3 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İzmir limanında bir motör infilâk ederek battı Motörün sahibi Rasim kaptan kurtulamadı, ikisi ağır, biri hafif üç yaralı var Bunlar kaptan Rasimin oğlu Mus- tafa, makinist Bayram, gemlei Ham- di, gemici Ayancıklı Mustafa Çaylı- dir. Mustafa ve Bayramın yaraları ağır, Hamdinin hafiftir. Kaptan Ra- sim motörle beraber batniiştır, Infi- Jâkın sebebi henüz anlaşılamamıştır. Kazadan kurtulan Ayancıklt Mus- tafanim ifadesine göre mazotla işliyen makine bozukmuş, baftalardanberi tamirine çalışılıyormuş. Bugün İs- tanbula hareket edeceği sırada işle- tilirken. yangın çıkmış, ateş mazi bidonlarına sirayet etmiş ve infilâk- lardan dibi delinen möotör kısa hir za- manda batmıştır, Mustafa Çaylı ağır yaralılardan Bayram ve Mustafayı güç hal ile kur- tarabilmiştir. e Kurtarmamış olsaydı onlar da Rasim kaptan gibi sulara gömüleceklerdi. Kaptan Rasimin cesedini bulmak için dalgıçlar araştırma yapıyorlar. Tahkikata devam ediliyor. “İcmir 2 (Telefonla) — Bu akşam İzmirde umumi teessürü mucib bir facia olmuş, Menderek içinde Deniz- » bankın Konak vapur iskelesine ya- kın bir yerde -25 tonluk bir motör - #ki müthiş infilâkı müteakib batmış, bir kişi ölmüş, ikisi ağır, biri hafif olmak üzere üç kişi yaralanmıştır. Facia şöyle olmuştur: Istanbul ?i- manına-mensup kaplan İnebolulu Çolak Rasimin «Ticareti bahriyes is- mindeki motörü 12 hazirandanberi İzmir limanında bulunuyordu. 18 bin : kiremit hamulesile bugün limanımız- “ dan İstanbula hareket etmek üzere “ iken motörde birbirini mütcakib iki müthiş infilâk duyulmuş, o sırada Birinci Kordondan gecmekte olan halk motörde yangın çıktığını, fer- “ yadlar başladığını ve biraz sonra da “ motörün battığını görmüşlerdir. © Motör batarken civarda bulunan © kayıklar yetişmiş ve motörden dört kişiyi kurtarabilmişlerdir. — Tiyatro, sinemaların vargileri 15 . Temmuzda tenzil ediliyor ” Belediye Iktisad müdürlüğü bu tarihten itibaren eğlence yerlerinin fiatlerini tesbit ve kontrol edecek Diğer taraftan 15 temmuzdan iti- baren talbik edilecek vergi tenzilâtı hakkında Defterdarlık şimdiden ha- zırlıklara başlamıştır. Biletlere birer soğuk damga vurulacaklır. Bu dam- galar Kazanç, Darülâceze, Belediye resimleri yekünunda yapılan tenzi- Tatı gösterecektir. N Soğuk damga, bu rüsunmun alın- dığına delâlet edeceğinden, damgasız bilet satılması menedilecektir. Öte- denberi tiyatro ve sinemalara daveti- ye ile parasiz girenlerde bu resmi ödemeğe mecbur olacaklardır. Bu vergi ve resim alınmadığı tak- dirde müessese sahibi vergi ve resmin yekünundan yüzde 15 fazlasile ceza verecektir. Ancak bunun tekerrürün- de bazı idari ve kanuni tedbirler de alınacaktır. Açık şehirlerin hombar- dımanı meselesi Hollandanın şartı komisyonun kurulmasını geciktirecek kk. Lahaye 2 (A.A) — İngiltere hü- N yep Mİ e Pula S9 kibmeğikin İspanyada Me şehirlerin ibnis'in yazdığına göre, Balkan dev | yampaydımanı hakkında tahkikat | İletlerine iktisadi ve mali yardımda | yapacak bir heyete iştirak etmek için | «bulunmak meselesi Ticaret, Hazine | ileri sürdüğü teklife cevab veren | ve Hariciye nezaretleri memurlarin- | Hollanda hükümeti bu heyete ancak İ , dan mürekkep bir komite tarafından | böyle bir komisyonun İspanyadaki | (tetkik edilmektedir. Bu mesele iki | jki taraf tarafından istenmesi takdi- (bakımdan mütalâa