3 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

3 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

i Bahife 6 i Tokat mektupları Tokatta hummalı bir imar faaliyeti var Tahsilât nisbeti yüzde 98 i buldu. 100.000 dönüm graziyi sulayacak sulama işi eksiltmeye çıkarıldı Tokatta Parti binası Tokat (Akşam) — Tokat iklimi, ne Orta Anadolunun iklimi gibi sert ve pe de Karadeniz kıyıları iklimi gibi bol yağışlıdır. Tokatın Orta Anadolu ve Karadeniz kıyıları arasında orta bir iklimi vardır. ! Tokatta bahçe ziraatinin bülün şu- beleri vardır. Iklim ve toprak güzel. liği ona meyvacılık bakımından ayrı- ca bir hususiyet yaratmıştır. Bu iti- barla Tokalta sıcak Oomemleketler mahsulü istisna edilirse bütün meyva cinsleri vardır. İktisadi ve sınai durum Vilâyet merkezinin vaziyeti iktisa- diyesi biraz sönüktür. Bunda demir- | yolu güzergâhından 48 kilometre u- zakta kalması âmil olmuştur. En mü- him mahsul tütün, mahlep, buğday, arpa, pirinç, afyon, bamya, ceviz ve pancardır, Tokat valisi B, Faiz Ergun | tası olan bir hastanesi ve bir de frengi | mücadele heyeti vardır. Dahiliye mü- tehassısı kadrosu varsa da henüz açıktır. Tokatta Meydan mevkiinde inşa edi- Sınai durum: En başta Turhalda | len bir ortaokul binası ile Erbadda inşa edilen şeker ve Niksarda çeltik | üç, Zilede bir, merkezin Pazar, Dök- ve un fabrikaları İle bakırcılık, mutaf- | metepe, Gökdere nahiyelerinde birer hik ve dokumacılıktır, | ilkokul yaptırılmıştır, İlkokul çağın- - Madenleri: Turbalda antimuan, | da 27780 çocuktan ancak 8343 çocuk sarı mermer, Artovada bakırdır. Bun- | okutulmaktadır ki mevcudun ancak lardan Turhaldaki antimuan madeni | dörtte biridir. Bunları okutmak için işletilmekte olup Artovadaki bakır ma-| düşünülen tedbir büyük köylerin hep- deni henüz İşletilmeğe başlanmamış sinde mektep âçmak ve nahiye mer- tır. kezlerinde de mektep açılmıyan köy Tokatta su çoktur, fakat fennen çocuklarını okutmak için yatılı mek- İ, içilebilecek suyu yoktur. Valimiz B. tepler yapmaktır, Faiz Ergunun kiymetli yardımlarile Mali ve Nafıa işleri ş gereken teşebbüsler yapılmış ve Dahi: | © Maliyenin tahsilât nisbeti geçen i diye Vekâleti Belediyeler imâr şefliğin- senelere nazaran çok iyidir. Tahsilât lı ce yüz kirk yedi bin lire bedelle ihale- | yüzde doksan sekizi bulmuştur. At, i si yapılmış re bu suretle şehirde Çör- : merkep, katır ve iğdişler bu yıl Hay- dük nam mevkiden çıkah İyi bir su- | yanlar vergisine dahil olmadığı hâlde yun getirilmesi temin edilmiştir. elde edilen 35 bin kadar fazlalık bunu Sıhhi durum ve mali işler telâfi etmektedir. | 200 yataklı ve fakat hâlen 60 has- | Kazanç muâmele ve istihlâk ver Para Züzünden... Aşk ve macera romanı Nakleder: (Vâ-Nü) Telrika No, 22 — Yenge! Sana müşteri getirdim! | » dedi, - Hanımefendiler kiralık oda “ç âstiyor! ti Kadın, heyecanla: w» Buyrun, buyrun! - dedi. ' İ ve öne düşerek yolu gösterdi, Dik merdivenlerden üst kata çıkın- «Kanarye hanım» derler... ve saçlarından kinaye... Kadıncağız anlatıp duruyordu. Son- ra birdenbire kendini toplıyarak: — Ammada gevezelik ediyorum... Kusura bakmayın... Annenizin de pek yorgun bir hali var. Acaba hasta mi? İ i » ca, Hadiye, lâkayd, bir koltuğa otur- — Hayır, çok seyahat ettik... Yol i du. Btrafıha bakmıyordu bile | yorgunluğu... 