1 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 1 Ağustos 1938 Din Geceki ve Bu Sabahki Efaberler Runciman çarşambaya Prağa vasıl oluyor Prağ otelinde kendisi bir daire kiralattı yanında yedi kişi bulunacak | Londra 3i — Sunday Times gazete sine göre” Çekoslovakyada vaziyet bi- raz sekinleşmiş ve Lord Runcimanın Pragdaki memuriyeti müsald bir gurette karşılanmıştır. Ayni gazeteye göre Macar mahafili de Avrupa sulhünün korunacağına dair B. Çemberlaynin izhar ettiği nikbinliğe iştirak ediyorlar. Prag $i — Südet meselesinde mu- tavassıt rolünü oynıyacak olan Lord Runciman çarşamba günü buraya vasıl olacaktır. Lordun burada otü- için iki ay müddetle racâğı otelde kendisi ve 7 kişilik maiyeti için hummalı hazırlıklar ya- pılmaktadır. Çek hükümeti de icab eden siyasi hazırlıklarda bulunuyor. Oteldeki daire Lord Runciman için iki ay müddetle kiralanmşıtır, Lord Runeiman hafta sonunda Südet murahhaslarını kabul edecek ve müdealarını dinliyecektir. Bura si- yasi mahafiline göre Südet meselesi tamamlie rengini değiştirmiştir. Mev- zuu bahsolan mesele, Almanyanın Orta Avrupada tevessüü meselesidir, Çekoslovakyadayeni hâdiseler Prag 1 — Neşredilen resmi tebliğ- de Ştelziğ namında bir Alman dok- toru 29 - 39 temmuz gecesi, Almaâr- ca konuştuğundan bir kahvehanenin müşterileri tarafından tecavüze uğ- ramıştır. Alman doktoru yere düşü- rülmüş, yumruk ve taşla döğülmüş- tür. Maamafih doktor Ştelziğ kur- tulmağa muvaffak olmuş ve: «Köpek Çekler, cezanızı çekeceksiniz» diye bağırmıştır. Btovnoda başka bir hadise olmuş, bir birahanede bir Çek askeri bir Sü- det Almanımı bıçakla iki yerinden yaralamıştır. Bu cinayetin sebebi si- zuhur etti yasi olup olmdaığı meçhuldür. yara- Jının âdı Adolf Marküstür, Alman gazeteleri, bu hadiselerden dolayı dehşetli bir infial göstermek- tedir. Berliner Bursen Çaytung, Çek hü- kümetinin Südet Almanlarının ha- yatını muhafazadan âciz olduğunu bu hadiselerin isbat ettiğini yazıyor. Doyçe Beoblahter gazetesi de Çe- koslovakyayı Alman talebleri kabul €dilmiyecek olursa Almanyanın şid- detli bir hareketi ile tehdid etmek- tedir. Giridde tam bir ! Vidmanın Londraya sükün var Yunan gazeteleri, Hânya- daki isyan hareketinden firari Plastirası mesul tutuyorlar Atina 31 — Girid umumi valisi ve Hanya müddelumumisi tarafından hükümete bugün gönderilen telgraf.” Bamelerde Giridin her tarafında tam bir sükün ve asayiş hüküm sürmekte unduğu bildirilmiştir. Halk işi gü- meşgul olmaktadır. © Bu sabah Hanyadaki büyük kilse- de isyanın süratle bastırılmış olma- sından dolayı büyük bir âyin yapıl- mıştır. Bu âyinde askeri ve mülki ri- ealden başka Hanyada mevcud bulu- nan teşekküllerin mümessilleri de ha- zir bulunmuşlardır. (Devam: 4 ü 4 üncü ncü sahifede) Balkan oyunları | 3 ve4 eylülde | Atinada yapılmasına karar verildi Alnia 31 — Yunan atletizm fede- | rasyonu, toplanarak bu seneki Bal- kan oyunlarının tarihi icrasını tesbit etmiştir. Federasyon Balkan oyunla» rının 3 ve 4 eylülde Atinada yapılma- sna karar verecektir. Bu karar, Bal- kan devletleri atletizm federasyonla- rına tebliğ edilecektir. Bulgarlara kredi Fransızlar 300 milyon frank- lık bir kredi açacaklar Sofya 31 (A.A.) — Bulgaristanda menfastleri olan bir çok Fransız bankalarının mümessilleri pazartesi | günü buraya geleceklerdir. Bu