6 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

6 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

MAŞ Pİ AKŞAMDAN AKŞAMA Siyasi zaferimizin doğurduğu akisler Bütün dünyada, lehimize yepyeni bir cereyan uyanıverdi. » Bizlere, ne kadar sevinç, başkaları- na da ne derece ibret verici bir netice- dir ki, yakın Şarkta mühüm ihtilâfla- rim başlangıcı olacak samlan Hatay, bilâkis sulhün zamini haline geldi! Emelimizde muvaffak olmanız üzeri güvendik. En salim yolları takip ede- rek, bizim olanı istemesini bildik. Mü- nakaşasını yaptık, mücadelesini ettik, fikrimizi anlattık, sözümüzü dinlettik, başka türlü olamıyacağına ikna ettik, kabul ettirdik, ve nihayet ordumuzu İskenderuna ulaştırdık. İşte bütün dünyanın alkışladığı, bu muvaffakıyetimizdir. Cenevre, Fransayı da, bizi de, an- laşmak hususunda gösterdiğimiz hüs- nüniyetlerden dolayı alkışlıyor. Bütün Fransiz matbuatının, varılan bu neticeyi ne kadar memnuniyetle karşıladığını havadis kısmımızda bi- rer birer tedkik etmek mümkündür. Bunlar arasında bilhassa bir fikir ca- libi dikkat: — 1913 de böyle bir muahede akte- dilmiş olsaydı, büyük harbin mukadde- ratı Mm bile müessir olurdu! | hedesi Londraca, hakiki bir müteka- bil yardım şeklinde telâkki ediliyor. Eski İngiliz Hariciye Nazırı bay Ede- nin fikirlerini neşreden Yorkshire Post gazetesi de ayni anlaşmayı Şarki Ak- denizde bir istikrar unsuru olarak tav- sif ettikten sonra: , — İngiltere hükümeti de Türkiye ile dostluk münasebeti idame etmekle | bahtiyardır! - diyor. Evvelki gün Avam Kamarasında Türkiyeye açılan kredi hakkındaki lâyiha müzakere edilirken, Maliye Na- zarı Sir Con Saymenin sarfettiği <cüm- leler de Türk dostluğunun ne kıymette olduğunu gösteriyor: — Türkiye cümhuriyetinin harici ve dal siyaseti her sahada takdire gayandır. Bu münasebetle Türk - İn- giliz dostluğunun da çok sağlam oldu- ğunu memnuniyetle beyan ederim. Muhalefet namma da söz söyliyenler hakkımızda ayni cemilekâr sözleri ifa- de etmişlerdir. Başta Yugoslavya dostumuz olmak üzere, dünyanın her tarafından dürüst va imtisale şayan siyasetimizin bu Parlak neticesinden dolayı takdirler duyuyoruz. Bunlar Hatay muvaffakı- yetile, cihan siyaseti ortasında Türki- Yenin büsbütün sempatik, büsbütün ehemmiyetli olduğunu gösteren bizce çok kıymetli ve sevindirici delillerdir. F. Tanur Otomobiller Iki ay sonra yeni plâkalar takılacak Dahiliye Vekâleti, bütün otomobil kii değiştirilmesini emret- tiği için belediye şimdiye kadar kul lanılan ve emayeden mamul plâka- ların yerlerine zamanin bozulup ki rılmıyan nikel peâkalar yaptırmıştır. Bu plâkalar Damga matbaasında hazırlanmıştır. Bunlardan 1,500 par- çası teslim edilmiştir. Diğer 1,500 plâ- ka da iki aya kadar teslim edilecektir. Hususi ve taksi plâkaların zemini siyah renkte olacak ve üzerlerindeki rakam- larla işaretler nikel olarak ve kabart- ma şeklinde bulunacaktır, Plâknların üzerinde İ. &. T. harf- leri bulunacaktır. Yalnız hususi oto- mabil plâkalarında ayrıca birde H harfi bulunacaktır. Resmi dairelere ve müesseselere sid zemini kırmızıdır. İki aya kadar bütün plâkalar ha zırlanmış olacağından iki ay sonra bunlar otomobillere dağıtılacaktır. Dahiliye Vekâleti, İstanbul