16 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

m Sahile 2. 16 Temmuz 1938 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elfaberler İktisad Vekili Karabükte demir ve çelik (Maarif Vekili sanayii inşaatını tedkik ediyor Zonguldak maden havzasında kazalara karşı mücadele için bir tahlisiye istasyonu açıldı! | Zonguldak 15 (A A) — İktisad Ve- | kili B. Şakir Kesebir ve refakatlerin- deki zevat dün akşam Etibank Ereğli kömürleri işletmesi genel direktörü Bekir Vehbi Ergene tarafından ve- rilen akşam yemeğinde bulunmuşlar ve bu sabah hususi trenle Karabüke hareket etmişlerdir. Vekilimiz omaiyetlerindeki müte- hassıslar ile, yolda, Çatalağzında li- man ve tesisat yeri ile Filyosu tedkik ederek Karabükte kurulan ağır demir ve çelik sanayi inşaatını tedkik ede- ceklerdir, Bu tedkikattan sonra he- yet kısmen hususi trenle Ankaraya gidecek kısmen de Zonguldağa düne- rek, gece deniz yolile İstanbula hare- ket edecektir. Kazalara karşı mücadele Zonguldak 15 (A.A.) — Zonguldak maden havzasında kazalara karşı mücadele etmek üzere 30 apereyle mücehhez olarak tesis olunan tahli- siye istasyonunun dün İktisad Veki- Mi Şakir Kesebir huzürile küşad res- mi yapılmıştır. Evvelâ havza müdürü ve baş mühendis Cemal Zühtü Ay- san tarafından güzel bir nutuk söy- Jenmiş ve müteakiben İstiklâl marşı Türk «Yunan . dostluğu Tasdik vi aker dün Ankarada teati olundu Ankara 15 (AA) teşrinievvel 1980 tarihli Türk - Yu- nân dostluk, bitaraflık, uzlaşma ve hakem muahedesine ve 14 eylül 1933 tarihli Türk - Yunan samimi itilâfına müzeyyel olup 27 nisan 1938 de Tür- kiye Başvekili ve Hariciye Vekilinin son Atina ziyaretleri esnasında İmza- Tanan muahede her iki devletce teş- kilâlı esasiye kanunlarının vazettiği usul dairesinde tasdik edilmiş oldu- ğundan tasdiknameleri bugün, 15 temmuz 1938 de Hariciye Vekâletin- | de Yunan sefiri B. Raphael ile Hari- ciye kâtibi umumi muavini Nebil Batı tarafından teati edilmiştir. Dahiliye Vekili bugün Ankaradan geliyor * Ankara 15 (Telefonla) — Dahiliye ekili ve Parti genel sekreteri B. Şük- yü Kaya bu akşamki eksprese bağla- nan hususi vagonla İstanbula hareket ir İP.T. T. müdürleri arasında l nakil ve tayinler Ankara 15 (Telefonla) — Posta, telgraf ve telefon umum müdürlüğü P. T.'T. müdürleri arasında bazı tayin ve nakiller yapmaktadır. Bu hususta- ki kararname projesi yüksek tasdika arzedilmistir. Umum müdürlük diğer “memurları arasında nakil ve tayin Jer yapmak © hazırlıklarda bu- bulunmaktadır. Hatayda seçim 'B. Cevad, icab eden tedbirleri 'almak üzere Antakyaya gitti Antakya 15 (A.A.) — Yakında baş- hyacak olan tescil ve seçim muame- Yâtı hakkında icabeden tedbirleri ma- hallinde tesbit ve Fransız makamatı ile temas ve teşriki mesaj etmek Üze- re fevkalâde murahhas olarak hükü- metimizce memur edilmiş olan Hari- ciye Vekâleti birinci daire reisi orta &içi Cevat Açıkalın dün akşam İsken- deruna muvasalat ve hemen Antak- yaya hareket etmiştir. Belgradda otellere azami fiat kondu Belgrad 15 (A.A.) — Olellerin aza- yi fiatı öe kararname İle tesbit gi ve şir «Tebliğ» 30 | dinlenmiştir. Bundan sonra İktisad Vekili kordelâyi keserek (o istasyonu | açmıştır. İstasyon dahilinde maden gâlerilerini temsilen tahtadan üç kat- hı bir maden ocağı dahili (o tertibatı gösterilmektedir. Vekilin huzurunda suni teneffüs cihazının — tecrübeleri yapılmıştır. Zonguldak 15 (A.A) — Kozlu Kö- müriş müdürü B, İhsan Soyak bugün | maden mühendisleri cemiyeti merke- İ zindeki toplantıda İktisad Vekilimize İ cemiyetin fahri riyasetini kabul bu- yurmak suretile şeref vermelerini ri- ca etmiş ve cemiyet âzalarına mahsus rozeti Vekilimize takdim etmiştir. İk- tisad Vekilimiz maden mühendisleri cemiyetinin fahri reisliğini kabul et- miştir. Zonguldak kömür havzaının tarihi Zonguldak 15 — Dün saat 18 de maden mühendisleri cemiyetleri mer- kezinde yapılan toplantıda Havza mü- dür ve baş mühendisi B. Cemal Zühtü Aysan, Zonguldak kömür havzası hak- kında tarihi malümatı muhtevi fay- dalı bir konferans vermiştir. 