mü- seyahati âkim kaldı Bir İngiliz gazetesi seyahatin akametini B. Ribbentropun itirazlarına atfediyor Londra 31 (A.A.) — Sündey Rele- Te gazetesi, yüzbaşı Vidmanın Hitler ile Ribbentrop arasında çikan ihtilâf yüzünden Iondra seyahati projesini istihbaratına iptal etmiş olduğunu atfen yazmaktadır. Bu gazeteye gü- | re, yüzbaşı Jord Halifaks nezdindeki ilk vazifesini ifaya nazırın malümatı olmaksızın memur edilmiştir. Ribbentrop, İngiltere ile olan rabı- talarına ve ahiren Londrada bulun- müş olmasına rağmen nazi fırkasının İ İngiltere leyhtarı grüpunun reisi- dir. Göring, İngütere ile itilâf taraf- tarı ise de Göbels, Himler, Rudol/, Ribbentrop taraftarıdırlar. 11 yaşında katil Hasan çakıyı küçük arkadaşı- nın kalbine saplıyarak öldürdü Diyarbakır (Akşam) Şehri- mizde 11 yaşında bir çocuk bir cina- yet işlemiştir. Hasan isminde 11 ya- şında bir çocuk, ayni yaşta Ahmed namında arkadaşile karpuz yüzün- den kavgaya tutuşmuştur. Çarşıda bulunanlar, iki küçük kavgacıyı ayır- mışlardır, Fakat Hasan hiddetini ye- nememiş, biraz ötede duran küçük arkadaşı Vehapdan çakısıni âlarak ansızın küçük Ahmedin kalbine sap- Tamıştır. Can yerinden vurulan Ahmed, has- taneye kaldırılırken yolda ölmüştür. Hasan ile Vehap cinayeti işledikten sonra kaçmışlar ise de biraz sonra zabılaca yakalanmışlardır. İşin tuhafı şudur ki, küçük kati- lin babası da biri Malatyada, diğeri de iki sene evvel hapishanede arka- messiller, Bulgaristana takriben 300 milyon franklık bir ticari kredi açıl. ması icin Bulgar hükümetile müzako- daşı Çermikli Mehmed olmak üzere iki kişi öldürmüştür. 12 sene hapse mahküm olarak şehrimiz hapishane- Hatayda intihap Türk unsurunun kati gale- besile devam ediyor Antakya (Hususi muhabirimizden) — 9 gündenberi, İskenderun, Reyhaniye, Aktepe, Karsu, Karboyaz, Şeyhköy, Ordu, dairelerinde intihabat büy bir sükün ve inlizamla cereyan et- mektedir. İntihabat, Türk unsurunun kati ga lebesile devam ediyor. Bütün halk 'Türk listesine yazılmaktadır. Türk Mstesinden başka listeye yazılanlar yoktur, Hataydan kaçan Suriyeli ve bedevi Araplar Hatay - Suriye hududuna ya- kın Hamam ve Harım kazalarından Suriyeli memurların teşvikile Hatay hududuna çapulculuk tecavüzleri ya- pilmaktadır. Bu tecavüzler, alâkadar makamata bildirilmiştir, Ziraat öletleri fabrikaları Ankara 31 (Telefonla) — Ziraat Vekleti İzmir mntakasında kurutul- makta olan Cellâd gölü sahasında, Çukurova, Çifteler çifliğinde geniş mikyasta pamuk ve soya fasulyesi 1 yapılması etrafında tedkik- ler icra etmektedir. Ankara civarında (Devamı 4 evamı d üncü ncü sahifede) Son daklka Sofyada büyük bir memnuniyet var Belgrad mahafiline göre Balkanlar siyasetinde yeni bir devir başlıyor Paris 1 — Dün Selânikte Balkan antantı namına hareket eden Yunan başvekili B. Metaksas ile Bulgar baş- vekili arasmda imzalanan anlaş dan dolayı, Sofyada büyük bir se hüküm sürmekteğir. Belgraddan gelen haberlere göre Yugoslav mahafili bu anlaşmanın, Balkanlar siyasetinde yeni bir devir açmakta bulunduğuna kanidir. Filistinde suikasdlar Arap çeiecileri, v yaptıkları müsademelerde ağır zayiata uğradılar Kudüs 1 — Dün Hayfada bir oto- büse bombe atılmış bir yahudi ka- dın ölmüş, 4 ü ağır olmak üzere ll kişi yaralanmıştır. Beyzada Arab tedhişçileri le hü- kümet kuvvetleri arasında