12 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Çin kuvvetleri Honanın şimaline doğru ilerliyor Japon kuvvetleri yeniden ağır zayiata uğradı. 10 top, 14 mitralyöz Çinlilerin eline düştü Honkong 11 (A.A.) — Çin kuvvet- | hilinde Japon kuvvetlerinin bir kısmı leri tedricen Honan'ın şimeline doğru ilerlemektedirler. Bu kuvvetler biri- | biri arkasından on kaza zaptetmiş- lerdir. Şansi eyaletinde Çin kuvvetle- ri vasi mikyasta ilerlemişlerdir. Ja- ponların kuvvetle ellerinde bulündur- dukları Şansi eyaletinin anahtarı ve bir sevkulceyş noktası olan Niantze- kuan'da Hopei eyaletinde şiddetli mu- harebeler olmuştur. Japonlar bura. da ağır zaylata uğramışlardır. Honkong 11 (AA) — Çinlilerin Nankin - Hangşov mıntakasında mu- kabil taarruzlarda bulunmaları üze- rine, Japonlar Yangtse'nin her iki sa- hilinde bulunan kuvvetlerinden bir kısmını bu mıntakaya sevketmişler- dir. Hangşov'un şimali garbisinde Ki- asin muharebesinde 650 den fazla Ja- pon ölmüştür. Yangtse'nin şimal sa- Yeni radyo İstasyonunun inşaatı bitmek Üzere İYeni istasyonda ayrı ayrı stüdyolar bulunacak Ankara 11 (Telefonla) — İsmetpa- şa kız enstitüsünün yanıbaşında ya» pılmakta olan Radyoevi inşaatı ta- mamlanmak üzeredir. Rodyoevi radyo neşriyatı için lö- zumlu bulunan bütün modem tesisa- ta cami bulunmaktadır. Radyoevinde seksen, yüz kişiden mürekkep büyük senfonik orkestrular, konferanslar, ti- yalro ve operet temsilleri, gramofon plâk neşriyatı, küçük ve orta salon or- kestraları için ayrı ayrı ve çök geniş stüdyolar bulunmaktadır. Stüdyolar yapılacak neşriyata gör? duvar, döşeme, tavan ve kapıları s6- sin bozulmaması için ve dışarıdan gü- rültülerin içeriye girmemesi için hu- susi modem ve fenni bütün tedbirleri cami bulunmaktadır, Stüdyolarda çalışacak artistlere lü- zumlu olan havayı verecek ve kış ve yaz ayni derecede bulunacak olan hu- susi ve modern havalandırma tertiba- a da ayapılmıştır. ! Radyoevi tesisatı, verici istasyo- imundaki uzun ve kısa dalgalı postala- "ayni zamanda veya ayrı ayrı pro- gramlarla çalıştırmağa müsait bir şe- kildedir. Rüdyoevinin Etimesgut'taki verici istasyonuna kadar sesin aslını İmuhafaza ederek ve “bozulmıyarak Igitmesini temin için bir müzik kablo- *su da döşenmiştir. Köy eserleri Köylüyü daha fazla okumağa alıştırmak için hazırlık yapılıyor ı Anküra 11 (Telefonla) — Köy mek- ,teplerinin kütüphanelerini zenginleş- tirmek ve köy çocuklarile köylüyü daha fazla okumağa alıştırmak üze- re Küllür Bakanlığınca köy eserleri hazırlanacağını bildirmiştim. Kültür Bakanlığı bu köy eserleri için bir ko- misyon teşkil etmiştir. Komisyon jeserler hakkında bir program hâzır- "hıyacaktır. İ Köy okuma odalarına ve köy mek- "tepleri kütüphanelerine alınacak €- lerler, köy çocuklarını muhitlerile alâ- kadar olmağa ve mubhitlerine bağla- mağa yarıyacak milli edebiyatımızın en kıymetli örnekleri olacaktır. Köy okuma odalarının bütçelerinin müsa- adesi nisbetinde bu eserlerden alma- Jarı temin olunacaktır. Almanyadaki orman talebesi Ankara 11 (Telefonla) — Alman- yada tahsilde bulunan orman talebe- sinin vaziyetlerini yerinde tedkik ve teftiş etmek üzere Ziraat Bakanlığı © — Teftiş heyeti reisi B. Bekir Saşaya Al- “manyaya gitmiştir. 