ediliyor. Biri Bal- | yinde, iştirak eyliyeceğini bildirmiştir. kan devletlerine son İngiliz - Türk | O yondra 2 (AA) — İspanyada bom kredi anlaşması esası dahilinde ihca- | bardımanlar hakkında tahkikel ya- cat garantileri meselesi, diğeri de İn- | pacak olan heyete iştirak için Hol- gilterenin Balkan devletlerinden yap- | landa tarafından ileri sürülen şartın (tığı mübayaatın artırılması imkân- | pu komisyonun vücut bulmasını ta- Jarının bulunup bulunmadığıdır. memile geciktireceği sanılmaktadır. Filhakika, Hollanda, bu komisyona iştiraki için bu komisyonun her iki İspanyol hükümeti tarafından isten- mesini talep etmektedir, Valansiyanın bu şartı kabul edeceği muhtamel gibi görünüyorsa da Burgos için vaziyet böyle değildir. / — Burgos, böyle bir komisyonu kabul etse dahi buraya âza olacak - “Tiyatro, sinemalardan alınan ka- zanç vergisile Belediye, Damga ve Da- rülâceze resimlerinde yapılan tenzi- Mit 15 temmuzdan itibaren tatbik edi- lecektir, Yeni kanun tatbik edildikten “sonra kaymakamların sinema, tiyatro ve diğer eğlence yerleri fiatlerinin “tenzili için geçenlerde eğlence yerleri sahiplerile yaptıkları anlaşma hüküm- süz kalacaktır, 15 temmuz tarihin- den itbiaren Belediye İktisad müdür- Yüğü sinema ve tiyatroların fiatlerini İtanzim ve tarifeleri ona göre tasdik Cedecektir. Yeni tarifedeki fiatlere riayet etmi- İ yenlerden birinci defa içim 100 lira “para cezası alınacak, tekerrürü halin- 'de müessese muvakkat suretle seğ- sdedilecektir. - Balkan dvletlerile İktisadi münasebat İlesilizler bu meseleyi etraflı | . surette tedkik ediyorlar “Romanyada 19 kişi mahküm İ oldu © Bükreş 2 (A.A.) — Umumi nizam i gleyhine hareket etmek ve memnu Ni teşekküle iştirak eylemek suçu. : Me maznun yirmi kişinin muhakeme- Üginde, ikinci kolordu askeri mahke- (mesi, iki kişiyi gıyaben dokuz seneye, Cbn üç kişiyi vicahen 7, üç kişiyi 6 ve z Ii m €t- |, kukan tanımasa bile filen tamımıslar seçilmesini istiyecektir. bir kişiyi de bir seneye mahküm misir. Bir kisi beraet evlemistir. — , devletlerin nasyonalist hükümeti hu- | Atatürkün, deniz bayramı münasebetile çekilen telgraflara teşekkürleri İstanbul 2 (A4) — Cümhur Başkanlığı genel sekreterliğinden: Reisicümhur Atatürk, kabotaj hakkının Türk bayrağına geçtiği günün yıldönümünde, yurdun her tarafından vatandaşların sa- mimi duygu ve, yüksek sevinçle» rini bildiren bir çok telgraflar almışlardır. Bundan pek müte- hassis olan Atatürk, memnuniyet ve tesekkürlerinin ibliğma Ana- dolu ajansını memur etmişlerdir. Başvekil bugün şehrimize geliyor Çinliler Yangtse şehrind bir baraj daha yıktılar Japon fayyarecileri müthiş sellerin gelmekte olduğunu haber verdiler. Bir şehir daha alındı Tokyo 2 (A.A) — Bu sabah fecir vaktı Çinlilerin Yapgise'nin şimal barajını yıktıkları öğrenilmiştir. Bu baraj Matung'da Çinliler tarafından tahkim Göllmiş olan beraja, nehrin menbamadoğru-20 kilometrelik bir mesafede bulunmaktadır. Tahkim edilen bu barajın şimdiye | kadar Japon harp gemilerinin . Han- ken'e döğrü İlerlemelerine mani Ool- duğu söylenilmekteğir. 