1 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

bleikessel - AKŞAMDAN AKŞAMA 45 yaşında göçmemenin çaresi! Tokat şehrile Turhal köy görmüştüm ki, şimdi adın tura; © — Burada bark beş yaş âzami Bmürdür! . demişlerdi. - İtiraf etmeli ki umumiyetle metm- etimizde 45 yaş âzami shhattir. uyor; böbreklerimizde z ME ediyor; midemizde mütemadi kaynamalar oluyor. Hulâsa bir sihhi Aksaklıktır. alıp yürüyor. Farkına va” TP ta tedavi ettirene ne mutlu. lerimiz ve lâkaydlarımız ise Masa zamanda tepetaklak eluyor. Onun için diyorum ki şu Avru; yi Ramazanlard: * Top patlar patlamaz, aç Y€ pastırma, sucuk, terbiyeli çorba, Soğanlı yumurta diye başlar, son Şişkinliği veren pilâvı, hamur tallıla- ni tıkar, basarız... Ondan sonra: — Ne oldu bana yahu?.. Durma Su içiyorum. üi, Fakat bu yalnız ramazanlara Mahsus değil... "imamiyetle yemek- lerimiz günde iki defadır; bu uzun fevkalâde acıktığımız için, kaşıkla ha, kaşıkla ha... Bir taraftan da koca koca ekmekler... Mideler “luyor birer davul... Uzun zaman Avrupada bulunup ta Köbeğini kaybetmiş, tığ gibi delikam Liya dönmüş bir zata sordum: — Ne yaptınız? Gıdanızı kesip te Mi bu hale geldiniz? — Hayır! - dedi, - Az ve sık yemek Sayesinde böyle oldum. Midem kü- Şüldü, fakat yücudüm gıdasını daha Mütevazin şekille alıyor. Kanlar: dım, canlandım! İkindi üzeri saat beş çayı dedikleri teferrüatl kahvealt Yok mu? İşte o beni ihya etti. Zira, meze yemek hevesile akşam- “hik ederdim. Halbuki, bu çay beni tok tutuyor, içkiden el çektim, Ak- yemeğindeki oburluktan ve ha- #ünsizliktan kurtuldum... Tabii, 50- Hani yağda kavurmak esasma daya” MAN yemeklere gıdasını hasretmek İS fena şey... Bütün dahili cihazı ya- kıyor... Gelsin su... Kırbalaşıyoruz. Biri de; si — Bizim ırkımız böyle... Otuz bulunca göbekleniyoruz! - dedi Ne bühtan!... Göbek dedikleri, hep A Sıda şeklimiz gibi Tin Paileştirmeliyiz ki hayrını göre ii Bu da ancak 5 Ne duruyorsun bay Amca, S8 Matkrlarımızı tebrik etsenel.- ix A. — Hayrola, sergide birer sal MU öattlar?.. Nakil vasıtaları Motörlülerin muayenesi 75 ağustosta ı başlıyor vi vasıtalarının her sen& Mot açmaz olan muayene inamde, yapılan bazı tadilât yeri, tal sene gecikmiştir. Bü erden başlanacaktır. di e layic bittikten sonra on, kamyonet, taksi, hu- susi * oroobillerin muayeneleri bep birden yapılacaktır. Bu muayeneler iki ayda ikmal edilecektir. Muayene- Yerde motör, makine kısımları vesair bütün teferrünt gözden geçirilecektir. Belediye, kazalarda camların kırıl- masına ve yolcuların yaralanmsınA mani olmak için bütün otomobil ve otobüslerin Tripleks denilen. kırılmaz cam takmaları mecburiyetini koy- muştu. Bu muayene esnasında taksi otomobil ve otobüslerin de kırılmaz cam takıp takmadıkları gözden geçi- rilecektir. Kırlmaz camı takmamış otobüs ve otomobillere rTuhsaliye ve- rilmiyecektir. Şoförlerden bazıları piyasada iyi cins Tripleks camı bulamadıklarından şikâyet etmişler ve kendilerine, sarar- mıyacak iyi bir tipin tavsiye edilme- sini Belediyeden istemişlerdi. Beledi- ye, muayyen bir tip cam tavsiye etme- nin bir nevi kırılmaz cam İnhisarı te- sis etmek gibi bir manaya delâlet ede- ceğinden, şoförlerin bu müracaatini kabul etmemiştir. Belediye, otomobilleri, (kırılmaz cam kullanmağa mecbur etmekle be- raber, şoförleri cam intihabında ser- bes bırakmağı tercih etmektedir, kârlı çıkarız... Gi J Fakat Avrupalı gibi de eğlenmesi. bilmeli... Eğlenmek, Karilerimizin fikri Posta müvezzileri de tatil ve istirahat istiyor Posta müvvezilerinden, biri ga- zetemize müracaat ederek demiş- tiki: Memurların tatilleri var. Bizim niçin olmasın? Halbuki biz daha fazla yoruluyoruz. Sabahtan ak- şama kadar, - hele bu sıcakta öğ- le