6 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

6 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

AKŞAM Menem 6 Temmuz Izmir mektupları Bu seneki üzüm rekoltesi 73,500 ton olacak Mahsulün doğuş vaziye vaziyeti iyidir. Mahsul nefis ve iri taneli olacaktır İzmir (Akşam) — Vilâyelin (o tayin ettiği rekolte tah- min heyeti, üzüm mıntakalarını do- Jaşarak bu seneki üzüm rekoltesini tahmin etmiştir. İlk zamanlar 100 bin Wn tahmin edilmiş olan Ege mıntakası kuru &- züm rekoltesi, son tedkikte vasati o- larak 73,500 ton olarak tesbit edil- miştir, Bu azalışın sebebi, bazı üzüm mwuntakzlarında & sen şiddetli rüz- gârların, yağan yağmur ve dolü- ların mahsule 2â- rar vermesidir. Fâ- kat umumiyet iti- barlle mahsulün doğuş vaziyeti nor mal ve iyidir. Bu sene, mahsul ne- fis ve iri taneli o- Jacaktır. o Yalnız Menemen, Foça havalisi bağia- rında zaiftir. Muhtelif bağ mıntakalarında ma hsul vaziyeti şu- dur: Alaşehirde 6,000 ton, 3,800, kasabada 10,500, Manisada 20 bin 500, Akhisar, Kırkağaç ve Soma nuntakasının 5,800, Kemalpaşada 10,500, Menemen, Foçada 4,000, Karaburun, Urla, Çeşme ve Seferi- hisarda 6,000, Cumaovası ve Torbalı- da 2,500, İzmir civarı bağlarında 1,700 ton kuru üzüm istihsal edileceği tah- min olunmuştur, Bergama, Buldan ve Çal kâzalarile diğer bazı köyler mahsulü de 1,200 ton tahmin edil- miştir, 15 Temmuzdan sonra rekolte tah- min beyeti, tekrar bağ mıntakaları- ni dolaşacak ve rekoltenin son vazi- tini tesbit edeceklerdir. Bağcılar, ha- Yaların gidişinden çok memnundur- Jar, Bu yıl kuru üzümlerimize fazla ta- leb olacağı da şimdiden anlaşılmıştır. Fuar hazırlığı İzmir fuarı - diğer sahadaki fayda- larından sarfınâzar - bilhassa iktisadi bakımdan büyük istlfadeler temin €decektir. Puarın açılmasına bir bu- çuk ay kaldığı için fuar sahasında Salihlide Asmadan sarkan üzümler muhtelif inşaat için geceli gündüzlü hümmalı bir faaliyet sarfedilmekte- âlr. Fuarın umumi antresi, bu yıl değişlirlecektir. Mülehassıs mimer B. Gotye tarafından fuarın umumi kapısı için yeni plân hazırlanmış | ve bu plân, fuar Komitesince tasdik edilmiştir. Yeni umumi kapı 12,000 Mraya mal olacaktır. Yirmişer metre uzunluğunda iki büyük sütun şek- linde yaptırılacak yeni Antrenin in- şasına derhal başlanacaktır. Fakat belediye, fuar işlerinde lâzım olduğu kadar fazla amele ve usta bulamamaktadır. İnşaat mevsimi mü- nasebetile İzmirde fazla ameleye ihti- yaç vardır Onun için cviar vilâyetle- re müracaat edilmiş, usta ve İşçi gön- derilmesi bildirilmiştir. İzmirde çimento buhranı da vardır. Belediye, İktisad Vekâletine müraca- at ederek fuar ve belediye inşaatının geri kalmaması için hariçten beledi- ye namına 1000 ton çimentonun it- haline müsaade istemiştir. Vekâletin bu müsaadeyi vereceği tabii görülü- yor. Fuarda eğlence vasıtalarının bok Para Yüzünden... Aşk ve macera romanı Nakleden: (Vâ-Nü) Suzan hayretleydi. Vaziyetimi ya- dırgıyordu. Ömründe şimdiye kadar ne zaman böyle bir terzi evine gelse, patron da dahil olmak üzere yerinden fırlar, kendisini karşılardı. türlü türlü dil dökerlerdi. Şimdi ise buraya zengin bir müşteri sıfatile mü. racaat etmiyordu. bambaşka bir manzara almıştı. Kanarye, müdireye yaklaşarak: — Efendim! - dedi. - Bir arkadaş getirdim... Rakibimiz (#4) ın mağa- zasından çıktı... Kendisi kadar zarif modeller yapan az bulunur! Bir kere tecrübe ederseniz göreceksiniz zaten... Matmazel Anastas, hem üzülen hem için için alay eden Suzana baka- rak: —'Tsok eyi... - dedi, - Bugün zanas- binize bakariz... Tsalisiniz.. 