'Tayyareciler, müthiş su kütleleri- nin Pehou ve Huanghu göllerine ak- tığını söylemektedirler. Anhuci €ya- letinin cenubu garbisindeki nehirle Ankara 2 (A A.) — Başvekil B. Ce- )âl Bayar bu akşam 19,30 trenile İs- tanbula hareket etmiş ve istasyonda Vekiller, mebuslar, Vekâletlerle bü- yük erkânı harbiye ve Mili Müdafaa Vekâleti erkânı, Ankara valisi ve di- ğer zevat tarafından uğurlanmıştır. Başvekil 11,38 de geliyor Başvekil Celâl Bayar, 11,38 de İs- tanbula muvasalat edöcektir. Bu sa- bahki ekspresle Mili Müdafaa Ve- kili general Kâzım Özalp şehrimize gelmiştir. Iktisad Vekili bu akşam dönüyor Vekil hafta tatilini geçirmek için İstanbula geldi İktisad Vekili B. Şakir Kesebir dün sabahki ekspresle Ankaradan şehri- mize gelmiştir. İktisad Vekili Pendik- te ekspresten inmiş ve oradan başka bir trenle Erenköydeki evine gilmiş- tir. Bu akşam Ankaraya dönecektir. B. Şakir Kesebir dün kendisile gö- rüşen bir muharririmize şunları söy- Jemiştir: — İstanbula hafta tatilini geçirmek | üzere geldim. Yarın akşam (bu akşam) | Ankaraya döneceğim. Bir hafta, on gün sonra tekrar İstanbula gelmek arzu ediyorum, O zaman daha uzun görüşmeye fırsat buluruz. Her defaki ziyaretimde olduğu gibi bir hafta son- ra tekrar İstanbula geldiğim vakit kendi işlerimiz üzerinde meşgul ola- cağım...» Bir hafta, on gün sonra şehrimize gelecek olan B. Şakir Kesebir şehri- mizdeki bazı iktisadi dairelerde ted- kiklerde bulunacaktır. Yeni limanlar umum müdürü B. Müfid Deniz aynı zamanda bu vazifeyi de görecek Ankara 2 (A.A.) — İstanbul Deniz Gcaret müdürü B. Müfit Deniz, mün- hal olan İktisad Vekâleti limanlar umum müdürlüğüne tayin edilmiştir. Vekâlet teşkilât kanunu mucibin- ce kemakân İstanbul Deniz ticaret müdürlüğü vazifesini iyfada devam edecektir . Limanlar umum müdürlüğü de vekâleten idare edilecektir. Veft partisinin muazzam bir mitingi Kahire 2 (A.A.) — Veft partisi ta- .raflarları 80 bin kişinin iştirâk etti- ği büyük bir miting tertib etmiştir. Parti reisi Nahas paşa söylediği nutukta Ali Mahir paşayı tenkit ede- rek son intihabata fesat karıştırmak ve olokratik idare tesis etmekle itti- ham eylemiştir. Nahas paşa Elâzhar rektörünü de mezkür entrikalara ka- tepeler arasında mühim bir sevkül- ceyş mıntakası olan ova, sularm isti- lâsına maruz bulunmaktadır. Nehrin mansıbına doğru suların alçalması Matung barajından geçilme- sini bir kat daha güçleştirmiştir. Buğday standardı Zahire tacirleri yarın bir | toplantı yapıyorlar Buğdayın standardize edilmesi için yapılan çalışmalar dün bitirilmiştir. Bundan zahire müteaddid toplantılar yaparak ayni mevzu üzerinde bazı esaslar tesbit ct- müşler, dileklerini bildirmişlerdi. Bu dileklere göre hazırlanan avan proje- ler yarın esaslı şeklini alacâktır. Şimdiye kadar Ticaret, Odasında ya- pılan çalışmaların neticesi de yarın tacirlere bildirilecektir. Bu münâse- betle bütün zahire tacirlerinin iştira- kile yarın Ticaret Odasında büyük bir toplantı yapılacaktır. Hazırlanan €sas- ları tacirler de muvafık görürlerse buğday standard nizamnamesinin tat- bikine geçilecektir İç ticaret umum müdürlüğü stan- dardize edilmesi kararlaşlırılan diğer ihrac maddelerimiz için de nizamna- meler hazırlanmadan önce tacirleri- mizin dileklerini tesbit etmek usulünü takib edecektir. Bu münasebetle, standardizasyonu üzerinde tacirlerin fikirleri alınma- mış olan iaddeler için ihracatçılar evvelâ kendi aralarında toplantılar yapacaklar ve standard nizamname- sinin hazırlanmasına esas teşkil ede- cek dileklerde bulunacaklardır. Bu di- Jeklere göre avan projeler hazırlana” cak ve büdefa da projeler üzerinde tacirlerin fikirleri sorulacaktır, Bün- dan