7 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

7 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Ingiliz İngiltere, bütün dünyayı kaplıyan Ve büfusu beş yüz milyonu geçen İn- Biliz imparatorluğunu kumpanyüla- Tın faaliyet ve gayretlerine borçlu- dur. Koca Hindistan imparatorluğu- Bu bile geçen asrın ortalarına kadar bir ticari kumpanya vasıtasile idare etmişti, Bu gibi İngiliz kumpanyalarının her biri bir âlemdir. Bâyle bir âlemin Tesmi tarihi yahiren neşredilmeğe başladı. Şöyle ki şimali Amerikadaki İngiliz dominyonu Kanadanın kutba Mücavir yerlerini işletmek üzere ku- Tulmuş olan Hudson körfezi kumpan- Yasının 1670 senesinden yanl iki yüz altmış yıldanberi medeniyet, ticaret Ve İdare hususunda göstermiş olduğu İaaliyetin kayıd ve vesikaları 30,000 | Psi ve defter olarak neşredilmekte- Bidayette bu kumpanya Kanada- hin şimal Bahrimüncemidi havalisin- de avlanmak ve avladığı hayvanlar- dan nefis ve kıymettar kürkler çıkar- Mük için teşekkül etmişti, Daha son- Tâ faaliyet sahasında hükümete ve belediyeye aid bütün işleri üzerine Almıştır. Amerikanın en Arerikanın en eski gazetesi, İngi- imparatorluğunun 2 teşekkülünde kumpanyalarınrolü liz imparatorluğu dominyonlarından Kanadanın meşhur (beldelerinden Montreel'de intişar etmekte olan ingi- lizce «The Gazeles dir. İlk nüshası 1778 senesi 3 haziranında çıkmıştır. Montreel ahalisinin kahir ekseriye- ti fransızca konuştuğu halde burada İlk ingilizce gazetenin çıkarılması ga” riptir. O tarihte Amerikada İstiklâl harbi cereyan ediyordu. İngiltere kral- ? İnsan ayağı basmamış ormanları işletmiş, kar ve buz ile mestür hudud- suz oya ve dağlarda yollar yaptırmış, şehirler tesis etmiştir. Adetâ öyler ve dağ koca bir devlet halini al- kürk şirketi mıştır. Kanada umumi valisi Lord Gwesds- muir otuz bin cild ve defter tutacak tarihin mükemmel bir mukaddeme- sini yazmıştır. Şimali Amerikanın yukarı taraf- larını insan ayağı basmıyan bir buz sahrası halinden çıkarıp dünyanın en mamür ve zengin bir yeri haline koyan bu kumpanya muazzam İngiliz imparatorluğunun hangi ruh ve gay- ret ve şahsi teşebbüs ile meydana ge- tirildiğini mükemmel surette isbat et- mektedir. Bu kumpanyanın iy > teşekkül et olmasına men saniyete İS bieriydi ne kadar hiz- met ettiğini dünyaya ilk ilân eden Amerikanın büyük şairlerinden Wa shington İrving olmuştu. Şimdi de bu büyük eserin muaz- zam bir âbidesi yapılmaktadır. eski gazetesi bu gazeteyi tesis etmişlerdi. Fakat Kanada Fransızları ihiyatkâr davranıp istiklâl mücadelesine girme- mişlerdir. Harp bittikten sonra gaze- tenin ehemmiyeti büsbütün azalmış- tır, Daha sonra Kanadalılar bu gaze- teyi, sahibi Amerikalılardan satın al- mışlar ve inkişaf ettirmişlerdir. Niha- yet bu gazete, Amerikan kıtasının en eski gazetesi ve ayni zamanda en sağ- lam ve sürümlü gazelelerinden biri ok muştur. Yüz elli senelik yıldönümü parlak bir mahsus nüsha ile kutlan- tır. Adapazarı civarında bataklıklar kurutuluyor, yollar yapılıyor İzmit yalisi bataklıkların kurutulmasını ve yol inşaatını teftiş ediyor Adapazarı (Akşam) — Adapazarı Sivarında yapılmakta olan yal ve ba- tâklık kurutması ameliyatını yakın- dan teftiş ve tedkik etmek üzere şeh- İ timize gelen İzmit valisi B. Hâmid AY, yanında daimi encümen Âzar Arı bulunduğu halde (Gökçe veren) | Gölünün kurutulması ameliyatını teftiş etmişler, bilâhare Söğütlü na- hiyesine geçerek orada ikmal edik mekte olan (Karasu - Adapazarı) şesesinin Çingen tepesi arasındaki yolu da tedkik etmişlerdir. Bu tedkik seyahatine çok çalışkan kaymakamımız B. İhsan Küıç da re fakat etmiştir. , Pariste, ihtiyar bir terzi parasına tamaan öldürüldü Pariste geçen hafta çok feci bir cinayet işlenmiş, 70 yaşında ihtiyar bir terg kadın vahşiyane bir su- rette öldürülmüş- farasın tür, Öldürüler. ka- dın, evlenmemiş olduğu için, otuür- duğu mahallede matmazel Anastazl namile anılıyordu. Zavallı ihtiyar ka- dın, bir oda ile bir mutfaktan ibaret kulübemsi bir evde oturuyordu, Kırk seneden ziyâde terzilik yapan ve altın iş madalyasile taltif edilmiş olan ih- tiyar terzi, son senelerde gözleri iyi görmediği cihetle, artık işten çekil- mişti, Bu sebepten dolayı ihtiyarın yegâne medarı maişeti, aldığı işsizlik tahsisatından ibaret kalıyordu. İhtiyar terzinin bir âdeti vardı. O da evvelce çalışmış olduğu patronun kızı bayan Homseri her gün ziyaret etmekti, Geçen hafta, ihtiyar terzinin âdeti hilâfında kendisini ziyaret etme» mesi bayan Homseri endişeye düşür- müş; belki hastalanmışlır, diye, hiz- metçisini ihtiyar terzinin oturduğu küçücük eve göndermiştir. Hizmetçi, matmazel Anastazinin evine gidip kapıyı çalmış, fakat kapı açılmadığı ve içeriden ses sada gelme- diği cihetle, kalkıp eve dönmüş, hani- mına ihtiyar matmazelin başına bir felâket gelmiş olacağını söylemiştir. Bunun üzerine, bayan Homser, hiz- metçisini mahalle karakoluna gönde- rerek. endişelerini polise bildirmiştir. Polisler ihtiyar terzinin evine gitmiş- ler, kapıyı uzun uzun çalmışlar, hiç- bir cevap alamayınca bir çilingir cel- bederek kapıyı açtırmışlar, eve gir mişlerdir. Polisler, eve girince tüyler ürperti- ci bir manzara karşısında kalmışlar- dır, Evin içi alt üst olmuş, eşyalar dev. rilmiş, ortalık darmadağınık olmuş- tu. Odanın içinde biribiri üzerine yı- gılmış olan yastık ve yorganların al- tından tekallüş etmiş bir kol 'uzan- mıştı, Polisler, yastıkları, yorgan ve yatağı kaldırınca, altından ihtiyar matmazelin soğumuş, kanlar içinde kalmış cesedini çıkarmışlardır. Oda- nın duvarında, döşemelerde, hattâ ta- Öldürülen 70 yaşında ihtiyar bir kadındır, kendisi çalışamadığı cihetle, işsizlik tahsisatile geçiniyordu, cinayet yerindeki kargaşalıktan katil ile maktul da uzun bir boğuşma cereyan ettiği anlaşılıyor vanlarda pıhtılaş- mış kan damlalar Cesedin halinden ve odanın içindeki kargaşalıktan ka- tlle maktul âra- sında şiddetli bir mücadele cereyan etmiş olduğu anlaşılıyordu, Eşya al- tüst edilmiş, çekmevelerin açılıp araş tırılmış olması cinağetin paraya tamâ» an yapılmış olduğunu da gösteriyordu. Cesed odada tefessüh etmiş olduğu ci- hetle, ortalığı tahammül edilmez bir koku kaplamıştı. Onun için polisler ve adliye memurları bu müthiş kokuya dayanabilmek için burunlarını p&w muklaria tıkamışlar, cesedi de aleğ# cele morga kaldırmışlardır. Zabıtanın mahallinde yaptığı keşif. ten tahmin edildiğine göre katli, ih- tiyar kadının evine girerek ansızın Üzerine saldırmış, fakat ilk darbede ihtiyarın hakkından gelemediği cis hetle, katil ile maktul arasında uzun bir boğuşma cereyan etmiştir. Katil ortada hiçbir iz