'Tezrube #dezeyiz.. 'Kanarye, arkadaşının elinden tuta- tak, atelyeye yürürken; — Mükemmel! - dedi, - Benim ye- im bak şu köşededir. Sen de gel, tam tanıma otur... w İkisi karşılıklı yerleştikten sonra tavaşça fisildadı; © herkes | TTefrika No. 25 Plânim çok basit!.. Bugün, yarın ve bir kaç gün sirayle sizin işinizi ben yapacağım... Yani hem sizin, hem kendimin işimi yaparım... En iyi olan- i Jarı size veririm... Siz de kendi eseri- Hayat birdenbire | niz gibi gösterirsiniz.. Bir hafta son- Ta öğrenirsiniz... Evde de size ders ve- ririm, korkmayın... Suzan, halecanla tirtir titriyordu. - Kanarye hanım!... - dedi, - Size ne kadar teşekkür etsem azdır... Bu- gün bana yaptığınız iyiliği acaba ne şekilde ödeyebileceğim? Sarışın kızım gözleri memnuniyetle parlıyordu: — Haydi Süzan hanım... - dedi. - Ma- demki bir işe başladık tam yapalım... Hiç beş durmayın... oİğnelere tireler geçirin, - Kürdeleleri, - evirin, çevirin, fiyangölar yapın... Parmaklarınız da- ima hareket etsin... Uzaktan bizim ta- rafa bakan olursa sizi müthiş faali- yette sansın.. Hemen bir fötr aldı ve mahir par- maklarile biçimler vermeğe başladı. O sirsda Suzan, arkadaşının dedikle rini yapmağa çabalıyordu. Birdenbire Hafifçe bağırdı! İtalyada nazırların beden terbiyesinden imtihanı Yanan çemberin içinden, küçük tankın üstünden atlamak Intransigean gazetesi yaziyor: Dün akşam B, Mussolini'nin önün- de, 40 yaşını geçmiş yüzü mütecaviz zevat oldukça güç jimnastik hareket- leri yapmıştır. Bu adamlar faşist par- tisinih ileri gelenleri idi, İçlerinde doksan altısı partinin muhtelif yer- lerde kâtibi, bir kısmı nazırdı B. Mussolini, parti reislerinin yal- nız disiplin sahasında değil, beden terbiyesi ile de misal olmalarını isti- yor. Bu sebeple parti. ileri gelenleri nin muhtelif yedi hareket yapması lâzımdır, Bunlardan üçünde muvaf- fak olamıyan azledilerek beden ter- biyesini ikmal içi atletik jim- naza gönderileceki Yedi hareket için çok çevi cesaret lâzımdır. Bunlardan biri nan bir çemberin içinden geçmektir, Bir diğerinde süratle ilerliyen küçük bir tangın üzerinden atlaması lâzim- dır. 58 namzed imtihanda muvaffak ol- müştur,- Kâtiplerden biri bacağını yakmıştır. Sardenya vilâyeti kâtibi Nuora tank altında eziliyordu. 'Talim- lere devam edilecektir. Yunanistanda şapkasız gezme modası şapka'sanayiine darbe indirdi Yunanislanda açık başla gezm modası şapka sanayiine darbeler in- dirmiştir. Şapkasız' gezme moda: Yunanistanda en giyade gençler ârü sında yayılmıştır Atina Ticaret odasından alınan malümata göre, yazlık hasır şapka fabrikaları, bu yüzden kapılarını ka- pamışlardır. Yunanistanda kış şapka- sı yapan fabrikalar da kapanma va- ziyetine düşmüşlerdir. Yunanistanda alman bütün ted- birlere rağmen şapkasız gezme moda- si günden güne inkişaf etmektedir. içler, Yunanistanda eski Yunanlı- apkasız gezdiklerinden dolayı ük adamlar olduklarını ileri sür- .anaanasasaaa ük ehemmiyet verilmek- yükler için 36 kişi alabile; 15 metre yükseklikte döner dolap küçükler için de atlı karıncalar y rılmaktadır. Brezilya hükümeti, fuar komitesine müracaat ederek iştirak şartlarım sor- muş, telgrafla cevap verilmiş ve pavi Boyunu İçin üç metreye çıkarmak uğraşan delikanlı ! 