otomo- billeri için yaptırılan bu plâkalar iyi netice verdiği takdirde diğer vilâyet- lerde de ayni tip plâkaların kulla nılmasını temin edecektir. Esasen Damga matbaasında bu plâkaların kalıbları hazır olduğun- dan diğer vilâyetler için bunların hazırlanması güç olmuyacaktır. Yerli tayyare Onuncu Yerli Mallar sergi- sinde teşhir edilecek Onucu Yerli Mallar sergisinde Türk işçisinin elinden - çıkmış yerli malı tayyare teşhir edilecektir. Makinesi müstesna olmak üzere tayyarenin bütün aksamı burada yapılmıştır. Türk hava kurumunun siparişi üze- rine yapılan tayyare sergide teşhir edildikten sonra tecrübesi oyapıla- caktır. Onuncu Yerli Mallar sergisinin tayyare paviyonunda muhtelif uçak malzemesi de teşhir edilecektir. Tay- yare paviyonunun sergi bahçesinde inşası düşünülmektedir. Benzin parladı, ihtiyar bir kadının bir çok yerleri yandi Büyükderede Ayyıldız sokağında oturan seksen beş yaşında madam Mari, mangaldaki kömürü yakmak Üzere üzerine benzin dökmüş, benzi- nin birdenbire iştlalile kendini ko- ruyamıyarak yüz ve kollarının muh- telif yerlerinden yanmsıtır, Hadiseden ohaberdar olan polis, madam Mariyi hastaneye kaldır muştir, Bir arabacı, beygirin çiftesile yaraladı : Kadıköyünde oturan arabacı İb- rahim, evvelki gece. Feneryolu cüd- desinden arabasile beraber ilerlemek- te iken, beygirin bir çifte atmasile sol bacağının dizkapağı kırılmıştar. Yaralı arabacı, polis tarafından Haydarpaşa hastanesine yatırılmıştır. Haklı şikâyetler Boğaz vapurlarının kalabalığı Pazar günleri Boğaziçindeki €ğ- lenwe yerlerinden dönenler, va- purlarda sıkıntı çekmektedirler. Bir çokları, ayakta seyahat et- mek mecburiyetinde kalıyorlar. Mesafe de uzun olduğu için, in- sanın gezmesi burnundan geliyor. Bazen, bir tek iskelenin yolcu- su bir vapuru dolduracak kadar çok oluyor. Boğaziçi için aradığımız rağ- bete kavuşmadan bile nakliye va- sılalarımızın o kifayetsizliği anla- şilıyor, Helâda heroin çeken kadın ! Üzeri araştırılınca 2 paket heroin bulundu Dün sabah, Akayın Köprü Kadı- köy iskelesinin helâsında bir heroinci yakalanmıştır. İskelede (o çöpçülük eden Necati, helânın dış kısmını te- mizlerken kadınlar helâsına giren bir kadının bir takım telâşlı vaziyet- lerinden şüphelenmiş ve iskele ser- memurluğunu haberdar etmiştir, Sermemurluk ta zabıtaya keyfiye- ti bildirmiş, bunun üzerine kadın helâdan çıkarken yakalanmak üze- re tertibat alınmışıtır. Az sonra genç bir kadın helâdan çıkmış, polis memuru kim olduğunu sormuştur. Sirkecide (oturduğunu, isminin Vasfiye olduğunu, yirmi s6 kiz yaşında bulunduğunu söyliyen bu kadının büsbütün telâşa düştüğü görülünce üzerinde araştırma yap- maâk zarureti hasıl olmuş ve üzeri ara- nınca iki paket içinde bir mikdar heroin bulunarak müsadere edilmiş, kendisi de emniyet müdürlüğü ka- çakçılık kısmına teslim olunmuştur. Bu herolinman kadının, bu şehiri nereden tedarik ettiği tahkik edil mektedir. Zicirlikuyu otomobil kazası- nın muhakemesi başlıyor Bundan üç ay kadar evvel, Zincirli- kuyu yolu üzerinde feci bir otomobil kazasına kurban giden gazeteci ar- kadaşlarımızdan bay TTahirin ölü- müne, mürettiblerden Haydar, Ni- had, Ekrem ve Şefik isimlerinde di- ğer üç mürettibin de yaralanmeala- rına