6 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

m a RE MERE çi j! li İ Ni “Enn meticesinde tiyate Türk - Fransız anlaşması her tarafta ehemmiyetle karşılandı Fransız mahafili anlaşmanın imzasın- Paris 6 — Fransız siyasi mahafili Ankarada imza edilen Türk - Fransız dostluk misakına büyük ehemmiyet vermektedir. İngilterenin bu misa- km akdi için çok müzaheret ettiği ve Türk - Fransız anlaşmasını Türk - İngiliz mali anlaşmasının mütemmi- mi saydığını bildiriyor. Franız mahafili Türk - Fransız anlaşmasını Akdenizde bir istikrar unsuru sayıyor. Türkiyenin Balkan Antantının âzası sıfatile Avrupa po- Mükasınde mühim bir rel oynadığı bildiriliyor. Fransız mahaliline göre Türk » Fransız anlaşması, Türkiye - Rusya münasebatım da kuvvetlendirecek- fir. Bu anlaşmanın Fransanın Sov- yet Rusyadan Atlantiğe kadar uza- nan dostluk sistemini tamamlıyaca- fa bildiriliyor. Paris 6 — Berlinden gelen haber- lere göre Türk . Fransız anlaşması ve Türkiye ile İngiltere arasındaki mali anlaşma, Alman mahafilinde ve Alman gazetelerinde O hoşmudsuzluk busule getirmiştir. Berliner Tageblat gazetesine göre Fransa, Türkiye ile - dan dolayı memnuniyet gösteriyor anlaştıktan sonra şimdi Romanya Me münasebatını daha ziyade kuvvet- lendirmeğe çalışacaktır. Hamburger Fremdenblat gazetesi İngiltere ve Fransanın Balkanlarda Almanya ve İtalyaya karşı mukabil taarruza geçtiklerinden bahsederek Tuna devletlerinin Almanya tarafın- dan teklif edilen hakiki iktisadi menfaatlerine uygun anlaşmayı İs- tikrazların egoist menafiine feda etmiyeceklerini ümid ettiğini söylü- yor. Fransız sefiri B. Ponsot'un beyanatı Türk - Fransız dostluk muahadesini 17 sene evvel başlamış olan eserin tetvici telâkki edebiliriz Ankara 6 (Telefonla) — Fransa se- firi B. Ponsot, Türk - Fransız anlaş- masının imzasi münasebetile Ulus re- fikimize şu beyanatta bulunmuştur: «Memleketlerimizi birleştiren sami- mi dostluğu tarsin eden bir muahede- yi Türkiye Hariciye Vekilile birlikte imzalamaktan ne derece mesud oldu- umu dün söylemiştim. 1921 de yeni Türkiyenin ilk günlerinde müşterek faaliyetimize açık olan bütün saha- Jarda dostça bir elbirliğinin temelle- rini atmış olan ilk Ankara anlaşması- nı zihinden çıkaramazdık. Fransa 936 temmuzunda dünyanın bu kısmında Türkiyeyi âdeta sulhun bekçisi yapan Boğazlar anlaşmasına memnuniyetle iştirak etmiştir. 29 ma- yis 937 anlaşmalari ayni ciddiyetle Türkiye ile Suriye arasındaki hudu- | dun emniyetini temin etmiştir. Bu an- laşmaların yakın şarkta devamlı bir nizamın teessüsüne gene faydalı su- rette yardım etmiş oldukları anlaşıl- makta gecikmiyecektir. Bundan dolayıdır ki dün imzala- nan anlaşmaları, yani Fransı - Türk dostluk muahedesile müşterek be- yannameyi 17 sene evvel başlanmış olan eserin tetvici telâkki edebili- riz. Bu eserin tahakkuku bazı kim- selere tabii görülmüş olabilir, Fakat o eser hakiki mevzuundan katiyen aynlmamış bir fikrin devamlılığı ile takib olunmuştur. Bununla beraber vazifemizi he- nüz tamamlamış değiliz ve dest Su- riye ve Lübnan da samimi ve açık olan bu politikaya zamanında iştirâk edeceklerdir. e Hasılaları dün aynen neşredilmiş olan müzakereler ancak bu sahada cereyan