6 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

6 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

n eski ilâç kitabı 'n eski ! bir ilâç kitabı elde etmşitir, Bu kitab seno- 6,000 sene evvel yazılmıştır. Bundan Şimüiye kadar dünyanm © Mâç ve izpençiyari kitabı 1875 Binde meşhur Alman Mısriyat âlim- #erinden ve ediblerinden Georg bers'in “Teb şehrinde bulduğu papi- ros üzerine yaızlmış diâç kitabı o daha evvel yazılmış tıb ve ilâç kitab- ları olabilir. Fakat şimdilik malüm ilâç kitablarının en eskisi budur. Çinlilerin meşhur bir tib ve ilâç kitabı vardır. Kırkciid tutan bu duğu zannolunuyordu. Bu dlâç kita- | eser muazzam bir şey olup milâddan bı mmilâddan evvel 1550 senesinde yar «ülmıştır. 3500 sene evvel Mısırdaki tabiblerin kullandıkları iâçlardan We tertiblerden bahsetmektedir. İ Şimdi Tonümdaki British Mu- Beum'un tabâbet şubesi daha eski evvel 1,000 ile 2,000 sene arasında yar zilmiştir. Bundan gerek Mısırda, gerek Çin- de tababetin ayni zamanda derledi- gi ve ilâç kitablarının yazıldığı an- Taşılıyor. a Kahveyedair Kahve istihlâki her sene artmağa başlamış. Yeni çıkan bir istatistiğe göre her ay kahve istihlâki muhtelif memleketlerde şu kadar artıyormuş; Danimarkada 592 gram, İsveçto 575, Norveçte 467, Beiçikada 458, Hol- Mandada 408, Fraysada 215, Finlândi- yada 350, Almanyada 175, İtalyada 75, İngüterede 33, Polonyada 17 gram. Bu istatistiğe göre Danlmarkalılar Çok tiryaki! Bağdad Evvel zaman içinde Dicle nebri üs- tünde bugünkü Bağdadın yirmi beş kilometre ötesinde Çesiton şebri vardı. 115 senesinde bu şehri Troyan ak dı, Septim - Sever yıktı, 198 de Arap- ların eline geçti, 637 senesinde bu şeh- rin harabeleri alındı ve Bağdad şeh- ri kuruldu. Abideleri koruma Züiderze Hollanda Züiderze'yi kurutmakta devam ediyor. 20,000, 44,000, 56,000, 95,000 hektarlık dört hudud tamami- le sulardan kurtarılmak üzeredir, Ku- rutulan yerlerde 300,000 kişi ekip bi- çecekler, müreffeh yaşıyacaklardır. Bu sahalarda şimdiye kadar ancak 300 balıkçı güç geçiniyordu. Kurutma ameliyesi sona erdiği gün Hollandanın satıh mesahası yüzde 7- artış olacaklar. Yaman tercüme Vatikan (o mafbaasının müdürü 11 inci Pi'ye, İncilin Madagaskarcar ya tercüme edilmiş ilk nüshasını tak- dâim etti. Bu tercümenin tabeğilme masraf nı papa 11 inci Pİ deruhte etmişti. Madagaskarca İneli 1486 sahifedir. 20 tane mukaddimesi vardır. Tercü- ! mesi Madagaskarda oturmuş olan misyonerler tarafından yapılmıştır. Göçmen nakli Merkez müzeler dairesine | Bazı güçlüklerin ortadan bağlı bir büro kuruldu Abidelerin korunması mevzuu üze- Tinte teknik ve ilmi bir yoldan çalış- müâyı temin kasdile bu sene Kültür Bükanlığı tarafından 'Merez Müzeler dniresine bağlı olmk üzere bir Releve bürosu teşkil edilmiştir. Mimarlar ve d atörlerden müteşekkil olarak çar Mn lan bu büronun mimar Se- dad Çetin 1 sefliği altında işe baş- nıyacağı v niyetle haber alın- mıştır. â Çetifitaşm bu sahada- ki ş hepimizce malüm olduğu için büronun çalışma mevzuu da ma lüm olmaktadır. kinim e ğa başladığı şu sıralarda bu büro- en çök hayırlı işler başarabileceğini kestirmek kolaydır. Bu teşekkülden dolayı Kültür Bakanlığını tebrik eder ve mimar Çetintaşa muvaffakıyetler dileriz. —— Erzincanda yeni