16 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

16 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

- Italya şampiyonunun © feci mağlübiyeti © Önümüzdeki pazar Ambrosiana orta Avrupa ku- pası maçlarında Slavyaya 90 yenildi Bu mevsim İtalya şampiyonluğu- nu kazanmağa muvaffak olan meş- hur Ambrosiana takımı orta Avrupa kupası Kardöfinallerinde İstanbul halkının pek iyi tanıdığı Slavyaya 9-40 mağlüb olmuştur. İtalya milli takımına dünya kupa- Sini kazandırdığı söylenen meşhur Mezza ve Ferrariden başka takımın- da birçok beynelmilel oyuncular mey- cud olan Ambroslananın bu mağlü- biyeti her tarafta hayret uyandır- muştir. Pragda oynanan bu maçta Slavya forverdi çok güzel oynamıştır. İtalyanlar santrforları Kampatelinin yaralanmasile 10 kişi kalmışlardır. Oyunun ilk golünü 33 üncü dakika- da Bikan, ikinciyi Horak atmış ve bi- tinci devre 2-0 bitmiştir. İkinci devrenin 3 üncü dakikasın- da Virtacil, 7 inci dakikasında Bikan, 14 üncü dakikada Bradak, 15 inci ye Bikan, 17 inci dakikada orak, 25 ve 34 üncü dakikada Virta- cil gol mikdarını 9 a kadar çıkarmış- lardır, Milânoda bu maçın revanşı yapılacaktır, Fransa turu Altıncı bölümü İtalyan Jül Rossi kazandı umumi tasnifte | Andre Ledük başa geçti 'Tafsilâtını okuyucularımıza mun- tazaman verdiğimiz Fransa turu bü- yük bir heyecan içinde devam et- mektedir. Son yapılan altıncı bölü- mü İtalyan bisikletçilerinden Jül Rossi kazanmış ve Fransızların en çok sevilen sporcularından biri olan Andre Ledük de umumi tasnifte başa geçmiştir. 35 yaşında olan bu koşucu bundan evvel 930 ve 932 senelerinde Fransa turunu kazanmıştı. Henüz daha dağlık arazi gelmedi- Şinden turun kimin tarafından küza- nılacağı pek belli değildir. Fakat en büyük ihtimaller İtalyan- lardan Bartali Visini; Belçikalılardan Maes, Vervik, Vissers; Fransızlardan da Many, Speyşer üzerinde toplan- maktadır. Şimdiki lider Ledükün yokuşlu mıntakalarda muvaffak olamıyacağı tahmin edilmektedir. Altıncı merha- Ieden sonra umumi tasnif şu şekil dedir; 1 A. Ledük (F) 2 Vengler (AL) 3 Majerüs (Lük.) 4 Rossi (İt) 5 Many (FP) 6 M. Klemans (Lük.) 1 Tannevo (F.) 8 Speşer (F.) 9 Lovi (B.) 10 Gosma (F.) ösBsEBSEE3; Bir yüzme yarışi Budapeşte 15 (A.A.) — Dün akşamı Macar yüzme ekibi serbes yüzme ile 4X100 metreyi 4 dakika, 2 saniyede katederek dünya rekorunu kırmıştır. Bundan evvelki rekor 4 dakika, 2 sa- » niye, 4/10 idi ve Alman ekibi tarafın- dan tesis edilmişti. Ereğlide bir futbol maçı Konya Ereğlisi (Akşam) — Sümer Bank bez fabrikasının sporcuları ta- rafından davet edilen Karaman İd- im manyurdu sporcuları Ereğliye gel- miş ve Sümer Bank sporcularile bir maç yapmıştır, Karaman İdmanyur- du 1-0 maçı kazanmıştır. Karaman- lılar çok alkışlanmıştır. Maçtan sonra Sümer Bank tara- © fından Karamanlılara bir ziyafet ve- rilmiştir ve Ereğlide de spor faaliye- tinin artmasına yol açan Karaman- lılar, bugün coşkun tezahüratla uğur- Atletizm Finlândiyalılar Macarlari 87-73 yendiler 10 ve 11 temmuzda Helsingforsda yapılan Macaristan - Finlândiya bey- nelmilel atletizm müsabakası Fin- lândiyalıların 87 - 73 galibiyeti ile neticelenmiştir, Macarlar rakiplerine karşı koymak için çok çalışmışlarsa da bundan fazla muvaffak olamamış- lardır, Teknik neticeler: 100 metre: 1. Kovaç (M.) 108, 8/10 2. Gyenes (M.) 105. 