12 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Orta halli, müreffeh bir ekseriyet! e ie en kıyısından mevzular bile ummadık kimselerin Bazabını tahrik ediyor, *** ” Ötedenberi dikkat ediyorum: Mü birlik, otorite, zabtü rabt, devletçi- lik cihetinden mükemmeliz. Bu ba- kımdan diğer milletlerce taklide lâ- Yık bir hale geldik. Daha da inkişaf diyoruz, Kusurumuz, noksanımız, ferdi teşebbüs sahaları: Hep hükü- Metten bekliyoruz! Evimizin önüne bile en ufak himmeti sarfettiğimiz Yok! Üçümüz beşimiz bir araya gele- rek müşterek işlerimizi görmüyoruz! Öyle ticaretler vardır ki girişsek yal- Miz kendimiz kâr etmekle kalmayız, İçtimai bir hizmet te görürüz! Halbu- ki aileler olsun, mektepler olsun €v- ekseriyetle bu sahalarda faaliyet gösterecek şekilde değil de, memurluktan başka bir şey yapmıya- cak tarzda yetiştiriyor. İçin lütufkâr sözler söylüyor ama, kazancı, maddiyeti taşvik eden fikir- lerimi beğenmiyor. «Erkek eviddinız olsa aşçı yapar- Meşsniz. Tabil karilerinizin yavrula- Tina da bu mesleği tavsiye buyuruyor” Sunuz. Okuyucularınız Kayserili ol | Mağa da sevkediyorsunuz: Avrupada» ki yeni bir ihtiradan bahisle koyu renk- 4 kumaşı açık renge boyayanlar zuhur ederse para kazanacaklarını söylüyor - sunuz. Ekalliyet denen o adamlara Denzememizi diliyorsunuz.» Uk... Hoppala... Buyrun efendim... Eende nasıl da fikrimi anlatama- mak zâfı varmış meğer... Şu becerik- Siz kalemimi kırasım geldi! Bir ideal tasvir ederek maksadımı tekrar izah teşebbüsünde bulunuyım: Farzedin ki bir Türk şehrinde Dev- let Demiryolları treninden indiniz... Oh, ne güzel! İstasyon binası âlâ. «Şuracıkta bir de kooperatif lokantası aka, ipe belediye bahçesi... Şe arası otelcilik Türk Anonim ii emiri bankalarımızın desteğile azzam bir turistik otel meydana AÂmme hizmetindeki otobüsler gene âmmenin mehafiine işliyor... Fakat işte burada hükümetin de, belediyenin de varife, faaliyet, üm- tan hududları aşağı yukarı bitmiştir. Gerisi ahalinin teşebbüsünden: Şu Bra sıra zarif dükkünlarin içindeki güzel mallar, şu dört bir yana giden küçük nakliyat vasıtaları, şu güzel bahçeli evler, şu şık halk, şu aile pan- Siyonları, «ah, ne güzel; Alsam.» diye her adımda sizi duralatan Şu Wfacık, ucuz öteberi.. Bir hafta kal Mağa gelmişken servetile birlikte Memleketimize yerleşen şu müsrif ec- Mebi aile, . İşte bütün bu ikinci çeşid bizde topal... Birinci saydıklarımın dev adımlarile inkişafına mukabil, bunların inkişafı, itiraf edelim ki pek Süratli olmuyor. Olanların da ehem- Miyetli bir nisbeti, Alinin Velinin ok maktan ziyade, (iyi dikkat buyurun, Makil vasıtalarımızın birinci mevki- » sayfiyelere, pahalı apartıman- lara, eğlence yerlerine bakınız) Raul- lerde, Mişonlarda... a la ri aleyhtarlık yapmıyorum; on- Ağ Yüşasınlar... Türk vatanı kerim- » maddi hazineleri misafir ve «ye- — Berberler de sınıflara ayrılıyor bay Amca, Şimdi bir de sınıf tayin #imek işi çıktı... Ilk çocuk bahçesi Eyüpte tesis edilmesi tekarrür etti tlerinde rimizin muhtelif sem prime olan Çocuk bahçeleri için, Eyüpte Sokollu Mehmedpaşa medrese- sinin yanında bir bahçe ve medrese nin de kütüphane İttihazı hususunda pılan tedkikat müsbet bir şekilde neticelenmiştir. Yakında medresenin mimari vaziyetine halel