vukubulan bir müsademede 2 tedhişçi öldürül müş bir çokları da silâhlı olarak ya- kalanmıştır. Galilede Tabur dağında İngiliz askerleri Arab çetelerile şiddetli bir müsademe yapmışlardır. Bu müsademede 100 tedhişçi öldü- rTülmüş bir çokları yaralanmış külli- yetli mikdarda silâh silâh alınmıştır. Kızıltoprakta bir kaza B. Kâmilin motosikleti parçalandı, kendisi de yaralandı Dün gece Fenerbahçe ile Kızıltop- rak arasında feci bir kaza olmuştur. Şoför Arifin idaresindeki taksi Kala- mış caddesi ortalarında bulundugu bir sırada âni bir fren yapmıştır. Bu sırada arkasından B. Kâmilin idare- sinde gelmekte olan motosiklet, oto- mobilin âni fren yapacağını hesaba katmadığı cihetle bütün süratile oto- mobilin arkâsına bindirmiş, motosik- Jet parçalanmış, B, Kâmil bir çok yer- lerinden tehlikeli şekilde yaralanmış- tır. Zabıta, işe el koymuş, B. Kâmil Nü- B. Mussolininin Papaya verdiği cevabın akisleri Fransız gazeteleri, B. Mussolininin Almanyaya hoş görünmek için müdafii kesilmesine şaşıyorlar Roma 31 (A.A) — Gazeteler, Pa- panın ırkçılığa ve bilhassa faşizmin ukçilık #emayüllerine karşı yaptığı beyanata B. Mussolininin verdiği ce- vabi tebarüz ettirmektedir. Gazetele- rin ilk sahifelerinde, «Düçenin küv- vetli sözleri», «Düçenin sarih sözleri» gibi manşetler vardır. B. Mussolini- nin «ırk meselesinde de ileri gitmeğe | devam olunacaktır.» cümlesi de ga- yet büyük harflerle dizilmiş bulun- maktı «Gor nal dİtalia gazetesinde Gay- da, ırkçı politikasını, İtalyan entelek- tüllerinin son beyannamesi ile izah etmeğe ve ırkçılığı ilk defa olarak Amerika Birleşik devletlerinin tatbi- ke başlamış olduğunu isbat eyleme ğe çalışmaktadır. Fransız gazetelerinin mütalâaları Paris 31 (A.A.) — Gazetelerin mü- talâaları, bilhassa OB. Mussolini'nin Papanın nutkuna vermiş olduğu c&- yaba dairdir. Epok gazetesi, yazıyor: «Putperestliğin daüssılasını hisset mekte olan üçüncü Alman impara- torluğu zimaımdarlarınm katolikliğe karşı mücadeleye girişmelerine ve ırk fikrinin müdafii kesilmesinde hayre- te şayan bir cihet yoktur. Fakat İtal- ya gibi katolik lâtin ananesine sadık bir memleketin ayni yollara girmesi bizleri şaşırtan bir haldir. Katoliklik klar arasında hiç bir fark gözetme- mekt&dir. Papanın da hatırlattığı veç- hile katoliklik bütün beşeriyete samil- dir, Bunun bristiyanlığın merkezin- de hatırlara getirilmesi iktiza ederdi. Papalık ile mücadeleye girmekte re- jim için ciddi tehlikeler vardır. İtal- ya hükümetinin hattı hareketi an- Cak bir suretle izah edilebilir: Alman- yaya cemilekârlıkta bulunmak Papa, aklın, basiret ve hakikalın sesini isma etmiştir.» la Repüblikten: «Papanın sözleri hristiyan! minde büyük akisler hasıl ed diktatörlere ihmal edilmiye: ni bir kuvvet mevcut olduğunu ihtar eyliyecektir.» Övr gazetesi yazıyor: «Papa, Mussoliniye karşı cidalkârd” ne hitabesini İrad ederken, İtalyada körükörüne Duçeyi takib edenlerin insani ve ahlâki vakar hislerini yük- seltmek teşebbüsünde bulunmustur. Bu mubarezede kim kazanacaktır. Diplomatların eski bir mümessilleri şöyle diyor: Papaya karşı asla kazan- mak imkânı yoktur, Şimdi bu mesela günün meselesi olmuştur. Mussolini- nin cevabi her tarafta hayretle kar- Şılanmışlır, Nazilerin İtalyadaki nü- fuzu çok büyük nisbetler almaktadır.» Japonlar Sovyetlerden