8/10 200 metre: 1, Kovaç (M.) 22 2. Gyenes (M.) 228.2/10 400 metre: 1. Gorkol (8£) 48 S, 6/10 2. Tammisto (F.) 48 S. 7/10 800 metre: 1, Pöysa (F) 1D.538,8/10 2. Tetleri (F.) 1D.545S. 2/10 1500 metre; 1. Hartikku (F) 3D.525S 2. Zabo (M.) 3D.535S. 6/10 5000 metre: 1, Pekari (F.) 14 D.375. 8/10 2. Maki (F.) 14 D,398, 2/10 10000 metre: 1, Salminen (F.) 30D, 445. 8/10 2. Lilagi (F.) 30D.59S.2/10 110 Manfalı; 1. Kovaç (M) 15S. 2/10 2. Tussila (F.) 15 S. 2/10 Yüksek ; 1. Kalima (F) 1 M.97 2. Kolkas (F) IMO Uzun; 1. Laine (M.) TM.OI 2. Simola (E.) 6 M.88 Sırık: 1. Yufka (M) 3 M.80 2. Esanyi (M.) ve Reinika (F.Y 3M6 Gülle: 1, Barlund (E.) 15 2. Bakman (F) 15 M. Disk: 1. Kotkas (F.) 49 M.94 2. Kuliçi (M.) 46 M.46 Cirit: 1, Nikanen (F.) T4 M. 59 2. Yarvinen (F.) 74 M, 48 100X2007X30074400: 1. Macaristan 1 D. 55 8. 6/10 2. Finlândiya 1 D. 59 8. 9/10 Fenerbahçe ( futbolcüleri İzmite gidiyorlar İzmit (Akşam) — İzmit İdmanyur- Gunun bundan iki sene evvel de 5 inci yıldönümleri münasebetile ge- tirdikleri Fenerbahçe futbol takımı o vakitten artan bir samimiyetle bu sefer de İzmite gelmek için müraca- atle bulunmuş ve bu müracaat İd- manyurdu tarafından memnuniyet- 65 54 le kabul edildiğinden 17 Temmuz | Pazar günü İzmitte bu maçın yapıl masi kararlaştırılmıştır. Anadolu klübünün kongresi Anadolu klübünden: Klübümüzün $senelik kongresi 16/7/938 Cumartesi günü saat 17 de Şemsipaşada klüp merkezinde yapı- lacaktır. Türkiye pisiklet birincilikleri Sürat birinciliğini Talât kazandı Türkiye bisiklet ( birinciliklerine dün başlanmıştır, Küçükçekmece gö- lü civarında düz yol üzerinde ya- pılan sürat birinciliği şu neticeyi vermiştir: 1 — Talât (Milli tekim) 2 — Erdoğan (Ankara) 3 — Bekir (Bursa ) A — Ali (Eskişehir) Yarışa 24 bisikletçi iştirak etmiş, müsabıklar ikişer ikişer koşarak ikin- ci gelenler tasfiyeye uğramıştır. Yol üzerinde mukavemet şampiyonası pazar günü saat 6 da Topkapıda baş- lıyacak ve 75 kilometre gilme gelme suretile yapılacaktır. Bu yarışa 36 bisikletçi iştirak edecektir. Matbuat takımı İstanbulspor | mütekaidleri ile karşılaşıyor Istanbulsopr klübünün pazar günü | Anadoluhisamnda yapacağı muhtelif futbol maçları arasında matbuat ta kımı da İstanbulspor tekaüdlerile kar- . Çok eğlenceli olacağı mu- k olan bu maçta matbuat ta- kımını aşağıdaki oyuncular teşkil edeceklerdir: Namık, Refik Osman, İzzet Muhid- | din, Osman Münür, Ercümend, Se- dad, Salâhaddin, Şazi Tezcan, Naci | Sadullah, Yekta, Osman Cemal, Âli, Sabahaddin, Ulvi Yenal, Ahmed Adem, Enver, Besim, Murad, İhsan Arif, Fund Av. Bu arkadaşların köprüden 11,05 de kalkan