17 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

17 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Dişsiz! İspanyadaki dahili harbden elden €le geçen şehirler arasında Ciudad Real eyaletindeki (Elmaden) şehrinin bulunması bütün dünyanın dikkatini * cıva maddesine celbetmiştir. Arabca olan isminden de anlaşıldığı veçhile XElmaden) bir maden merkezidir. Bu- rTadaki civa rnadenleri dünyanın en büyük cıva istihsal membaıdır. Dün-, ya'cıva istihsalâtının üçte birini muntazaman burası temin etmekte- dir. Bundan sonra İtalyadaki İdrla cıya madenleri gelir, Daha sonra bü- yük farkla Kaliforniya, Meksika, Çe- koslovakya ve en sonra Sovyetler bir- liği gelir. Elmadendeki cıvaların mevcudu beş milyon ton tahmin olunur. Bu mik- dar bütün cihanın 200 senelik cıva ihtiyacını tatmin etmeğe kâfi gele cektir, (Elmaden) Şehri halki cıva say& sinde bir taraftan müreffeh yaşamak- tadır. Fakat diğer taraftan cıvanın tahribatından müştekidirler. Cıva er memleketi! liye ? leri tahrib eder. ve insanların daha yirmi ya- şına gelmezden evvel vaktile bakma» dıkları takdirde dişlerini dökmekte- dir. Bunun için Elmaden dünyanın diş tabibi en çok bulunan bir şehir- ük tebehhuratı yalnız dişlerin üze- rinde değil böbreklerin, kalbin ve di- ğer nazik uzuvların üzerinde de tah- ribat yapıyor. Bu tahribatın önünü almak ve tahfif etmek için cıva mar den ocaklarında ve fabrikalarında “amele günde ancak iki üç saat çalış- “ Elmadendeki zengin cıva madenle- rinin mevcudiyetini yalniz 700 sene İspanyada hüküm süren arablar de- 41 daha evvel Romalılar ve Fenikeli- — de keşfetmişlerdi. 1929 senesinde Elmadende 24000 ton kam cıva istih- sal edilmişti. “ Bunları tasfiyesinden 1300 ton | halis cıva elde edilmişti. (Elmadefi) dişiizler beldesi diye meşhurdur, Dün“ yanın en gayrisihhi mamleketiğir, Kâğıt yerine Jelâtin Avrupada ve bahusus Almanyada kâğıd yerine jelâtinden yapılan şeffaf tabaka ile eşyanın sarılması moda Ol- muştur. Bidayette sigara ve kuru meyva için kullanılan bu ambalâj $imdi bütün yiyecek maddelere teş- mil edilmektedir. Bu suretle şeffaf ambalâj maddesine rağbet çok ari- mıştır. Fakat jelâtin tabaka çabuk kırılmakta ve cam kadar şeffaf bu- lunmamaktadır. Salihli (Akşam) — Memleketi: faydalı ılıcalar vardır. Bun'arın bir çoğu mizin muhtelif yerlerinde emsalsiz ve çok 'abakaların hem dayanıklı hem de. 2 Şeffaf olması için muhtelif Alman, sanayi müesseseleri arasında bir ya- kar. see sonunda açılacak LÂypzig panayırında teşhir edilecektir. Altmış fabrika yarışa İştirak etmiştir. Mat- Jub derecede şeffaf ve dayanıklı jelâ- tin paket tabakaları elde edildiği tak- dirde paket için kâğıd istimali ehem- miyetli derecede azalacaktır. bakımsız bir haldedir, Cumhuriyet halkın kolayca isti- idaresi, bu zlıcalarda modern, konforlu oteller yapmakta, im fadesini temin için muntazam yollarla onlari dır. Ödemiş - Salihli pomayadaki Dul Gn ir, B: 1 alici cası, bunlardan biridi u yu : sumhuriyeğ ıslahat yapılmıştır. Yukarıdaki Kurşunlu ııcası görünüyor. Afgan hükümeti 20 lise mual- limi istedi Efgan hükümeti Maarif Vekâleti- ne müracaat ederek Efgan liselerin- de çalışmak üzere 20 kadar lise mu- alliminin intihap edilmesini rica et- miştir, Maarif Vekâleti, bu günlerde Efganistanda çalışmağa talip olan muallimler