27 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

YE a a Avrupa piyasalarında siyasi endişeler yüzünden İŞ azdır. Memleketimizde esham ve tahviiât vaziyeti Bir kaç ay evvel İspanya suların- | da bir Alman gemisine taarruz vaki olduğu zaman Almanya devleti der- hal bir filo göndermiş ve mukabele bilmisil olmak üzere İspanyada açık bir şehri topa tutmuştu. Gazetelerde okuyoruz, gün geçmiyor ki bir İngi- İiz gemisine de hücum yapılmasın; şimdiye kadar batırılan gemilerin adedi belki on, on beşi buldu; fakat buna rağmen İngiltere zecri hiç bir tedbire tevessül etmemiştir. Aczin- den mi? Hayır. Beynelmilel sulhü muhafaza etmek kaygusundan. Çün- kü biliyor ki kendisi de kuvvel isti- maline kalkışacak olsa bulanık suda avlanmak istiyenlerin ekmeğine yağ sürecek. İyisi mi, varsın sulh uğru- na beş on gemi batsın! Yalnız bu meseleyi kendi haline bırakmak ta işine gelmediğinden - çünkü İcaret filosuna büyük bir zarardır - bir taraftan vapur şirketlerine ihtaratta bulunarak, İspanyaya kaçak eşya naklettikleri takdirde kendilerini hi- maye etmiyeceğini ve binaenaleyh tehlike ve hasarı çize almaları li” zım geldiğini söylemekle beraber, di- ğer taraflan da işin siyasi cepheden ballini tesri edecek tedbirler almıştır. Bu cümleden olarak Fransa tari- kile İspanyaya yapılan nakliyatın köntrolü meselesi üzerinde alâkadar devletler arasında mutabakat ve ya- bancı muhariblerin İspanya topra- ğından geri çekilmesi hakkında da itilâf hasıl olmuştur. Bu havadisi veren Avrupa siyasi ye mali gazeteleri: Gökten bir kaç dam- la rahmet yağdı, diye seviniyorlar, Çekoslovakyada (gerginlik biraz tail olmuşa benziyor. Velveleli haber- lerin mefkudiyeti buna delâlet eder. Buna mukabil Çin - Japon harbi olanca şiddetile devam ediyor, Son gelen malümata göre Japonya, Çine karış ilânı harbe karar vermeği dü- şönüyor imiş. Siyasi oyunlar ne ka- dar gülünç, ayni zamanda ne kadar fecidir! “ Avusturyanın borçlarını tanımı- yacağına dair devletlere yaptığı teb- Uğat üzerine Almanya ile İngiltere arasında iktisadi o münasebat halel- dar olmağa başlamıştır. Almanya, kendi noktai nazarında sebat edecek olursa, İngilterenin önümüzdeki I İcmmuzdan itibaren Almanyaya karşı bir kambiyo clearingi tesis etmeğe karar vermiştir. Daha şimdiden bir çok İngiliz ti- carethaneleri, Almanyadan gelen mühim mikdardaki siparişleri reddet- mişlerdir. Financial Niws gazetesi diyor ki: «Dawes ve Young istikraz- larının birer siyasi istikraz olduğuna Reich hükümetinden başka dünyada inanacak kimse yoktur. Bu nokta nazar kabul edilmiş olsaydı, hiç bir devlet harici bir istikraz akdedemi- yeceği gibi, böyle bir devlete ödünç para verebilecek saf veya ahmak bir kapitalist de bulunamazdı.» '... Sermayeyi, istihsali, (işçileri ve müstehlikleri korumak için Fransa hükümeti tarafından ahiren karar- name suretile ittihaz edilen tedbir- ler meyanında mahdud mesuliyetli Limited şirketleri sermayelerinin el- li bin franktan aşağı olmamasına ka- rar verilmişlir. Elli bin frank bugün- kü kurs ile 1750 lira eder. (Ticaret kanunumuza göre bizde de limited şirketierin sermayesi asgari 1000 liradır.) ... Fransada devlet memurları, ko- münist ve sosyalistlerin tahrikâtı ile yeniden maaş ve ücretlerinin zammı için hükümete müracaatta o bulun- muşlar ve talebleri isaf olunmadığı takdirde grev yapacaklarını bildir mişlerdir. ... 