gelmeden ta mirine başlanacaktır. Şehrin diğer yerletinde tesis edile- cek Çocuk bahçeleri için de Fon işle- ri müdürü B. Hümü, İmar müdürü B. Ziya, Maarif müdürü B. Tevfik, maarif müfettişlerinden Dr. B. İhsan- dan mürekkep bir komisyon teşkil edilmiştir. Mi aa re'sen tedkikat yaparak şehrimizde teşkil edilecek Çocuk bah- çelerinin yerlerimi tesbit etmekle be- raber kazalarda teşkil edilecek heyet- ler marifetile Çocuk bahçesi ittihaz edilmek Üzere mahallerinde bulunan sahaları tedikik ederek bir karar verö- cektir. Bu komisyonun vereceği karar va- li ve Belediye relsi B. Muhiddin Üs- tündağ tarafından tasvib edildikten sonra bahçelerin tesisine başlanacak- tar. 16 lirasını aşırmış Kosti adında bir sabıkalı dün Yük- sekkaldırında dolaşırken Adapaza- rından yeni gelen Hüsnünün yanma sokularak manitacılık suretile 16 li- rasını aşırmıştır. Biraz sonra işin far- kına varan Hüsnü polise müracaatle yanına #okulan adamın eşkâlini tarif etmiş ve Kosti yakalanmıştır. Sabı- | kalı Kösti İfadesinde suçunu inkâr etmişse de elde edilen delillere istina- den hakkında evrak tanzim olunarak Adliyeye teslim edilmiştir. 3 Si kabildir. Ancak, teşebbüs sahası- na bu kadar az evlâd yetiştirirsek, az heves edersek boşluğu dolduramayız... Xokmanın en lezzetlisi elbette memu- riyette değil, bizimkiler bu leziz nime- ti az yiyor... Bilmem anlatabildim mi?,., Maksadım: «Şu veya bu ekalli- vet nümune alınsın, taklid edilsin.» demek değildi. Bütün imkinlardan istifade ederek şimdikinden kat kat iyi yaşıyalım!» demekti, Ml hir çok memleketlerinde ıksız surette büyüyüp insan az imanları haline gelen büyük kapita- iistlerin içtimai vazifesini bizde çek ükümet yor; kârlarını da şükür hüküm Yer. Fakat orla, Kerilerimizin fikri Beşiktaşta ve Kabataşta halk bahçeleri Belediyede B. Muhiddin Üstiln- dağın reisliğindeki toplantı alâ- ka uyandırmışlır . Bir diş tabibi diyor ki: «Beşiktaş civarındaki İblamur mev- kii gözümün önüne geldi Asırdide oğuşların gölgelediği bu geniş ve lâ- $f mevki, pek az masrafla bir çocuk olabilir. Beşiktaş celbediniz!» Kabataştan da muhtelif imza- larla şu satırlar yazılıyor * aDolmabahçe civarında park vespot ve yazılmıştı, Bunlar zaman istiyen uzun işlerdir. Bütün şehir nam ve he- sabına, bu, iyi bir şeydir. Fakat biz Kubataşhlar (ki gayet kesif bir ma- halleyiz ve hava slacak hiç bir yeri- miz yoktur) denize nazır ve mezarlık halindeki harap Sedüstünün uzun bir park haline getirilmesini di- leri. o İskele meydanı da açılacak- miş diye güzeteler yazmişlı. İskelenin tam karşısındaki lâtif ve tarih! çeş- menin ve sedlerin de mamurlaşması burasını o gürelleştirecektir. Burada tektük bazi büyük ağaçlar da vardır Ki, imar ortasında lâtif bir şekil ar- zeder, Böylece yeşil bir bahçe şeritinin Dolmabahçeye kadar uzanmasını ve orada halkın Zâten mğbet ettiği de- niz kıyısındaki ve camiin yanındaki arsanın umumi bir istirahatgâh ha- Mine getirilmesini diliyoruz. Camiin etrafındaki kötü parmaklık ta yıkılır ve avlu buraya ilhak edilirse, şehir, güzel bir parça kazanacaklar.» Tehdid suçundan mahküm olanlar Temyiz ayarı bozdu iki mahküm tahliye edildi Bundan bir det evvel İlyas ve Abbas adlarında iki kişi Sirkeci ci- yarında Osmaniye oteli sahibi Ömer