7 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

7 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

K Meşhur filim yıldızı Jeanette Mac a Londra hayvanat bahçesindeki bu mâymun dünyanın en zeki hayvanı olarak kabul edilmiştir de şimal denizinde yapılan 400 metre dünya rekorunu kıran kadın Donald'ın Nelson Eddy ile birlikte çevirdiği son filimden bir sahne İspanyada dahili harb: Frankocuların eline geçen Alboncacer şehri ve harab binalar Sofyada çıkan Dnevnik gazetesi hapishaneden Kaçan bir Bulgar mahpusunun Yugoslavyada ölen bir zatın ismi altında 20 sene geçirdiği hayatı nakletmektedir, Bu adam 20 sene evvel hırsızlıktan 4 sene hapse mabküm edilmiş, fakat cezasını çek- meden hapishaneden kaçarak Yu- goslavyaya gitmiş ve orada türlü türlü maceralar geçirdikten sonra geçenlerde vatanı olan Bulgaristana tekrar dönmüştür. Asıl ismi Stoyan Kotov Yanaçkov olan bu Bulgar, €s- ki suçu yüzünden Bulgaristanda tek- İ rar tevkif edilmiş ve hapishanede yu- karıda ismi geçen gazete muhabirine maceralarını şu suretle anlatmıştır: «— Hırsızlıktan hapse atıldığım zaman tekrar hürriyete kavuşmağı tahayyül ediyordum... Evimde iken hürriyetin bu kadar kıymetli olduğu- lerini düşünmedim... Bunun için hapse düştüm. Peşiman oldüm işe de iş işten geçmişti. Hakkımda dört se- melik bir hapis Kararı vardı. Serbes olmak istiyordum, fakat nasıl?. Kendimi hasta yapıp hastaneden ka- çabilmek için bir plân kurdum. Bu suretle hasta diye üç defa hastaneye sevkedildiğim halde sağlam olduğum için beni hapishaneye gönderiyor- lardı. Hakikaten hasta olmak için ak- hma bir şeytanlık geldi, Bir gün ko- guşta iki gözümü tuzla uğuşturdum. Böylelikle 24 saat içerisinde gözlerim sulanarak yaşardı ve akmağa başladı. Hapishane idaresi benim bu şar- latanlığımı anlıyamadı, Tedavi edil- mem için yine hatstaneye gönderil- dim, Fakat orada da kurnazlığa kaç- tım. Kendimi uyku hastalığına tutul- muş gibi göstererek daima uyuyor- dum. Gece ve gündüz beni uyur hal de bekliyen muhafızlar da benim di, Bu sebeble son muhfiz bir gece, benim hastalıktan daima uyumakta olduğumu bildiği için nöbetinde yorgonluktarı yanıbaşım- daki boş yatağa uzanarak uyumuştu. Tam bu sıralarda gece, vaziyetten is- tifade ederek yatağımdan kalktım ve acele sivil elbiselerimi giyip pencere- den kendimi dışarı attım. Hiç kimse- ye görünmeden gece karanlığında kaçmağa muvaffak oldum. Köstendil Kazasının Tsarevets kö- yü yanında hududu geçerek Yugas- lavyaya vasıl oldum. Yugoslav arazi- sinde derhal beni tevkif etiler, Yu. goslavlara, komünist olduğumu söy- ledim, 10 gün İsticvaplan sonra beni serbes bıraktılar. Bir çiflikte çoban oldum. ayda 400 dinar kazanıyıdum. Fakat 6 ay süren bu çobanlık haya- tından bıktım, bu işi terkederek yeni maceralar peşinde koştum. Bundan sonra Bulgar Yanaçkov, Yugoslavyada bir köyde vaktı hali yerinde olan 95 yaşında İvan Jlaçkin isminde bir ihtiyarın yanında çalış- mıştır. Bu ihtiyar adamın da Vlado İv. Jlaçkin isminde biricik bir oğlu varmış, Bulgaristanda bulunuy: muş. Fakat söylendiğine göre oğlu bir nehirde boğularak ölmüş oldu- gundan bir daha köye dönmemiştir. Köyün belediye idaresi de izi ve namı nişanı kaybolan bu delikanlının öl düğüne kani olmuş, Fakat öldüğü resmen bildirilmemiştir. Mahküm Yanaçkov, sözüne şöyle devam ediyor: — İhtiyar İvan'nın yanında üç ay çalıştım. Oğlunun öldüğüne kanaat getirdiği için bütün emlâkini de be- nim üzerime yazdırmak istiyordu. Bir gün ihtiyar İvan, evinin avlu- sunu süpürüyordu. Ben de yiyecek almak için eve gittim. İhtiyarın ya- tağı altında bir sandık gördüm. Alâ- kadar olarak içerisinde ne olduğunu görmek ve anlamak için sandığı ka- rıştırmağa başidım. Bü sandıktaki evrak arasında oğlu Vlado'nun hüvi- yet varakası ve diğer evrakını “bul dum. Bu