bırakmamıştır. Pariş zabıtası caniyi meydana çıkarmak için en liyakatli memuru bu feci cinan yetin failini yakalamağa memur et miştir, Yapıda bir kaza İki işçi iskeleden düşerek yaralandı Evvelki akşam geç vakit Galatada yapılmakta olanı yeni rıhtım binasın- da bir kaza olmuş ve iki işçi yaralan- mıştır, Binanın sıva işlerini yapmakta olan İbrahim ve Mustafa isimlerinde iki kişi, kurulu bir iskele üzerinde çalışmakta iken, k dan birinin kaymasile iskele £ azenesini kay- betmiş, bu sırada Ibrahim ile Musta- fa da sokağın taşları üzerine düşmüş- lerdir. Bu düşüş nelicesinde her iki , işçi muhtelif yerlerinden tehlikeli su- rette yaralandıkları için zabıta tara- fından Beyoğlu hastanesine kaldırıl- muşlardır . ) Diğer taraftan kazada kimsenin sunu taksiri olup olmadığı araştı. rilmış, ve müddelumumi huzurile bir ehli vukuf tarafından kaza yerinde keşif yapılarak iskelenin kuruluşun- da tedbirsizlik tesbit edilmiştir. İskele kurma işini de Nikola adında biri yaptığı için, bu adam sorgu altına âlınmaıştır. Muamele vergisi Muamele vergisinden şikâyet eden küçük sanayicilerin dilekleri üzerinde tedkikata ehemmiyetle devam edilmek» tedir. Bu mesele İle meşgul olmak Ü- zere Maliye Vekâleti varidat umum müdürü B. İsmail Hakkı yarın sabah Ankaradan şehrimize gelecektir. Varidat umum müdürü bu hususta şimdiye kadar yapılan tedkikat etra- fında izahat alacaktır, Alibaba çeşmesinin kitabesi Geçen sene temmuzun 20 nci günü Tophane rıhtımında babasının katili | iy tabaj ile öldüren Halim ile İ arkadaşı Seferin muhakemelerine dün ağırceza mahkemesinde devam eğil miştir. Dünkü celsede müddelumumi iddianamesini okumuş ve vakayı izah ederek demiştir ki: — Halim bundan iki sene evvel ba- | basının Rizede İlyas tarafından öldü- rüldüğünü ve firar eden İlyasın Kars- da yakalanarak jandarma muhafaza- sında Gönene gönderilmek üzere İs- | tanbula gelirileceğini bir arka dan hâber almış ve babasının intika- mını âlmıya karar vererek bir taban- ca satın alıp her gün Tarabyadan İs- tanbula inipGalata rıhtımına uğrıya- rak İlyasın- gelmesini beklemeğe baş- lamıştır, Nihayet 937 senesi temmu- zun 20 nci günü saat 13 sıralarında vapurdan çıkarılan İlyas (jandarma muhafazasında götürülürken 15 met- re geriden tabanca çekip İlyasa ateş etmiştir. Bu kurşunun isabetile İlyas vurulup yere yuvarlanmıştır, İlyasın bu kurşunun açtığı yaranın tesirile öl- düğü de raporla sabit olmuştur. Suç- lu Halim her ne kadar mahkemedeki ifadesinde ogün Galata rıhtımına İl- yası öldürmek omaksadile gitmeyip yolcu seyretmek üzere uğradığını ve orada babasının katili İlyası görünce teessüre kapılarak tabancasını çekip | Büyükderöde 1070 hicri tarihinde | ateş ettiğini söylemişse de ilk tahkikat. | inşa edilmiş bir (Ali baba) çeşmesi vardır, Bu çeşmenin mimari ve tarihi kıymeti olduğunu, bilhassa camii in- şa eden meşhur mimar Kasımın sâ- na devrinin kıymetli bir nümunesi olduğunu göz önüne alan eski eser- leri koruma kömisyonu, son zaman- larda çeşmede yapılan tamir yüzün- den çeşmenin tarihi kitabesinin kal- dırılarak yerine nlelâde bir kitabe konulduğunu görmüş ve alâkadar makamlara şikâyette bulunmuştur. Komisyonun bu şikâyeti üzerine çeğ- menin eski kitabesi muhafaza edildi- ği yerden kaldırılarak tekrar çeşme- ye konacaktır. Ehli hayvan