üzeri - taban tepip duruyoruz. Memurların yaz tatilleri, esnafın öğle tatili düşünüldüğü ve tatbik edildiği şu sırada bizimki ihmal edilmemelidir. Biz zavell müvezziler resmi bayramlarda bile istirahat hakkı- mızdan mahrum bulunuyoruz. Bilâkis böyle günlerde muamele fazla olduğundan, daha fazla ça Ti Âdil ve şefik hükümetimiz, bi- zim de islirahatimizi temin etme- lidir. Bakırköyüne çırpıcı çayırından su verilecek Bir haftaya kadar Çırpıcı çayırında arteziyen kuyula- rının açılmasına başlanıyor Bakırköylüler senelerdenberi, Su- suzluktan büyük bir-sıkıntı ve ıztırap çekiyorlar. Şimdiye kadar birçok mü- racaatler yapıldığı halde Bakırköyü- nün şehre uzaklığı ve hususi vaziyeti yüzünden, bu ihtiyacın esasından hal- ledilmesi kabil olamamıştı. Belediye Sular idaresi bir aralık “Terkos su tesisatını Bakırköyüne ka- dar uzatmak istemiş, fakat bu husus- ta bazı imkânsızlıklar görüldüğünden bu tasavvurun tatbikinden vazgeçil- mmişti, Nihayet Sular idaresi geçen 80- ne Çırpıcı çayırmda geniş bir arazi salın almıştı, Bu arazide açılacak ar- teziyen kuyularile Bakırköyünün su ihtiyacı temin edilecektir. Bu hususta icab eden bütün hazırlıklar tamam- landığından, Çırpıcı çayırmdaki ku- yuların açılmasına bir haftaya kadar başlanccaktır, Buradaki arazi, artezyen kuyuları açılmasına müsald olduğun- dan, Bakiırköylüler yakın bir zaman- açıldıktan sonra Belediye Sular ida- si abonelerin evlerine kadar borular döşeyecektir. Yerli Mallar sergisinde İsak isminde biri, Galatasaray Yerli Milar sergisini dün gezmekte olduğu bir sırda, Karagümrükte oturanon iki yaşlarında Arif isminde bir çocuk yanına sokulmuş ve İsağın cüzdanını aşırıp kaçarken yakalanmıştır. Mevsimin ilk debi hadisesi Kadıköy suları Terşih havuzu yapılacak su mik- darı arttırılacak Sular idaresi, Kadıköyünün su ihtiyacı meselesini esaslı surette hal- ledecek yeni bir faaliyet programı ha- arlamıştır. Kadıköy suyu meselesi, iki bakım- dan halle muhtaç görülmektedir: Hem su miktarını arttırmak, hem de Suyu - Terkosta olduğu gibi - tasfiye etmek, Suyu tasfiye etmek üzere Kuzgun- cukta bir terşih havuzu inşa edilecek- | tir. Bu havuzun da yakında inşasına başlanacaktır. Bundan başka Kadıköy ve civarının su boruları pek eski ve ku- turları dar olduğundan, Sular idare- si bu boruları da değiştirmeğe karar vermiştir. Bu maksadla Erenköyün- den Üsküdarda Bağlarbaşına doğru yeni borular döşenecektir. Bu yeni borularla suyun miktarı artacak ve kadıköy,Üsküdar ve civarı halkı su- suzluktan mühim bir nisbet dahilin- de kurtulmuş olacaklardır. Istanbul ve Beyoğlu sularına gelin- ce: Beyoğlu ve Islanbula akıtılan Ter- | kos suyunun tazyikini arttırmak ve şehrin en yüksek noktalamna kadar | suyu çıkarmak için Terkos gölü fab- | rikasına konulacak yeni makinelerin de montajına başlanmıştır. Montaj ameliyesi bittikten sonra şehre gece gündüz inkıtasız olarak Terkos suyu verilecektir, Ayasağa yolu Yayalara, suvarilere ve oto- mobillere mahsus üç kısım olacak Mecidiyeköyü ile Ayasağada Bini- cilik mektebi arasındaki yolun tanzi- mine Belediyece karar verilmiştir. Bu yol, yayalara, süvarilere, ere mahsus olmak üzere üç kisimdan mü- rekkep olacaktır. Yayalara mahsus kısımlar, yolun sağ ve sol kenarları nı teşkil etmek üzere gidip gelmeğe mahsus olacak, otomobil yolu da ya- ya kaldırımların yanında gene gidip gelme olarak iki kısımdan ibaret ola- caktır. Süvarilerin geçmesine mah- sus kısım da yolun ortasını teşkil ede- cektir. Süvarilere ayrılacak kısım gi“ e gelme esasına göre ayrılmıyacak- - Yayalara süvarilere mahsus olan- lar parke olarak yapılacak, otomobil. lere aid kısımlar da asfalt olarak in- şa edilecektir. Yolun projeleri, Belediye