'Tsinshan ve Talhu dağlarına çekil- mişler ve Çinlilerin bir mukabil taar- Tuzu neticesinde mağlüp olmuşlardır. Çin kuvvetleri Japonlardan 10 sahra topu, 14 mitralyöz ve birçok tüfek iğ- tinam etmişlerdir. Honkong 11 (A.A.) — Yangtse'nin şimal sahilinde Susung ve Honagmel muntakalarında vuku bulan tuğyan dolayısile Japonların birçok tank we topları harap olmuştur. Kiukiang ci- yarında Şueşan üzerinde cereyan eden bir hava muharebesi esnasmda İki Japon tayyaresi düşürülmüştür. Şanghay 11 (A.A.) — Tahşid edi- len Japon gemileri ozannedildiğine göre, saatte 90 kilometre süratle Kiu- klang'ın içine doğru ilerliyen bir tay- fun tarafından tehdid edilmektedir, Alman tayyareleri Çek semasında uçtular Bir tayyarenin yere inmesile Pragda resmi tebliğ neşrolundu Prag 11 (A.A.) — Bu sabah saat 55 de bir Alman tayyaresi, Opva Troppau mıntakasında Çekoslovak toprakları üzerinde yarım saat uç- muştur. Prag 1i (A.A) — Bir Alman tay- yaresinin Liberek'de yere inmesi mü- nasebetile Pragda resmi bir tebliğ neşredilmiştir. Bu tebliğde bilhassa şöyle denil- | mektedir: İcra edilen - tahkikattan sonra Çokoslovak makamatı, pilotun» ve tayyarenin serbest bırakılmasını emretmişler ve tayyarenin Almanya ya avdeti için zaruri olan karbüronu vermişlerdir. Diğer taraftan Çokos- lovak makamatı, hava işlerine neza- retle mükellef olan memurlara Al- man hududuna kadar pilota refakat etmesi emrini vermişlerdir. Beş milyar rublelik istikraz Moskova 11 (A.A.) — Taas ajansı bil. diriyor: Üçüncü beş yıllık plân istikrazının hükümet tarafından 1 temmuzda pi- yasaya çıkarılan beş milyar rublelik birinci sene tranşı satışları, 9 temmuz- da tesbit edilen miktarı 887 milyon 390 bin rubleyi geçmiş olduğundan, hükü- met istikraz kayıtlarına nihayet veril- mesini kararlaştırmıştır. , Otobüsler Belediyelerin alacakları oto- büsler bir örnek olacak Ankara 11 (Telefonla) — Birçok Belediyeler, Belediye sınırları dahi- linde muntazam otobüs servisleri ih- das etmektedirler. Belediyelerden ek- gerisi bu servisler için dış ülkelere otobüsler sipariş etmek istemektedir. İç Bakanlık, Belediyeler tarafından getirilecek otobüslerin en İyi cinsten ve bir tipte olmasını temin için şeh- rimizde bir toplantı yapacaktır. Top- Jantıya birçok Belediyelerin delege- leri de iştirak edecektir. Mısır Hariciye Nazırının Ankarayı ziyareti Hariciye Vekilimiz B. Tevfik Rüştü Arâsın Kahireye ziyaretini iade et- mek üzere Mısır Hariciye Nazırı Ab- dülfettah Yahya paşa teşrinieyvel sonlarına doğru Ankarayı ziyaret ede- cek ve cumhuriyet bayramı şenlikle. rinde bulunacaktır. Mısir