bir cadde Erzincan önünden istasyona kadar 19 metre- “ilk bir cadde açılmaktadır. Bu mü- nasebetle bazı binâlar, bu arada vali «konağı da yıktırılmaktadır. (Akşam) — Hükümet | kaldırılmasına çalışılıyor Romanyadan muhacir nakline pek yakında başlanacaktır. Romanya ka. nunları fcablarından Olarak nakli Yatta tesadüf olunan güçlük berta- raf edilmektedir. Bu güçlüklerin baş- #cası şudur: Romanya kanunlarına göre mem- leketten çıkacak her hangi bir kim- se mahkemeden karar simeak mec- İ buriyetindedir. Vapurların her sefe- rinde en az 1,600 göçmen nakledildi. | İ Nafın mücsseselerini teftiş edecektir. ginden bunların birer birer mahke- meden karar âlması uzun zamanı ihtiyaç gösteriyor. Şimdiye kadar nakliyatm ağır yü- rümesine sebeb budur. Halbuki mah- keme göçmenler hakkında birer birer değil de grup halinde karar verdiği takdirde müşkülât kalmıyacaktır, Bundan bir müddet evvel Perapa- Iasta yapılan toplantıda bu husus ta bir anlaşmaya varılmıştı. Netice Romanya hükümetinin tesvibine ar- zedilmiştir. Romanyadan bügünler- de göçmen nakliyatına başlarıncaktır. ia yıktrılmaktadır.. | GOR AR Mısırlı talebe geldi © DünRomanya vapurile şehrimize 30 kişilik bir Mısırlı talebe grupu gelmiş- tir. Mısırlı talebe, Belediye turizm şubesi mümessilleri tarafından karşılanmış- tır. MaariT Vekâleti, Mısırlı talebenin ikameti için Ortaköyde Galatasaray lise- sinin şubesini tahsis etmiştir. Misafir talebe burada yatacaklar ve öğle yemek- Alerini belediye kooperatif lokantasından. Talebe, üç gün şehrimizde kaldıktan sonra Ankaraya gideceklerdir. Kendi- terinin “Bu programa göre Mısırlı talebe bugünden itibaren camileri, müzeleri ve Flor- İ l I fakat geri memleketlerde tahribatı elân çoktur Bir saman Av- rupada — vereme İ İngilterede vereme karşı çok esaslı tedbirler alın- mıştır. Bu sebeble 20 sene sonra veremden ölümün «Beyaz veba» adı verilerek büyük 'bir harb ve mücadele açilmştı, O va manğanberi verem her türlü eşkâli ile Avrupada azaldıkça azalmıştır. Vero 'min beşeriyet için umumi bir âlet ol. maktan çıkmasında bir çok âmiller vardır, Bunlardan en mühimmi gıdanın kâfi ve İyi bulunmasıdır, Filvaki Av- rTupada hâlâ vereme tutulanlar pek çoktur. Lâkin bunların pek çoğu ki- zü ve kızamığa tutulanlar gibi ifakat buluyorlar, Yalnız bunların kâfi de- recede yağlı yemek yemeleri şarttır. Herhangi yerde bir sebebden dolayı yağ azalacak olursa verem müthiş tahribat ika etmektedir. Meselâ Umu- mi Harbde Alman ordusu Varşovaya girdiği zaman her türlü yağları mü- kellefiyet suretile toplamıştı Kâfi derecede yağ bulamıyan halk arasında verem mmüstevli şekilde pey- ön olmuştu. Varşova halkı kâfi dere- cede yağ buluncıya kadar verem sak gin halde devam etmiştir, Verem ile mesal ücretleri arasında sıkı münasebet bulunmaktadır. Üc- retler kâfi derecede olmayıp ta gün- delik ve aylık ile geçinenler kâfi de- recede yağ tedarik edemedikleri tak- dirde bunların arasında veremin tah- ribat yaptığı muhakkaktır. Bu hesaba göre verem hastalığı ve buna karşı mücadele, yalnız bir taba- Izmir su şirketi satın alınıyor Su tarifesi 2 kuruş indirildi İzmir (Akşam) — Nafla vekili B, Alt Çetinkaya, yakında İzmire gelecek, Bu meyanda hükümetçe satın alınma- sına karar verilen İzmir su