22 haziran tarihli İnformalion ga- zetesinin yazdığına göre, Cümhuri- yet hükümetimiz tarafından ahiren mübayaa edilen âmme hizmeti mü- esseselerinin bedeli iştiralarına mu- Kabil verilecek senevi taksitler Türk bu Türk liraları o müesseseler tara- fından ticaret emtiası olarak İhraç edilebilecektir. Bu meyanda Haydar- paşa lmanı şirketi, Anadolu şimen- diferi ve Mersin Adana şirketleri ak- siyonerleri - lâzım gelen mezuniyet, is- tihsal edilmek üzere - önümüzdeki 4 Temmuzda fevkulüde içtimaa davet, olunmuşlardır. Avrupa piyasaları: Siyasi endişe lerin devam ve bakası yüzünden İş sahası dar, alışverişler de mahdud- dur. Umumi tereddüd içinde *Lon- dra borsası biraz faaliyet gösteriyor. Fransada yeniden bir istikraz yapıla- cağı hakkındaki şaylalar resmen tekzib edilmiş ise de bu havadis Paris borsası üzerinde nahoş bir tesir icra etmekten hâli kalmamş ve rantlarla beraber bir çok esham ve tahvilât yeniden gerilemişlerdir. Memleketimizde esham ve tahvilât vaziyeti Ankara borsasında işler normal bir surette cereyan ediyor, Yüzde ye- di buçuk faizli Türk borcu tahvili ge- çen haftaya nazaran 5 kuruş fazla- sile 19,05 lirada kapandı. Dahili istikraz kâğıdlarımızda onar para Lereffü vardır: İkramiyeli Er- gani 95 kuruş, Sıvas - Erzurum 98.75 kuruş etmektedir. Anadolu gurupunda yalnız mümes- sil senedleri azıcık gerilemiştir. Son fiatler şunlardır: Hisse senedleri 24,55 Lira Tahviller 40,80 > Mümessiller 4175 >» İki gün evveline kadar Merkez Bankasının Ankara borsasında fiati 91,50 lira iken buradan vaki olan talepler üzerine 99,50 liraya yüksel- di. Endüstriyel okâğıdlarımızdan As- lan Çimento 40 kuruş kadar geri- Viyerek 12,05 lirada kaldı. Diğerlerin- de mühim değişiklikler yoktur. Nominal fiatler: Tramvay 14,60 li- ra; Umum sigorta 11,25 lira; İttihadı Mit 21,25 lira; 'Terkos 6,10 lira; Üs- küdar - Kadıköy su şirketi 2,50 lira; Bomonti 7,35 lira; Telefon 8,40 lira; omnium 0,83 lira; İttihad Değirmen- cilik 11,30 lira; Şark Değirmencilik 1 lira; Şark Merkez Ecza deposu 2,50 Yiradır. Gayri mübadil bonoların fiati 10,25 kuruşa düşmüştür. Türk altını 1025 kuruşta fiatini muhafaza ediyor. Mı- sır Kredi Fonsiyelerinde cüzi gerile- meler vardır:. 