41 < Suzan, odayı dikkatle süzdü. Te- | — Yoğurt, süt, falan vir şey ister *- mizliğe diyecek yok. Pencerede asılı | misiniz? * tül perdeler mis g yor- | — Allah razı olsun, teşekkür ede- ** du, İki kişilik geniş demir karyoldda /-rim!. Evet. İsterim... Kisa bir pazar- İİ * zerte kadar toz, leke görünmüyordu |! Ortada yuvarlak bir masa, üç iskem- 1; Je, duvara dayalı bir konsol, üstünde i İ aynası... Önünde, yaldızlı, kule biçimi İİ; bir saat!. il Ev sahibesi: ; — İşte efen ması biraz 2: lıktan 'sonra, anlaştılar, Şoför: Eh hayırlı olsun, güle güle olu- Yun! « diyerek gitti, Ev sahibesi Zeh- ra hanım kiracılarının sütünü, yoğur- dunu ısmarlamak üzere oflya puflıya ıerdivenlerden inerken, Suzan, anne- larak: — Üzülme, işte, bak, n! - dedi. - İnip çık- r ama, oda ge- yeni yuvamızı | niştir! Havası iyk Hâber eyim ! kurduk! “dedi İİ size: Yandaki odada bir kiracım daha Hadiye, acı act ramıldândı; İ var, Sizden iyi olmasın gâyet namus- Yuvamız. Yu, çalışkan, öksüz bir genç kızdır. Sa- İ bahleyin . gider, akşam üstü gelir.. | I Çok neşelidir, güzel sesile şarkı söyler, i güler... Bütünemahalle onu sever. İ İ Suzan sustu. Biraz sonra Zebra ka- vom, elinde bir tepsi, kahvaltı ile gir- di. Hava epey serinlemişti. Artık sonbaharın rütubetii rüzgân Sesinden | AKŞAM Yeni Tünel hanı Yeni binanın yapılmasın- dan şimdilik vazgeçildi Tünel hanının Galata tarafındaki binasının yerinde üç katlı olarak ye ni bir bina yapılması Tünel şirketinin mukavelesi iktizasındandır, Nafla Ve- kâleti, 'Tünel şirketinin taahhüdünü İfa etmediği için, bu binanın yapılma- # sı hususunda. teşebbüslerde obulun- muştu. Bu teşebbüs üzerine bir plân İ yapılmış ve bu plân mucibince yeni binanın yapılması için sokağın tevsi lâzım gelmişti Haber aldığımıza göre, Tramvay ve Tünel şirketlerinm satın alınması müzakeresine bir kaç ay sonra başla- nacağından bu binanın yapılmasın- dan şimdilik vazgeçilmiştir. Yalnız Nafia Vekâleti ile Tünel şirketi ara- sında yapılacak müzakere neticesinde şirket taahhüdünü yerine getirmedi- ğinden dolayı mübayaa bedelinden bu binanın bedeli de mahsub cektir. ediles e de geçer Si nazaran yiizde kırk nisbetinde bir tezayüd vardır. Bayındırlık işleri: Tokat.