sergisi zmir (Akşam) — İzmir ehli hay- van sergisi 1 eylülde açılacak ve üç gün devam edecektir, Ziraat Vekâle- ti, bu sergide teşhir edilecek hayvan- lardan derece kazanacakların sahip- lerine 2500 lira ikramiye verilmesini münasip görmüştür. « ta ve hazırlık tahkikatında verdiği Hfa- dede babasının intikamını almak mak- sadile bir ay rıhtımda beklediğini ve cinayeti işlediğini itiraf etmiştir. Şu ifadeleri de suçlunun bu cinayeti ta- ammüden işlediğini açık olarak gös- termektedir, Halimin bu suçu Türk ceza kanu- nunun 450 nci maddesinin 4 üncü bendine uymaktadır. Buna göre ceza- kesilmesini ve ancak, Halim on beş yaşını ikmal edip 18 i ikmal etmedi- ğinden ceza tayin edilirken yaşının küçüklüğünü gözönünde tutarak 55 inci maddenin tatbikini isterim. Diğer suçlu Sefere gelince; her ne ka- dar kendisi Halimin suçuna iştirâk- ten mahkemeye sevkedilmiş ve Top- hane rıhtımında Halim tabanca ile İlyası vurup yere düşürdükten sonra Beferin de tabancasını çekerek İlyasın cesedine ateş etmek istediği halde ta- bancası patlamayınca tekrar kurşun koyup ateş etmek isterken yakalandı. ğı söylenmişse de bu hususta kanaa- Babasının katilini öldüren Halim ile arkadaşı mahkemede Müddeiumumi, Halimin tecziyesini, Seferin beraetini istedi, Muhakeme, müdafaaj| için talik edildi te kâfi deliller elde edilemediği gibi vaka günü Seferin elbise satın almak üzere Tarabyadan İstanbula indiği ve vapurdan çıkan yolcuları seyretmek üzere Galata tıhtımına uğradığı sıra“ da Halimin bu cinayeti işlediği ve So- ferin de korkudan kaçarken yakalan- dığı sabit olmuştur, Yakalandığı e#- Dâda Seferin üzerinde bulunan taban- canın da atılmamış olduğu muayene ile anlaşılmıştır. Seferin bu cinayetle Halime iştirâk ettiğine dair kâfi delil elde edilemediğinden kendisinin berag- tine karar verilmesini ve mevkufiye- tinb daha fazla uzatmak (suretile mağduriyetine meydan verilmemek üzere derhal tahliye edilmesini iste rim. iddianame okunduktan sonra maz- nunların vekili müdafaasını hazırlamak üzere mühlet istedi, Mahkeme icabi- nı düşündü ve mahkemeye sureti s0y- kine nazaran Seferin ( tahliyesine ka- huni imkân olmadığından iddia mas kamının tahliye (o talebinin reddile maznunun mevkufiyetinin devamına ve vekilin müdafaasını hazırlaması için mahkemenin başka güne talikine karar verdi, Müddelumuminin Halim hakkında tatbikini istediği kanun maddesi idam cezasını emreder, Mahkeme, iddiana- meye uygun olarak Halim hakkında bu kanun maddesinin tatbikine karar verirse bile yaşının küçüklüğü sayo- sinde Halim idamdan kurtulabilecek- tir, Bebek - İstinye yolu Bebek - İstinye yolunun inşası mü- nasebetile yola gidecek Rumelihisarı mezarlığındaki taşlardan “bir kısmı kaldırılmış ve bazı ağaçlar da kesil- miştir. Müzeler idaresi, gerek taşların nakli Şartlarının çok fena olduğunu ve bunların kırıldığını, gerekse kesilen ağaçlar içinde Rumelihisarı ile yaşıt olacak tarihi kıymelte olanların da mevcut bulunduğunu ileri sürerek şi- kâyette bulunmuştur. Belediye, mü- zeler idaresinin bu şikâyetini yolu yapan Nafla Vekâletine bildirmiştir. 800 seyyah geldi Dün öğleden sonra Loyd 'Triyestino kumpanyasının Victoria namındaki vapurile İstanbula 800 seyyah gel miştir. Seyyahlar arasında İtalyan amirallerinden Pini ve ayândan Ag- nello vardır.