1903 tertibi 101 Lira 1911 tertibi 98,50 liradır. Uşak memleket hastane- sinde kyruklu bir çocuk in v çocu Doğan kuyruklu çocuk Uşak (Akşam) Hastanemizin kıymetli operatörü Dr. Kudret Öğe dört beş senedenberi hummalı bir fa- aliyetle çalışmaktadır. Gösterdiği eserler ve kurtardığı canlardan dolayı memleket kendisile iftihar etmekte- dir. Bu sebeplerden, hastaneye ve ken- disine büyük itimad ve sevgi uyandır- mışlar. Son günlerde (Sezariyen) ameliya- le almış olduğu kuyruklu bir çocu- ğun nadir vakayiden olması itibarile lirası olarak tesviye edilecek ve | resmini gönderiyorum. Bostancıda bir cinayet Para meselesinden arası açık olan eski arkadaşını yaraladı Evvelki gece yarısına doğru Bös- tancı istasyonu civarında bir cinayet vukua gelmistir. Devlet demiryolları yataklı vagonlarında kondüktörlük eden B. Muzaffer, Bostancıda Vüke- lâ caddesinde 38 numaralı bir evde oturmaktadır. B. Muzaffer, evvelki gece saat yir- mi dörde doğru evine gitmek üzere Bostancı İstasyonu civarına gelmiş, bu sırada bir gölge ile karşılaşmıştır. Bir kenarda bekler gibi hissetiği bu gülgeden şüphelenen Muzaffer, âz sonra bu adamın kendine doğru gel- diğini görmüş, daha yaklaşınca da, bunun eski tanıdıklarından alacaklısı olduğunu görmüşür. Ali cebinden büyük bir bıçak çıkarmış ve oMuzafferin vücudü- nün âlt kismına doğru bir kaç dar- be savurmuştur. Muzafferin bacağı- na isabet eden bıçaklar fazla kan akmasına sebebiyet evrdiği için ol duğu yerde yıkılıp kalmış, Alide bu fırsattan istifade ederek savuşmuş- tur. B. Muzefferin yanında bulunan bir düdük, bu sırada işe yaramış, bu- nu çalmak suretile istimdad etmis, bekçi ve polisler gelmişlerdir. Polis, kendisini kim vurduğunu sormuş, o da Aliyi söylemiştir. Yra- ları ağır ve falza kan kaybetmiş olan Muzaffer, hemen bir otomobile ko- narak Haydarpaşa Nümüne hastane- sine yatırlmıştır. Ali, dün zabıta memurları tarafm-” dan yakalanmıştır. Bugün Üsküdar müddelumumiliğine teslim edilecek- tir. Devrilmiş sandallar Birisinin içindeki iki gencin boğulduğu anlaşılıyor Evvelki gün biri Marmara açıkla- rında, diğeri de Galata rıhtımı kena- rında devrilmiş iki sandal bulundu- ğunu, Marmara açıklarındaki san- dalın, Petraki ve Marika isimlerinde iki Rum genci tarafından kiralanmış olması dolayısile, bu sandalda bu iki gencin boğulmuş olduğu neticesine varıldığını yazmıştık, Bu sanda! sahibi Temel Tayyar za- bıtaca sorgu ve kefalet altına alın- mıştır. Hâdise hakkında zabıtaca yapılan tahkikatta, sandalın Kuşdilinde otu- Tan on dokuz yaşında Petraki fle on yedi yaşında Marikaya bir lira muka- bilinde kiralandığı, iki gencin Fener satdında oyun seyrettikten sonra bu sandalla denize açıldıkları, lâkırdıya dalarak karadan bir hayli uzaklaştık- ları, bu sırada şiddetli esen rüzgârla kabaran dalgaların tesirile kürek ve iskarmozların kırıldığı ve neticede iki- sinin de boğulmuş oldukları tesbit edilmiştir. Dün tekrar sorguya çekilen kayıl Tayyar, sandalını kiraya vermediğini, Moda sahilinde bağlı bulunduğu bir sırada aşırılmış olduğunu söylemiş- tir. Ayin 21 inde kayıkçı Tayyarın san- dalının kaybolduğu hakkında zabıta» ya ve Liman idaresine müracaatine, evvelki gün bulunan sandalın numa- rTasından