19 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Temmuz 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA © Türklük aleyhindeki “ilmi,, kitaplar , Memleketimizde esaret bir kaç nesil daha (| Belediye su bend- devam edecekmiş ! ci bir sıfat kullanmak - ve sanki mü- tercimi olan Ata bey merhumu çile- den çikarmak - için, tek fırsatı fev- i tetmez! İnsan sabırtaşi olsun da çatlama- sin... O da mütercimi M. Nahidi öfkelen- dirmiş. Muhterem meslektaş, derhal haşiye çikiyor: — Fatihin validesi, İsfendiyar oğ- hunun kızı Hadice Alime sultarıdır! zine: Georges Yung, sefaret hizmetinde bulunarak uzun zaman İstanbulda kalmış. Kitabın mukaddemesinde, Türkiyeyi, Türkleri, türkçeyi gayet iyi bilir, diye karilerine takdim olu- nuyor. Fakat birinci habın birinci sahife- sinde yanılmış... Dalgınlık... Olur 2. — Galatadan İstanbula, yani Av- rupadan Asyaya geçen köprü... diye kalem yürütüyor... (1) Eh, elbette cehalet eseri değildir; çünkü muhterem âlim, bir çok teli- fatın sahibi imiş! Bu eserinde de İs- tanbulu kablel-İsa kurulduğu gün- den Cümhuriyet devrine kadar anla- tıyor!... Maziye dair ne cevherler yumurt- ladığımın hükmünü vermeği ehline bırakarak, biz şu devri nasil canlan- dırdığma bakalım: Son deyre taallük eden kısımlar- dan birinin ismi «Amavutköy ve feminizm»... Neymiş bilin bakayım; Türk kadınını malüm kurunu vüs- tâi esaretlerden oArnavutköyünün, irşadatı kurtarmış! Ne buyurulur? Dahası da var,. Müteakıp sahife- lerde şöyle anlatıyor: Bir sabah İngiliz selareline bir pa şa konağından kaçmış hir esire mü- racaat etmiş. Kendisinin ayaklarına varmış ve devam edecekmiş... (Dikkat buyurun: Eser Cümhuriyet rejimi- mizde yazılıyor!) Uzun yavelerin iki cümlesini birlikte okuyalım: «Esaret, taşrada bir iki nesil daha İstanbulda siyah köle- Kırkçeşme suyu Me .. lerinin tamirine .. 5 e .. Jüzum görmüyor ve Halkalı suları bend- lerile yollarının tamir ve ıslahı mu- vafık olup olmıyacağı sorulmuştu. Belediye Terkos su şebekesi munta- zam bir tevsi edildiğinden ve bir kaç sene sonra bütün İstanbu- Ium su bendierini temin edecek vazi- yete geleceğinden “bahisle eski su bendlerinin tamirine lüzum görme“ miştir, Belediyenin bu mütaiânsı alâka- dar Vekâletlere bildirilecektir. İ Süt için tedkikler İstanbulun süt işlerini esaslı suref- te halletmek üzere İktisad Vekâleti. nin yaptığı tedkiklerden başka Bele- diye de tedkiklerine devam etmekte- dir. Halka verilecek sütün, beheme- hal takim edilmiş olması isteniyor. Şehrimizde fenni tesisatı haiz ancak iki süt takim yeri vardır. Bunların da istihsal ettikleri süt, hastanelerin ih- | tiyacmı tadır, Belediye, | bütün şehir halkının tamamile ta- kim edilmiş süt için kaç takim müessesesine ihtiyaç görüldü- günü tesbit, edecektir, Göçmen nakli 1600 kişilik ilk kafile bir hafta sonra geliyor Romanyadan göçmen nakliyatına bu hafta içinde başlanacağını yaz- mıştık. Bir vapur kumpanyasile İs- kân müdürlüğü arasında dün mu- kavele «imzalanmıştır. Mukaveleye göre Romanyadan göçmenleri iki va- pur taşıyacaktır. Vapurlardan biri yarın Köstenceye hareket edecektir. İlk kafile 1600 kişi olarak bir hafta sonra limanımıza gölecek ve buradan Trakyays geçecektir, Bunu takiben diğer vapur da 1600 göçmen getire- cektir, 22 Selâmiçeşme - Çifte havuzlar yolunun inşası bitti vilâyet tarafından yebılan 800 metre uzunluğundaki Selâmiçeşme - Çiftehavuzlar yolunun inşası bitmiş- tir. Bundan başka bu civardaki yollar- dan Çiftehavuzlardan Caddebostanı- na uzanan 1200 ve Çiftehavuzlardan. Cemilpaşa sökağma uzanan 800 met relik yolun tamirine yakında başla. zum ve faydası anlaşılıyor. peryei kelam Sibel derece tahrif edilirse, rim av sokulmaz?... eser, sahte 496 - 87. Bay Amca Re AKŞAM EHİR HABERLERİ Karilerimizin fikri Tecrübeli sıhhiyeciler- den istifade etmeli Aydından bay Veysi Yurdumukan yazıyor: Gazetelerde