19 yaşında olduğu halde boy metre 63 santimetreyi bulmuştü Boyunu uzatmak için her sabah jimnasti yapıyor, saatlarca uğraşıyor İngilterede Alton şehrinde Robert Wadlow namında henüz 19 yaşında bulunan bir genç dünyamı: en uzun adamı telâkki edilmektedir. Wadlow kendisile görüşen gazete- cilere demiştir ki Henüz 19 yaşında Boyum üç metr Benim üz, beni ında büyük bir m Menecerim, bahsi için buyumu üç metreye çıkarmağa uğraşıyor. Babam, üç metveyi bula- üm dediyor, Annem bu fikir- boyumu üç metreye çıkarmak için elimden ge len: yapıyorum, Beş çocuklu bir âilenin en büyük çocuğuyum, dünyaya (geldiğim 2Za- man ağırlığım, sekiz libreden fazla değildi. Fakat bir buçuk yaşımda, altı yaştaki bir çocuğun ağırlığında idim, Bu yaşta uzun pantalon giy- mecbur kaldım. Zira kendime uygun kısa pantalon bulamıyordum. Dokuz yaşında boyum 1/78 metre, ağırlığım da 82 kilo idi, 1929 sene- sinde onbir yaşına vardığım zaman dev İnsan Karnerayı, ringde değil, fakat beni boksör yapmı. stiyen bir menacerin bürosunda gördüm. Kar- nera benim yanımda çöcük gibi kal- Di O tarihte 42 numaralı ayak- kabi giyiyordum. Karnera, oğlu ölye benimle yanyana fotografını çektr- mişti, ii buçuk yaşında annem, kolunu No kaldırsa bile omuzuma a ira yaplıı ad, - E! parmaklarım < diğer her hangi ısanın cl parmaklarından daha uzundur. Ayaklarıma gelince, büyük ayaklı insanlarınkinden bir buçuk misli daha büyüktür. Vücudümün radyografisini alan duktora bakılır- sa inekler gibi çift midem vardır. iğerlerimin höcreleri de diğer nlarınkinden çoktur. Bağırsakla- rımın bazı kısımları da çifttir. yon yerinin ayrıldığı da bildirilmiştir. Fuar münasebetile İzmirde şimdi- den canlılık, kalabalık başlamıştır. Be- lediye, otel, gazino ve lokantaları sıkı bir kontrola tâbi tutmaktadır. Bu $6- neki fuar, geçen yıllara nazaran çok üstün bir €ser olacaktı». Kültür par- kın dörtte biri gelecek sene tamamla» nacaktır. Gelecek yıl Kültür parkta şehir stadyomuda inşa edilecektir. Kanarye: — Ne var? - diye sordu. Lütr nı uzatarak; İğne battı! - dedi. Ehemmiyeti yok... Bir damlacık kan... Düşününüz ki anneniz için akı- tiyorsunuz.. Kanaryenin mahir parmakları ara- sında şapka, harikulâde bir biçim ala- rak meydana çıkıyordu. Nihayet ese- | rini usullacık masanın altından arka- daşına uzattı ve yavaş sesle; Alın şunu!.. Sanki siz yapmışsı- niz gibi evirin, çevirin!.. Ben hemen başka bir iş tutayım... Uzaktan mü- direnin geldiğini görüyorum. Matmazel Anastas masaların etra- fında sağa sola baka baka ilerliyordu. Bir iki saniye kadar iki genç kızın önünde durdu. Suzanın elindeki şap- kayı alarak baktı: — Tsok eyi yapmis... Bravo! Mat- mazel gayet buyuk bir sapkazida tsa- Usmis, . belli olmus, Yok Jâzim fazla tezrube! Sizi alakoymus ben! Sonra, Kanaryeye dönerek: — Hani siz ne yapmis? - dedi. Zavallı kızcağız ikinci işe henüz başlamıştı. Şekil veremediği fötrü uza» | tarak: | — İşte bu, efendim! - dedi. Matmazel Anastas asabiyetle: —'Ne:.. Simdiye kadar bunu'yap- beyin kızı, kanayan parmâği- | | Je çağırm Altı yaşımdanberi gözlük kullanı- yorum. Fakat gözlüklerimin büyük- Tüğü hasebile on misli Yazla para ve- riyörum. Şayed boyum üç metreyi bulacak olursa beni pek kârlı bir mukavele bekliyor. Çevireceğim filimler, mu- vaffakiyet kazanacakları gibi tahsil masrailarımı de temin edebileceğim. Babam şimdiki halde ancak beni ge- mis? — Bugün öyle oldu efendim... — Ayip! Tsok ayip! Siz tsok ten- bel!., Biraz su yeni arkadasiniza ba- kin!.. İste sapka oyle olur! Kanarye, ciddiyetle: — Ben size dedim: O, en birinci