şirketi te- sisâtını da gözden geçirecektir. İzmir “su şirketinin satın almması için Nafıa vekâletile şirket müdürlüğü arasında- ki müzakerölere Nafıa vekilimizin İz- mir teğkik seyahatinden sonra başlar macaktır. Bu tarifesi Nafa vekâletince tasdik ve vilâyete iade edilmiştir. Su tarifesi metre mikâbı başına evvelce 14 kuruş” tu, son defa tarife komisyonu, sirket müdürlüğünün amuleriz kalmasına rağmen 12 kuruş üzerinden tesbit et- mişti, Vekâlet, bü tenzilâtlı tariteyi 1 ikinel kânun 1938 den muteber olmak Üzere tasdik etmiştir. Bu suretle kâ- nunusaniden şimdiye kadar İzmirde- ki su abonmanlarından metre mikâbı başına fazla tahsil edilen ikişer kuruş, su şirketince abonmanlara iade oluna» caktır. Hâlk, su tarifesinde yapılan bu tenzilâttan çok meranun kalmıştır, Elektrik kilovat tarifesi de önümüz- deki altı aylık devre için yeniden teş- bit edilecektir, Tarife komisyonu, ya- 'kında toplanacak, kilovat tarifesini ye- Biden tesbit edecektir. İzmir valisini takdir İzmir (Akşam) — İzmir ilkbahar at yarışlarında temin edilen yüksek mu- vaffakıyet, halkm yarışlara temin eğilen yüksek rağbeti dolayısile vali- miz B. Fazlı Güleç, Ziraat Vekâletin- cs takdimame İle tertif edilmiştir. İzmir ihracat ve ithalâtçi- larina demiryollarında kolaylık gösterilecek İzmir 4 (Akşam) — Nafla Vekâle- . ti, İzmir ihracat ve ithalâtçılarının Devlet Demiryollürmdan ne.gibi ko- içtimaiyat arasında sıkı münnsebet- der bulunduğu uzun uzadıya mevzuu bahsedilmiştir. Verem Avrupada f0- retlerin ve malşetin iyileşmesi nisbe- tinde azaldığı halde hestiıüstüva ve civarındaki memleketlerde bu hasta- lik hâlâ eskisi gibi müthiş tahribat yapıyor, Hind umumi valisi Lord Linlith- gow'un zevcesi Hindistan halklarının başında çok büyük bir âfet.ölan vere- min önünü almak için geniş mikyas- ta bir mücadele tertib etmiştir. Halbuki İngüterede gelecek yirmi sene içinde veremden ölüm vukualı- nın yok hükmüne ineceği muhakkak sayılıyor. İngilterede vereme karşı mücâdele eden yalnız veremden korunmağa mahsus milli cemiyet değildir. Daha iki komite vardır. Bunlardan biri ve- reme tutulanların gerek tedavi esna- sında gerek daha sonra müzayaka vo sıkıntıya uğramamasına bakar. Diğer komite veremli adamın silesine bakar, Her iki komitenin kendi hususi vari- dat membaları vardır. Ayrıca da hususi idareler yardımda (Kamyondan atlayan biri kafası parçalanarak Öldü Para vermemek için kendisini arabadan atmış Erzincan (Akşam) — Trabzona gitmekte olan bir kamyon, yols çi- kacağı bir sırada şoförün haberi ol madan, gizli binen fki yolcu şehir- den üç kilometre uzakta Vagaver kö- yü tvivarmda atlamak istemişlerdir. Kamyonun içinde bulunan diğer yolcular çok hızlı giden arabadan at- lamanın tehlikeli olacağını söyliye- rök bunları bu işten menetmek İste- mişlerse de Mecidiye köyünden 35 yaşlarındaki Mehmed oğlu Dursun kendisini hemen aşağı atmıştır. Bu zavallı kafası parçalanardk öl- müştür. Diğer arkadaşı, yolcular tuttuğun- dan, muhakkak bir ölümden kurtul- muştur. Bunların gizli binmelerine ve yol da bu suretle inmelerine sebeb oto- mobile ücret vermemek olsa gerektir. Müddetumumilik işe 61 koymuştur. Donarak ölmüş Karlar kalktıktan sonra cesedi meydana çıktı Ersincan (Akşam) — Eizincana tabi