19 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Temmuz 19 — Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Son dakika Hatay Meclisi 20 Eylülde teşekkül etmiş bulunacak Dün Antakyada, iktisad kongresi toplandı. Iktisadi hayatın inkişafı çareleri görüşülüyor Antakya 18 (Hususi muhabirimiz- en) Kaldığı yerden başlanaca Bi bildirdiğim intihap ağustos niha- yetine kadar behemeha rilmiş ©- İacaktır. Hatay meelisi 20 eylülde te gekkül etmiş bulunacaktır. İktisad kongresi toplandı Antakya 18 (Hususi muhabirimiz den) — Bugün burada bir iktisad kongresi toplanmıştır. Toplantıda Hatayın vahim bir safhada bulu- nan iktisadi hayatının inkişafı çerele- ri görüşülmektedir. Fransa - Suriye muahedesi Adana 18 (Hususi) — Öğrendiği- me göre, Türkiye - Suriye anlaşması olmadıkça Fransız meclisi, Fransa - Suriye muahedesini tasdik etmiye- cektir Hutzingerin yerine general Kapo getirildi Adana 13 (Hususi) Fransız şark ordular? başkumandanı Hutsinger, Pransız askeri meclis âzalığına tayin edilmiştir. B. Hutzingerin yerine de general Kapo getirilmiş ve vazifesine başlamıştır Kont dö Martel de eylül haf- tasında Ankaraya gelecek Adana 18 (Hususi omuhabirimiz- den) — Fransanın Suriye fevalâde komiseri Kont dö Martel eylül hafta- sında Ankaraya gidecektir. Kont dö Martel, Ankarada, o zamana kadar Ankaraya gelmiş bulunacak olan Fransız Hariciye Nazır B. Bone ile buluşacaktır. Yeni kanunla muamele vergisine tabi tutulanlar | Maliye Veklâeti dün bu hususta bir tebliğ neşretti Ankara 18 (A.A.) — Maliye Vekâ- Jetinden tebliğ edilmektedir 2430 numaralı Muamele ı bazı maddelerini 298.938 tarihi! kanun 16 temmuz tarihinde! baren meriyet mevkiine girmiştir. Bu kanunla Muamele ver; nununun ikinci maddesinde Yağalan e mebni uharrik kuvveti «beş dahil ve günde fazla ona kadar müesseselerin süt ve ik ay ve değişik! beş beygi tırdığı işçi sayısı en «on dahil olan sınai sabun, alkolsüz meşrubat, mamülütı, ayakkabı, «lâ kabı hariç: sobe, zarf şapka, ispen- çiyari ve tıbbi müstahzarlar, meşin şahtiyan fabrika ve imalâthanelerile londurmacılar, tenekeciler, Okuru kahveciler, tuz değirmenleri, terziha- Beler ve kuyumcular hariç olmak Üzere Ge bilümüm fabrika ile ima- Miliye. Vekili Gölcükte Dün İzmirden geçerken şere- fine bir ziyafet verildi İzmir 18 (A.A.) — Adliye Vekili Şükrü Saracoğlu bu sabah İzmir vapuru ile İstanbuldan şehrimize gelmiştir. Tbay mevki Faz Güleç müstahkem ve Belediye reisi, ve komutanı erkânı harbiye ve bir çok vevat gâzeteeller tarafından karşılanmıştır. Bay Şükrü Saracoğlu şerefine Be- lediye tarafından bir öğle ziya! verilmiştir. Vekil ziyafeti müteakib Ödemişe Gölcük asına gitmiştir. Yeni gemilerimiz İagiliireye giden heyet muhtelif gemiler ımarlıyacak İngilterenin memleketimize verdiğ m İngiliz liralık krediden 6 milyon İngiliz ile harb malzemesi alınacağı Hükümetimiz a ile arlıya malümdür eni gemiler 1s1 Lond: Süratli bir haflf kruvazörle 6 torpito muhribi, 8 denizallı gemisi ve diğer bazı gemiler ısmarlıyacaklır. ak | | | lâthaneler muamele vergisine (tâbi tutulmuştur. Binaenaleyh