etmiştir. Modem “Türkiyenin mukadderalı- nı sevk ve idare eden ve eminim ki memleketimiz hakkındaki duyguları da memleketi için beslediğimiz sev- gi ve yüksek saygı hislerinin, ayni olan mümtaz Şefi şu esnada hürmet- le anarım. © Dost tutmadığına kızmış Bıçağını çekince kadını tehlikeli surette yaraladı Dün Galatada bir cinayet olmuş- tur: Hasan isminde biri, ötedenberi, Galatada umumi evlerden birinde bulunan Fatma isminde bir kadını sevmektedir. Epey bir müddet parasile kendisini sevdirebilen Hasan, parasının bit- meslle beraber kadının da kendisin. den yüzçevirdiğini görünce hiddet- lenmiştir. Nihayet dün bir aralık Fatmanın bulunduğu eve gelen Hasan: »- Senin yüzünden on param kal- madı, Bari beni dost tut te, haftada bir gün seninle başbaşa kalayım! Tek- Mfinde bulunmuştur. Hasanın bu sözlerine Fatma, onu Sevmediği, sevdiği başka bir adam bu- Tunduğu şeklinde cevab verince gen- Gin gözleri kararmış, bıçağını çektiği gibi kadını mühtelif yerlerinden tehli- keli surette yaralamıştır. Yaralı, zabıta tarafından Beyoğlu hastanesine yalırılmış, Hasan da ya- kâlanarak hakkında tahkikata baş- lanmıştır, yi Fransada bir yangın «Paris 5 (A.A) — Bulony - Sur - Sen- de gece yarısına doğru çıkan bir yan- karları iz stelyeleri harab en mâl eden ra Fransız - Italyan kududunda Fransız toprağında bulunan seyyahlara ateş edilmiş Paris 6 — Fransız - İtalyan hudu- dunda bir hadise olmuştur. 3 sey- yah hudud civarında dağlarda dola- Şirken İtalyan milisleri tarafından ateş edilmiş, bunlardan biri yaralan- muşlır. Seyyahların Fransız topra- ğında bulundukları ve hududdan 250 metre uzakta, içlerinden birinin yaralandığı bildiriliyor. Hariciye Nezareti tahkikat yapıl- masını bildirmiştir, Tahkikata devam ediliyro, Başvekil memleket içinde seyahate çıkıyor Ankara 5 — Başvekil Celâl Bayar temmuzun ortalarına doğru memle- ket içinde bir tedkik seyahatine çı- kacaklır, Başvekil iptdia Zonguldak kömür havzasını ziyaret edecektir, Kömür istihsalâtını arttırmak için tedbirler alınacaktır. Kırşehir zelzele felâketzede- lerine teberrü 310 bin lirayi geçti Ankara 5 (Telefonla) — Kırşehirde zelzeleden felâkete uğrıyanlar için Kı- zlaya yapılan teberrülerin yekünu imal | 310 bin birayı geçmiştir. Teberrünt | da 2/8337 sayılı oldu. | devam ediyor... |0OÇ((O0((— İİ kümlerine tabi tuti Hatayda 2 gün bayram Bugün ve yarın büyük şenlik yapılacak Londra 6 — Halejdan gelen ha- berlere göre çarşamba ve perşembe günleri Hatayda bayram günü ola- rak kabul edilmiştir . © * Istanbulda güreş Müsabakalarda Başvekil B. Celâl Bayar da bulunacak Ankara 5 (Ti Türkiye onla) - ! serbes güreş birincileri ile milli takım güreşçileri arasında İstanbulda yapı» lacağı yazılan milli takıma terfi mü- sabakalarının tarihi 9 ve 10 eylül ola- Trak tesbit edilmiştir. Başvekil B. Celâl Bayarın müsaba- kaları şereflendirecekleri de haber ve- rilmektedir, İktisad Vekili bugünlerde Karabüke, oradan da Zonguldağa gidecek Ankara 5 (Telefonla) — İktisad Ve- kili B. Şakir Kesebirin Karabüke gi- deceği yazılmıştı. B: Şakir Kesebir bu seyahatini önümüzdeki günler içinde yapacaktır. İktisad Vekili Karabükte demir ve çelik fabrikaları insaatını tedkikten