vapura gelmeleri ehemmiyet- | Je bildiriliyor. Ayrıca Anadoluhisar İdmanyordu gazetecilere bir öğle ziyafeti de vere- cektir, Maçı Ahmed İhsan idare ede- cektir. Gazeteciler takımı kaptanlığından: Yarın Anadoluhisarında İstanbul- spor tekaüd takımile yapacağımız maçtan evvel takımımıza Anadoluhi- sar klübü tarafındân öğle üzeri bir ziyafet verilecektir. Saat 1105da köprüden Anadoluhişara kalkan va- purla hareket edileceklir, Bu vapura | yetişemiyecek arkadaşlar 12,35, 19,55, | 14,30 ve son olarak da 15,20 vapurile İ hareket edebilirler, 3 AYLIK 1 AYLIK Posta i$ihadına dahil ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, Üç İ aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. | | $ AYLIK Cemaziyelevvel 18 — Rurhuzır 72 &, İmsak Güneş Öğle İkindi Akşem Yatı E. 650 900 439 8301200 157 Va, 220 4,40 1220 16,19 1939 2106 İdarehane: Babikli civarı Acımualuk So, | No, 17 m Nr EVROZI Baş, diş, nezle, grip, romatizma, nevra kırıklık ve bütün ağrılarınızı derhal keser. İcabında günde 3 kaşe alınabilir, , MER GEN GEN EZ Türk kuşu genel BAE MER CAS EEENE direktörlüğünden: Türkkuşu Atölyesi için teferrüntile birlikte muhtelif tezgâh ve takımlar alınacaktır, İsteklilerin, her gün Türkkuşu Levazım bürosunda ve İstanbul 'T. H. K. şu- besinde görebliecekleri şartname ve listesine göre teklif mektubu vermeleri ilân olunur. Gl) SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —'Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika 31 mart vakası No. 170 Selânikte nasıl haber alındı ? O gün cemiyete karşı sadakat ve fe- | bil olabileceği di dakârlıklarını her zaman göstermiş olan telgraf memürlarından İbrahim efendi - ki feda! bölüğü efradından idi - ile Rasim beyin eniştesi topçu yüzbaşısı Rıza efendi İstanbulda maâ- hiyeti anlaşılamıyan mühim bir va- ka cereyan ettiğine dair telgrafhane- den müphem haber üzerine ezan vak- tinden iki saat evveldenberi cemiyet rehberlerini arıyarak nihayet bir lo- kantada yemeğe gitmiş olan heyeti merkeziye âzasından topçu kolağası Rasim ve süvari yüzbaşısı Süleyman Fehmi beyleri bulmuşlar ve: — İstanbulda saat altıdanberi - eza- ni - mühim şeyler cereyan ediyor; bu- nun İçin ne yapılmak lâzımsa biran evvel teşebbüs ediniz. demişlerdi. Rasim ve Süleyman Fehmi beyler Telgrafhaneye giderek gerek orduya gerek vilâyete ve sair resmi makam- lara İstanbuldan telgraf gelmemiş ol- duğunu, böyle bir halin şimdiye ka- dar asla vaki olmadığını, İstanbuldan bazı kimselere hususi telgraflarda sıhhatte oldukları bildirildiğini, ma- kine başındaki memurlara sorulan şeylere cevab alınamadığını ve İstan- bulda mahiyeti hakkında bir fikir odi- nilemiyen bir gürültü olduğu anlaşı- dığını öğrendiler. Bunun üzerine mer- kezi umumiden haber almağa lüzum gördüler, Rasim bey o günü saat altı- danberi - ezani - cereyan eden ahvalin ne olduğunun ve sıhhatlerinin bildi- rilmesi için gece saat dörtte - ezani - vilâyet heyeti merkeziyesi namına müstacel