3 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

3 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

İBeheri 6 eğ lerinden Slankoviç tarafından tesis vd yatına alışamadıkları için okoleni £ reisi bundan bir kaç hafta evvel Vu- | “e tur. e Maksadı Litte Baddovda evli- a sağına gelen 4 çingene genci için 8 4 kadın tedarik etmekti > çingene kadını bulmağa muvaffak İngilterenin Esseks eyaleti dahi- | inde Litte Baddov isminde bir çin- | gene kolonisi vardır. Bu koloni bun- | dan 42 sene evvel Yugoslav çingene- | olunmuştur. Slankoviçin iddiasına | göre İngiliz kadınları çingenelik ha- goslavyaya seyahata mecbur olmuş- Stankoviç uzun uzadıya araşlır- dıktan sonra nihayet Tuzla isminde- ki Boşnak şehrinde istediği gibi dört İç sıkıcı kitaplar kolleksiyonu Dünyada çeşid çeşid kolleksiyon meraklıları olduğunu biliriz. Yalnız bunların içinde can sıkıcı kitaplar top- ei adam bulunduğunu bilmi- | n Şimdi bunu da 'endik. | Çünkü Londradan iitltdiğine göre Birmingbam'ın maruf tüccarından Tomas Kosley isminde bir adam tam yirmi senedenberi iç sıkıcı kitaplar toplamaktadır, Bugün bu adamın kt- tüphanesinde 10 binden fazla iç st- kıcı kitap vardır. Kösley'in kitapla- rından bahseden bir İngiliz gazetesi yanlışlıkla “© kitaplardan birinin mu- harririnin ismini de neşreder, Aradan iki gün geçtikten sonra iki İngiliz Kosley'in yazıhanesine müracanile O Ingiliz lirasına 4 kadin olmuştur. Ailelerine altmışar İngiliz lirası verilerek bu kızlar Lille Bad- dovdaki gençler için salın almmış- tır. Şimdi Stankeviç bu kızları ha- milen İngiltereye geri dönmektedir. Orada, Litte Baddovda muazzam bir çingene düğünü yapılacaktır, Stankoviç vaplığı bu oltıverişten çok memnundur, Çünkü İngilterede çingene delikanlıları için kadın bu- lamıyacaktı. O her ne kadar İngiliz kadını bulmağa çalışmışsa da ka dınlar bir iki gün çingene çadırların- da kaldıktan sonra o göçebe ha- yattan hoşlanmıyarak kaçıp gitmiş- lerdi, onu İskoçyalı muharrir Mak Person namına düelloya davet ederler. Mu- harririn kendi kitabının Kosley'in kü- tüphanesini tezyin etmesini bir ha- karet telâkki etmekte olduğunu söy- lerler, Kosley, tarziye vermeğe razı olduğunu snlatmağa çalışır. Fakat İs- koçyalı muharrir bu işin ancak kanla temizlenebileceğini söyliyerek Kosley'in tarziyesini reddeder. Niha- yet araya girenler bus namus lekesi- ni» silmeğe muvaffak olurlar, Şimdi Kosley kütüphanesini umuma açık bulundurmaktadır. Maksadı, herke- sin Mak Person'un yalnız iç sıkicı romanlar yazdığını böylece âleme gös- termektir. Ingiliz prenseslerinin bebekleri İngiliz kralile kraliçesinin Pariste 8 östikbali için yapılan hazırlıklara da- "Ya getirilerek ir Fransız gazeteleri her gün sütün. lar dolusu yazılar yazıyor ve sahifeler dolusu fotoğraflar neşrediyor. Veriler bu istikbal tafsilâtından arlaşıldığı- na göre, istikbal için en küçük tejer- rüat bile unutulmamaktadır, Bu te- Jerrilata, kralın iki kın için iki bebek te dahildir. Bu bebekler Paris Ka- dınları tarafından İngiliz prensesleri- ne takdim olunacaktır, Şimdi Parisin terzi kadınları bebeklerin. cihazlarını çen , (Akşam) — Bursa. Bile K yolu üzerinde kâin olan Yenişe- hir, halkı çifçilik ie geçinen bir ka» ZA merkezidir. Ad&pazarından bura- çif Cümhuriyet çi çilere dağıtılan ve n ein Ve bite 40 hattâ 60 ta- © verdiği ki vam o. iği memnuniyetle görülmüş- Bü sene, bu tohum, N lar, çok geniş bir mikyasta Yenişehir tarlalarına or kasabada imar har dikmekle meşgul olmaktadırlar. Her bir bebeğin en son moda kaidelerine uygun olmak üzere 365 lakım elbise. si, şapkası ve 365 takım da iç çama- şırt olacaktır. Bu suretle prensesler kendilerine hediye edilen bebeklerin İ elbiselerini bir sene mütemadiyen her | gün değiştirebileceklerdir. Velhasıl bugünün monden bir kadınının ma- Hk olduğu bütün