kralı Faru- kun önümüzdeki ilkbharda memleke- timizi ziyareti teferruatı bu ziyaret esnasında tesbit olunacaktır. Türk tıp kurultayı Yedinci kurultayın toplanma ç © günleri tesbit edildi Ankara 11 (Telefonla) — Yedinci Mili Türk Tıp Kurultayının toplan- ma günleri 17-19 birinciteşrin olarak tesbit edilmiş ve bu husus bütün sıh- hi müessese ve Ktibba odalarına bir ta mim ile bildirilmiştir. Kurultay geçen sefer olduğu gibi, gene Ankara Halkevi içtima salonun- da toplanacak ve Halkevinin diğer sa- Jon ve höllerinde yerli müstahzarat sergisi açılacaktır, Bu seneki kurultaya İstanbul, İz- mir ve diğer şehirlerimizden pek çok Âzanın iştirak edeceği haber alınmıştır. Son dakika Mütarekeden sonra iki tarafın vaziyeti Sovyetlerle Japonlar bir- birlerinden ne kadar uzakta bulunuyor? Londra 12 — Sovyet Rusya ile Ja- ponya arasında akdedilen mütareke mucibince iki taraf, bulundukları mevkilerde &kalacaklarından, muha- sematın tatili emri verilinciye kadar, iki muhasım taraf ta mevzilerini 15- Jah etmek için çarpışmışlardır. Uzak Şarktaki Röyter muhabirine göre Sovyetler ile Japonlar Çankpfeng cephesinde biribirinden 60, Şaçaoping cephesinde 300, 52 rakımlı tepede 400 metre mesafede bulunuyorlar. Berlinden Nevyorka 25 saatte gidildi Paris 12 — Dün Berlin civarında Staken tayyare meydanından kalkan dört motörlü F. W. 200 markalı Alman tayyresi 25 saatte Nevyorka vasıl ol. | muş ve Berlin ile'Nevyork arasındaki mesafeyi saatte 360 kilometre süratle kâtetmiştir. Londra civarında şiddetli kasırga Lindra 12 — Londrada ve civarında şiddetli bir kasırga çıkmış ve büyük hasarat yapmıştır. Kroydon tayyare karargâhı tamamile seller altınd kal- mıştır. Nüfusça zayiat yoktur. Türk - Yunan hududundaki 24 numaralı taş Ankara 11 (Telefonla) — Türk - Yünan hududundaki 24 numaralı ta- şın yerine konması için teşkil olunan komisyon Pityon'da toplanmıştır, Bu komisyonda hükümetimizi bir harita yarbayı, Edirneden bir aibay ve bir yüzbaşı ile Trakya umumi mü- fettişliği nafia müşaviri temsil etmiştir. Yeni açılan posta ve telgraf merkezleri Ankara 11 (Telefonla) — Ankara- ya bağlı Yahşihanda posta ve telgraf muamelesi, Rizeye bağlı İkizdede ka- zasında da posta muamelesi yapan bi- rer posta ve telgraf merkezi açılmış- tır. Yalnız posta muamelesi yap- makta olan İdil, Mazkiri posta ve telgraf merkezleri şimdiden sonra tel- graf muamelesi de yapacaklardır. Maden tedkik arama enstitüsünde yangın Ankara:11 (Telefonla) — Dün ak- şam Maden tedkik, arama enstitüsün- de yangın çıkmış ve hemen söndü- rülmüştür. Enstitünün gece bekçisi Tlgazlı Ali oğlu Hamdi alt katta kurutma dö- labı yanındaki havagazının lâstik bo- rusunu tutmak suretile çay suyu kay- natmak istemiştir. Bu esnada boru çatlamış ve çatlak yerinden de hava gazı alevleri çıkmağa başlamış ve ci- vardaki dolap ve çerçeveleri tutuştur- muştur. Bekçi su dökmek suretile a- levleri söndürmek