13 kanun hugün resmi gazetede neşrolundu Gayri mübadil istihkakları- nın tasfiyesine dair kanun da bunlar arasındadır Ankara 15 (Telefonla) — Dün Res- İ mi Gazete ile neşrolunarak meriyete giren kanun Jâyihalarmı bilâirmiş- İ tim. Bugün de su on üç kanun Resmi Gazete ile neşrolunmuştur: Ceza muhakemeleri usulü kanunu- nun bazı maddelerini değiştiren ka- nun, İş kanununa ek kanun, yazılı ve basılı kâğıdların kese kâğıdı olarak kullanılmasına dair kanun, Matbunt kanununun bazı maddelerini değişti- ren kanun, terbiyevi mahiyeti haiz filimlerin milletler arasında İntişarı- nı kolaylaştırmak için Cenevrede ak- dolunan beynelmilel mukaveleye ilti- hak edilmesine dair kanun, Balye - Karaaydın madenleri kiralama ve İş- letme şirketinin getireceği mayi ma- deni mahrukatın gümrük ve muame- le resimlerinden istisnasına dâir ka- nun, devlet tarafından kurulacak de- mir ve çelik fabrikalarının haiz ola- cakları muafiyet bakkında kanun, gayri mübadi! istihkaklarının tasfiye- sine dair kanun, hazinenin taksitle sattığı bütün gayri menkullerin satış bedellerinin tahsil sureti hakkında kanun, Kayseri ve Eskişehir tayyare fabrikalarına mütedavi! sermaye ve- rilmesi hakkında kanun, pasaport kanunu, Londrada temin olunan kredi anlaşmasının tasdikine dair kanun. Tren kazası Nüfusca zayiat olmadığı anlaşıldı. Yol açıldı Ankara 15 (Telefon) — Çankırı - Kilyos hattında 29 uncu kilometrede bir toprak kayması netic vukua gelen tren kazasında nufusca zayiat olmadığı anlaşılmıştır. İmdad trenleri ile giden ameleler bütün gece ve gündüz meşgul olarak marşandizi kurtarmışlardır. $ vagon- | Ja lokomotif tamamile toprak altın- da bulunuyordu. Yol bu akşam saat 20 de açılmıştır. Yolcu treni bu sabah ârıza yerinden aktarma suretile geç- ti. Yann (bugün) trenler & sız geçeceklerdir. Ebuliz paşa Şehrimize geldiğini haber verdiği- miz Mısır temyiz mahkemesi reisi Ebuliz paşa, daha birkaç gün İstan- panda. akil e gonza; en ve An , tayyareci Hughes ile arkadaşlarımı B. Saffet Arıkan Erzurumda tedkiklerde bulundu Erzurum 15 (A.A.) — Dün akşam | Belediyede kültür bakanı B. Saffet Arıkan şerefine verilen ziyafet çok sa- mimi bir hava içinde geçmiştir. Bele- diye reisinin kısa söylevine verdiği ce- vapta sayın bakan hakkında gösteri- len ilgiden dolayı müteşekkir olduğu- nu ve Erzurumun kültür ihtiyaçları- nın dalma göz önünde bulundurula- rak, imkân nisbetinde tatmin oluna- cağını söylemişler ve çok alkışlanmış- lardır. Kor komutanlığını, Parti ve Halkevini ziyaret etmislerdir. Büyük ve modem sinemanın temelatma töre- nini şereflendiren kültür bakanı ilk temel taşını kısa bir söylevle atmışlar- dır, Merasimde umumi müfettiş Uzer- Je korgeneral, vali B. Naim İşcan ge- neral Toydemir ve bütün memurlar hazır bulunmuşlardır, Memleketin çok büyük ve medeni bir ihtiyacına karşılık verecek olan bu müessesenin yapılişı muhitte se- vinç uyandırdı. Bugün Boğaz mesire- sinde B. Arıkan şerefine Erzurumlu- Jar iki yüz kişilik bir kır ziyafeti ve- receklerdir. Vekil merkezdeki kültür müesseselerin! yeni yapılan büyük öğ- retmen okulu ile ön beş dershaneli ilkmektebin inşaatını tedkik etmiştir. İzmir elektrik ve tramvay