7 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

7 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Ee AŞA Hareketli ve neşeli bir filim “Geçen gecenin genç kızı,, filimi Almanyada çok beğenildi Berlin'de Ufa enin genç iştir, İyi n çevrilen bu filim inde hoş, neşeli Mevzuun. gözelliği, idarı flimin iyi ol nilmeşini temin etmiş- idur (Georg Alexander) İn- retinin şube mü- dürlerinden çok ciddi bir zattır, Mai- an gençleri sık sik toplar, “plomatların Yazifelerinden, inmeleri lâzım gelen şeylerden bah- seder, Lorda göre bir diplomat, kadın- lara karşı çok dikkatli davranmalı- şi ii esinden dolayı adı kadınla evlenme- uyu örtbas etmeli, yahut tir. Mevzu $ Lord Rad li, dedike istifasını v Lordun maiye nley Stalton (Willy Fritsch) genç bir memur vardır. Bu memura, meşhur Amerikalı banker Miiler ile temas etmek ve dostluğu götürmek ( Yazifesi (o verilmiş- Lord ertesi günü başlıyacağı iş için erkenden gidip yatmak mecbu- riyetindedir, Halbuki o akşam opera- da büyük bir suare vardır ve Lady e bu suare İçin kendisine bir Lady Darnmore genç- mek meraklısı bir kadın- dır. O akşam Stanley'in yanındaki koltoğun biletini meşhur banker Bar- row'un kızı Evelyn'e vermiştir. ne ve babasının birçok dinledikten sonra gitmiştir. Burada lord Stanlej Halbuki lotdun yerine ray beklemektedir Stanley Chestmuth adında başka bir genç geliyor. Bu genç son zamanlar- da işsizdir. Fakat zeki ve sevimli bir gençtir. Lord Stanley, operaya gide- miyeceği için biletini bu ahibabına ver. miştir. Evelyn ve Stanley Chestmuth çaâ- buk ahbap oluyorlar, Delikanlı ope- radan sonra genç kızı barlara göl rüyor, Londranın gece hayatını gös- teriyor, Bu sırada lord Stalton yatağında Filimden bir sahne a mmm, Yukarıda kalem müdürü (ortada) memurlarına tavsiyelerde bulunuyor, aşağıda filimden bir sahne: Wiliy Fritseh ve Gusti Huber derin bir uykudadır. Bir aralık pen- | cerelerden biri açılarak odanın içine | genç bir kadın giriyor, acele soyunup | genç lordun yatağına, yanıma giriyor. | Bu sırada kapı çalınıyor, polisler içeri | giriyorlar, Kadın, odada yabancı hiç | kimse bulunmadığını ve çok yorgun | olan kocasını rahat birakmalarını söylüyor, polisler çekiliyorlar, İngeborg vön Kusserow 5 iğ 02 “a E giz Lord, kadından izahat istiyor. Ka- dın yalnız adının Jan& olduğunu söy- lüyor, başka izahat vermiyor, Stan- ley kadının güzelliğine, üzerindeki el- masların parlaklığına, bilhassa mükel- Jet bir kolyeye bakarak gelenin kibar bir şey olduğunu anlıyor ve işi uzat- miyor. Sabaha kadar birlikte kalıyorlar. Lord Stanley Stalton ertesi sabah daireye gidince arkadaşları etrafını alarak alaya başlıyorlar. Müdürleri de hiddetle bağırıyor ve sabah gazeteleri- ni gösteriyor, Gazetelerde şu haber yazlı idi: «Bu gece banker Barrow'un evine hırsızlar girmiştir. Yalnız kızı- nın inci kolyesi aşırılmıştır. Polis ta- kip esnasında yanlışlıkla lord Stalton İle bayanının odalarına girmiştir...» Bu hidise Stanley'in çok canını sıkı- r, Demek meçhul kadın alelâde bir $ hırsızı İmiş. Üstelik kadın ken- disini çok fena bir vaziyete sokmuş- tur. Barrow ailesi de telâş içindedir. De- mek kızları operada lord Stalton ile değil, başka birisile bulunuyordu. O akşam Lady Darnmore'un evin- de bir kabul resmi vardı. Stalton da davetliler arasında idi, Genç lord bir aralık içeriye İri yarı bir Amerikalının girdiğini gördü. Yanında genç bir kadın vardı, Bu kadın bir gece evvel- ki elmas hırsızı idi, Üstelik inci kolye de boynunda idi, Stanley diplomatça hareket ederek Jane'yi bir kenara çekmeğe ve öper- ken inci kolyeyi ele geçirmeğe muvaf- fak olur. Derhal bunu Barrow'lara götürür: «İşte kızınızın kolyesi der. Fakat Eveiyn bunun başka bir kolye olduğunu; esasen