- Sıvas hü- dudu yolunun muhtelif aksamı Üzes rinde esaslı tamirat yapılarak silindi. rajı ikmal edilmiştir. Tokat - Turhal - Amasya hududu yolunun 197 - 243 ün- cü Kilometreleri arasında 1660 metre şösenin €saslı tamiratı ikmal edilerek dört menfez yapılmıştır. Turhal - Zi- le İstasvon yolunun muhtelif patçala- rı 3000 metre tulde esaslı tamiratı ikr edilmiştir. Tokat - Niksar ve Ünye yolunun muhtelif mahallerinde 1798 metre esaslı tamirat ikmal edi- lerek 10 menfez tamiratı yapılmıştır. m birçok yolların ve menfezle lı bir şekilde tamiratı yapıl- rin €Si ir Nafla Vekâletince Tokatın Kazova- sınm bir tarafının Yeşilirmaktan su- lanması için istikşaflar yaptırılmış, yüz bin dönümü mütecaviz arazinin sulanmasını temin edecek olan bu mühim teşebbüs bir milyon küsur li- yaya eksiltemeye çikarılmıştır. Bun- dan başka Erbaa ovasının seksen bin dönüm inin Kelkit ırmağından sulanması için ikinci bir keşif yapıl- muştur. Mütehassıs ve fen memurları tersimatla meşgul olmaktadırlar, Be- deli keşfi bir milyon lirayı geçen bu lama işinin de pek yakında eksilt- Sul meye konulacağı memnuniyetle haber alınmıştır, Bunlardan sonra Niksar ovasının diğer kısmının sulama bataklıkları kurutulma istiksaflarına başlanacaktır. Tapu ve Kadastro umum müdürlü- günce Tokat şehrinin plân kadastro- lan altı aydanberi yaptırılmaktadır. Tarım işleri: Vilâyet dahilinde fa- ye ve domuz mücadelesine çok önem verilmiş olup bu yıl içinde 1350 domuz itlâf edilmiş ve 35 köyde on bin hek- tar arazi farelerden tathir edilmiştir. 50 dönümlük nümune fidanlığı tesis edilmiş ve 15 bin kadar fidan dağıtıl- mıştır. insanları ürperliyordu, Hasta gibi olan l Hadiye hanımın üşüdüğünü görünce, | mal sahibi | | — Durun! Daha kış gelmedi ama, | zarar yok, sobanızı yakayım... Dakika- da burası fırın kesilir, Siz de rahat edersiniz. Tepsiyi masanın üstüne bıraktı. Küçük çini sobanın kapağını açarak | hazırlanmış duran odunları hemen yaklı, Artık adamakıllı akşam olmuş- tu. Yandaki odadan neşeli bir ses gev- rek gevrek şarkı söylemeğ'e başladı. Zehra hanım: — İşte! - dedi, - Komşunuz geldi. Soba hanl harıl yanmağa başlamış- tı. Odaya tatl bir olıklık yayıldı, Su- zan annesine sokularak, usullacık — Haydi benim şekerim! Soyun, yatağına gir. Şöyle bir vücudün din. lensin. Ben sana tepsini getiririm. Biraz bir şeyler yersin Sairfilmenam gibi, kadın, kızının sözünü dinliyordu. Otomatik hareket- Jerle şapkasını, mmantosunu çıkarttı; soyundu. Yatağın içine uzandı. Gözle- ri açık, dalgın, öylece bir durdu. Sonra boğuk bir sesle: Neredesin, Sı ? — Burada, anneciğim! Yünında;.. — Gel, sen de yat... Hem yörgun- sun, hem âsabın bozuk... — Peki... » Kızcağız annesinin yanma uğândı. müddet | ve |, | korkuyla seslendi 8 Temmuz Baştekilimiz Siyasal Bilgiler okulunda Başvekil B. Celâl Bayar evvelki gün Ankarada Siyasal bilgiler okulunu 2 ret etmiş ve talebenin coşkun tezahüratile karşılanmıştır. - Başvekil meki bazı imtihanlarda da har bulunmuş «tedrisatın Türkiye meselelerile rejimin hedeflerile alâkadar bir şekilde yapılmasından memnun olduğu beyan etmişti; mea Başvekilimiz talebelerin alkışları arasında mekte aynlırken gö: Bir otohl iki dükkâna çarptı