Lütfiyi tehdid ederek para isteyip Şişhane clvarmda bir bahçede bu paraları alırlarken cürmü meşhud ha- . Jinde yakalanmışlar ve ağırceza mah- kemesindea mevkufen muhakeme ne ticesinde ber ikisi de tehdidle para almak suçundan beşer sene hapse mahküm olmuşlardı. İki mahküm, haklarındaki bu ka- rarı temyiz etmişlerdir. Temyiz mah- kemesi tedkikat neticesinde mah- kümların lehine olarak kararı nak- zeltiği gibi. resen ber ikisininde tahliyelerine karar vererek evrakı ağırceza mahkemesine iade etmiştir. “Temyiz mahkemesinin bu kararı üze- rine İlyasla Abbas derhal tahliye edilmişlerdir. Bunların muhakeme- leri ağroeza mahkemesinde nakzen ve gayri mevkuf olarak yeniden rüyet edilecektir. Permanant makineleri Berberlerin elinde bulunan perma- nant makinelerinin esaslı suretle muayeneleri için Berberler cemiyeti tedkikata başlamıştır. Cemiyet bu âletleri birer birer muayene etmeğe karar vermiştir. Berberlerin ellerin- de bulunan 800 makine birer birer gözden geçirilerek muayene edilecek ve Belediyenin talimatnamesine uy- gun olmıyan makineler imha oluna- caktır. y Amca berberde |. i EM EN e ai ŞEHİR HABERLERİ Mahrukat fiatı Belediye nakliye fiatlerini indir- meğe çalışacak “ Odun ve kömür piyasasının bu sene her seneden daha pahalı ve gayri müsald şartlar altımda açıldı anı, bilhassa nakliye ücretlerinin pek pahalı olduğunu yazmıştık. Be- lediye İktisad müdürlüğü bilhassa bu mevzu etrafında tedkikata baş- lamıştır. Belediye İktisad müdürlüğü Demiryolları idaresile #emas edecek ve nakliye ücretlerinde tenzilât yer pılmasını istiyecektir, Bu hususta yapılacak tenzilât, odun ve kömür #iatlerine esaslı Su- rette tesir edeceğinden sonbahar gö lip te Kuradenizde münakalât kesil- meden bir taraflan Karadeniz ve ha- valisinden odun ve kömür gelecek, diğer taraftan da hat boyündaki mahrukaf merkezlerinden gelecek mahrukat, İstanbulun kışlık ihtiya- cını karşılıyacaklır. Fundalıklar tutuştu Yeşilköy Tohum Islah istasyonu ci- varındaki fundalıklar dün öğleden sonra ateş almış ve Bakırköy itfaiye grupu bir saat kadar uğraştıktan son- ra ateşi söndürmüştür. sa Rüşvet davası Temyiz mahkemesi ikinci de- fa kararı bozdu Yeniköy civarında pronses Kadri- yenin bahçesinden kırmızı toprak tar şınmasına müsaade vermek için bi- rinden rüşvet almak suçundan dola» yı Yeniköy nahiye müdürü B. Alând- din asliye birinci ceza mahkemesin- de muhakeme edilmiş ve mevkufen yapılan muhakeme neticesinde iki sene hapse mahküm olmuştu. B, Alâ- addin, hakkındaki bu kararı temyiz etmiş, temyiz mahkemesi de kararı Alâaddin lehine nakzetmiştii Bu nakz kararı üzerine yeniden yapılan muhakeme neticesinde birinci ceza mahkemesi eski mahkümiyet kara- rında ısrar etmiştir. Bunun üzerine B. Alâaddin ikinci kararı gene temyiz etmiş ve bu defa tem- yiz heyeti umumiyesine sevkodilmiş- tir. Diğer taraftan B. Alâaddin mah- kemeye Oo mürsca&tle (hakkındaki karar kesbi kâliyet edinceye kadar mağduriyetine meydan verilmemek Üzere kendisinin tahliye edilmesini istemiş ve bu talebi kâbul edilerek tahliyesine karar verilip serbes bıra- kılmıştı. Temyiz mahkemesi heyeti umumiyesi bu defa mahkemenin ikinci kararını da yine Alaâddinin lehine olarak nakz ve evrakı Jade et- miştir, N Şimdi birinci ceza