İstemiş, fakat mu- vaffak olamamıştır. Neticede itlaiye yetişmiş, neferler maske giymek sure- tile odaya girmişler ve yangını sön- dürmüşlerdir. Tahkikata devam olun- İspanya işi gene ciddi bir safhaya giriyor B. Çemberlayn ile lord Halifaks, yeni İtalyan sevkıyatını görüştüler Londra 11 (A.A) — Havas muha- biri bildiriyor: Dün Çemberlâyn ile Jord Halifaks arasında yapılan görüşmede, İngilte- renin Roma maslâhatgüzarı tarafın- dan kont Ciano nezdinde yapılan son teşebbüsün mevzuubahis edilmiş ol- masi pek muhtemeldir. Diplomatik mahfillerde tasrih edil- diğine göre, İngiliz maslâhatgüzarı, kont Clano nezdinde yaptığı bu teşeb- büste İspanyaya yakınlarda gönderi- len asker ve İtâlyan harp malzemesi hakkındaki haberleri mevzuubahis etmiştir. Fransa, “Pirene hududunu gönüllülerin geri çekilmesi plânının kabulünden evvel kapamıştır. Bunun sebebi, plânın bütün devletler tarafın- dan kabulünü kolaylaştırmak, tatbi- ke konulması için müsait hava yarat- mak ve İngiliz - İtalyan anlaşmasının tasdikini çabuklaştırmak idi. Fakat eğer plân muallâkta kalırsa ve diğer taraftan icra mevkiine konmasından evvel yeni müdahaleler olursa, Akde- niz vaziyetinde umumi bir refah 1s: tihdaf eden Fransanın bu jesti mükâ- fatsız kalacaktır. İtalyanın, yeni asker gönderilmesi. | ni bildiren haberlerle maslâhatgüze- | rın diğer mütalâalarına henüz cevap Ispanyol harbi İ Cümhuriyetçiler zafer elde | edilinciye kadar mücadeleye devam edecekler Valânsiya 11 (A.A) — MİDi Mesai federasyonu, kayıt ve şartsız hüküme» te müzaheret etmek suretile zafer-el- de edilinciye kadar mücadele etme< için reye konulmuş olan bir takriri kabul etmiştir. Franko kıtaatı ileri hareketi- ne devam ediyor Saragos 11 (A.A.) — Ostramadure'- de general Franko kıtaatının ileri ha- reketi bütün mıntakalarda devam et- mektedir. Bu kıtaat, Almerşon, Vi lanneva ve Serina'yı fersah fersan geçmiştir. Ebr cephesinde Frankistler, dün et. de etmiş oldukları mevzileri tahkim etmişlerdir . Madrid 11 (A.A.) — Frankistlerin taarruz hareketleri, Herrera del Düke ve Kastuera mıntakalarında devam etmiştir, Cümhuriyetçiler parlak bir mukavemet göstermişlerse de Siyera Val Döhorno üzerinde ricat etmeğe ve Kaza dö Don Pedro şebrini bağalt- mağa mecbur olmuşlardır. : Iç ticaret müdürü Bugün Bursaya oradan da İzmire gidecek Karadenizde yaptığı tedkik seyaha- tinden avdet eden İç ticaret umum müdürü B. Mümtaz bugün Bursaya gidecektir. İç ticaret umum müdürü Bursada tacirlerle temas ve tedkikler- de bulunduktan sonra İzmire gidecek- tir, İzmirde üzüm tacirlerile yapılacak temas ve görüşmeler neticesinde bir standardizasyon nizamnâmesi hazır- lanacaktır, İç ticaret umum müdürü İzmirden Ankaraya dönecek, tedkik- leri etrafında Vekâlete izahat verecek- tir, B. Mümtaz dün Ticaret odasında meşgul olmustur. Yugoslavyada yeni bir fırka teşkili teklif olundu Belgrad 11 (A-A.) Kabine, bugün öğleden sonra