Dükkânım içine giren Kurtuluş otobüsü Şoför Hikmetin idaresindeki 3408 | bulunan biri sobacı, diğeri berber numaralı Kurtuluş - Beyazıd otobüsü, | dükkânın orta yerine çarpmıştır. dün saat bire doğru Beyazıdda Yeni- | bir tesadüf eseri olarak bu çar çeriler caddesinde süratle ilerlemekte | maddi hasarla neticelenmiş, insa iken birdenbire önüne çikan bir çocu- | bir zayiat olmamıştır. gu ezmemek için şoförün yaptığı bir İşe el koyan zabıta, şoförü yakı ireksiyon kırışı ile kaldırıma çıkmış | miş, hakkında lâzım gelen kanuni âni fren yapma neticesinde yana | kibata girişilmiştir. Yeni orta okul binası ” — Şehrimiz-Cumhuriyet alanının münasib bir yeri! yeniden yapılmakta olan orta okul binasının inşaatı bitmek üzeredir. İç ve aj tarafında biraz noksan kalan aksamı için beklenilen tahsisat ta geldiğine inşaatın ikmaline pek az zaman kalmfştır. Bu ders yılı başında talebe yeni binada derslerini okuyacaktır. Binanın $ rin merkezi yerinde kuruluşu ve modem bir şekilde oluşile şehri süslemekted Adapazarı (Akşam) Hadiye; ni hiç birakmıyacaksın! Hep bera — Ver bana elini! - âmlye yalvardı. | yaşıyacağız! Karanlıkta, öyle, elele, yanyana Kız, annesini öpüyor, öpüyor; tel yatlılar. Sokağın ışığı, pencerelerden içeri vuruyordu. Epey zaman geçti, Suzan sordu: — Anne! Uyuyor musun? — Hayır kızım! Kadının eli asabiyetle mütemadi- yen genç kızın parmaklarını sıkıyor- du. Ve Suzan, atinesinin ne manevi ıztırablar geçirdiğini hissediyordu. Bu felâketlere sebebiyet veren babasına, ah, ne kadar kızıyor, nasıl kinleniyor- du. 5 Sonra düşüncesi birdenbire Perteve intikal ediyor; içi sızhyordu.' Bu ne hazin bir romandı ki başlarken bit- mişli! Suzanın uykusu arlık büsbütün kaçmıştı: Yavaşça yataktan çıktı. Ha- diye; . onu: -yanında hissetmeyince, nat veriyordu. Kadının parmakl Suzanın bileğine kilitlendi. Ve ya" yavaş, sükün verici uyku, her ikis de kapladı. sas Ertesi sabah, Hadiye, her şeye kayd, dalgın, pencere önündeki kö ye oturdu. Kapı açıhp ta içeriye Zehra han girince, başını çevirmedi bile... — Rahat ettiniz mi efendim? — Teşekkür ederim. Mahalledeki polis kaydı için £ dim., Malüm ya, burası pansiyon i... Haber vermem lâzım... Sonra 1 sul olurum.., Suzana dönerek: — Annenizin pek yorgun olduğu görüyorum... “İsterseniz bir kaç g i siz kendisile meşgul olun... Ben yefi ğinizi hazırlarım Genç kız, teklifi memnuniyetle bul etti. Ev sahibesi kâğıdları doldurup $ tikten sonra gene odada büyük | Kadın, kendi Ki — Kızım! Yavrum! Neredesin? Ne- reye kaçtın? Genç kız, hemen yatağa koştu. An- nesini Sa; , bir çocuk okşer gibi okşadı, Kadın kekeliyordu: — Dalıyor gibi olmuştum. Sen nımda hissetmeyince korktum. Ü; me bir kâbus çöktü. Sen de beni tei- kettin sandım. Süzancığım! Kızım, Yavrum! Beninasin, değil mi? Sen be du. Suzan, onu oyalamak için kol şuyor, fakat Hadiye bir türlü ve bulamıyor, dalgın halinden silkinef yordu. y (Arkası 1