okuduğuma göre, milli müdafaaya sid olmak Üzere yeni bir hastabakıcı mektebi açılıyormuş. Bu mekteb yalnız bayanları mahsus ola- cakmış. Senelerce sıhhiye hizmetlerinde ça- taşmış, hastanelerin bir çok şubele- rinde bulunmuş, askerliğinden sihhi- yeci olarak terhis edilmiş, ellerinden ne kadar iyi İş gelen gençler vardır. Bunlar için de bir şey düşünülse, devletin kanadları altında çalışsalar... * Floryada telefon Florya tren durağında posta, tel- gri merkezi var, maatleessüf şehir telefonu yoktur. Bu kadar kalabalık bir yerde böyle medeni bir vasıtanın bulunmaması elbeste mahzurludur, pek çok kimseyi müşkülâta sevk edi- yor. Bunun telâfisi o kadar güç oi- masa gerektir. Ali Ertürk Apdeshanede heroin çekiyormuş Üzeri aranınca heroin paketi bulundu Sirkecide 22 yaşlarında Haydar dün gece bir aralık yolcu salonunun apteshanesine girerek bir müddet kal- mıştır, Bu sırada orada nöbetçi olan polis memuru Kadri, delikanlının vazi- yetinden şüphelenmiş ve yavaşça yakla- şarak pencereden bakmıştır. Memur | içeriye baktığı ozaman oHaydarın apteshanede heroin çekmekte oldu- -| gunu görmüştür. Haydar elindeki heroin paketinden bir mikdarını kul landıktan conrş geriye kalanını da pantalonunun paçasının iç tarafına saklamıştır. Haydar oradan çıkınca polis Kadri kendisini yakalayıp ka- rakola götürmüştür. Karakolda pan- talonunun sağ paçasının içinden he- roin paketi çıkarılmıştır, Haydar su- çunu itiraf etmiştir, Bunun heroin- leri nereden tedarik ettiği tahkik eği- liyor. Liman işletmesi tarifeleri tedkik ediliyor Deniz tarife komisyonu yarın ikin- ci toplantısını yaparak mesaisine de- vam edecektir. Denizbank mücssese- lerinden işe başlıyan komisyon liman işletmesi tahmil, tahliye tarifelerini yeniden gözden geçirecektir. Liman işletmesinin bazı tarifelerinde ya- pilan tadilâtın mahiyeti yakında ilân edilecektir. Tahmil, tahliye ta- rifesinde bir tenzilât yapılıp yapıl- mıyacağı hakkında şimdiden hiç bir şey tahmin edilemiyor. Lokantalar da sınıflara ayrılacak Otellerin ıslahı ve beş sınıfa ayrıl- masi etrafında yapılan tedkikler he- nüz bitmemiştir. Bundan başka olel- ler gibi lokantaların da sınıflara ay- rılması faydalı görülmüş ve tedkika- ta başlanmıştır. Manmafih lokanta- ların kaç sınıfa ayrılacağı henüz tah- mini olarak da tesbit edilmemiştir. sim sergisinde! | Eminönünde Sahilde 72 metre genişliğinde yol açılacak Eminönünde yıktırılan Valide hanı arsasının tanzim edilmesi münasebe- tile yapılan yeni yaya kaldırım, köp- rü yaya kaldırımile bir seviyede ola- caktır. B. Prostun hazırladığı nâzım plânına göre Eminönünden itibaren açılacak sühll caddesi 12 metre ge- nişliğinde olacağından ilerideki yo- Tun bir başlangıcını temin etmek üze- re han arsasının deniz tarafındaki kısmı, 12 metrelik bir yol başı olarak tanzim edilecektir. d Arsa sahasının toz, duman mey- dana getirilmemek üzere asfalt dö- külmesi kararlaştırıldığı gibi sahanın güzelleştirilmesi için burada yeşillik- ler yapılacaktır. Ziraat Vekilinin tedkikleri Ziraat Vekili B, Faik Kurdoğlu dün şehrimizde bazı tedkiklerde bulun- muştur. Ziraat Vekili şehrimizdeki Vekâlete merbut daireleri gezmiş, vilâyet ziraat müdürlüğü ve baytar müdürlüğünde bir müddet meşgul olmuştur. Bu arada müdürler muh- telif işler üzerinde Vekile izahat ver- mişlerdir. Arnavudköy cinayeti Suçlu, maktulün kendisini kızdırdığını söylüyor Bir kaç gün evvel Arnavudköyün- de Mehmed ve Mustafa adlarında iki kişi aralarında ön sene evvel geçen bir kıskançlık meselesinden dolayı kavga etmişler, bunlardan Mehmed tabanca ile Mustafayı yaralayıp öl- dürmüştü, Mehmed dün adliyeye ge- tirilerek omüddeiumumiliğe teslim edilmiştir. Mehmed omüddeiumumi- likte verdiği ifadede: -— Mustafa vaktiie benim elimden nişanlımı almıştı. O zamandanberi de bana bundan bahsederek kıskanç- lığımı tahrik ediyordu. Son defa