Refahiyenin Melek köyünden Zeynal adında bir genç kız, bir kaç ây evvel bir arkadaşile şal dökumak üzere köylere gitmişti. İşlerini bitir , dikten sonra Zeynal dönmek istemiş, arkadaşı havanın karlı, vaktin geç olduğundan beklemeği tercih et- mişti, Xola çıkan Zeynaldan O zaman danberi haber yoktu, Geçen gün, kar- Jarın kalkması üzerine .kızın cesedi bulunmuş. Zavallının donarak öl düğü anlaşılmıştır. İzmir Belediyesinin yeni otobüsleri teredo o veremin azalmasında dok- torlardan (ziyade hastaya ve bunun zevce ve çocukları- na bakan hayır komiteleri âmil olmuş- tur, İngilterede vereme karşı mücadele yapan teşekküller yeni bir yolda da çalışmak istiyorlar: Vereme tutulup tedavi edilen adamların ağır işlerde kullanılmaması... Bunun için kapıcı» lik ve park ve bahçe bekçisi gibi bede- nen az çalışmağa müterakkı! vazifele- rin çeski veremlilere tahsis edilmesi düşünülüyor. Veremli olan her İngilize tekaüdiye bağlanması hakkında cemiyete bir teklif yapılmıştır, Fakat bunun hazi- neye azim bir yük olacağı ve şu sıra“ da devletin bütün veremlileri terfih edecek mali vaziyette bulunmaması bu teklifin tervic edileceğine ümid vermemektedir. Maahaza İngiliz imparatorluğunun mühtelif yerlerinde veremlilere teka- diye verilmesi şimdiden ciddi surette görüşülüyor. Yeni Zeland düminyonu her veremliye haftada bir ve allesi efradına, yarımşar İngiliz lirası veril- mesi hâkkında bir kanun projesi ha- yırlamıştar. Şimdilik İngiliz imparatorluğunda verem âfeti hakkında pratik olarak düşünülen en mühim tedbir veremli adamın, çocuklarının tefrikini temin işi bulunuyor. Bu sayede hastalığın sirayet vasıtasının önü #lmmış ola cdktır, —P, . İzmir limanının 937 ihracatı Bir sene evveline nisbetle kıymet itibarile mühim | fazlalık var İzmir (Akşam) — Ege mz 1937 yılı ihracatı hakkında İzmir Ti-. caret ve Sanayi odası tarafından mü- him bir istatistik hazırlanmıştır, Bu istatistiğe göre 937 yılında Ege mınta- kasından muhtelif ecnebi memleketle- re yapılan ihracat tutarı 479,739 ton- dur. Bunun kıymeti 57,812.844 liradır. Mıntakanın 936 senesi ihracat vaziye» tine göre 837 ihracatı miktar itibarile 900 ton noksan ise de kıymet itibarile 16 milyon “ira fazladır. Bu istatistik 937 senesi ihracat vaziyetimizin 936 “ senesine nazaran çok İyi geçtiğini güs-| termektedir, Edirnede bir balo Edirne (Akşam) — Şehrimiz kül- tür ailesi taratından dün akşam Ma- arif bahçesinde verilen bâlo çok no-i Şeli bir surette sabaha kadar devami etmiş ve Generai Küzım Dirik'in yük- sek huzurlarile şeref bulan baloya gelenler müstesna bir gece yaşamış» | lardır. Baloya valimiz Niyazi Mergen, konsöloslar, banka ve müesseseler direktörleri, küllür ailesi ve daha bi çök zevat davetli bulunuyordu. Erzincana tâbi bir köyde bir ev çöktü, bir çocuk öldü Erzincan o (Akşam) nahiyesine bağlı Gelengeç köyünden Kamer oğlu Hüseyinin evi birden re yıkılmış, evin içinde bulunan yısile iki çocuğu ankaz altında kı mıştır. Bunlardan altı aylık bir ço cuk ölmüş, diğerleri bitkin bir hald kurtarılmıştır. Eisincanda'kir Geliş VE yaptırılıyor Erzincan (Akşam) — Bu sene bü rada “bir sebze hâli r Hâlin inşası münakasaya tur, Tahmin edilen inşa bedeli 30 bij Hiradır. Büyük bir gâzhane de yapi tırılacaktır, | ğ