işaretli bir telgraf kaleme aldı. Bu telgraf İstanbulda (Şürayi Ümmet) gazetesi idarehanesinde mer- kezi umumiye hitab edilmişti, Rasim bey o gece kışlada nöbeti bulunduğu için çıktı. Süleyman Fehmi bey tel- grafhanede kaldı. İstanbula kurbiyeti dölayısile ve belki bir haber alınır ümidile o da Edirne merkezine bir telgraf çekerek İstanbuldaki ahvali sordu; iki saat kadar bekledi. Bir ce- vab gelmeyince, telgraf memurların- dan da açık bir haber çıkmayınca İs- tanbulda pek mühim bir vaka cereyan eylediğine şüphesi kalmadı. Selânik vilâyeti kazalarile Manastır, Üsküb, Yanya, İşkodra vilâyet merkezlerine İstanbulda mahiyeti anlaşılamıyan büyük bir hâdise vaki olduğuna, ah- nacak malümatın bildirileceğine dair Selânik vilâyet heyeti merkeziyesi im- zasile telgraflar yazdı. . Sonra vilâyet heyeti merkeziyesinin toplanması mu- vafık olacağını düşünerek hemen bu- na tevessül etti, Telgrafhaneden İtti- had ve Terakki bahçesine - Beyazkule bahçesi - giderek orada kanun zabiti mülâzim İsmail! efendiyi - kaymakam iken vefat etmiştir - buldu. İsmail efendi Selânikli olduğu için herkesin evini biliyordu. Telgraf memuru İb- rahim efendi de burada kendilerine iltihak etti. Üçü birlikte heyeti mer- keziye âzasının evlerini dolaşmağa ko- yuldular. Belediye reisi İsmail ve er- kânıharbiye kaymakamı Abdülkerim beyler uykudan uyandırılarak telgraf- hanede toplanılmak icab ettiği söy- Tenildi, Merkezi umumi âzasından Serez mebusu Mitat Şükrü bey bir kaç gün evvel Selâniğe gelmişti; İhsan Namık beyin evinde misafirdi, İkisine de ha- ber verildi, Gece saat yedide - ezani - heyet telgrafhanede toplandı, Merkezi umumiye ikinci bir telgraf çekildi. İstanbulda bazı kardeşlere de telgraflar yazıldı. Fakat bunların hiç birisine cevab alınamadı. Yalnız ertesi günü Şürayi Ümmete çekilen telgraf için Şürayi Ümmet idarehanesi kapa- lı olduğundan telgrafın iptal edildiği bildirildi. Gene o gece saat sekizde - ezani - Serez mebusu Mitat Şükrü bey imza- sile Edime valisi Reşid paşaya çekilen bir telgrafa bir çeyrek saat sonra ce- vab geldi. Reşld paşa bunda İstanbul- da bazı hâdiseler zuhur ettiği, sadare- te Tevfik paşanın, harbiyeye Etem pa- şanın geçtiği duyulduğunu bildirdi. Artık sabah olmuştu. Sabah treninin Edirneye muvasâla- tında yolculardan ahvalin mahiyeti hakkında doğru malümat almak ka- ülerek Edirne he- yeti merkeziyesine telgrafla müracaat edildi. Biraz sorra gelen cevabda yol- cuların avcı taburlarından bir bölük kadar askerin Sultanahmed meydanı- na gelerek havaya silâh attıklarını, kabine ile meclisi mebusan reisini is- temediklerini beyan ederek epeyce kargaşalığa sebebiyet verdikleri, bu- nun üzerine sadrazam ile harbiye na- şırının istifa eyledikleri ve yerlerine Tevfik ve Etem paşaların tayin olun- dukları bildirildi. Bu haber de etrafa tebliğ olundu. Heyet tarafından telgrafhanede bi- rakılan Süleyman Fehmi bey havadis almak için uğraşmakta dev&m etti. Evvelce Selânikte fedai