süslere ve elbiselere malik olarak avdette Londradaki sa- rayın kapısından gireceklerdir, . Gumhuriyet buğdayı Yenişehirde İYİ bir randıman veriyor eni tohumluklardan bire karşı altmış alını- eketleri göze çarpıyor ki Yenişehirde inşa edilen modern hükümet binası Yenişehirde hummalı bir imar hareketi göze çarpmaktadır. Kasa- bada iki büyük park vardır. Bunlar- dan biri Belediye, diğeri de Cumhu- riyet parklarıdır. Cumhuriyet mey danının conub kısmında inşa edilmiş olan modem hükümet binası, çok güzel bir eserdir. Mahkemler de da- hil olduğu halde bütün hükümet dal- releri bu binada yerleşmişlerdir. Bir adamin üzerinde esrar bulundu Unkapanında şüpheli bir surette dolaşan Ali isminde birinin üzeri arandığı zaman bir mikdar estür bu- lunarak müsadere . edilmiş, kendisi de emniyet direktörlüğüne getirllerek kalb için izahat veriyor Suni bir kalb icad etmek ve ebe- di hayatın sırrını aramakla meşgul olan meşhur Dr. Aleksi Karel, ge. çen hafta, Breta- ninin ücra bir kö- şesinde kurduğu lâboratuvarda, meş- hur tayyareci Lindbergle tedkik ve tecrübelerine devam etmek için Fran- saya gelmiştir. Doktor Karel kendisi- le suni kalb hakkında görüşen gaze- tecilere demiştir ki: — Suni kalb, çok basit bir iştir. Bu kadar hayali tafsilât vermeğe deymezdi, Evvel emirde şunu söyliye- yim ki bu suni Kalb, iddia edildiği ve yazıldığı veçhile, hakiki kalbin yerine konacak bir alet değildir. Prensipi ve esasi şudur: İcad ettiğim aletle, kalb ve ciğerlerin rolünü oynatmak ve bunları mikroblardan ve iltihablardan korumak mevzuu bahistir. Bu icadın bir mütemmimi de kan seromündan daha ucuza mal olan ve bunun yerine kaim olacak olan bir seromu keşfet. mek olmuştur, Bu seromun hüceyre- lerde aksülâmelini tedkik ediyoruz. Henüz her şey bitmemiş, fakat en ni- Yerli mallar sergisinde cam adam Bükreşe cam adamı getirmek için bir heyet gitti Onuncu ve sonuncu Yerli Mallar sergisi hazırlıklarına devam edilmek. tedir. Romanyadan cam adamla ser- ginin Lunaparkı için icab eden mal zemeyi almak üzere bir heyet Bükreşe gitmiştir. Cam adamın Yerli Mallar sergisinde teşhiri sureti kaliyede ka- rarlaşmış ve milli sanayi birliğile Al man mütehassıslar arasında anlaşma hası! olmuştur. Cam adamın İzmir beynelmilel ser- gisinde de teşhiri arzu olunmuştur, «Mili sanayi birliğinin müsaadesile cam adam İzmir sergisinde de göste- rilebilecektir. Cam adam mekteb ta- Yebeleri için istifadeli olduğundan ser- gide muhtelif saatlerde talebelere mahsus seanslar ihdas edilecek ve teş- hir ücreti olarak çok ucuz bir meblâğ alınacaktır. Havagazı tarifesi Tarifenin biraz indirilmesi muhakkak görülüyor Beyoğlu ve İstanbul havagazı tari- felerini her üç ayda bir tanzim eden komisyon bugünlerde toplanacaktır, Havagazı fiatlerinin bir mikdar düşe- ceği muhakkak görülüyor. Elektrik tarifesinin de temmuz ba» şında yeniden tesbit edilmesi lâzımdı, Fakat elektrik şirketi hükümetçe sa- tın alındığından buna hacet kalma. mıştır, Elektrik fiatleri bundan sonra yeni idare tarafından bizzat tayin cdi- Jecektir. Ancak tramvay şirketinin ta- Tifesini tayin etmek için elektrik tari- fesinin daha evvel tayini lâzımdır, Bunun için bugünlerde bir komisyon sırt tramvay flatlerine yapacağı tesiri anlamak için yakında toplanacaktır. Rumen askeri talimlerinde N bir kaza Bükreş 2 (A.A) — Crnova'da ya. plan askeri talimler esnasında bir cephane sandığı patlamıştır, İnfilâk neticesinde bir zabit ile üç küçük zabit ölmüş, iki asker yara. Janmıştır. Avusturyanın borçları ve Amerikanın vaziyeti Vaşington 2 (A.A.) — B. Hul,mat- buala beyanatia bulunarak Alman. yanın Avusturyanın borçlarını ta- mamile tanımasına dair Berline gön- derdiği notlarda henüz bir cevab gelmediğini söylemiştir. Hariciye Ne- zareli, bu notalarda bildirilen barit tarzı hareketini muhafaza etmekte- ik