şirketindeki tedkikler bitti İzmir (Akşam) — İzmir elektrik ve tramvay şirketinin imtiyaz mukavele- sine göre şimdiye kadaı yaptığı muh- telif tesisat, teşkilât ve fabrikaları tedkik etmekte olan Nafa Vekâleti makine ve elektrik mühendisleri B. Adnan ve B, Hüseyin ile Vekâlet mu- hasebe şeflerinden B. Zeki Ankaraya dönmüşlerdir. Tedkikleri neticesini hazırladıkları bir raporla Vekâlete bil- direceklerdir. Son dakika Japonya Sovyetlere bir nota verdi Rus kuvvetlerinin derhal çekilmesini yor Tokyo 16 — Sovyet askerleri hu- dudu tecavüzle 46 kilometre mesafe- de ve mühim askeri bir mevki olan Çang'ı işgal etmişlerdir. Hadise Ja- ponyada heyecan uyandırmıştır. Tokyo 16 — Japonya, Sovyetler hü- kümetine şiddetli bir nota vermiştir, Notada Rusların Mançuko hududunu geçerek Japonyanın Rankin limanına hâkim istihkâmlar yaplığından ba- hisle Rus kuvvetlerinin derhal çekil- mesi isteniyor, Japon gazeteleri, Rus- Jar çekilmezse şiddetli hareket edil mesini istiyorlar. Kudüste kanlı vakalar Londra 16 — Kudüste dün çok kan- lı vakalar olmuştur, Ömer camli civa- rında bir bomba patlamışlır, 10 ölü, 29 yaralı vardır. Tulkerimde Yahudi- ler bir Arab çifliğine taarruz etmişler- dir. Vilhelmine civarında hattı boz- mağa çalışan 100 Arab tevkif edilmiş- tir. Hayfa civarında Arablar bir Ya- hudi çifliğine taarruz etmişlerdir. As- ker bunları dağıtmıştır, Japonyada feyezanın zararları Tokyo 16 — Dahiliye nezarelinin tebliğine göre son feyezanlar 420 mil- yon yenlik zarara sebeb olmuştur. Yalnız Kupe şehrinde zarar 270 mil- yon yendi ölü, 3394 yaralı vardır. 9200 ev b b olmuştur. 5000 «w de hasara uğramıştır. Devriâlem seyyahları Nevyork 16 — Tayyare ile devri- âlem seyyahları dün belediye reisi ta- rafından kabul edilmişlerdir. So- kaklarda 100 bin kişi toplanarak Hayfada mağaza Kudüste bir lar yağma edildi, bomba patladı Bir yolcu treni yoldan çıkarıldı, münakalât durdu Kudüs 15 (A.A.) — TTedhişçiler Li- da ile Hayfa arasında bir yolcu treni- ni yoldan çıkarmışlardır. Münakalât durmuştur. İnsanca zaylat yoktur, Hayfada bazı mağazalar yağına edil- miş ve bir kaç Yahudi dükkânına ateş verilmiştir. Memleketin bütün şimal | garbi kısımlarında tecavüzler ve tedhiş hareketleri vukubulmaktadır. Kudüs 15 (A.A.) — Arap mahalle sinde bir bomba patlamış ve üç arap yaralanmıştır. Bunun üzerine Arap- Jar Safad ismindeki Yahudi mahalle sine hücum etmek istemişlerse de as- keri kıtaların ateşi karşısında kalmış» | Jardır. Araplardan dört kişi yaralan- mış, bir kaç kişi ölmüştür. Vaziyet ger- gindir. Araplar nümayiş yapmakta dırlar. Mahalli idareler ' umum müdürlüğü Merkez kadrosunda yeni bazı tayinler yapıldı Ankara 15 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti mahalli idareler umum mü- dürlüğünde yeni teşkilât yapıldığını bildinmiştim, Vekâlet, bu teşkilâta göre merkez kadrosunda yeni bazi tayinler yapmıştır. Yüksek tasdike iktiran eden bu tayinleri de bildiri- yorum: Mahalli idareler umum müdürlüğü şube müdürlüklerine Nevşehir okay- makamı B. Besim Tugay, M. Kemal- paşa kaymakamı B. Kâmil Fuad Er- kan, Arabkir kaymakamı B. Hâmi Arkan, mahalli idareler şube müdür muavinliklerine hukuk (müşavirliği muhakemat müdür muavini B. İzzet Örs, emniyet umum müdürlüğü em- niyet âmirlerinden B. Besim Hilmi Çakaloğlu, Çınar kaymakamı B, Emin Köksal, Ermenak kaymakamı B. Esad Kaya, hukuk müşavirliği muhake- mat müdür muavinliğine hukuk mü- şavirliği şefi B. Ami Bilge, hukuk müşavirliği şefliğine bakanlık maiyet memurlarından B. Ekrem Vardarlı tayin edilmişlerdir. Ankarada foto da foto sergisi Sergi 20 teşrinievvelde açıla- cak 