fen heye- ti tarafından hazırlanmağa başlan. mıştır. Projeler bittikten sonra yolun heyeti umumiyesinin kaç metre ge nişliğinde olacağı, beher kısmın kaç metre olacağı ayrıca tesbit olunacak- tır. Bundan sonra yolun şartnamesi hazırlanacaktır. Çatıdan düşerek yaralandı Paşabahçe İspirto fabrikasında çalı- şan yirmi üç yaşlarında Sadık, beş metre yükseklikte bir çatıdan yüvar- lanmış, ağır surette yaralandığından Nümune hastanesine yatırılmıştır. İDpsir serenan | Sokakta pijama ile gezenler Bir hafta için İstanbula gelen bir ahbabımı olelinde ziyarete gitmiş tim, Burası İstanbulun oldukça pa- halı bir sayfiye oteli idi. İçeri girdim. Arkadaşımın odasına çıkarken merdivenlerde bir pijamalı adamla karşılaştım. Pijama ile dola- şan bir müşleri... Yukarı çıktım. Oturma salonunda gene pijamalı biri daha... Kahvesini önüne çekmiş, sigarasını püfürde- tip duruyor... nundan otelin bahçesine baktık, Pi- jamalı, orta yaşlı bir adam çiçekler arasında dolaşıyor, Arkadaşımla be raber otelden çıktık. Kıra ve deni kenarına doğru ilerlerken pijamale kadınlara, pijamahı erkeklere rasla- dık. Eskiden İstanbul sokaklarında en- tarisi, Şam hırkâsı sırtında, takkesi başında çarşıya, pazara giden erkek- lere raslardık. İstanbula yolu düşen bazı ecnebi muharrirler mütemadi. yen bu eski gülünç âdetten bahse derler, işi biraz da mübalâğalandı rarak: «İstanbul sokaklarında her- kes entari ile dolaşıyor.» diye yazı lar yazarlar ve bizimle alay eder erdi. , Aradan zaman geçti Hakikaten pek çirkin olan bu manzaradan kur- tulduk. Şimdi İstanbul sokaklarında entari ile dolaşan bir erkeğe rasla- İ mak mümkün değildir. Fakat entari gitti, Başımıza simdi de bu pijama çıktı, İşin en garib ta rafı, bazıları sokakta pijama ile de- Jaşmasıni tuhaf ; bir «alafrangalıke addediyorlar. Hele çocukları, bu garib xihniyetle, maskaraya (çeviriyorlar. (oVapurda, trende, tramvayda sırtlarına o gaye$ geniş, kırmızı, yeşil mavi pijamalar giydirilmiş, başlarına ayni renkten kurdelâlar bağlanmış acayip kıya- fetli çocuklara sık sık raslıyorum. Hattâ geçenlerde tramvayda şöyle bir konuşmaya da şahid oldum. İki kadından biri arkadaşıma: — Ben bizim Neclâya bir entari diktirecektim. İlle pijama... diye tut- turdu. Ben de pijama yaptırmağa karar verdim. Geçenlerde tanınmış bir mütefek- kirimiz verdiği bir konferansta; — Entari ile sokağa çıkanlardan kıyafet kanununa üâykıri hareketten dolayı ceza alıyoruz. Pijama İle s0- kağa çıkanlardan da ayni surette tıpkı entari ile sokağa çıkanlardan olduğu gibi ceza almalıyız. diyordu. Bu hususta bu derece şiddetli dav- ranmalı mı? Bunu bilmiyorum. Fakaf her halde bu kadar lâübali hareket- lere nihayet vermek zamanı gelmiştir, Hikmet Feridun Es ieerasssansmassneesanenes ss s8 0rEEAAAAA Bir sarhoş mahküm oldu Hakkı adında biri gece rakı içip sarhoş olduktan sonra Küçük- pazar caddesine çikmiş ve bağırıp çâr ğırmağa başlamıştır. Polis devriyeleri tarafından yakalanarak karakola gö- türülen Hakkı orada ayıltüdıktan sonra sabahleyin adliyeye teslim edil. miştir, Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinde yapılan muhakeme neticesinde gizlenemiyecek derecede sarhoşluk suçundan dolayı Hakkı iki lira para cezasına mahküm olmuştur, arına devlet kuşu kön- artık zeytin - -— Hayır başlı dur... Ressamlarımızın ekmek, kestane kadar indiklerini onlara yeni ham düşündü.» ... Beçecöğimiz ön ressam arkadaşı yurdun dört köşesinde bir ay bedava dolaştıracak, yedirip içirecek ve ora- ER yapacakları eserleri sâlin alar, B, A, — Mükemmel fikir!,.. Fakaf Allah vere de kafileye fütüristler ka- — Neden?... B. A. — Erzurumlu tipi İzmirliden, Antalyalıyı Edimeliden ayırdetmek kabil olmaz da...