sebebiyet vermek suçile tevkif edidmiş olan şoför Kemal hakkında- ki dava evrakı ağır ceza mahkeme- $ine verilmiş ve muhakeme günü ola- rak ayın yirmi birinci perşembe Sa» bahı tayin edilmiştir. Dericilerin hüküö- mete teşekkürü ŞEHİR HABERLERİ Dericiler Muamele vergisinin bazı hükümlerinden dolayı şikâyet ediyor- lardı, Bu münnsebetle hükümete mü- racaat etmişlerdi. Hükümet bu şikâ- yelleri tedkik etmiş ve Muamele ver- gisinin dericilere sid bazı hükümleri- nin değiştirilmesini muvafık bulmuş-” tur. Dericiler bu münasebetle bükü- mete teşekkür telgrafı çekmişlerdir. Hamamlar . * Tarifelerin ucuzlatılması 4. se seye düşünülüyor Umuma mahsus eğlence yerlerine aid fiatlerin tenzili üzerine belediye- ce eğlence yerlerine sid yeni tarife- lerin tasdik edilmesine başlandığını yazmıştık. iü Belediye iktisad müdürlüğü, ke zanç vergisinin yarıya indirilmesi, beyiye resmile icar resminin yüzde yirmiden yüzde yarıma tenzili, şa- rab ve envaı flatlerinin ucuzlatılma- sı nisbetlerini gözönüne alarak tas- dik edilecek fiat listelerindeki nisbet- ler üzerinde tadiller yapmaktadır. Listeleri tasdik edilen müesseseler, meyhane, bar, içkili lokanta, içkisiz lokanta, kahvehane, gazino ve plâj- lardır. Bunların fiatleri tesbit edi- lirken müesseselerin mevkilerine gö- re vaziyetleri, masrafları ve kiraları da gözönüne alınmaktadır. Sinemalarla tiyatroların listeleri, sinema ve tiyatrolardan şimdiye ka- dar alınan yüzde yirmi sekiz nisbe- tindeki resmin yüzde ona tenzili hakkındaki kanunun 15 temmuzdan İtibaren tatbikinden sonra tasdik edilecektir. Belediye, bunlardan sonra alatur- ka hamamların da flotlerini yüksek bulduğundan bunların da flatleri Üzerinde bazı tadiller yapacaktır. Eminönünde İptida Yenicaminin “önünü kapıyan binalar yıktırılacak Eminönü istimlâk sahasında yık- tırnlacak binalardan bir kısmı be- tondan olduğu için bunları yıkmağa talip çıkmadığını yazmıştık. Esasen belediye de münferid ola- rak istimlik edilen binaları yıkmak fikrinde değildir. Çünkü her adada münferid olarak yıklırılan bir kaç bina çirkin bir manzara meydana getirecektir. Belediye, ilkönce Yeni- camin önünü kapayan Balıkpazarı caddesi ağzındaki ada ile kemere bi- tişik olan adayı yıkmak fikrindedir, Dün de yazdığımız gibi eevkafı mezbulaya aid binalar hakkında Vekiller heyeti kararı müsald çıkar- sa istimlâk muameleleri süratle bi- tirilecek ve binaların yıktırılmasına başlanacaktır, Denizde boğulan bir çocuğun cesedi bulundu Dün Davudpaşa deniz sahilinde bir cesedin yüzmekte olduğunu gö- tenler zabıtayı haberdar etmişler ve cesedi kenara çekmişlerdir... Zabıta ve adliye doktorları tara fından cesed muayene edilmiş ve üç gün kadar evvel denizde kazaen bo- gulmuş olduğu tesbit olunmuştur. Bunun üzerine cesedin hüviyeti et- rafında tahkikata girişilmiş ve kısa bir zamanda da, bunun Şehreminin- de oturan on dört yaşlarında Bur- han olduğu anlaşılmıştır, Çocuğun yüzmek bilmediği halde denize girdiği ve boğulmuş olduğu tahakkuk etmiştir. hususiyeti, en karakteristik tarafı ge- ce mektebleridir, Yeni dünyaya bir gazeteci sılatile yahud içtimai tedkik- ler yapmak maksadile giderseniz size memleketlerini tanıtmak istiyen Ame- rikalıların ilk sorduğu