arasında bir seçme yapi” caktır. e Darülaceze memur ve müra- kiplerinin vazifelerine dün nihayet verildi Sinema ve tiyatrolardan âlman Belediye ve Darülaceze resminin yüZ- de 28 den yüzde ona indirilmesi ve doğrudan doğruya maliye tarafından tahsiline karar verilmesi üzerine Si nema ve tiyatrolardaki Darülaceze memür ve mürakiblerinin vazifele: rine dün nihayet verilmiştir. Bir kamyon bir yy. arparak yarala: tlnkükiarn: şöböe Üimitrinin ri Sindeki kamyon dün Bülbüldere cad- desinden geçerken İzzet adında birine çarparak muhtelif yerlerinden yarala- mıştır, İzzet hastaneye kelimler Şolör zabıta Larafından tahkikata girişlimiştir. Mn sty kaşa meşhur Kurşunlu ilc inşa edilmiş, banyolarda biz ob devrinde imar edilen Belediyede bir istimlâk müdürlüğü edilecektir. tatbikat plânı da Bu süretle plân resmen tatbik saha- sına kon! v Fokat edilirken yeni ak ce meydanlar için bir çök istimlâklar ze pılması zaruri görülmektedir. beye e lâk işlerinin daha muntazam ei rette yapılması için istimlâk müdürlüğü (kurulacaktır. Buna aid tahsisat 939 bütçesine ko- nacaktır. | — > Gece yarısından sonra gü- rültü yapanlar ceza görecekler Belediye zabıtası talimatnamesinde sehirde yapılan gürültülerin men'i hakkında sarih hükümler olduğu halde gece yarısından sonra halkın rahat ve huzurunu ihiâi eden bazi gürültüler yapıldığı Belediyeye şikâ» yet edilmiştir. Belediye, yaptığı bir tarilm ile zabıta İle mahalle bekçile- rinin sıkı suretle kontrol yapmalar rına ve sükütü bozanlar hakkında Belediye talimatı tatbik et- melerini bildirmiştir. Bu rekabetin neticesi | Almanyada gençlik ve halk ıçin musiki mektepleri açılmasına karar verildi Almanyada Ma- arif, Dahiliye Ne- .zaretlerile .. Diyet meclisi, (devlet gençlik * teşkilâtı -- nın kültür daire $i, neşe vasıtasilo kuvvet» denilen * Alman nasyonal sosyalist teşkilâtı ve cemâaltler tejkilâti merkezi ala sında Alman gençliği ve Alman mil leti için tesis olünacak musiki mek- tebleri hakkıda lâzımgelen esaslar kurulmuştur. Bü musiki mekteble- ri 'hem gençlere mahsus şehir musi- ki mektebini, öm de hâlk talim ve terbiye müessesesi denilen kurumun musiki mektebini ihtiva eder, Genç- lik musiki mektebi bir şehir mües- sesesidir. Bu mektebde 20 - 30 tale. beli ses sınıfları ve 3 - 6 talebeli mu- siki âletleri grupları vardır. Alman halk talim ve terbiye müessesesinin musiki meklebleri «neşe vasıtasile kuvvet» teşkilâtına dahil olan mek- teblerdir. Bu musiki omektebleri gençlik yaşını geçmiş olan büyük- lerin musiki terbiyesile meşgul olur ve halk talim ve terbiye yurdlarının şubelerindendir. Bu yeni teşkilât sayesinde, bütün Alman milletinin kültürel hayatı ve mütehâssıs musikişinaslardan mü- rekkeb yeni nesiller yetiştirilmesi için fevkalâde ehemmiyeti haiz ve ge- niş mikyasta tutulmuş bir musiki terbiye eserinin temeli kurulmuş oluyor. Almanyanın cemaat teşkilâtı devletin yedicmini sıfatile bu yeni mektebleri kurmakla mükelleftirler, Devlet gençlik teşkilâtı riyaseti bü- tün gençler için musiki dersini bun- dan sonra hizmete dahil sayacak ve teşkilâtı vasıtasile musiki mektebine devam için icab ettiği şekilde pro- Navlun için Iz- mirde bir toplantı Ecnebi vapur kumpanyalarile bir anlaşma yapıldı İzmir (Akşam) — Geçen sene bu mevsimde İzmir ihracatçıları, navlon