B, Stoyadinoviçin ri- yaseti altında bir toplanlı yapmışlır. Kabine, bilhassa «Milli köylü hare- ketiz adi altında yeni bir fırkanın teş- kili teklifinde bulunmuştur. vermiş olduğu sanılmamaktadır. Ma amafih buradaki kanaate göre, gene- ral Franko, plâna bir cevap vermez» se ve ademi müdahale anlaşmasının yeniden ihlâl edildiği sabit olursa, Fransa için statükonün daimi suret- te Idamesi güç olacaktır. Maamafih politik mahfillerin sandığına göre, Frankonun cevabı fazla gecikmiye- cektir. Paris 11 — Epoguc gazetesi, İspan- ya meselesinden bahsederken diyor ki: «General Frankonun ecnebi gö- nüllülerin çekilmesi Nötasına”Kasden cevap vermemesi, İngiltereye bir hös Karekttir. Cevap vermemeği kendisine kim tavsiye ediyor? Tavsiye eden İtâlya ise, niçin? Günler geçtikçe, İngiliz - İtalyan itilâfının meriyete konulma sı ümidleri de artan bir süratle sönü yor; Fransada Pirene hududlarının açılmasını istiyenler, müddealarırı haklı gösterecek yeni deliller bulu- yorlar.? Petit Journal de diyor ki: «Fransa Pirene hududunu kapadı ve hâlâ ka- palı tutuyor. Şunu iliraf etmek lâ zımdır ki, Kazlar gibi aldatılmağa ta- İ hammül edemeyiz. İtalyan matbuati- nın haksız, suiniyelli ve asılsız hücuür- larma uzun müddet tahammül ede- cek miyiz?» Fransız Basvekili Manevraların son safhasında hazır bulunmağa gitti Paris 11 (A.A.) — Başvekil ve Mi Müdafaa narırı B. Daladier, dün gece Grönobl'a hareket etmiştir. Buradan ötamebille Galibiye'ye gidecek ve ora- da manevraların son safhasını takip eyliyecektir. Grönobi 11 (A.A.) — Başvekil ve Min Müdafaa nazırı B. Daladier, gü- zetecilere verdiği beyanatta, ordunun kendi üzerinde hasıl ettiği muhteşem intiba tebarüz ettirmiş ve demiştir ki; «Fransa, dağ alaylarına ve diğer bü- tün askerlerine tamamiyle emniyet edebilir. Genel kurmay başkanı gene- ral Gamelin de manevralardan büyük bir memnuniyet hissetmiştir.» Suriye Başvekili Fransaya gidiyor Berut 11 (A.A.) — Suriye Başvekili Fransaya gitmek üzere vapura bin- miştir, Mareşal Balbo Pomeranyaya gıttı Berlin 11 (A.A) — Mareşal Balbo Alman hava müdafaası manevrela- rında hâzır bulunmak üzere tayyare ile Pomeranyaya hareket etmiştir. Sovyet ordusu Ordu ve donanmaya 27 milyar ruble tahsis edildi Moskova 11 (A.A.)— Parlâmento- nun iki meclisinin müştereken yapti- ği bir içiimada Maliye Komiseri Zver- yev 1938 senesinde ordu ve donanma- ya 27 milyar ruble tahsis edildi- ğini söylemiştir. Bu miktar umumi bütçe yekünunun yüzde yirmi biri nisbetindedir. 1937 senesinde ordu Ve donanma için 20 milyar ruble tahsis edilmişti. Büyük bir harman yandı Kısıklı nahiyesinin Çekme köyünde Receb isminde birine alt büyük bir harman yerinde dün akşam Üzeri yan gın çıkmış, ve itfaiye haberdar edilip gelinciye kadar harman tamamile yanmıştır. Harman yerinde üç yığın buğday, iki yığın yulaf bulunmakt& idi. Ateşin, atılan bir sigaradan çıktı” ğı tahmin edilmekte olup zabıtacâ