evrakla senelerdenberi has- retle yandığım vatanıma. .dönmeği kararlaştırdım; - Zenginlik -istemiyor- duni, yalnız valanıma dönmeği isti- yordum. Hüviyet varalkasında Vindo- nun resmini söküp çıkardım ve yeri- nu bilmezdim. Suçu işlerken netice- | i gar esiri idim. Bu Bir Bulgar mahkümunun geçirdiği garip maceralar Gardiyanları alda aldatarak kaçtı, sahte isimle evlendi, sonunda da yakalandı ne kendi resmimi yapıştırdım. Bunu müteakib ihtiyar. İvan'a Bulgarisla- na döneceğimi söyledim. Helâllaştık. Kula kasabası yanında hududu giz lice geçerek Bulga na ayak bas- tım, O zamandanberi kendimi, ölü Vlado İvan Jlaçkin ismile tanıtıyor- dum. İş aramak için Vidine gittiğim- de yeniden tevkif edildim. Yapılan ilk isticva Yugoslav ve komünist olduğumu söyledim, O zaman kontrolün hafif olmasından serbes bırakılmıştım, Fakat Vidinde ikinci isticvapta başka bir yalan Ssöy- ledim, Dedim ki, Yuğoslavyada Bul- daşlarınıdan bir po! ni cepheden tanıdığı unutmus olduğunu söyledi. Bunun üyerine kaza kaymakamı, o hâlde neden Sırp hüviyet varaka- nız var, diye sordu, Ben de — Sırplar, beni serbes bırakma! için Yugoslayyada yaşamamı şart koştular. İsmimi değiştirerek Wado Ivan Jlaçkin ismini verdiler, Kaza kaymakan hakiki Bulk gar ismimi söyledim. Bu ifadeyi verdikten sonra Yanaçke tekrar serbes bırakılmış ve İş arama- ga çıkmış. Evvelâ Lom kasabasına ve sonra Rasovo köyüne gitmiş, Bu- ralârda iyi bir dülger ustası ol Ustalık hüneri Lom kazasında Val çidram köyüne de yayılmış ve netice- de onu bu köyden işe çağı şlardı Yanaçkov anlatmağa devam ediy — O zamanlar güzel bir delikanlı idim. Bütün köy kızları peşimde ko- şuyorlardı. Bu köyde kalarak 1920 de zengince bir küylünün kızile evlen. dim, Evleneceğim sırada evrak 5- teniyordu. Bunun üzerine Yu, - yadaki ihtiyar İvan Jlaçkin'nin ki yüne bir mektup yazarak belediye dairesinden ihtiyarın ölen oğlu V Jlaçkin'nin evrakını göndermelerini istedim. Verdiğim istidada ben, öldü ğü sanıları Vlado Jlaçkinim dedim ve imzamı da Vlado Jlaçkin diye attım. Bu istidama, Yugoslavyada iken evde sandık içerisinden çaldığım diğer ev- rakı da raptettim ve istidayı gönder- dim. Yugoslavyada köy belediye ida- resi bütün bunlara inanmışlar ve Bulgaristanda evlenmem için lâzım olan doğum şahadelnamesini gönder- diklerinden rihada, Yuğoslavyada evinde çalışarak kaldığım ihtiyar İvan'nın öldüğünü yazarak bana «babanın emlâkini ne yapalım: diye sordular. Cevap vermedim imdi, Yugoslavyada bu emlâk hâlf satıl- mamıştır; beni bekliyor... Bu suretle Yanaçkov, sahte isimle Yugoslavyada emlâk sahibi olmuş. Bulgaristanda Valçidrim köyünde evlendiği kayinpederinin mirasına de konmuştur. Yalnız sahte isimle ev- lendiği için karısı da hâlâ belediye dairelerinde sahte isimle anılıyormu$ş. Yanaçkov asıl kendi ismini mahkeme tarikile alacaktır. Asıl ismile yalnız hapishane yoklamalarında okunu- yormuş. Çünkü Yugslavyada bir ölü- nün ismile 20 sene geçirdiği macera lardan evvel Bulgaristanda asi) ismi- le hapisahneden kaçmış ve bundan evvel de Bulgar ismile mahküm edil. mişti, Şehzade camii medresesi tamir edilecek Koca Sinanm ilk büyük eseri olan Şehzade camiinin kiymetli müştemi- lâtından olup plân ve İeşkilâtı mima- risi itibarile yüksek bir eser olan medrese binasının 'Türk tarih kuru mu tarafından tamirine karar veril miştir, Tamir bedeli ayrılmış, İstanbul mü- xeleri dairesi de keşfinin ihzarina; başlamıştır. EE Trakya hafriyatı bir heyet gitti “Trakyada yapılan tarihi hafriyata iştirak etmek üzere müze mwüdür' muavini B. Arif Müfidin reisliği al- tında bir heyet dün Trakyaya git- miştir. Heyete . üniversite tarih şu- besi talebesi de iştirak edecektir. He- yet, hafriyat - sırasında — çadırlarda ikamet etmek suretile hatrivatla fil- len meşgul olacaklardır. dün