kar- şilaştığımız zaman birdenbire fena halde sinirlendim. Bündan sonra yaptığımı bilmiyorum, Demiştir. Maznun birinci sorgu hâkimine verilmiş ve sorgusu yapıl- dıklan sonra tevkif edilerek tevkif. haneye gönderilmistir. ' Bağdad vapurunun sebeb olduğu kaza hakkında tahkikat yapılıyor Evvelki sabah Haydarpaşadan ge- Jen Bağdad vapurunun köprü Kadı- köy iskelesine yanaşırken 2 numara Yı dubaya bindirdiğini yazmıştık. De- niz ticaret müdürlüğü kaza etrafın- da tahkikata başlamıştır. Aynı za manda husule gelen zarar da tesbit edilmektedir, Kazanın ne süretle meydana gel- diği ve mesuller tahkikat neticesinde belli olacaktır. Yandan çarklı Bağ- dad vapurunun makinelerinde bir ârıza olduğu zannedilmişse de bunun doğru olmadığı anlaşılmaktadır. Çün- kü Bağdad vapuru kazadan sonra seferlere devam etmiştir. . Bahile"3 İSTANBUL HAYATI Plâjda yanmak modası "Trenler, hususi plâkalı Tüks otomo- biller, belleri alaca kuşaklı taksiler durmadan plâj kapısına yolcu boşalt yorlar. Ellerinde çantalarla, mayo, havlu paketlerile tekler, çiftler kabi nelere giriyorlar, Önümden geçenlere dikkat ediyorum. Kiminin çahrelilerin yürüyüşleri de başka lü. Adım atarken âdeta bütün vücud- leri titriyor, belleri kanburlaşıyor, rab çizgileri göze çarpıyor. Soyunma odalarından çıkınca bu ıztırabın sebebi de anlaşılıyor. İpekdi, lüks yazlık elbiselerin altından ne acaib vücudler çıkıyor!.. Omuz başla- rından ayak uçlarına kadar bütün cild kıpkızıl olmuş. Deriler yüzülüp kabarmış, mafsal yerleri âdeta nasır- aşmış. İncecik robun içinde kıyrık, oynak bükülüşlerile körpe vücud bü- tün gözleri ardından sürüklerken, 80 yunup çıkınca etrafındakileri âdeta hayal inkisarına uğratıyor, Hele kıllı göğüslerin rendelenmiş gibi kabarık derilerini gördükçe tüylerim dikenle niyor, İnsan etrafına baktıkça cüzam- lılar içinde geziyorum sanıyor. Fakat işin içyüzü Otamamile benim düşün- cemin aksine. O diyarın güzellik te lâkkisine göre; vücud ne kadar kwza- np bakırlaşır, deriler ne kadar fazla kabarıp soyulur, acı, ıztırab çekersa o kadar güzel, o kadar makbul olu- yor, Arada, henüz bu payeye yüksele- memiş tabii tenli vücudler pek zavallı kalıyorlar, Omuzları haşlanmamış, göğüs derileri soyulmamış bir biçare, utancından gözlerini yere dikip ürkek adımlarla yürürken etraftan kahka- halar, bağrışmalar yükseliyor: — İşte bir kabak. Bal kabağına voy- Y000... Bu vaziyet karşısında bal kabağı durur mu ya?.. Denize bir dalıp çık- tıktan sonra kum yığınlarının en kız- gın yerine uzanıyor, Biran evvel deri- lerini kavlatıp bal kabaklığından kur- tularak öteki bahtiyarlar arasına gi- rebilmek için kendini gırtlağına kadar kızgın kum mezarına gömüp dişlerini sıkıyor, canı yana yana saatlerce yatı- yor ve günlerce bu harekete devam ediyor, Iztırabın tatlısı olmaz amma, araya moda meselesi girince ağrılar, sızılar zevke dönüyor; iniltiler, sızla- nışlar kahkahaya kalboluyor. Denizin içi de bambaşka bir âlem. Bir adım beride biraz dikkatlice ba- kınca fena halde asabilesen çehreler suya girince birdenbire değişiyor. Ce- 7a kanununun «harfendazlık, sarkın. tılık» namlarile tavsif edip ceza kes- tiği fiiller, suyun içinde derhal mü- bahlaşıyor, şen kuhkahalara vesile oluyor. Cemal Retik m Beynelmilel Ticaret Odasi Türkiye milli komitesi dün toplandı ” Beynelmilel ticaret odası Türkiye milli komitesi dün toplanarak mu- tad mesaisine devam etmiştir, Orta tedrisat umum müdürü geldi Orta tedrisat umum müdürü B. Avni şehrimize gelmiştir. B. Avni, şehrimizde bu sene yeniden açilacak ortamekteplerde ihdas edilecek çift tedrisat işlerile uğraşacaktır, Sarıyor- de açılacak ortameklebe 1500 talebe- nin kaydedileceği tahmin edilmiştir. .. Bu açık ve samimi davet üzerine hakikaten gelip eser satın alan 3 £ Z Kİ yl ALAN m B. A. — Ribette olur!.. Eğer eserler olur | arasında tuvalet modelleri varsa...