da bunun Tayyarın sandalı olduğu tahakkuk etmesine göre, bir gazetenin iddiasının aksine olarak, bu hâdisenin Yanola - Ali Riza mese- lesile hiçbir alâkası olamıyacağı sara” haten anlaşılmıştır. Çünkü Ali Riza- nın ilk işlediği iki cinayet ayın do- 'küz ve onuncu günleri olmuştur. Ya- nolayı öldürmüş olsa bile bu tarihten evvel olacağına nazaran, daha beş gün | evvel kaybolan bir sandalla o hâdiseyi alâkadar göstermek zabıta mahafilin- de gülünç bulunmuştur. Rıhtımda devrilmiş ve numaraları silinmiş bir vaziyette bulunan san- dal işine gelince, kayıkta tahtalar arasına Sıkışmış olarak bulunan ve içinde taze (yapılmış olduğu tesbit oOedilen palamut dolma- sından, sandal içinde mutlaka bir vey birden ziyade insan bulunacağı- na delil eaddedilmektedir. İşte bu in- san veya insanların bir kazaya Mı, yoksa bir cinyete mi kurban gittikleri henüz tesbit edilememiştir. İşin daha esrarlı tarafı, henüz sandâlın sahibi- nin ortaya çıkmamış olmasıdır. Zabı- ta, tahkikatı derinleştirmektedir, encümeninde aldığı Ankara 26 (Telefonla) — Hâkim- ler kanununun bazı maddelrinin de- giştirilmesi hakkındaki kanun lâyi- hası meclisin ruznamesine alınmış- tır. Adliye encümeninin bazı tadille- rine uğrıyan bu lâyihanın aldığı son şekli aynen bildiriyorum: 1 — 2556 sayılı hâkimler kanımunun yedi maddesi aşağıda yazılı şekillerde de- Biştirilerek numaraları karşısında yazılı maddelerin yerine konmuştur. 2 — Nemzedler, hâkimlik ve müddelu- mumllik. sırf ve derecelerine dahil de- gildirler. Bunlara; devlet memurları maaşatının tevhid ve tesdülü hakkında Ki 1452 sayılı kanunun Ti imei dereceye tahsis ettiği maaş verflir. 16 — Türkiye Hukuk fakültelerinin bi- rinden doktora diploması alanların nam- zedlikle geçirdikleri müddet bir senedir. Bir Türk Hukuk fakültesinden çıkmak- Wa beraber İngilizce, Almanca, Fransızca veya İtalyanca lisanlarından biri ile oku- nulan bir memlekel Hukuk fakültesinden Msans veya doktora tahsilini ikmal etmiş olanlar bir sene namzediik yaptıktan sonra muavinlik sınıflarına 19 üncü mad- denin hükümleri dairesinde ve yalnız Şi- fahi imtihanları yapılarak kabul olu- nurlar. Bu maddede yazılı şartları haiz olan namzediere 1452 sayılı kanunda yazılı de- recelerden 9 uncu dereceye 22 nel mad- denin" ikinci fıkrasında beyan olunan şartiar dalresinde doktor diploması al- mış olanlara bir senelik namzed müdde- tinde 8 inci dereceye tahsis olunan maaş verilir. 22 — 16 ncı maddenin Ikinci fıkra- snda yazılı şartları haiz olanlar mua- vinlik sınıflarında ameli vukuf ve ka- biliyet bakımından ehliyet göstermiş ol- dukları Lakdirde o sinuflarda bir sene hizmetten sonra üçüncü #mıfların seki- ginel derecesine ayrılabilirler. Bir Türk Hukuk fakültesinden çımak- Iz. beraber İngilizce, Almanca, Franszca veya İtalyanca Visanlarından birile ders okunulan bir memleket Hukuk fakülte- #inde lisan tahsilini ikmal ve ayrıca bun- ların birinde hukuki bir