mahkemesinde Alğaddinin üçüncü defa muhukeme- si yapılacaktır. Bu muhakeme gayri mevkuf olarak cereyan edecektir. İl 53ir çırpıda İ Yeşillik. İstanbul o denilince (o Ayrupalının, Amerikalının aklına masmavi bir su- yun kenarında uçsuz bucaksız bir ye- şillik gelir. Bizde de «Amerika» denildiği za- man çoğumuz büyük binaların tabiat güzelliğini, yeşilliği ortadan kaldırdığı bir yer hatırımıza gelir, Halbuki bu iki kanaatin, ikisi de yanlıştır, Nevyorka vapurumuz yak- Taştığı zaman ben kendi kendime: — Artık tabiat güzelliğine veda eb meli... Bundan sonra bol ve sonsuz yeşillik hasretini çekeceğim... diyor- dum. Nevyorka çıkınca tahıminimde ne kadar yanıldığımı anladım. Asıl 'Nevyorkun yarısından fazla bir arazi yi meşhur «Santral park» işgal edi. yordu. Öteki parklar da ayrı... Santral parkı yaya dolaşmağa kal- kanlar bir ucundan öteki ucuna üç sa- atle gidemiyorlar, Bundan sonra öteki Amerikan $© hirlerini dolaştım, Washingtonda her ev küçük bir parkın içindeydi. Beleği- ye boş arsaların çıplak, yeşiliiksiz bip toprak halinde bırakılmasına katiyen müsaade etmiyordu. Her boş arsa - üzerinde bir bina yapılıncıya kadar « bir park haline sokuluyordu. Bu suretle boş arsanın çirkinliğin- den, etrafa dağıttığı toz, toprak ve çamurdan kurtulunmuş oluyor. Şe- birler de hadsiz hesapsız parklaria güzelleşiyor. İstanbulu son derece, yeşilliğe gö- mülmüş olarak temsil eden Amerika- lılar, kendi memleketlerinde yeşillik- le medeniyeti birleştirmişlerdir. Bura- da tabiat yüzelliğile, medeniyet ku- cak kucağa... Ve zannederim ki haki. ki güzel şehir ne kupkuru bina, ne de sadece tabint güzelliği ile iktifa eden yerlerdir, Bina ve yeşillik. tabiat ve medeniyet te bu olsa gerek. İtiraf etmeli ki İstanbul yeşillik iti. Halbuki dünyanın en güzel toprak- larına sahip olan İstanbul yemyeşil bir şehir haline pek âlâ girebilir, Kaliforniyada ev yaptıracak kimse. Kaliforniyada önüne ağaç dikilmedem bina inşası - bir çok semtlerde - mem- nudur. İstanbulu bol yeşillikli bir şehir ha- line sokmak için geniş bir programı- muz olmalıdır. Şehirde şimdi kupkuru, çırılçıplak bir halde duran arsaları, en ucuz ta- rafından ve en ucuz çiçeklerle yeşil. lendirmenin yoluna bakalım. Bir şehir için yeşillik en büyük me- a t alâmetlerinden biridir, Çirkin bir tecavüz Beşiktaş civarında kırlarda oynar- larken, Nejad namında bir çocuğa t©- cavüze teşebbüs eden Abdullah zabi- taca yakalanarak Adliyeye teslim edilmiştir. Abdullah dün üçüncü sor- gu hâkimi tarafından sorguya çekil. miştir, istanbul deniz ticaret müdürlüğünden: İstanbul Liman riyasetince yapılan kontrolda halkın balıkçı ve yü torlarile deniz tenezzühüne çıktıkları görülmüştür. ve m0. Yolcular için tahlis vasıtaları noksan olan bu gibi teknelerle halkın gezin- ti yapmaları katiyyen memnu olduğu cihetle badema bu gibi tekneler içinde görülecek yolcuların en yakın sahile çıkarılacağı ve tekne sahipleri hakkında da kanuni muamels yapılacağı ilân olunur. (5258) .. Günlerdenberi kafamda bu sual: Acaba üçüncü sanıf mi olayım?... vpn adl di İL e ... İkinel sınıf mi? | e ünl e ei ... Yoksa birinel sınıf mı?.. Ma- iüm a bütçe meselesil., < ” B, A, — Ne yapıp yap, birindol bayım!., Aksi takdirde kadın müşte- rilerini kaçırırsın!.,