meselesi yüzünden çok üzülmüşlerdi. Yalnız ihracatçılar değil, hükümeti- mizin iktisad teşkilâtını idare edenler de bu mesele karşısında mücadeleye atılmak mecburiyetini hissetmişler ve |! neticede ihracat mahsüllerimizin dış piyasalarda fena vaziyete düşmesinin önüne geçilmişti. Geçen yıl, dünyada- ki deniz nakil vasıtaları navlunların- da husule gelen tereffüden bahisle İz- mirdeki ecnebi vapurlar acentaları, kontinant ve İngiltere memleketleri için İzmirden ihracatçıların yapacak- ları mahsul sevkiyatından ton başına 55 şilin gibi görülmemiş bir ücret al- mağa kalkışmışlar, nihayet İktisad Vekâletinin müdahalesile kabul edi- len 48 şilin üzerinden bu acentelerle muamele yapan ihracatçılara ihracat mevsimi sonunda yüzde 10 risturno tenzilâtı yapılması muvafık görük müştü, İhracat mevsimi çok yaklaştığından bu yıl daha şimdiden lâzım gelen ted- birlerin alınması muvafık görülmüş, yapılan teşebbüs üzerine ecnebi va- purlar acentelerinin İzmirdeki mü- messilleri, Türkofis müdürlüğünde toplanmış ve neticede şu esası kabul etmişlerdir; Ton başına 40 şilin üze- rinden yüzde 10 risturno verilmesi.. Bu suretle tatbik edilecek navlon, geçen yıllara nazaran daha tenzilâtlı | Hankovda bir mukav olacak, dış piyasalara sevkedeceğimiz mahsulleri daha ucuza satmak imkâ- ni elde edilebileceklir. Bu tarife 15 temmuzdan muteber olacaktır, Yalnız İngiliz vapur acenteleri, mer- zemini hazırlıyacaktır Ppaganda yapacaktır. «Neşe vasıtasile kuvvet» teşkilâtı. na dahil olan Alman halk talim ve terbiye müessesesi de, Alman mesai cephesi dahilinde bulunan bütün musiki ve şarkı heveskârlarını mek- tebin. -musikişinas -işçi cemaatlerine sokmak vazifesini deruhde edecektir. Nasyonal - sosyalizm “idaresi $cessüs ettikten sonra, geçen son seneler zar- fında gençlik ve halkın musiki ter- biyesi sahasında elde edilen bilgiler- den şimdi bu musiki mektebleri is- tifade edecektir. Musiki mekteblerinin tesisi için çi- zilen oistikametler o kadar geniş mikyasta tutulmuş ve o kadar ser- bestir ki hem manzara itibarile mek- teb hususi bir mahiyet iktisab et- miş olacak, hem de musikiden sağ- lam bir terbiye fikrinin takib ve tecrübe olunmasi mümkün kılına- caktır. Bu işte şimdilik açıkta kalan bir cihet varsa, o da halkçılığa istinad eden yeni bir gençlik ve halkçılık terbiyesine elverişli ve ses gruplarile musiki âletleri tedris eden grupları idare edebilecek kâfi mikdarda mu- allim bulunmamasıdır. Buna bir çare bulmak üzere bü- tün alâkadar mesai dairelerinin mu- vafakatile hemen bu sene zarfında açılacak olan 8 haftalık kurslarda her hangi bir musiki tahsilini ikmal etmiş olan ve böyle bir mektebin mausllimliğini veya müdürlüğünü de Çin - Japon harbi Çinliler bir mukavemet i âbidesi yaptılar ” | p ğ Pa İ 5 1 İz Çinliler Japonyaya karşı mukaye- met hislerini kuvvetlendirmek için t sütunu yapmışlardır, Yukarıda resmini gör- düğünüz sütunun muhtelif tarafla- rında şu cümleler vardır; «Son İnsan ve son fişekle kalsak bile azmimizden kezlerine telgrafla malümat vererek | dönmiyeceğiz. Hükümete müzaheret, bu tarifeyi kabul ettireceklerini vaa. | şeflere itaat, sonuna kadar harb. detmişlerdir. Hububat ve diğer eşya | Cephede metin ve kahraman olalım. için acenteler, yeni ve tenzilâtı bir | Cephe gerisinde sükün ve enaniyet