Yaptığım suni âlet, kalb ile ciğerlerin yerine kaim olacak, bunları mikroplardan ve iltihaplardan ko- ruyacaktır. Kanın yerini tutacak ve ucuza malolacak bir serum da keşfettim. hayet esas bulunmuştur. Tedkiklerim için Amerikada çok müessir bir yar- dım gördüm. Bizim gibi âlimler için Amerika, ideal bir memlekettir. — Amerikaya tekrar dönecek mi- siniz? — Tabii değil mi? Ben Fransaya iki ay istirahat etmek ve fenni todkikat- 18 meşgul olan dostum Lindbergin tedkiklerini ne raddeye kadar ilerilet- tiğini görmek için geldim. — Suni kalb hakkındaki icadınız hakkında bir eser falan yazdınız mı? — Evet, Amerikada bir kitab bas- tırdım, Fakat bu kitab, biyolojinin ve mekaniğin ince meselelerini anlıyabi- Jen mahdud bir kısım için yazılmıştır, Halkın keşfimizi tamamile anlıyabil- mesi için daha yirmi sene geçmek lâ- zımdır, Zaten bütün büyük keşifler için vaziyet hep böyle değil midir? Bunların inkişafı ve yapılması mo- Edirnede Tekirdağ öğretmenleri i Şerefine ziyafetler verildi Yukarıda: Tekirdağ muallimleri general Kâzım Dirik ile Sarayiçini gezerken aşağıda: Edirnede misafir muallimlerin şerefine verilen ziyafetten bir intiba Edirne (Akşam) — Tekirdağ Kül- tür direktörü B, Emin Atac'ın baş- kanlığında evvelki gün Tekirdağdan gelen 30 kişilik kadın erkek öğretmen Erupu Edirneden ayrılmıştır, Bölge dahilinde bir tedkik gezisine çıkmış olan genç kültürcülerimiz bu- rada general Kâzım Dirik ve vali B. Niyazi Mergen tarafından karşılan- mışlar ve kendilerine Eğitmenler kur- sunda, Sarayiçinde ve yeni Meriç ga- zinosunda ziyafetler verilmiştir, Umumi müfettiş ve vali ile kültür arkadaşlarının hazır bulundukları ziyafetlerde ve bilhassa Eğitmenler Tabanca çıkaran bir sarhoş Salacak iskelesinde Hasan isminde biri, evvelki gece kendini bilmiyecek derecede sarhoş bir halde Salacak bahçesine gelmiş, sağa sola sataşma- ğa ve cebinden tabancasını çıkararak ğ © tır. Bunun üze- mmaşame nek müracaat, mecburiyetinde kalmış, Hasan, ta- bancasile yakalanarak Üs e ie Yen. © .doktor Karele sıkı bir ahbablık tesis deniyete nisbetle ne kadar süratli ise, eşhasın ha- yati bakımından | da o kadar bafi- dir. Doktor Karel Ya» indikten sonra miralay Lindberge mülâki ol- mak için zevcesile beraber, Sengildos adasına gitmiştir. Doktor şimdi, Atne- rikada çalıştığı Rokfeller enstitüsün- den ayrılacak ve tedkiklerine devam etmek için Breton adalarından birine çekilecektir. Miralay Lindbergin doktor Karel ile münasebet tesis etmesi, kalbin suni bir suretle deveranını temin eden usulü doktora temin etmesi sa- yesinde olmuştur. Vakıâ şimdiye ka- dar bir çok âlimler, kanı sunl bir şe- kilde deveran ettirecek bir takım usul. ler ve aletler keşfetmişlerdi. Fakat bunlar, bir kaç saat işlediklen sonra bozuluyordu. Halbuki Lindbergin keş- fettiği sistem bu mahzurdan salimdi, Lindbergin bu keşfi, o ilmi araştırma- larda gösterdiği şayanı hayret istidad, etmesini ve fenni tedkiklere berabet- ce devam etmelerini temin etmiştir. kursunda söylenen nutuklar çok ha- raretli olmuştur. Tekirdağlı misafirler Edirnede kak- dıkları az bir zaman zarfında buranın tarihi yerlerini gezmişler ve kültürel tedkiklerde bulunmuşlardır. Misafir öğretmenler dönüşte Vize- ye giderek ora fidanlığını, Devlet çitli- ğini ve İnanlı aygır depolarını ziya- ret etmişlerdir. j “Tekirdağlı gezginler Trakyanın en az 21 merkezine uğrıyarak mesleki tedkiklerde ve bu arada köycülük iş- leri üzerinde incelemelerde buluna caklardır. , Az kaldı diri diri yanıyord Yedikulede Kazlıçeşmede — Aleko- nun deri fabrikasında çalışan Yahya isminde bir genç, boya kazanınını| parlamasile elbisesinden tutuşmaş, etraftan yetişenler, elbiseyi kesmek suretile, Yalıyayı diri diri yanı kurtarabilmişlerdir. Yahya, bir kaç bafif yanık ile işi savuşturduğundan tedavi altına alım