezasının tahfifini istirham etmişler- dir. Tayyareci Ami Conson ölüm ” tehlikesi geçirdi Tonârn 27 — Meşhur kadın tay- yareti Ami Conson Valsal civarın- da yapılan hava bayramında yelkenli bir tayyare ile uçarken tayyaresi yere düşerek parçalanmış, meşhur tayyareci bir hüsnü tesadüf neticesi | olarak enkaz altından sağ ve salim | Vüşington 26 (A.A.) — Amerikanın eski Berlin sefiri B. Dod, Şimali ve cenubi Amerikada nazilerin yaptık- ları propaganda faaliyetinden bâhis olarak radyoda bir nutuk söylemiş ve 1936 senesindenberi 500 kişiyi ihtiva eden bir teşkilât vücuda getirilmiş olduğunu beyan etmiştir. Bu teşkilâ- tın işlerine 30 milyon dolar tahsis edilmiştir. Cenubi Amerikanın her tarafında propaganda fânliyeti teksif edilmiştir. Nâziler dünyanin her noktasında Amerikan ticaretini zafa uğratmakta Gişelerden çalınan paralar Hırsızlığı yapan ufak yaşta bir çocukmuş! Haliç idaresinin Köprüdeki mü- fettişlik odasile birinci ve ikinci gişe- lerinin tavanlarında, Adalar iskele- sindeki Akay hesab memurluğu oda- sının da Üubalara Istinad eden döşe- mesinde açılan deliklerden giren hır- sızların Haliç gişelerinden bir mik- tar para ile Akay hesab memurluğu odasından 70 lira çaldıklarını ve hır- sızların, korsan Davit adında bir sa- bıkal ile Moiz adında bir çocuk oldu- gunun zabıtaca tesbit edildiğini *ve yakalandıklarını dün yazmıştık. Emniyet müdürü B. Salih Kıliçtan dün aldığınız bir tezkerede, yakanın ufak yasta bir çocuk tarafından ya- pıldığının anlaşılmış ve tahkikata başlanmış olduğu bildirilmektedir. Ankarada at yarışları Ankara 26 (Telefon) — Bugün ilk- bahar at yarışlarının sekizincisi ve sonuncusu yapıldı. Bu koşuların en büyüğünü teşkil eden Atatürk koşu- sunda prens Said Halimin Romansı birihici, B, Ahmed Özdemiri ikinci, B. Oşmanın Floryası da üçüncü geldiler, Birinci gelen ate 4200 lira ikramiye verildi, Japon gazetelerinin Fransa aleyhinde yazıları Tokyo 26 (A.A) Japonyanın Şanghaydaki diplomasi mümessili B. Masayuki Tani, Japon gazetelerine Fransa aleyhinde yapılmakta olan neşriyat münasebetile şu beyanatta bulunmuştur: «Çindeki ikametim esnasında Fran- #anm Şang Kay Şeke yardım etmiş olduğuna dair hiç bir şey işitmedim. Bu gibi şayiaların nasıl meydan al- mış olduğunu bilmiyorum.» Hitler aleyhinde neşriyat Poznan civarında gizli bir radyo istasyonu çalışıyormuş Varşova 26 (A.A.) — Havas ajansı- nın muhabirinden: Polonya gazete- sine göre bir kaç gündür Poznan mm- takasında bir radyo istasyonu Hitler aleyhinde neşriyatta bulunmaktadır. Bu neşriyat kısa mevcelerle yapılmak- tadır. Bu İstasyon, Gestapo'nun ta- harriyatı ve Almanyanın tahşit kamp- ları ile hapishaneleri hakkında malü- mat vermektedir. Sadabad paktının tasdiknameleri Tahran 26 (A A.) — Türkiye büyük elçisi ile Irak orta elçisi ve İran mas- lahatgüzarı yanlarında sefaretlerin elçilikleri erkânı bulunduğu halde dün Hariciye nezaretine gelerek Sadabad. paktının 10 uncu maddesi mucibince bu paktın tasdiknamelerini Hariciye «21 Haziran 1938 Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Hatay telefonu Bütün Amerikada Nazi propagandası artmış Amerikanın eski Berlin sefiri şiddetli bir boykotaj istiyor ve demokrasilerin kendi aralarında teşriki mesaide bulunmalarına mâni olmağa çalışmaktadırlar. B. Dod, bundan sonra Hitler ile Mussolininin dünyada hâkim olmak. hususundaki niyet ve tasayvurlarınf! izah ve teşrih etmiştir. Hatib, netice olarak, demiştir ki; «Muahedeler ahkâmının ihlâl edii- mesi takdirinde demokrasilerin şids- detli bir boykotaj yapmaları icab eder, aksi takdirde orta çağ zamanlarınâ rücu edilmiş olur.» z Matbuat kanu- nunda yapılan yeni tadiller (Baş tarafı 1 inci sahifede) ve umumi neşriyatı idare edenle-bir- likte 'Türk ceza kanununun 64 üncü maddesi mucibince şerik sayılırlar. Müstear nam ile veya İmzasız ve re- mizli imza İle intişar eden yazılar mu- harrirlerinin hüviyetlerini mahallin en büyük mülkiye âmiri veya Cüm- hüriyet müddeiumumisi her istediği zaman gazete veya mecmuanın sahib- lerinden ve umumi neşriyatı idare edenlerden sorabilirler. İstenilen bu malümatı vermezler veya yanlış olarak verirlerse gazete veya mecmua intişar etmekle bulun- duğu takdirde mahkemeden alınacak kararla kapatılır ve neşriyatın mahi- yetine göre yapılacak kanuni (takip hariç olarak bundan dolayı 3 aydan eksik olmamak üzere hapis cezasile cezalandırılırlar, Şu kadar ki, takibat yapılmadan evvel istenilen malümat bildirilecek olursa terettüp edecek cezanın dört- te üçü ve lakibat esnasında bildirilir- se yarısı indirilir, Muhbir ve muharrirler ve yazı işle- Ti müdürü tasni ettikleri veya asıl- siz olduğunu bildikleri haberlerin neş- rinden doğacak suçlardan mesul olup gazete veya mecmuanın o sahibile umumi neşriyatım idare eden kimse de Türk ceza kanununun 65 inci mad- desi mucibince müşterek sayılırlar. Matbualar vasıtasile işlenilen suç- Jar aleyhine altı ay içinde açılmıyan dâvalar istima olunmaz. Muvakkat maddeye göre de bu kö nunun meriyete girdiği tarihte inti- şar etmekte bulunan gazete ve mec- mualar altı ay içinde-teminat hak- kındaki maddeler hükümlerine tev- fika mecburdurlar, Lehistanda Milli birlik kampı müessisi siyasi hayattan çekiliyor Varşova 26 (AA) — Mihi birlik; kampı müessisi ve reisi albay Koc, siyasi hayattan çekilmeğe karar ver- miştir. Mumaileyh, dün eski muha- riplerin Polonyanın siyasi hayatında mühim rol aynamakta olan lejyoner- ler birliği namındaki teşkilâtı relsine istifasını vermiştir. Münakalât Nazırı bay Ulrih, bu bir- Miğin riyasetine intihap edilmiştir. İntihab esnasında mareşal Smigli-Rıs hazır bulunuyordu. Mareşal, bu mü- nasebetle bir nutuk söyliyerek albay Koe'in başka bir takım vazifeler da- ha ifasına davet edilmiş olduğunu söylemiş, fakat bu bapta tasrihatta bulunmamıştır. İki yangın Dün akşam, Büyükçekmece istas- yonu civarındaki fundalık tutuşmuş, bir mikdar saha yandıktan sonra söndürülmüştür, Bu sabahta Hasköy- de Tataroğlu sokağında B. Refiğin evinden yangın çıkmış, kismen yane, dığı halde itfaiye tarafından söndüs, arp e ŞrŞ ELEEER