harben2tepeyigerialdılar (Baş tarafı 1 inct sahifede) him miktarda gaz maskesi elde et- mişlerdir. Japonlar da aralarında bir çok subay olmak üzere, mühim zayiat vermişlerdir. * Tokyo 31 — Japon ordusu namına söz söylemeğe salâhiyettar binbaşı Akiyama Havas muhabirine beyana- tında şunları söylemiştir: I | | l İ Sövyetler geçen gece, ço «Bizim için mesele bitmiştir. Kuv- | velle, Manç arazisini yeniden işgal | ettik. Başka bir şey istediğimiz yok- | tur. So lerin niyetlerini - bilmiyo- ruz, fakat eğer Sovyetler bu mevzi- leri geri almak teşebbüsünde bulu- | nurlarsa daha çetin dakikalar geçir- meğe hâzır bulunmalıdır. Bu tepelere, mukabil hücumda bu- YTunmak kararı, Tokyoya sormadan her türlü harekâtta bulunmak için tam selâhiyete malik olan Japon ku- mandanlığı tarafından mahallinde alınmıştır. Japon mukabil hücumu, sabahın saat ikisinde başlamıştır. Harbiye Nazırı, Rusların Kore ki | lerini bombardıman etmiş olmasını çok mühim ve vahimi hâdise olarak telâkki eylemektedir. Çarpışmanın vuku bulmuş olma" sındaki mesuliyet, Sovyetlere aittir. isabetli top-i çu fanliyeti ile tanklarla hücuma kal kışmışlardır. İsabetli endaht, bilhas” sa, taammüdü göstermektedir.» Harb korkusu var Tokyo 1 — Dün gece saat 2045 de Japon ordusu askeri erkânı büyük bif; içtima aktederek 30 - 31 temmüz gece” si Sovyet - Mançuko hududunda vusü ku bulan hâdiseler hakkında gelen haberleri tedkik ve mütalea etmişler"? | dir. Vaziyet çok ciddidir. Bu hâdiseler; ihtilâfın diploması yolile. hallinde vazgeçildiği ve askerlerin işe el koy duklarını göstermektedir. Sovyet Rus” yanın bu emri vakii, kabul edeceği! şüphelidir, Zira ortada şöref mese vardır, Sovyet Rusya ile Japonya ara” sında bir harb vukuu, Çinde askeff İ harekât üzerinde büyük bir tesir icr# edecektir. Arab parlamento-|Hindistanda kanlı lar arası kongresi Suriye hükümeti tarafından teşrinievvelde Şamda içtimaa davet edildi İ l ! Şam 31 (A.A) — Suriye hüküme- | ti, komşu Arap devletlerile önümüz- deki teşrinlevvel ayının ilk haftası için bir parlâmentolar arası kongresi | İ Bir çok yerlerde müslümanlarla 8) tertip etmiştir. Parlâmento rejimi- ne malik olmıyan Arap devletleri mes'ul siyasi şahsiyetler göndermek suretile kendilerini temsil ettirecek- lerdir. Kongre tarafından ittihaz edi- lecek olan kararların Arap memleket- lerin #iyaseti üzerinde umumi bir te- sir ve şumulü olacağı tahmin edil mektedir, Dizdariye Çocuk parkı Küçük talebenin tatil zamanını gülerek, oynıyarak geçirmelerini te- min maksadile Çocuk Esirgeme ku- rumu tarafından Belediye civarında Dizdariye mahallesinde tanzim edi- len çocuk parkının açılma merasimi bugün saat on dört buçukta yapıla- çarpışma 5 ölü, 56 yaralı vardır. Lonğra 31 — Hindistanda kö Patustan bildirildiğine göre Pet poor müslümanları, bir mecusi di” alayının takib ettiği güzergâhı P ğenmiyerek ona hücum etmişle cusiler arasında kanlı müsade: olmuştur. #ü mecusi, biri müsli man olmak üzere 5 ölü; 27 si mec ve 2) u müslüman olmak üzere yaralı vardır, ' Basra petrolle Bağdad 31 (A.A) — Trak hüküm Basra petrol madenlerini işlet karar vermiştir. Bu İşletmenin yazı hali hazırda Hâyfa ve Tr# suşam petrollerini işletmekte şirkete verilmiştir. Bu şirket 5 İran hududundaki petrol satil müstesna olmak üzere Irak p* halarının monopolüne bilfil $