tarife tatbikine başlamışlardır. hüküm sürsün» Yeni esaslara göre kurulan bu mektepler: musiki terbiyesi verecek ve yeni bir musikişinas nesil için lâzım gelen , deruhteye mukto- dir bulundukları» nı isbat edebilen talipleri bu vazi- feyi derhal “ifaya başlıyabilecek “bir hale” - getireeık. tir, Sileziya'da Hirşbörg'de kurulması mükarrer olan devlet musiki mekte. bi sayesinde, halk ve gençlik müsi- ki mektebleri müdürlerinin talim ve terbiyesi şindiki iki senelik tâhsil müddetinin üç seneye çıkarılması suretile dahâ ziyâde tekâmül ettiri- lecektir. Bu gibi talim ve terbiyd yurdlarından beklenilen hizmetlere, ancak tam ihtisas dahilinde yetişti- rimiş tedris kuvvetlerinin o kifayet edebileceğine şüphe yoktur. Bir ihtisas mektebinden beklenil- mesi lâzımgelen yüksek sanatkârlık kabiliyeti gayesinin, heveskâr yetiş. tirecek olan bir mektebe de şamil olması esasında şüphe ve teröddüd edilmemektedir. Bu itibarla gençlik ve halk için te sis olunacak musiki mektebleri Ak man talim ve terbiye yurdlarının mü- him bir mületimimi olacaktır. Şim- diye kadar hiç benzeri bulunmıyan bu mekteblerin ihtisas dahilinde musikişinas yetiştirecek mekteblerin yerine kaim olacağı zannedilmesin. Yeni musikişinaş mekteblerinin te- sisindeki maksad yeni müsikişinas nesillerini ihtisas dahilinde esaslı su- retle hazırlamak ve musiki ile iştiğal eden bir halk için lâzım olan &saş- ları kurmaktır, Bu itibarla bu Lerbiye müesseseleri için yapılacak fedakârlık yerinde sar yılıyor ve yeni bir musiki terbiyesi fikrine hizmet etmek istiyen bütün faal musiki hocaları mesaiye iştirake davet olunuyorlar. İzmirde turistik yollar Yollarda 3 tondan fazla yük taşıyan nakil vasıtalarının işlemesi yasak ediliyor İzmir (Akşam) — Nafıa Vekâletin- den İzmir valiliğine gelen bir mek- tubda İzmir vilâyet ve şehrinin, tu- rizm mıntahasına ithal edildiği, en- ternasyonal bir serginin merkezi ve tarihi eserlerin toplu bulunduğu bü- yük bir tarih sitesi olması dolâyısile turizm bakımından en ileri safı işgal edecek bir şehir olmağa müstaid bü- landuğu bildirilmiş, turistik yollar kanunile İzmir vilâyetinin turistik yollara kavuşması bir emri vaki oldu- ğuna göre İzmir belediyesinin Başve- kâlete takdim ettiği şehrin imar pro- jesinin tatbikine ve turistik yolların İnşasına başlanmazdan evvel şehrin müstakbel imar plânının derhal ha» | zırlanması ve neticeden Vekâlete mâ» lâmat verilmesi istenmiştir. İzmire gelecek turistlerin, otel, ga- zino, plâj, tiyatro, opera ve operet gi- bi istirahat ve eğlence yerlerinin ih- zarı için de gayret gösterilmesi de bil- dirilmiş, bütün bunların vücüde geti- rilmesinde Vekâletin her müzahereti güstereceği vaadedilmiştir. Bilhassa İzmir enternasyonal fuarının her yıl tekâmül etmekte bulunması İzmire daha fazla turist çekeceği gibi ayrıca iktisadi büyük faydalar da temin ede- cektir. İzmir valiliği, mevcud şoselerle yeni inşa edilecek turistik yolların, ças buk bozulmasının önüne geçmek için bazı tedbirler almıştır. Bu tedbirler neticesi olarak İzmir vilâyeti yolların» da üç tondan fazla yük taşıyan her türlü nakil vasıtalarının işlemesi ya- sak edilmiştir. Her kamyon sahibi, be- Iediye makine mühendisliğine müra- caatle 15 eylüle kadar kamyonlarının fabrika tonajını tayin ve tasdik ettire- ceklerdir. :