kendilerininkinin bu- Junduğunu söyler. Stalton, Jan&nin banker Miller'in kızı olduğunu öğre- nir, Bundan sonra çok gârip hâdiseler olur, Neticede lord Stanley, Jane ile, diğer Stanley Evelyn İle ve müdür- Jeri lord Radley de Lady Darnmore ile evlenirler. Bu suretle her şey tat- Lıya bağlanır . Esperanto dil kongresi Londrada toplandı Kongreye 30 memleket namına binden fazla i murahhas milli kıyafetlerile iştirak etti Soldan itibaren Bayan Marjorl Kohl, Bayan Nola Soltysik. Bayün Niklason Bütün milletler arasında müşterek bir lisan olmak üzere meydana geti- rilen Esperanto suni! lisanı ile alâka- dar olanlar tarafından Londrada ha- zırlanan beynelmilel kongre 1 ağus- tosta açılmıştır. Kongreye 30 muhtelif memlekete mensup binden fazla delege İşirak et- miştir. Kongreye gelenlerin çoğu ve bahusus kadın delegeler milli kıyafet- leri ile isbatı vücud etmişlerdir. | ! Bunların arasında Finlândiya, Nor- | veç, İsveç ve Çekoslovakya . murah- hasları vardır. Murahhaslardan çoğu kendi memleketlerinde daima Espe- ranto lisanını kullanıyorlar. Kadın murahhaslardan Lehistanlı matmazel Nola Soltysik, Lemberg ün!- versiyesi lisanlyat ve Esperanlo profe- sörüdür, Stokholmden gelen malma- zel Signe N'klason çalıştığı şapka fab- rikasında daima Esperanto dili kul lanmıştır, Londralı murahhas Mis Kohl, ste- nograf olup her zaman Esperantoca konuşmaktadır, Belçikalı murahhas matmazel Dora Derks yalmz kendi vazifesi başında değil, her zaman ve seyahatlerinde yalnız Esperanto dili konuşmakta- âır Italyadaki Turino üniversitesinden mezun matmazel Dr. Fousta Beltrami | Esperanto dilini kendisine âna Jison ittihaz etmiştir. Çekoslovakya murahhası matma- zel İbolya Neumann bir köylünün kizıdır. Halkı muhtelif milliyetlerden müteşekkil olan Çekoslovakyadaki li- san meselesinin halli için nun resmi dil olarak kulla raftarı bulunuyor. Murahhi ları Saint Pancras be- lediye relsi bulunan Sperini, milletles rin arasında ırki mübayenetin ve # laşmamazlığın vegâne halli o çatei Esperantonuf müşterek lisan olarak kullanılması olacağını beyan etmiş ve İngilterede bütün mekteplerde Es- peranto lisanının tahsili mecburi tus” tülmasını teklif etmiştir. Gariptir ki murahhaslar arasında birçok âmâ bulunmaktadır. Amâlar için, Esperantoyu öğrenmek, sadeliği yüzünden çok kolaydır. ' Bunun için, kör mühevverler bütün dünya edebi eserlerinin tercüme edilmiş olduğu Esperantoyu öğreniyorlar. Londrâadaki taksi şoförlerinin çoğu ecnebi müşteriler ile kolayca anlaşa- bilmek için Esperantocayı öğrenmiş- lerdir.-Bu şoförler kendi aralarında” hususi bir klüp teşkil etmişlerdir. Klüp idare heyetinin kararı mucibin- ce şoförler kongre âzalarını bedara naklediyorlar Kongrede, Çekoslovakyadan gelen Çek murahhası ile Südet Almanları murahhası yekdiğerine karşı umumun önünde dostluk elini uzatmışlardır. Çek murahhası demiştir ki: «Biz sulh uğrunda mücadele ediyoruz. Mü“ cadele vastamız da Esperanto dilidir» Esperanto kongresinde, bu lisanın, muhtelif irk ve milliyetlerin me supları arasında, yaşadıkları memle- ketlerde umumi lisan olarak istimal edilmesi hakkında bir karâr verilöcö- ği bekleniyor. F. peranto- ması tü- Silivride beş mektep açılacak Silivri kazasında bu sene beş köy mektebi açılması takarrür etmiştir. Bu mektepler, Sinekli, Beyceğiz, Bekirli, Kurfali, Sayalar köylerindedir. Bu mek- tepler, bu sene başında açılacaklardır. Mekteplerden birinin resmini dercedi- yoruz, Edirnede toplanan arıcılık kongresi Edirne (Akşam) —-Arıcılık kongresi ışlar Vilâyetlerden gelen atı muallimlerile" Peşteden avdet etmiş o'an arıcıların! kongreye iştirak etmişlerdir. Yükarıki kilşe kongreye iştirak eden za” bir arada gösteriyor. mühim bir çok kararlar . alm