sual: — Amerikanın gece mekteblerini gördünüz mü?. sorgusudur. Çünkü Amerikalıların en xiyade öğündükleri şey gece mektebleridir, Amerika, mek- tebi en çok olan bir memlekettir. Ve bütün mektebler gündüzleri, egün- düz talebesi. ne, geceleri de vgece ta lebesis ne ders okuturlar, Hiç bir mek- teb yoktur ki içinde gece talebesine ders verilmesin. Amerikalılar şöyle düşünürler; Gündüzleri talebeye ders okutan milyonlarca mektebimiz var. Geceleri bu mekteb binaları, bu okut. ma tesisatı, aletleri, sıralarımız ve sairemiz neden boş kalsın? Neden bunlardan yalnız gündüzleri istifade edelim? Geceleri istifade edemiye- lim?.. Bunun için bütün mektebler için birer de gece programı yapılmıştır. Şimdi Amerikada milyonlarca gece mektebi vardır. Gündüzleri çalışan herkesin, şoförün, zerzevatçının, bak- kalın, marangozun, eskicinin muhak- kak bir gece mektebi ile alâkası bulu- nur, Kaç yaşında olursa olsun tahsil çağı geçmiş kimse yoktur. 35 den sonra meselâ hukuk mektebinin gece derslerine devam cülp avukat olanlar pek çoktur. Nevyork belediye reisinin hususi avukatı da bunlardan biridir. Eskiden bu zat otomobil yıkayıcısı imiş. Gündüz otomobil yıkar, gece hukukun gece derslerine devam eder- miş. Nihayet gece mektebini bitirmiş ve meşhur bir avukat olmuş. Gece mekteblerinde, gündüz derslerinin ay- ni okunur. Gündüz derslerine giden bir talebe meselâ 3 senede bitireceği bir mektebi bir adam gecede iki saat dersle ayni mektebi 6 senede bitirir. Amerikada hemen herkes bir meslek kazanmak için, gece mektebine gider, Ben Los Anceles gece mektebinin I- san derslerine gittim, 60 - 65 yaşında Amerikalılar o fransızca öğreniyorlar. Hoca fransızca mükâleme yaptırıyor. 65 yaşındaki kerli ferli, gözlüklü Ame- rikalı, çocuklara mahsus fransızcanın ilk kitabını okuyarak hocanın sordu. ğu suallere şöyle cevab veriyor: — Topacımı, kuyuya düşürdüm. Hoca soruyor: — Topacınızi kuyuya düşürdükten sonra ne yaptınız? — Topacını kuyuya düşürdükten sonra ağlamağa başladım. 65 yaşındaki ciddi Amerikalı sırf dil öğrenmek maksadile bu çocuk sö- zünü gayet ciddi söylüyor. 70 yaşında kadınlar resim kurslarına başlıyorlar. Bizde olsa; «Yetmişinden sonra res- me başlanır mı?» deriz. Fakat onlar #öyle düşünüyorlar: Boş zaman geçire medense resim Öğrenirsem bana ne #ararı var? Bir kursu bitirip ötekine başlıyanlar bu suretle senelerce gece mekteblerine gidenler var... Halbuki bizde bir arıza ile mektebini bırakan bir adam, bir kerede hayata atılıp, çoluk çocuğa karıştı mı? Tekrar tah- sil hayatına dönmesine imkân yoktur, Halkevlerinin gece derslerine son de- rece ehemmiyet vermeliyiz... Hikmet Feridun Es - — Bazı âdi suçlar var ki işliyenle- Tin şahıslarına göre ehemmiyeti de- Bişir bay Amca... TMM Arasıra bu neviden vakalara raslânıyor. Bunları da cezalandır- mak için adliyeye havale edivermek kâfidir!.. eri 2D .. Pakat meselâ hocasına el kaldı- ran bir çocuğu hapishanede değil, ıslahhanede adam etmek te müm- küni.. (- Misade İ edersem çocuğunuzu ulakkaneye “ götireceğiz! ... Bundan sonra bölye bir suçlu görülürse - ailesinden müsaade alına- rak - ıslahhaneye verileceki.. mek Hınkanda vymıyacak Barım, —*. B. A. — Malüm a «kuzguna yar. rusu anka görünür!» p