bu fabrika ve İma- lâthaneler 3257 numaralı ve 12/6/933 tarihli kanunun 8 inci cibince 30 temmuz mesine kadar bağlı oldukları dairelerine bir beyanname altlarını yaptıkları mahalle eri, depo- larını, muharrik kuvvet ve işçi mik- tarlarını bildirmekle ve 2430 numa ralı kânunun 20 nci maddesinde y gılı muamele ve iptidai madde akın ve sarf defterlerini tasdik ettirmekle mükelleftirler. Muamele vergisi kanununun 2 nci maddesinin a, be,degikven fıkralarında yazılı madde ve mües- seselerin muafiyetleri mahfuzdur. Boluda Atatürk günü kutlandı Geçid resmi, fener alayı yapıldı Bolu 17 — Atatürk'ün Beluya ayak basmasının yıldönümü münasebetile bugün Boluda merasim yapılmıştır Belediye önünde toplnan halk, asker, mektebliler Cumhuriyet meydanma gitmiş, burada İstiklâl marşile mera- sime başlanmışlır. Bunu mütealab nutuklar söylenmiş ve büyük bir ge- çid resmi yapılmıştır Öğleden sonra Karaçayırda milli oyunlar oynanmış, gece Cumhuriyet meydanında halka parasız sesli filim gösterilmiş ve muazzam bir fener ala- yı yapılmıştır Osmanlı borçları Fransız Hariciye Nazırı ile İ sefirimiz arasında mektuplar bir heyet | teati olundu Paris 18 (A.A) Havas bildiriyor Harici Türkiye kabul edere ılı borçlar tarı miştir onların tediye dair lar teati et Bu âr T nsaya olan borçlarının irikta dokun- mamukladır, ancak tediyal hüsusun- da barı değişiklikler yapmaktadır. enin Fr ring Türk - Ingiliz dostluğu Bir İngiliz mecmuasi mühim bir makale neşretti «Sphere» İngiliz mecmuası yeni Tür- iyeyi gösteren resimlerle süslediği bir makalesinde Türkiye hakkında di- yor ki ahille: İngiltere için kıymetli olan bir mem- leket yok İskenderunda vukua gelen son hâ- | diseler Türkiyenin şarki Akdenizde şimdi ihraz etmekte olduğu mevki hakkında dikkati celbetti, Bu hâdise- ler gösteriyor ki oynadığı beynelmilel rol gittikçe ehemmiyet k tmekte olan bir millet dünyaya gelmi son senelerde asmda gittikçe an dostluğun nihayet İngiltere ta- rafından Türkiyeye 16 milyon liralık bir kredi açılmesile neticelendiğini ve bü kredinin nerelere sarfolunacağını yazıyor. Ondan sonra yeni Türkiye ile eski Türkiyeyi mukayese ediyor, bu münasebetle Ankara ile İstanbulu mi- sal getiriyor, Ankaranın nasıl imar edildiğini anlatıyor, sanayiimi: senelerde yükseldiğini rakam bat ediyor. Büyük Önder Atatürkün şimdiye kadar yaptığı ıslahatı, Türk içtimai hayatına, Türk irfanma. Türk kadınlığına ettiği hizmetleri birer bi- rer sayarak makalesine nihayet veri- yor, Lordlar kamarası kredi anlaşmasını kabul etti Londra 18 (AA) maras, İngiliz - 'Tür ması ha kanun ikinci e bugün ka- maliye anlaş- âyihasını kabul et- miştir Haydarpaşa köprüsü Köprü, 170 metre uzunluğunda olacak ) — Haydarpaşa geçidinde inşa edilecek demir köprü hakkında Devlet Demiryolları umum müdüriyetinden şu izahat ilmek tedir: Bu köprü, Haydarpaşa metinden gelen yolu mevcud demir- yollan hatları üzerinden geçirecek, veri ni 170 metre tulünde de: tar. Demir köprünün bituği noktadan itibaren İbrahimağa çayı- rmın nihayetine kadar yol, betonar- me istinad duvarları üzerinde