sonra yeniden yapılacak toplantı- larla projeye esas şekil verilecektir. Istanbulda dün şiddetli bir zelzele oldu #Baş tarajı 1 inci sahifede) Zelzele şiddetli olmasnma rağmen bereket yersin ki nüfusca zayiat ol- mamış, yalnız Mehmedpaşa mahalle- sindeki Kâtip Sinan camisinin duvarı yıkılmış, bazı harab evlerin duvarla- rında da çatlaklar husule gelmiştir. Dün Kandilli rasadhanesinden zel- zele hakkında şü malümat verilmiştir: “Saat tam 14 ü 27 dakika 11 saniye geçe herkes tarafından hissolunacak derecede bir zelzele kaydedilmiştir. Bu zelzele merkezinin şehrimizden 140 ilâ 150 kilometre şarkı cenubi is- tikametinde ve şarku daha yakın ol- duğu tahmin edilmektedir. Zelzele Tekirdağ ve İzmitte de hissedildi Tekirdağ 3 (A.A) — Bugün saat 2,30 da Tekirdağında şiddetli bir zel- zele olmuş balk heyecana düşmüştür, Hasar yoktur. İzmit 2 (A.A.) — Bugün saat dü 21 dakika geçe iki saniye süren hafif tacirleri de borsada | Fransa, Çinlilere yardım ettiğini tekzib etti Tokyo 2 (A.A) Domci aja; bildiriyor: Fransanın Tokyo elçisi Arsen Hai ri, bu sabah Hariciye Nezaretine derek Fransa hükümetince yapı tahkikata müsteniden Hariciye 'N znrı Ugaki'nin huzurunda Fransan Çang - Kay - Şek'e silâh ve cephu gönderdiği: hakkındaki şayiayı ki surette tekzib etmiştir. » ş Şantungda bir şehir daha alındı Tokyo 2 (A.A:) — Domedi ajan bildiriyor: Japonlar, Şantung eyaletinin nubu şarkisinde kâin Tungaisien rini zaptederek Çinlileri cenu Tuüngpei gölünün şark sahiline doj püskürtmüşlerdir. i Rusyada yeni. bir istikraz 5 milyar rublelik bu istikra memleket müdafaasına hasredilecek Moskova 2 (A.A.) — Tas ajansı bi ! diriyor; Halkın fazlalaşan tasarrufunu üçün cü beş yıllık plânın ekonomik ve kul türel yapıcılık işlerinin başarılması ve memleketin müdafaasının müstak bel takviyesi ihtiyaçlarına çekmek | üzere, Sovyetler birliği halk komise: leri meclisi, işçilerin müteaddid arz! larına tevfikan, bir üçüncü beş yıll plân birinei yi emisyonu devlet isti razı çıkarmıya karar vermiştir. | milyar rublelik bu istikraz, 20 sen liktir ve yılda yüzde 4 faiz getirece tir. Bu istikrazın tahvilleri ve getire ceği temettü, ikramiyeler de dahil ol mak Üzere, her türlü devlet ve m. halli vergi harçlarından muaftır, devi Bir Rus kadın tayyarecisini! > rekoru Moskova 2 (A.A.) Moskovali tayyareci 21 yaşında bayan Ekâi na Mednikava 50 beygir kuvvetind& motörlü bir tayyare ile 100 kilome! relik bir mesafeyi saâfte vasali 157.6 kilometre süratle uçmuş ve b suretle oÇekoslovakyalı bayan Dub kovanm entermasyonal rekorunu ki mıştır. Ispanyol harbi Frankocular ilerlemekte devam ediyorlar Valâns 2 (AA.) — Frankist ha kuvvetleri dün sabah Segarbe'i bon bardıman etmişlerdir. Sivil $ kişi ölmüş, 14 kişi yaralanmıştır. Madrid 2 (A.A) — Radio - Norte bildirdiğine göre Frankistler riyetçilerin anudane mukavemetin rağmen Beşi, Solaş ve Lagoreta'yı İş” gal etmişlerdir. Salamanka 2 (A-A,) — Umumi Ki rargâh tebliğ ediyor: Kastellon cephesinde Beki mınta” kasında Beki San Antonio manastır! ve Villa Real'e giden yol üzerinde bu manastırın şimali garbisinde bulun mevziler kıtalarımız tarafından i$ edilmiştir; Salamanka 2 (A.A.) — Sagon müdafaa eden Hükümetçiler cephı ni yararak Beşiyi işgal eden Frank Kıtaatı Sagonla istikametinde ! yürüyüşlerine devam ediyorlar, Bu, K talar mezkör şehre 20 kilometre yak vit â ümhus astı 4 mı ğ