mevzu özrene doktor diploma ve unvanını da almış olanlar muaviniik sınıflarında ameli vu- kuf ve kabiliyet bakımından ehliyet gös- termiş oldukları takdirde o sınıflarda bir sene hizmetten sonra üçüncü sınıfların yedinci derecesine ayrılabilirler, “ Ayırma tedkikatı meticesinde tercihan Lerfle lâyık görülenlerden 22 in- ci maddenin 2 nci fıkrasında beyan olunan şartları halz olanlar mümtaz ole- rak leriie lâyık defterine geçirilirler. 16 ve 23 nci maddelerin ikinci fıkrala- rında yanılı şartları haiz bulunanlardan mesleki veziyetleri itibarile mezkür mad- deler hükümlerinden istifade edememiş olanların yabancı memleket hukuk fakti- tesinde geçirmiş oldukları mutad ve mu- ayyen tahsil müddeti vazifede geçmiş sa- yılarak kıdemlerine zammolunur. Şu ka- dar ki 4T nci maddenin ikinci fıkrasının tatbikatında bu müddetin yalnız dört se- nesi nazara alınır. #1 Hâkimlik o ve müddelumumilk merlekinden veya bu meslekten sayı- Ian vasifelerden vekâlet hizmetlerine, ce- za ve tevkif evleri müdürlüklerine ah- nanların bu memuriyetlerde geçirecek- leri müddetler hökimlikte geçmiş sayılır. Neşriyat, evrak veleramm müdür ve memurlarile kâtib sınıfından olanlar bi- rinci fıkra hükmünden istifade edemer- ler. Birinci fıkrada yazılı olanlardan müs- teşar, üçüncü derecede maaş alan umum müdürler ve teftiş heyeti relsinden maa- dası derect ve sınıf terfilerinde ikinci babın ikinci ve Üçüncü fasıllarında ya- nh hükümlere tevfikan ayırma o meclisi tedkikine tâbi tutulurlar. Şu kadar ki ayırma meclisinin tedkikine tâbi olanla- rın İkinci sınıfa ayrılabilmeleri için beş sene müddetle büflü hâkimlik veya müd- delumumilik etmiş olmaları lâzımdır. Ayırma Eteelisinin tedkikine tâbi ol- miyanların (o hâkimler kanununun 1 ve 3 numaralı cedvelerinde yazılı vazifeler- den birine tayinleri halinde vekâlet hiz- metlerinde iktisab eyledikleri haklar na- zara alınır. (4 — İnmbat meclisi, temyiz mahke- mesi ikinci reislerinden Üç ve temyiz #assından Iki zat ile teftiş heyeli reisi ve ceza İşleri umum müdüründen teşekkül eder. Bundan başka, lüzumu halinde he- yeti tamamlamak üzere temyiz hâkimle- rinden Iki ihtiyar &za da bulunur. İnmbat meclisine dahil olan temyiz hâikimleri iki senede bir Adliye Vekili tara- fından inihab olunur. Müddetini doldu- ran Azanın yeniden intihabi eaizdir. Meclise, temyiz reislerinden en kider- Msi relslik eder, İnmbat meclisi, beş kişinin Utopinma- sile karar verebilir. İttifak hasıl olmıyan işler meclisin bütün fzasile müzakere olunur ve ekseriyetle karara bağlanır. 92 nci maddede gösterilen haller hari- cinde 88 ncı maddenin B,C,D,E bend- lerinde gösterilen cezalardan her hangi biri derece güzelilmeksizin tatbik olunabilir. 