20 gün si irecek Ankara 15 (AA.) — Matbuat umum müdürlüğünden: İdaremiz tarafından 1936 da açıl- miş olan «Türkiye-tarih, güzellik ve iş memleketiz adlı foto sergisinin ikin- cisi 20 teşrinisani 1938 tarihinde An- kara sergi evinde açılacak ve yirmi gün devam edecektir. Bu sergide birincisinde olduğu gibi yurdumuzdeki profesyonci ve amatör fotografcıların da iştirâki arzu edil diğinden, sanatkârlarımızın yurdu- muzu tarihi, tabil güzel ve herhusus- taki inkilâplarınız bakımından tani. tacak olan artistik resimleri hazırlı- yabilmesi için, 16 temmuz 1937 tari- hinde Anadolu ajansı vasıtasile ga- zetelerde yaptırdığımız ihbarı tekrar eder, ve gönderilecek eserlerin asgari 18-24 ve âzami 40-50 ebadında olma- sını, her zatın on tâneden fazla foto- graf göndermemesini ve bunlar arasın- da portre yollamamasını ve eserlerin en geç 15 ülkteşrin 1938 tarihinde mat- buat umum” müdürlüğünde bulun- mak üzere gönderilmesini hatırlatı- rız, Sergide jüri tarafından seçilen bi- rine, ikinci ve üçüncü fotografilere idaremiz tarafından gene birer şeref diploması verilecektir. Bir hasta babasını > yaraladı Tophanede oluran Necib adında biri iki ay evvel akıl hastanesinde bulunan hasta oğlu Kemali kefaletle hastaneden çıkarıp evine götürmüş- tür. Aradan iki ay geçtikten sonra Kema! dün gece birdenbire gene has- talanmış ve babasının üzerine hü- cum ederek fena halde döğdüklen sonra iskemle ile başından da teh- Hikeli surette yaralamıştır. Hasla Ke- mal Li mi tekrar hastaneye Südetler askeri teşkilât yapıyorlar Gece muharebesi talimleri yapıldı Prag 15 (A.A) — Alman Südet par- tisi hall hazırda Bohemyanın şimalin- ge «Parti muhafızları; toplamakla meşguldür. Namzeğdler sıhhi bir mua- yeneden geçtikten sonra liyakatleri- ne göre üç kısına ayrılmaktadırlar. Si- lâh kullanabilecek olanlar birinci grupa, inzibatı temin edebilecekler ikinci grupa, parti dahilinde servis yapabilecekler de üçüncü grupa ay- rılmaktadırlar. Olgesdrof'da bu «muhafızlarsın bit kaç kere gece muharebesi talimleri yaptıkları bildirilmektedir. Fransada milli bayram neşeli geçti Paris 15 (A A.) — MIM bayram do- Jayısile dün memleketin başlıca şehir- lerine kıtaat geçit resimleri yap- mıştır. Parisliler gecenin büyük bir kısmını şehrin büyük meydanlarında dans ederek geçirmişlerdir. Parisin etrafındaki tepelerde hava fişekleri atılmıştır. Denizde bir çocuk cesedi bulundu Kazaen düşerek bı boğulduğu zannediliyor Cibalide Odun iskelesi sahilinde deniz içinde bir çocuk cesedi bu- Tunmüuştür. Zabıta cestdi denizden çıkararak müddejumumiliğe omalü- mat vermiş, tahkikata girişilmiştir. Yapılan ilk tahkikat neticesinde cesedin Fenerde oturan Ömerin 6 ya- şındaki oğlu Faiğa aid olduğu anla şılmıştır. Küçük Faik üç gün evvel ortadan kaybolmuş, . yapılan araştırmalara rağmen bulunamamıştı. Çocuğun de- niz kenarında dolaşırken kazaen dü- şüp boğulması muhtemeldir. Müd- delumumilik ve zabıta tahkikata de- vam ediyor. Kadın meselesinden kanli kavga Otuz beş yaşlarında Mehmed adın“ da biri dün Armavudköyünde Satış meydanından geçerken Mustafa adın da birine raslamıştır. Mehmedle Mustafa arasında evvelce geçen bir kadın meselesi bu defa gene ta26“ lenmiş, Mustafa labancasını çekerek Mehmede iki el ateş etmiştir. Çıkan kurşunlardan biri Mehmedin sağ ayağına, diğeri de göğsüne isabet ed& rek ağır yaralamıştır, Vakaya zabıta koymuş, Mustafa o yakalanmıştırı, Mehmed has! kaldırılmıştır. .« 16 çocuk bahçesi dün açildi. Maarif müdürlüğünün yaz tatil zamanlarına mahsus olarak tesis et tiği 16 çocuk bahçesi dünden itibari açılmıştır. Çocuklar dündenberi bW