bölüğünde bulunmuş olan İstanbul telgraf mu- habere memurlarından Fazlı efendi sorulan süallere karşı askerler arasin- da avci taburları efradı da görüldüğü, sadrazam ile harbiye nazırının «te mizlendiği, işitildiğini, Talât bey hak- kında «şimdilik hayatta ise de atisi meçhul» olduğu cevablarını verdi. En sonra Ali Kemalin telgrafhaneye geldi- gini de haber verdi ve muhabereyi kes- vü İstanbulda cereyan ettiği anlaşılan ahval hakkında heyeti merkeziyece karar ittihaz olunmak lâzım geliyor- du Heyet üzasından sabahleyin vaziye- ti öğrenmiş olan Zihneli Said bey jan- darma zabit mektebinde munllim olan Azadan Ali Naki beyin evine giderek kendisine izahat verdi. Ali Naki bey hemen mektebe gitti. Mekteb muai- Wimlerinden yüzbaşı Refet beye - emek- li general, saylav - dershaneden dışa- rıya davetle vaziyeti anlattı. Zabitle- rin buna göre hazırlanmasını söyledi. Refet bey dersi tatil ederek mektebde- ki zabitleri galeyana getirecek sözler- le alıp askeri kulübe götürdü (Bana verilen malümata göre Selâ- niğe ilk sağlam haberi mebus Nesim Mazliyah efendi yetiştirmiştir. Maz- Tiyah efendi Selânikte bulunan mebus Emanoel Karasu efendiye Beyoğlun- dan Estern İngiliz kablosu vasıtasile fransizca bir telgraf çekmiş ve: (Par Tintrigue d'Ahrar) (Ahrarın entrikasile) diye başlıyan bu telgrafnamede hâdise hakkında muhtasarca fakat doğru malümat vermişti. Karasu efendi askeri kulübe gelerek bu telgrafnameyi okumuştu. ) Bir de ihtilâlin ikinci günü Avrupa- dan Selâniğe gelen telgraflar İstan- bulda askeri bir kıyam vaki olduğunu, zabitlerden ve ittihadcılardan öldürü- lenler bulunduğunu bildirmişti. Bu haber derhal büyük bir teessür uyan- dırmıştı, Ali Naki bey heyeti merkeziyeye gel- diği sırada Süleyman Fehmi bey tel- grafhaneden ve Rasim bey de kışladan avdet etmiş bulunuyordu. Heyeti merkeziye toplanınca Süley- man Fehmi bey telgrafhanede son al- dığı malümatı bildirdi. Heyeti merke- ziyece İstanbulda bir irtica vakası ol- duğuna kanaat getirildi. Teessür ve heyecan arttı, Tevfik paşa kabinesinin tebilgatı bu teessür ve heyecanı izale etmek şöyle dursun arttırmaktan başka şey yap- madı. Bu telgrafnameden kıyanı eden â$- kerin (şeriat istediği) anlaşılıyordu. İttihad ve Terakki merkezi hâdisenin muhalifler ve mürteciler tarafından tertib edildiğine hükmetti, Ordu zabitleri elde edilmesi için o kadar uğraştıkları weşrutiyetin tehli- keye girdiğini, arkadaşlarının itlâfile orduda inzibata, tekemmül ve terak- kiye darbe vurulduğu düşüncesile bü- yük bir galeyana kapıldılar, Selânik heyeti merkeziyesi İstan- bulda başlıyan hareketin istibdadı lade etmek için müstebidler tarafın- dan hazırlanan bir plân neticesi ol duğunu bütün vilâyetlere bildirmeğe karar verdi. Buna göre yeniden her tarafa telgraflar yazıldı. Rumi nisa- nın birinci -ondört nisan - öğleye doğru artık Selânikte olduğu gibi ka- zalarda ve civar vilâyetlerde de heye- can ve galeyan görünmeğe başlamışta. (Arkası var)