Kadı- köy yolunde sıfıra inerek yerle birle- şecektir. Bu köprünün Haydarpaşa istika- metine dönen kolu da beheri 20 met- ve açıklığında beş gözlü yani 100 met- kü Haydarpaşa yoluna doğru âynla- cak, istinad duvarı kısmen demir. köprü üzerinde gar binasından 130 metre mesafede yol sevi; tir. Köprü iki sıra tramvay, iki sıra araba istiab etmek üzere Il metre arzında olup etrafında iki buçuk metre aranda iki piyade kaldırımı olacaktır. Maarif Vekili Gümüşhanede mektepleri gezdi, bugün Trabzona gidecek Erzincan 18 (AA) — Kültür Ba- kanı B. Saffet Arıkan bu gün saat 8 terkâm ve bihi vedalaştıktan son- ra askeri ve sivil » rlar bir çok halk tarafından uğurlanarak Gü- müşhaneye müteveccihen şehrimiz- den ayrımı: Gümüşhane 18 (AA) rinde tedkik seyahatinde bulunan rif Vekili Saffet ıkan bugün ehrimize gelmiştir. mum memurla — Doğu i- kun tez 5 belediyeyi ve mektebi t eden Vekilimiz, ge- ceyi burada geçirecek ve yarın Trab- zona hareket edecektir. Akdenize inen küçük mem- | leketler içinde Türkiye kadar dostluğu | sine İnecek- | B. Mussolini Macar hükümet adamla şerefine ziyafet verdi Italyan - Macar dostluğundan ve Roma Roma 19 — B. Mussolini, dün ak- İ san Venedik sarayında Macar baş- vekili ile hariciye nazırı şereflerine büyük bir ziyafet vermiş ve bu müna- sebetle samimi nutuklar teati edil miştir, B. Mussolini nutkunda, Macar dostluğunun sathi ve zahir! bir şey olmayıp iki milletin kalbinde yer İ tuttuğunu ve karşılıklı iktisadi men- faatlere ve müşterek dayandığını kaydettikten sonra reali- telere ve hakiki sulh arzusuna istinad eden Roma - Berlin mihverile samimi İtalyan - Yugoslav anlaşmasının sulh davasına mühim bir hizmet teşkil et- tiğini söylemiştir. Macar Başvekili B. İmredi verdiği cevabda İtalya ile Macaristan ara- sında samimi dostluk rabıtalarını ve ananevi Alman - Macar dostluğunu Fransa seyahati Pariste halk Kral ve Krali- çeyi sabırsızlıkla ı bekliyor Paris 18 İnş İ çesi bu sabah saat dokuzda Londra- dan Parise hareket ediyorlar. Misafir- lerin öğleden sonra Parise muvasa- latları bekleniyor. Pariste büyük ba- apılmıştır. Halk sabırsız misafirleri bekliyor Kral ve kraliçe Bulony'de karaya acaklardır. Parise kadar bütün K rika büyük tezahürat yapı cak kla Atlântik gene aşıldı Bir tüysürecü Könül ve eski js | İtalyan - sulh arzusuna | İngiltere Kralının! | | | | | iilere Kral ve krali- | bir tayyare ile Atlantiği geçti | Londra 19 — Amerikalı tayyareci Duglas Korrigham içinde telsiz cihazı Atlantiği aşmış, İrlandada Dublin ci- | | olmıyan eski ve küçük bir tayyare ile | yarında karaya inmiştir. Nevyork 18 — Tayyareci Duğlas | Korgham saat dokuzu on yedi geçe | re tulünde bir demir köprü ile bugün- | buradan hareket etmiştir. Tayyareci 900 dolar kıymetinde ve 175 beygir İ kuvvetinde motörle mücehhez eski bir tayyare ile yola çıkmıştır. Loş Angelese gitmekte olduğunu söyle. mekte İse de Parise müteveccihen ha- | valandığı zanne Belgrad modelcilik sergisi Ankara 18 (Telefonla) — Belgrad- da açılacak olan Kral Piyer birinci moğdeicllik sergisinde 'Türkkuşunu, Türkkuşu