sonra Zonguldağa gidecektir. Kendi- sine bu seyahatinde Sümer ve Eti Bank umum müdürleri B. Nurullah Sümer ve İlhami Pamir refakat ede- ceklerdir. Tapu teşkilâtı 28 vilâyete bağlı kazalarda teşkilât yapılacak Ankara 5 (Telefonla) — Tapu ve Kadastro umum müdürlüğü yeni teş- kilât kanununun tatbikatı etrafında- ki çalışmalarına devam elmektedir. Önümüzdeki ağuslos ayı içinde 28 vilâyete bağlı kâzalardaki tapu teşki- Iâtı yeni kanun hükümlerine göre teşkilâtlandırılacaktır, Bu sene Tapu ve Kadastro mekte- binden mezun olanların münhallere tayinlerine başlanmıştır. Merkez bankasında bloke mebaliğ hakkında Vekiller Heyetinin bir kararı Ankara 5 (Telefonla) — Türk para- sının kıymetini koruma hakkındaki 10 ve 11 sayılı karamamelere tevfikan yapılmış ithalâttan mütevellid ve hâ- Jen Türkiye Cümhuriyeti Merkez ban- kasında bloke mebaliğin, ithalâtın ya- pıldığı memlekete, bugünden itibaren üç ay içinde mal ihracı suretile debio- ke edilmesi Vekiller Heyetince karar- laşmıştır. Bu müddet zarfında bilfiil ihracat yapılmadığı takdirde bu kabil paralar hü- Reyhaniye 4 (A.A.) — Hataydan ka- çarken Halebin Hamam nahiyesinde toplanan bedeviler, Hatay içinde Keli köyüne giderek Türk listesine yazıl- mış olan bir kürdü öldürmüşler ve geldikleri yere dönmüşlerdir. Reyhaniye 4 (A.A.) — Halebden ge- Jenler Halebdeki Vataniler aleyhinde büyük bir galeyan hüküm sürdüğünü bildiriyorlar. “Türkler ve Türk tarajtarlarına kar- son zamanlarda yapılan takibatın hafiflediği haber veriliyor. - R Bir kararnamenin iptali Antakya 4 (A.A) — Bir müddet evvel azledilerek yerine başkası tayin edilen Kırıkhan müddelumumisi meş- hur Mardinli Sadığın tekrar yerine ta- yini için Fransız yüksek mahkeme Yeüddelumumisinin tazyiki üzerine Bir kamyon duvara çarptı Araba parçalandı, şoför hafifçe yaralandı Evvelki gece şehirde muhtelif na- kil vasıtaları kazaları olmuştur: 1 — Şoför Hakkının idaresindeki kâmyon, içinde gilkoz tenekeleri yüklü olduğu halde, evvelki akşam geç vakit Akaretler yokuşundan aşa- ğı inmekle iken İren tutmaması ne- bir duvara çarparak ticesi büyük parçalanmıştır. n Parçalanma neticesi Şoför hafifçe yaralanmış, bütün glikoz tenekeleri dökülmüştür. Polis şofürü yakalıya- rak hakkında tahkikata başlamıştır. 2 — Mardik isminde bir şoförün idaresindeki kömür yüklü bir kam- yon Sütlücede Karaağaç caddesinden geçerken on dört yaşlarında Hüseyin isminde bir çocuğa çarparak yarala- mıştır. : 3 — Şoför Jirayirin idaresindeki taksi, Fatihte on yedi yaslarında ih- san isminde bir gence çarparak ya- ralanmasına sebeb olmuştur. 4 — Vatman Galibin idaresindeki tramvay arabası, Bostancıda Bağdad caddesinden geçerken Yalovalı Şük- rü isminde birine çarpmış, muhtelif 'erlerinden yaralamıştır. X Polis suçluları yakalamış, yarakla- n da tedavi altına aldırmışlır. Yugoslavya Türkleri Yugoslav Başvekili bay Stoyadinoviçin bir nutku Belgrad 5 (A.A) — Dün Üsküpte aktedilen Vardar eyaleti Yugoslav ra- dikal birliğinin bir toplantısı esnasın- da Başvekil Stoyadinoviç mühim bir nutuk söylemiştir. Cenubi Sırbistandaki Türklerin hic- reti hakkında Başvekil, Yugoslav te- baasındaki Türklerin hicreti için Tür- kiye hükümeti ile halihazırda