iş- çilerdendir. Müdire uzaklaştı. Kanarye,“arka- sından dilini çıkararak, Suzana: Üzülme, kardeşim! O öyle söy- lenir ama, ehemmiyeti yoktur... — Hayır, hayır... Bu oyun çok fe- na!.. Bu şekildeki işe devam ede- memi!,. - Canım! Annenizi düşünün!.. Sİ- ze Söz veriyorum ki, bir kaç gün son- ra, bana zerre kadar ihtiyacınız kal maz... Akşama kadar bu şekilde çalıştılar, Kanarye en iyi eserlerini hep Suzana | veriyordu. Dışarı çıktıkları zaman, gülerek: — İştel - dedi. - O kadar güç mü | imiş? Suzan, büyük bir minhettarlıkla gene kıza sarılarak; — Sizi öpeyim... Uzun uzun öpüştüler. Sonra Suzan rica etti: — Bundan böyle artık beni ismim- Sakın ha: Hanım falan istemem! Sen benim, ölünciye kadar biricik arkadaşımsın! — vi ae çindiriyor, Filim çevirmek içini yumun üç metreyi bulması İ mesinin sebeb-ve hikmeti şudur: Çevireceğim senaryoda o rakibiğ boyu 2,50 ınetreyi bülüyor. Kel sinden hiç olmazsa yarım metrgj ha yüksek olmaklığım lâzımdır. Fakât beni en ziyade alâ eden cihet boyum üç metreyi bi gu takdirde sigorta mukavelesi İ cibince alacağım altı milyon dolaği Babam, onbir yaşımdanberi, için senede elli dolar vermektedir. Sigorta mukavelesi dikkate şayan-bir'tara'ı da üç 7 yi bulmak için bir yaş haddi etmemesidir. Bugün ben on dö yaşındayım. Boy yirmi beş yaşına! dar uzadığına göre önümde dahâ tı sene var demektir. Boyumu uzatmak hareket şudur: Sabahleyin uyandığım zaman için yapi , tağımda saatlerce uzanıyorum, 8 Ta bir saat kadar jimnastik yaf rum, kendimi birkaç dakika asıl! tuyorum, Sonra banyomu yap rum. Benim için sureti mahsı yapılmış olan banyonun boyu | metredir. Banyoda bir saat kada hat rahat kalıyorum. Banyodan tıktan'sonra gene ellerim ile- defi tutunarak birkaç dakika daha # kalıyor, sonra, bifteğimi yiyorum, Uzun müddet ayakta durma dikkat ediyorum, Zira umumi za Jâfına olarak ayakta durmak b uzatmaz, bel kemiğini o kamburlfi yır ve kısaltır. Yemeklerime, boyü İ uzatacak bazı maddeler kafıştır! En çok dikkat ettiğim birşey var$ da hiç koşmamak veyahud pe koşmaktır. Yaptığım yegâne yüzmektir. Boyum üç metreyi bulursa, © şirketlerile 10 milyon dolarlık mukavele akdedeceğim gibi £#ij ta kumpanyasından da 6 milyon Jar alacağım. 4 Vapur tariflerinde değişik! Dairelerde Mesai saatinin 8 de Iyıp 14 te bitmesi minasebetile pur tarifelerinde yapılan değişik lerin tatbikine dünden itibaren Janmıştır. Akay, Adalardan beğ Haydarpaşa - Kadıköy hattı tarif ni de yeni mesai saatine göre etmiştir. Pazar tarifeleri aynen ipka miştir. “Yalova tarifesinde deği lik yapılmasına lüzum görülmeli Kanarye, sevinç içindeydi; — Senin gibi kibâr, nazik bir daş kazandığım için, doğrusu fi ediyorum. Senin mevkiinde bir tüm olacağını ummazdım... Birlikte eve gittiler, İçeri girdi zaman, Suzan, arkadaşının elini tarak; — Gel, beraber yemek yiyelim! © di. ğ Hadiye, sofrayı kurmuş, genç W rı bekliyordu. Üç kişilik yer hal Kanaryeye hitaben: — Yavrum! Bundan böyle benim evlâdımsın, Şu masada yö Artık hep birlikte oluruz... Genç kız sevinç içindeydi. Ş kekeledi; — Aman efendiciğim.. D bundan sonra hayatta yalnız © lim... Beni samimiyetinize alıyo nuz. Ben de sizi rahatsız etmeli çalışırım... Sonra, âni bir coşkunlukla: Demek bundan böyle, al beni de bir bekliyen olacak... Annf sağlığındaki gibi... Anne kız, genç kizın sevincini # fik bir tebessümle seyrediyorlard Je oyniya yemek yediler ve güf böylece devam etti: Mazinin a€ rağmen, nisbeten sakin bir ha;