talim ve terbiye reisi B. Şakir Haz: bir Türkkuşu öğret- meni temsil edeceklerdir. Bu akşam ekspresle İstanbula hâreket eden B. Şakir Hazım ve öğretmen İstan- buldan Belgrada geçeceklerdir. Gümüşsuyu - Dolmabahçe yolu Gümüşsuyu ile Dolmabahçe sında yapılan yeni yolun parke kıs- mının döşenmesi bir müteahhide iha- e edilmişti. Parke inşaatına başlan. mak üzere güzergüha tesadüf eden bazı binaların İstimlâk edilmeleri lâ- mm gelmekle idi. Şimdiye kadar bur- radaki binalardan çoğunun istimlâk muamelesi tamamlanmıştır. Yalma bir tütün deposu ke tır. Tütün deposu da istimlâk edilerek yıktırı!- dıktan sonra parke inşaatına basla- natak ve yol tümamlanacaktır. ara | İ ithalâli azaltmak Berlin mihverinin kuvvetinden bahsedild zikretmiş, Berlin - Roma mihverin haklı ve devamh bir sulhü istihd ettiğini kaydet, İtalya - sale -M mihverinin aslı yok Budapeşte 18 (AA) — Başvel B. İmredi ile hariciye nazırı B. Ka yanın Romaya hareketleri münaseb tle, matbuat mahfillerinde bu ziyi retin gayesi hakkında, bir çok tal min ve fnraziyeler ileri sürülmüştü Bu şayialardan bir çoğu tamami csassız olup yalmz bayal mahsulü bı lunmaktadır İtalya, Yugoslavya ve Maearisi nın iştirak edecekleri yeni bir siya mihver tesisi haklındaki şayia d bilhassa bunlar meyanındadır. Bura da, hiç kimse bu gibi hayali faraziye lere itibar etmemektedir Filistinde bir çarpışma Müsademe neticesinde iki kişi öldü Kudüs 19 — Filistinde devam ediyor. Sokaklarda dolaşmakta, bütün mühim yerlerde karakollar tesis edilmektedir. Beysan v »de İngiliz askerleri le Arab teröristle, arasından detli bir musademe olmuştur si ölmüştür. Paris 19 Kudüs dükkânlar kapalıdır. Jen ça gerginlik devriye Şid- İki ki- Hayfada Dün vukua ge smalarda 6 kişi ölmüştür. Alman bütçesinde açık varmış Otarşi plânı ümid edilen neticeyi vermemiş Londra 19 — Deyli Telgarfin Ber İn muhabirine güre Almanyami 1938 senesi bütçesinin ilk üç ayınd açık mevcuddur. Bu açık, Otarsi pi minin bir neticesidir. Almanlar, ihracatı arttırmak W suretile kendi kendine kifayet edeceklerini sanıyor"| ardı. Halbuki ithalât yüzde dekw! 7 artmış, ihracat ta yüzde üç azalmıştır. İJaponlar Hankeu'ya taarruz | İ İ | hazırlanıyorlar Hankeu 19 — Tukev ile Puikini arasında şiddetli muharebeler ce yan etmektedir. Japonların Hanke” ya tanrruza hazırlandıkları istidi edilmektedir. Çinliler, dün Sarı nehirde dört J pon harb gemisini batırdıklarını b yorl: Frankocular ilerliyorlar Saragos 19 — Frankocular, Sakor doya süratle ilerliyorlar, Franko ta)" yareleri hükümet kuvvetlerini hirpe lamakta, ricatlerini işkâl etmektedir" Frankonun kuvvetleri Valensiya isti kametinde ilerlemektedir. Türkiye - Suriye - Lübnan telefonu perşembeye açılıyo! Adana 18 (Telefon) — Türkiye Suriye - Lübnan arasında yapıla” yeni telefon hattı perşembe gür konuşmaya açılacaktır. Ankara radyosu Ankara 18 — Etimesuddaki rady? istasyonunun o muvakkat tesellü” muamelesi ayın yirmi ikisinde yaP” lacaktır. 10 - 15 gün sonra neşriy” ta başlanacaktır. İstasyonun açi) merasiminin Cumhuriyet bayra da yapılması muhtemeldir. AM