müzake- reler cereyan ettiğini ve bu müzakere- lerin henüz nihayet bulmadığını söyle- dikten sonra Yugoslavyadaki Türk ekalliyetinin pek müstakim bir unsur olduğunu ve hükümetin kendisinden tamamiyle mennun bulunduğunu kay- detmiştir. Sloyadinoviç, şu sözleri ilâve etmiş- tir: «Esasen gidecek olanlar yalnız hic- ret etmek arzusunda bulunan Yugos- Javya tebaasındaki 'klerdir.» Yenişehir otomatik telefon tesisatı ihale edildi Ankara 5 (Telefonla) — Yenişehir- de yapilan otomatik telefon tesisatı mutemede ihale edilmistir, Yeni san- #ral önümüzdeki şubat ayı içinde fa- te başlamış Olacak , yauatiyetlerden Halepte Vataniler aley hinde bir galeyan var Azledilen Kırıkhan müddeiumum!sinin yeniden tayini hakkında çıkan kararname iptal edildi Iskenderun limanının yerine Lâzkiye ve Trablus lima larının kullanılması için Suriyedeki mücadele arttı bir karamame çıkmış ise de bu ka rn Türk halkın üzerinde yapac mülhiş tesir nazari itidare alıhara Yapılan bir teşebbüs üzerine ikinci keramame ile iptal edildiği öğrenil miştir. - « İskenderun limanı Iskenderun 5 (A.A.) — İskender Hmanının yerine Lâzkıye ve Trabili limanlarının kullamlması için Suriy de seçimle böraber başlamış olan sik temli mücadelenin şiddetlendiği takya ve İskenderunda ekserisi “Tür lere ald bulunan nakliye vasıtalarınğ bundan bilhassa zarar gördüğü şılıyor. Suriye ile Hatay arasında tı edilen Jessepase usulü ile İskender Liman şirketinin tatbik ettiği tedbirlerin bu mücadeleyi kolaylaştı dığı haber verilmektedir. Sus bir haftaya kadar geliyor Trak'ın ayniolan bu vapuf Bandırma hattına tahsis edilecek Almanyaya ısmarlanan vapur dan «Sus» ta bir haftaya kadar I£ manımıza gelecek ve onu diğer n gemiler takib edecektir. Bandırm hattına tahsis edilecek olan «Trak» m aynidir. Sus vapurunun yaz mevsiminf seferlere (o başlaması münasebeti Bandırmaya gezinti postaları yap lacaktır. Vapur Ttâk gibi süratli ok duğundan yolun kisalmasından çö istifade edilecektir, Yeni vapurun ilk seleri davetlile tahsis ek, Tophane rıhtım dan merasimle kalkacaktır, Kambiyo mürakibleri tal tedkik heyetlerine iştirak edecekler Ankara 5 (Telefonla) — Kambi niürakiplerinin de takas tedkik hey lerine âza sılatile iştirakleri Vekillğ Heyetince kararlaştırılmış ve taki tedkik heyetlerinin teşkili hakkınd ki kararname bunu temin edecek kilde değiştirilmi : Metruk emval taksitle Kanun meriyete konulunc ya kadar borçlular sıkıştırılmıyacak Ankara 5 (Telefonla) — Hazin taksitle sattığı metruk emvale borçların 15 sene müddetle tecili kındaki kanun bugünlerde Resmi G zetede neşredilerek meriyete konul caktır Kanunun neşrine aid formalite ikmal edilmek üzere bulunduğundf bu muameleler | bitirilinciye i borçluların sıkıştırılmaması Mali) Vekâletince slâkadarlara bildirimi tir. Diğer taraftan Vekâlet, mezkür Mi numin tatbik suretini gösteren izahname de hazırlamıştır. Bu izöl name kanunun neşrini müteakip # kadarlara tebliğ edilecektir. Yün ipliği makineleri Ankara 5 (A.A) — Haber aldi mıza göre, dokuma veya halı tezği larının ihtiyaçlarını karşılamak 9 ithal edilecek olan Streichgam i# dine mahsus yün ipliği makineleri Teşviki sanayi kanununun bah istifade etmeleri ce | abul