95 — İnzibat meclisi kararlarına, slâ- kadar hâkime tebliğinden itibaren otuz gün içinde itiraz olunabilir. İtiraz, tem- yiz birinci ve ikinci relslemiden müte- şekkil heyet tarafından tedkik edilir. He- yetin teşekkül edebilmesi için en az do- kuz kişinin bulunması şarttır. Kararlar müretteb adedinin üçte iki ekseriyetiğe Hâkimler kanununun bazi maddeleri değiştirildi ' Ruznameye alınan lâyihanın adliye son şekli yazıyoruz verilir. (Veya yedi kişinin bir reyde toğ$ Tanmasile verilir), i Meslekten çıkarılmayı istilzam edeli işlerin itirazen tedkikinde müddeiumumis lik vazifesi başmüddelumumi tarafından yapılır. Miuteriz isterse müdafsasını bie zat banr bulunarak, vekil gönderene Yapar. . Adliye Vekili, inzibat meclisi kararımi birine! fıkrada yazılı müddet içinde umü” mi heyete tedkik ettirebilir. Meslekten çıkarma kararına itiraz, KAS Türın infazını durduramaz. Muvakkat madde — A) Hâkimler Ke? Mununun müvakkat maddesinin 2 sayılı bendinde yanlı sorgu hâkimlerinden sy” mi bendin ikinci fıkrasına göre imtina verenler 10 uncu dereceyi geçmemek üs€ re bulundukları derecenin iki derece yü” kansındaki sorgu hâkimlikirine tayin edilebilirler. Muvakkat madde — B) Bu kanunun tatbiki dolayısile kadrolarda yapılmasi cen yapmağa Adliye Vekili salâhiyetiidir. © Muvakkat madde — ©) 74 üncü mağ denin, ayırma meclisinin tedkikine tâbi olanların, ikinci sınıfa ayrılabilmeleri İçini beş sene müddetle bilflil hâkimlik veyâ müddelumumilik etmiş olanları İzumuna dair hükmünün tatbikini beş sene müd” detle tehire Adliye Vekili salâhiyetiidir. 'Bu proje ile 256 sayılı hâkimler kanu- nunun 17 nel maddesinde yazılı ve hâS kimlerin sinif, derece ve maaşlarına gid olan cedvel de değiştirilmektedir. Bu ccd” veli de aynen bildiriyorum: Sınıfı Derecesi o Memuriyeti Hâkim muavinliği, icra o memurluğu, sorgu bâkimliği âza muavinliği 8 Sorgu (o hâkimliği, reisliği, temyiz mah- kemesi raportörlüğü 6 icra hâkimliği, hâ- kilmik mahkeme" re- isliği, temyiz mah- kemesi raportörlüğü İcra hâkimliği, hâ- kimlik, mahkeme ve- istiği Hâkimlik, İkinci anıt 5 hâkimlik mahke- me reisliği Temyiz mahkeme- si âzahfi Temyiz mahkeme- #i ikinci .relsliği 1 Temyiz mahkeme- #i birinci reisliği Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Osmanbeyde Şark Merkez, Taksim: İstiklâl caddesinde Kemal : Tünelde Malkoviç, Birinci sınıf hâkimlik » wa 125 150 Eminânü: Agob Veznecilerde Üniversite, Karagümrük: Mehmed Arif, Bakırköy: Hilâl, Sarı- yer: Asaf, Aksaray: Nuri, Beşiktaş Hald, Fener: Balatta Hüsamedöin, Kumkapı: Lâlelide Haydar, Küşükpa Yedikülede Teofilos, Alemdar: Ali Rıza, Şehre- mini: Ahmed Hamdi, Kadıköy: Altı- yolda Merkez, Modada Nejad Sezer, Üsküdar: Çarşıboyunda Ömer Ke- nan, Heybeliada: Halk, Büyükada: 3 YILDIZ Akba müesseseleri Ankarada her dilden kitap, ge zete, mecmua ve kırtasiyeyi ucuz olarak AKBA müesseselerinde bu- Jabilirsiniz. Her dilde kitap, mec- mua siparişi kabul edilir. İstanbul gazeteleri için ân kalıl, abone kaydedilir. Undervodd yazı ve he- Ankara acentesi, kalemlerinin Ankarada 3377. sap Parker dolma yeridir. Telefon: ip im yü Asri .M hım ni İlerled | heko “hin ro Vi ir